שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הישג נוסף להסתדרות: רשת מחסני חשמל תוכר כיחידת מיקוח לצורך התארגנות עובדים

חדשות

הישג נוסף להסתדרות: רשת מחסני חשמל תוכר כיחידת מיקוח לצורך התארגנות עובדים, צילום: צילום: גולף בראבו
הישג נוסף להסתדרות: רשת מחסני חשמל תוכר כיחידת מיקוח לצורך התארגנות עובדים
15/01/2013, ליאור שדמי שפיצר

כשבועיים לאחר הפסיקה התקדימית בעניין פלאפון, ביה"ד הארצי לעבודה מגמיש את הגדרת "יחידת המיקוח" שעמה יש לנהל מו"מ קיבוצי גם לרשת בבעלות חברת אלקטרה שאינה מחזיקה בשדרת ניהול עצמאית

"בנסיבות של התארגנות ראשונית במקום עבודה אשר אין בו ארגון יציג, תתאפשר הגדרה גמישה ומקלה של קביעת יחידת המיקוח. כך, בעריכת האיזון בין זכות הקניין של המעסיק והזכות לנהל את עסקו מול זכות העובדים להתארגנות ראשונית, יינתן הדגש וכובד המשקל להתארגנות הראשונית, והאינטרסים המשותפים של העובדים יגברו על האינטרס הניהולי-עסקי של המעסיק". כך קבע היום בית הדין הארצי לעבודה בערעור שהגישה ההסתדרות נגד רשת אלקטרה מוצרי צריכה, בדרישה לקבוע כי היא ארגון העובדים היציג ברשת מחסני חשמל שבבעלות אלקטרה.

בחודש נובמבר 2010 החלו מהלכי התארגנות ברשת מחסני חשמל, השייכת לחברת אלקטרה. אלקטרה דחתה את הודעת ההסתדרות על היותה ארגון העובדים היציג ברשת וסירבה לנהל עמה משא ומתן קיבוצי. החברה טענה כי מחסני חשמל אינה יחידה עצמאית – היא אינה מאוגדת כחברה נפרדת ופעילותה כפופה ישירות לחברת אלקטרה, וכי ההפרדה בין הרשתות הקמעונאיות של אלקטרה – מחסני חשמל, שקם אלקטריק וביג סנסור – היא הבחנה מותגית שנעשתה לצרכים שיווקיים כלפי קהל הלקוחות.

ההסתדרות עתרה לבית הדין האזורי לעבודה, אשר דחה את טענותיה וקבע כי הרשת אינה מחזיקה בשדרת ניהול עצמאית ואין להכיר בה כיחידת מיקוח נפרדת. המונח "יחידת מיקוח" מגדיר את קבוצת העובדים שעמה ינהל המעסיק את המשא ומתן הקיבוצי ועליה יחול ההסכם הקיבוצי, אם ייחתם. להגדרה זו השלכות משמעותיות על גבולות המשא ומתן הקיבוצי ועל יציגות ארגון עובדים במקום העבודה. הגדרת יחידת המיקוח קריטית בשאלת מימוש זכות ההתארגנות, ולעיתים מכריעה את גורלה של ההתארגנות במקום העבודה. ככלל, ככל שיחידת המיקוח רחבה יותר, כך קשה יותר לארגון העובדים להגיע למעמד של יציגות במקום העבודה.

ההסתדרות ערערה על ההחלטה לבית הדין הארצי לעבודה, וביקשה להכיר ברשת מחסני חשמל כ"יחידת מיקוח מפעלית", בהתאם לכללים גמישים בדבר קביעת יחידת המיקוח בעת התארגנות עובדים ראשונית.

בפסק הדין של השופטת ורדה וירט ליבנה, שאליו הצטרפו הנשיאה נילי ארד והשופטת לאה גליקסמן, קיבל בית הדין הארצי את ערעור ההסתדרות וקבע כי גבולותיה של יחידת המיקוח ייקבעו ביתר גמישות במפעל שאינו מאורגן בנסיבות של התארגנות ראשונית, בשונה מעיצובה מחדש של יחידת המיקוח או פיצולה וקביעת גבולותיה במפעל מאורגן. השופטת וירט ליבנה ציינה כי לגמישות בקביעת יחידת המיקוח עשויות להיות השלכות חיוביות במקום העבודה של קיום נורמה של יחסי עבודה קיבוציים, וכן השפעה על עובדים אחרים להצטרף לארגון העובדים, וכך תתרחב יחידת המיקוח והדבר עשוי להוות זרז להסכמה בין המעסיק לעובדים.

בית הדין הארצי נתן משקל לסממנים המבדילים את הרשת משאר הרשתות הקמעונאיות שבבעלות אלקטרה, הן במובן הארגוני-ניהולי והן במובן האינטרסים המשותפים של העובדים. בהתאם, נפסק כי בנסיבות המקרה, נוכח ההתארגנות הראשונית ברשת מחסני חשמל, יש להכיר בה כיחידת מיקוח נפרדת, תוך חריגה מהכלל של יחידת המיקוח הרחבה המקובלת בדרך כלל.

התיק הוחזר לבית הדין האזורי לעבודה על מנת שידון בשאלת יציגותה של ההסתדרות ברשת מחסני חשמל, שאלה שלא הוכרעה בפסק דינו של בית הדין האזורי.

 

(עס"ק 41357-11-12)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:138
קומיט וכל טופס במתנה