שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הרב הראשי לישראל: בעלי שליטה שביצעו "תספורת" יישאו בעצמם בנזק למשקיעים

חדשות

הרב הראשי לישראל: בעלי שליטה שביצעו "תספורת" יישאו בעצמם בנזק למשקיעים, צילום: צילום: איציק אדרי
הרב הראשי לישראל: בעלי שליטה שביצעו "תספורת" יישאו בעצמם בנזק למשקיעים
17/01/2013, עו"ד אנה נודל

הרב שלמה עמאר הוציא פסק הלכה הקובע את אחריותם של מי שגרמו להפסד כספי ציבור ואוסר על בעלות צולבת במוסדות פיננסיים וחברות ריאליות: "ההיתר להחזקה צולבת הוא בגדר הנחת מכשול בפני עיוור"

הרב שלמה עמאר, הראשון לציון הרב הראשי לישראל, הוציא פסק הלכה הקובע כי בעלי שליטה אשר גרמו בהתנהלותם לנזק ולאובדן כספי ציבור והובילו ל"תספורות" מחויבים לשאת בעצמם באחריות לנזק זה ואף לשפות את הניזוקים. פסק ההלכה בעניין אחריות אישית החלה על בעלי שליטה ומנהלים במוסדות פיננסיים ובעניין קיום בעלויות צולבות ניתן בעקבות פניית התנועה לאיכות השלטון בישראל. 

בפסק ההלכה קבע הרב עמאר כי בעלי השליטה ומנהלי הכספים אינם יכולים להתנער מאחריות גם כאשר פעלו מתוך התרשלות וללא זדון. לשיטתו, מי שגרמו להפסד כספי ציבור ולנזקים צריכים  להשיב את הנזק, ובלשונו של הרב: "והיות שהמתעסקים בכספי הציבור הנ"ל, מקבלים שכרם, ובעין יפה, הרי הם בכלל 'שומר שכר', והם נושאים באחריות שמירת כסף זה, וכל התרשלות מצידם מוגדרת פשיעה וחייבים לשלם הכל".

בנוסף פסק הרב כי על בעלי השליטה במוסדות פיננסיים חל איסור להשקיע כספים במוסדות ריאליים. הרב יוצא מנקודת הנחה כי טבע האדם הוא כי ירצה לדאוג קודם לעצמו, ועל כן ההיתר להחזקה צולבת הוא למעשה בגדר הנחת מכשול בפני עיוור, פעולה שבניגוד לטבע האדם. משכך קובע הרב כי הלכה למעשה, חל איסור על בעלויות צולבות.

לדברי הרב עמאר, "עמדת ההלכה על פי תורתנו הקדושה, היא כי בעלי השליטה בגופים הפיננסיים הציבוריים למיניהם, הם וכל עושי דברם, ובכללם מנהלי בנקים, מנהלי קרנות פנסיה ומנהלי כספים, מחויבים לנהל את הכספים המופקדים בידם בניקיון כפים וביושר, ואסורים הם להשקיע כספים אלו בחברות שלהם, או שמתנהלות על ידם מצד אחר, שכן יש להם מזה רווח או טובות הנאה, והוא דבר פשע ועבירה, ובוודאי שבסופו של דבר יוצאים מזה נזקים רבים לציבור המפקיד בידיו את כספם." עוד קבע הרב כי יש משנה חשיבות להסדיר הנושא באופן נחרץ בחקיקה ובפיקוח ראוי והדוק.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:124
קומיט וכל טופס במתנה