שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > כתב אישום בעבירות מרמה נגד הרב אליהו בקשי-דורון, שהיה הרב הראשי לישראל

חדשות

כתב אישום בעבירות מרמה נגד הרב אליהו בקשי-דורון, שהיה הרב הראשי לישראל, צילום: צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ
כתב אישום בעבירות מרמה נגד הרב אליהו בקשי-דורון, שהיה הרב הראשי לישראל
24/12/2012, עו"ד אנה נודל

לטענת הפרקליטות, הרב הורה "להעלים עין" ולאשר במרמה מאות תעודות ההסמכה לרבנות למשרתי כוחות הביטחון כדי שיקבלו הטבות בשכר. פרקליטו של הרב, עו"ד וינרוט: "לא נפל רבב במעשיו והוא לא קיבל לידיו דבר"

כתב אישום הוגש היום (ב') נגד הרב אליהו בקשי-דורון, שהיה הראשון לציון והרב הראשי לישראל. כתב האישום שהוגש נגדו בבית המשפט המחוזי בירושלים מייחס לרב מאות עבירות של מרמה במתן תעודות ההסמכה לרבנות.

צה"ל, משטרת ישראל ושירות בתי הסוהר אפשרו בעבר לקצינים ונגדים לקבל תוספת שכר המקבילה לזו המוענקת למי שמחזיקים בתואר אקדמי, בגין הסמכה לרבנות. מדובר בהטבה משמעותית שנעה בין 2,000 ל-4,000 שקל מידי חודש. בין השנים 1999-2003 הוקמו ברחבי הארץ כיתות לימוד פרטיות בשכר לאנשי כוחות הביטחון, שבמסגרתן הוענקה הסמכה לרבנות. ככלל, לא נדרשו מהמשתתפים כל כישורים או הישגים מוקדמים והם לא נתבעו לעמוד בשום תנאי קבלה. משנרשמו כמשתתפים במסלול ההכשרה, נמשכה תקופת לימודיהם הממוצעת בין שנה לשנתיים, כשתדירות השיעורים השוטפת בהן לא עלתה על מפגש או שניים בשבוע, בהיקף של עד עשר שעות לימוד שבועיות לכל היותר. בסיום הלימודים במסגרות הלימוד הפרטיות, פנו תלמידי כוחות הביטחון, לרוב באמצעות מפעילי מסגרות הלימוד, אל הרבנות הראשית לקבלת תעודות השכלה תורנית גבוהה (השת"ג) מהרבנות.

לטענת הפרקליטות, "במענה לבקשות תלמידי כוחות הביטחון, הנחה הנאשם את מנהל מחלקת הבחינות וההסמכה ברבנות הראשית לנפק להם תעודות השת"ג. הנאשם עשה זאת אף שהסתייג ממתן תעודות השת"ג לאנשי כוחות הביטחון, וידע כי מדובר בתלמידים שאינם עומדים – ולו בקירוב – בקריטריונים לקבלת תעודת זו, כי הם אינם זכאים להן, וכן כי תכלית קבלת תעודות ההשכלה התורנית הגבוהה היתה לקבל הטבות שכר ניכרות מקופת המדינה". הפרקליטות טוענת כי הרב בקשי-דורון הורה למנהל מחלקת הבחינות וההסמכה ברבנות הראשית, הרב יצחק אוחנה, שהיה כפוף להוראותיו, "להעלים עין", לא להקפיד על הקריטריונים המזכים בתעודות ההשת"ג ו"לסגור את העניין" בכך שינפק בפועל את תעודות ההשת"ג לתלמידי כוחות הביטחון. כך, טוענים בפרקליטות, הנפיקה הרבנות הראשית, באמצעות הרב אוחנה, לתלמידי כוחות הביטחון מאות רבות של תעודות הסמכה כוזבות מסוג "השכלה תורנית גבוהה"."

בנוסף נטען בכתב האישום כי הרב אוחנה רשם בתעודות שהונפקו, בידיעת הנאשם ובאישורו, "פרטים שאינם אמת היוצרים מצג מטעה לגבי טיבם של הלומדים והלימודים שבגינם ניתנת ההסמכה".

בסך הכל נופקו על ידי הרבנות הראשית בתקופה המדוברת כ-1,500 תעודות אשר הוגשו לכוחות הביטחון, ובהסתמך עליהן שולמו לבעליהן הטבות שכר, שעלותן המצטברת לקופת המדינה נאמדת במאות מיליוני שקלים. בראש המכללות ללימודים תורניים שהוקמו עמדו רבנים מובילים, בהם הרב דוד יוסף, בנו של הרב עובדיה יוסף, הרב יוסף אליהו, בנו של הרב מרדכי אליהו והרב יהודה דרעי, הרב הראשי לבאר שבע ואחיו של אריה דרעי.

לטענת המדינה, הנאשם פעל לאישור התעודות "בשל שאיפתו להימנע מעימות עם גורמים מרכזיים במועצת הרבנות הראשית ובעולם הרבני בכלל, הלא הם אלה שהפעילו ונתנו את חסותם למכללות".

בתגובה לכתב האישום מסרו עורכי דינו של הרב, עו"ד ד"ר יעקב וינרוט וירון קוסטליץ כי "מצער מאוד כי לאחר למעלה מחמש שנים לאחר שהפרקליטות הודיעה לרב בקשי דורון על סגירת התיק נגדו וכי לא יוגש נגדו כתב אישום, החליטה הפרקליטות עכשיו לשנות את עמדתה, ולהגיש בכל זאת כתב אישום נגד הרב בקשי דורון, שהוא בן 72 שנים, וזאת כ-12 שנים לאחר האירועים. לגופם של הדברים, הרי שאין יסוד כלשהו להעמדתו לדין פלילי של הרב בקשי דורון, לא נפל רבב כלשהו במעשיו, וגם הפרקליטות עצמה אינה חולקת על-כך שהרב בקשי דורון לא קיבל דבר לידיו".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:41
קומיט וכל טופס במתנה