שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הצעת חוק: משטרת ישראל תוכל לסגור אתרי הימורים ואתרים פדופיליים ללא צו בימ"ש

חדשות

הצעת חוק: משטרת ישראל תוכל לסגור אתרי הימורים ואתרים פדופיליים ללא צו בימ"ש, צילום: צילום: Roke
הצעת חוק: משטרת ישראל תוכל לסגור אתרי הימורים ואתרים פדופיליים ללא צו בימ"ש
18/12/2012, עו"ד אנה נודל

משרד המשפטים מציע לתקן את חוק הגבלת שימוש במקום למניעת ביצוע עבירות, המיושם כיום רק במקרה של זנות וסחר בבני אדם, כך שמפקד מחוז במשטרה יוכל להורות להגביל גישה לאתר הימורים ואתר המפרסם תכנים פדופיליים

משרד המשפטים מציע להקנות למשטרה סמכות להגביל גישה לאתרי הימורים ולאתרים פדופיליים. ההצעה היא חלק מתיקון לחוק הגבלת שימוש במקום למניעת ביצוע עבירות. הצעת החוק מאפשרת למשטרה להורות לספק גישה לאינטרנט (ISP) להגביל את הגישה לאתרי אינטרנט המשמשים לביצוע עבירות. במשרד המשפטים מציינים כי סמכות זו הופעלה עד לעת האחרונה על דרך פרשנית מכוח חוק העונשין.

על פי נוסח החוק הקיים, ניתן להגביל שימוש במקום רק בהתקיים חשד לביצוע עבירות של סרסרות לזנות, סחר בבני אדם והחזקת מקום לשם זנות. התיקון מרחיב את הסמכות הזו גם לעבירות אחרות, שהמכנה המשותף להן הוא שהן פוגעות בציבור והן מבוצעות במקום מסוים וידוע.

במשרד המשפטים מציינים כי "במקביל להתרחבות השימוש באינטרנט ככלי יעיל ומרכזי בהתנהלות היומיומית, התרחב גם השימוש בו לשם ביצוע פעולות שליליות ובלתי חוקיות (אתרי הימורים שונים, פרסום חומרי תועבה פדופיליים). אחד המאפיינים של עבירות אלו הוא הפגיעה המשמעותית שנגרמת למי שהוא חלק מהתעשיה שעומדת מאחורי העבירות (כגון קטינים או מהמרים), כמו גם העובדה שניתוק היכולת לצרוך את תוצרי העבירה ולעשות בהם שימוש היא הדרך הכמעט יחידה להביא לצמצום תופעות עברייניות אלו". 

המשטרה מוסמכת להורות לספק גישה לאינטרנט להגביל את הגישה לאתר אינטרנט המשמש להימורים בלתי חוקיים, באמצעות צו סגירה המוצא מכוח סעיף 229 לחוק העונשין. עם זאת, היועץ המשפטי לממשלה קבע כי יש לקדם תיקון חוק שיבהיר ויסדיר סמכות זו. בית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו קבע כי המשטרה אינה מוסמכת להורות כאמור וכי יש להסדיר את הסוגיה בחקיקה ראשית. המדינה ערערה על פסק הדין לבית המשפט העליון והערעור ממתין להכרעה.

התיקון המוצע מבקש להבהיר את המצב ביחס להגבלת הגישה לאתרי אינטרנט המיועדים להימורים ולקבוע סמכות שתאפשר למשטרת ישראל להגביל את הגישה גם לאתרים שמפרסמים חומר תועבה פדופילי.

במסגרת התיקון מעוגנים שני מסלולים מקבילים להוצאת צו להגבלת שימוש במקום. הראשון מאפשר לפנות לבית משפט בבקשה להוצאת הצו והשני מאפשר למפקד המחוז לתת צו מנהלי להגבלת השימוש במקום. התיקון המוצע יוצר הליך דו שלבי, אשר במסגרתו, בשלב הראשון, ניתנת  סמכות מנהלית להגבלת הגישה למקום לפרק זמן מרבי של 30 ימים. ככל שיש הצדקה להארכת הצו מעבר לתקופה זו לשם מניעת ביצוע עבירות, יש לפנות לבית משפט בבקשה להארכת הצו.

משרד המשפטים מציע במסגרת הצעת החוק כי קצין משטרה מוסמך יוכל להורות לספק שירותי גישה לאינטרנט לחסום גישה לאתרים בהם מבוצעות העבירות. הצו יינתן לאחר שניתנה לספק שירותי הגישה לאינטרנט התראה על הכוונה לחסום את הגישה לאתר וניתנה לו הזדמנות לטעון טענותיו.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:221
קומיט וכל טופס במתנה