שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > עוה"ד הורה ללקוח הפסיכוטי שלא להיבדק והכשיל את ערעורו על אשפוזו בכפייה

חדשות

עוה"ד הורה ללקוח הפסיכוטי שלא להיבדק והכשיל את ערעורו על אשפוזו בכפייה, צילום: צילום:  Getty images Israel
עוה"ד הורה ללקוח הפסיכוטי שלא להיבדק והכשיל את ערעורו על אשפוזו בכפייה
29/10/2012, עו"ד רוני קוסובסקי

עו"ד דב אבן אור הורה ללקוחו, חולה נפש הסבור כי הוא איש מוסד, שלא להיבדק על ידי הוועדה הפסיכיאטרית. ביהמ"ש הסתייג מהתנהלותו ומטענותיו כי האשפוז נעשה בשיטות קונספירטיביות המתאימות למשטרים טוטליטאריים

בית המשפט המחוזי בחיפה דחה את ערעורו של חולה נפש הסובל מהפרעה סכיזואפקטיבית על אשפוזו בכפייה, וקבע כי אף שהוא אינו אלים או מסוכן, עדיין מוצדק המשך אשפוזו בכפייה בשל הסבל הנפשי והפגיעה באורח החיים התקין שהוא גורם לאשתו ולילדיו כתוצאה ממחלתו.

למערער ואשתו, הסובלים שניהם ממחלות נפש, שלושה ילדים בני 3, 10 ו-13. כיום מאושפזת אשתו של המערער במחלקה אחרת באותו בית חולים בשל התקף פסיכוטי שבו היא שרויה, ושלושת הילדים נמצאים במרכזי חירום שאליהם הופנו על ידי גורמי הרווחה.

במהלך חודשים אוגוסט–ספטמבר 2012 לא התייצב המערער במרפאה לבריאות הנפש  לצורך מעקב. בהמשך הוא נעלם, ורשויות הרווחה דיווחו כי הוא "מתנהג בצורה ביזארית, מצלם אנשים וילדים בגנים". המערער טען כי הוא איש מוסד וכי מנסים להתנכל לו ולהרעילו, והוסיף כי קיבל הוראה מראש המוסד לא להתייצב לבדיקות.

בספטמבר 2012 הוצאה הוראה לאשפוז המערער לאחר שזייף מסמך מאת שר הרווחה שהורה לשחרר את ילדיו הנמצאים בפנימיה וטען כי בנו נחטף. לאחר מכן נמצאו מעטפות עם חומר חשוד והיה צורך להזעיק את חבלני המשטרה. בדיקה פסיכיאטרית העריכה כי המערער נמצא במצב פסיכוטי וכי יש בו סיכון פיזי מיידי לעצמו ולסובבים אותו.

המערער אושפז בכפייה, כשהוראת האשפוז הוארכה מפעם לפעם לתקופה נוספת. בין לבין, דנה הוועדה הפסיכיאטרית בערר שהגיש בא-כוח המערער על האשפוז, אך כשביקשה הוועדה לבדוק את המערער ולהפנות אליו שאלות, הכשיל עורך דינו, עו"ד דב אבן אור, את הבדיקה והורה ללקוחו לא לענות על שום שאלה. הוועדה נאלצה להסתמך על הוראות האשפוז בלבד ודחתה את הערר.

הוועדה הפסיכיאטרית העריכה כי המערער מסוכן לעצמו ולאחרים, בין היתר, לאור דבריו כי הוא משמש כאיש מוסד בחו"ל ובארץ ומפקדו הוא מאיר דגן, וכי לא הגיע לטיפול הרפואי שנכפה עליו על פי הוראות שקיבל מהמוסד. עוד טען המערער כי שכנו ניסה להרעיל אותו באמצעות "חומר כמו גז עצבים שהנאצים השתמשו בו והשכן הכניס לי את החומר לבית. לכן ישבתי בבית עם מסכות גז ולכן ישנתי על הגג". 

בדיון בבקשת המערער לשחררו מהאשפוז העידו העובדת הסוציאלית כי "בשל התנהגות המוזרה של האב הילדים בעצם היום נמצאים במצב שהם מאמינים שאביהם הוא המשיח והוא איש בריא המשמש כאיש מוסד", והביעו דאגה להמשך התפתחותם הנפשית התקינה.

השופט שמואל ברלינר מתח ביקורת על התנהלותו של עו"ד אבן אור וקבע כי אין לקבל הכשלה של הוועדה הפסיכיאטרית בתפקידה על ידי מתן הוראה לחולה שלא להיבדק או שלא להשיב לשאלות הרופאים, ויש בהתנהלות זו, שאין בה תום לב, כדי להביא לדחיית הערעור. השופט הביע הסתייגות מוחלטת מטענותיו של עורך הדין, שלוו בהרבה מאוד סימני קריאה, כי הוועדה נקטה בשיטות קונספירטיביות ובהתנהלות ההולמת משטרים טוטליטאריים כדי להביא לאשפוזו של המערער.

עוד נקבע כי אף אם אין חשש לאלימות מצדו של המערער, הדבר אינו מצדיק בנסיבות המיוחדות של המקרה את שחרורו מהאשפוז, שכן עדיין מתקיים התנאי החלופי – העובדה שמחלתו גורמת סבל נפשי חמור לזולתו – לאשתו ובעיקר לילדיו, באופן המשבש קשות את אורח החיים התקין שלהם.

 

 

(ע"ו 17513-10-12)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:165
קומיט וכל טופס במתנה