שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ח"כים מתנגדים למס מאוחד לזוגות שעובדים יחד: "החוק מניח שמקום האישה במטבח"

חדשות

ח"כים מתנגדים למס מאוחד לזוגות שעובדים יחד: "החוק מניח שמקום האישה במטבח", צילום: צילום: רון פז
ח"כים מתנגדים למס מאוחד לזוגות שעובדים יחד: "החוק מניח שמקום האישה במטבח"
05/03/2013, ליאור שדמי שפיצר

ועדת הכספים דורשת מרשות המיסים להקפיא שומות שנעשו לבני זוג העובדים יחדיו על מנת לקדם חקיקה חדשה בנושא. ח"כ משה גפני: "החוק הקיים בלתי נסבל, לא ישר ומניח שהגבר מעסיק את אשתו"

בתום דיון סוער דרשה אתמול (ב') ועדת הכספים של הכנסת מהאוצר ומרשות המיסים להקפיא למשך ארבעה חודשים הוצאת שומות חדשות לבני זוג העובדים יחד באותו עסק. זאת, על מנת לאפשר לכנסת לנסות לקדם חקיקה חדשה, שתשנה את החוק הקיים עוד מהתקופה המנדטורית, הקובע שלבני זוג העובדים יחד יחושב מס מאוחד, אלא אם כן האישה מרוויחה לא יותר מ-49 אלף שקל בשנה.

לדברי יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני מיהדות התורה, "החוק הקיים בלתי נסבל, לא ישר ומבוסס על ההנחה שהבעל מעסיק את אשתו במטרה לרמות את רשויות המס".

גפני קרא לאוצר להקפיא את השומות החדשות למשך ארבעה חודשים עד לכינונה של ועדת שרים שתכריע לגבי עתידה של הצעת חוק שיזם. "על פי הלך הרוח בנושא בדיונים קודמים וגם היום בוועדה, ניכר שיש לתת לנבחרי הציבור החדשים לומר את דברם. החוק הקיים לא ישר, ומשמעותו שהמחוקק אומר לבני זוג שעובדים יחד שיחיו בנפרד או בכל דרך אחרת. בנוסף, משמעות החוק היא שהגבר הוא בעל הבית ועל האישה לחזור למטבח. ההגבלה על שכר האישה של עד 49 אלף שקל בשנה מבזה – זה פחות משכר מינימום", אמר ח"כ גפני.

גפני הביע תסכול על כך שבניגוד לסיכומים שלו עם מנהל רשות המיסים, שלפיהם עד למיצוי הבירור הפרלמנטרי בנושא לא יוצאו שומות חדשות, לא ייגבו ריבית ופיגורים ולא יינקטו כל הליכים נגד הנישומים, מגיעות אליו פניות רבות מצד עסקים שבהם בני זוג עובדים יחדיו.

חברי הכנסת מכל הסיעות הביעו הסתייגות מהחוק הקיים וחתמו על הצעת החוק של גפני. ח"כ אבישי ברוורמן מהעבודה קבל על היעדרם של בכירי רשות המיסים והאוצר מהישיבה. "על שר האוצר להפנים שרוב העסקים ישרים, וכי לרמאים בלבד יש להוריד את הראש".

ח"כ עמיר פרץ ממפלגת התנועה אמר כי "הסבך הביורוקרטי שבו עוסקים חודשים רבים מונע פתרון ויביא להתמוטטות עסקים קטנים רבים שהם עמוד התווך של המשק הישראלי. עד שהבירור וכל התהליכים יסתיימו, רבים מהעסקים כבר לא יתקיימו".

ח"כ רובי ריבלין מהליכוד ביתנו דרש מרשות המסים לעצור מידית את הגבייה עד שהמצב יתבהר, אם אכן הם מעריכים שהחוק יחוקק תוך זמן קצר מכינון הממשלה החדשה ויחול רטרואקטיבית.

ח"כ יריב לוין מהליכוד ביתנו אמר כי "מדובר בהוראת חוק מנדטורית שאין סיכוי שהיתה מתקבלת כיום. היא גם הופכת את כולם לרמאים, גם אומרת שצריך לרמות כדי לשרוד וגם פוגעת במעמד האישה ובערכי המשפחה".

מלבד חברי הכנסת, השתתפו בדיון בני זוג רבים המנהלים מאבק ארוך מזה חודשים רבים מול רשות המיסים. רבים מהם סיפרו על שומות רטרואקטיביות עצומות של מאות אלפי שקלים שקיבלו ושיש בהן כדי למוטט את עסקיהם.

נשיא לשכת ארגוני העצמאים אהוד רצאבי אמר כי "התפיסה לפיה כולם רמאים ואחר כך נתחשב עם מי שבסדר אינה לגיטימית. זה מה שגורם לכולם לחפש פרצות. המס המאוחד הוא בבחינת 'קנס נישואין'".

עפרי שלו, מנהל תחום בכיר ברשות המיסים, טען שהרשות פועלת בהתאם להחלטת בג"צ, שלפיה על המחוקק לבחון את הסוגיה וכי בינתיים ניתן להוציא שומות רטרואקטיביות.

צור גינת, מנהל תחום, מפקח ארצי עצמאים ברשות המיסים, השיב גם הוא לטענות ואמר כי "אנחנו לא יכולים לוותר על הכנסות המדינה ממיסים על דעת עצמנו. אם לא היינו מוציאים שומות, היתה חלה התיישנות ולא היינו יכולים עוד לגבות את המס".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:104
קומיט וכל טופס במתנה