שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > שלי יחימוביץ: "הסרת הפיקוח על המחירים נובעת מאמונה קנאית בדת השוק החופשי"

חדשות

שלי יחימוביץ: "הסרת הפיקוח על המחירים נובעת מאמונה קנאית בדת השוק החופשי", צילום: צילום:Mattes
שלי יחימוביץ: "הסרת הפיקוח על המחירים נובעת מאמונה קנאית בדת השוק החופשי"
15/10/2012, ליאור שדמי שפיצר

הוועדה לביקורת המדינה דנה היום בפיקוח הממשלתי על מחירי החלב בעקבות דו"ח מבקר המדינה. יו"ר הוועדה ח"כ אורי אריאל קרא לראש הממשלה להתערב ולעצור את העלאת המחירים

הוועדה לביקורת המדינה דנה היום (ב') בפיקוח הממשלתי על מחירי החלב, בעקבות דו"ח מבקר המדינה המותח ביקורת חריפה על הסרת הפיקוח מהמחירים ואי-תפקודה של ועדת המחירים.

יו"ר הוועדה, ח"כ אורי אריאל מהאיחוד הלאומי, קרא לראש הממשלה לעצור את העלאת המחירים הצפויה ודרש ממשרדי האוצר והחקלאות לשתף באופן קבוע נציגי ציבור בוועדת המחירים. "אחת לכמה שנים מסבירים השרים שהעלאת המחיר היא מינורית לכל משפחה ולכל תקופה, אך יש אנשים שלא מתחילים את החודש כי הם גוררים חובות מחודשים קודמים, ומספרם קרוב לרבע מאוכלוסיית ישראל", אמר ח"כ אריאל. "רובם הגדול עובדים אלא שהמשכורת איננה מספיקה".

לדברי ח"כ אריאל, "במבחן התוצאה – הממשלה נכשלה. חייבים רפורמה בשוק החלב כמו בשוק הסלולר, ועל ראש הממשלה להתערב ולעצור את העלאת המחירים".

צבי ורטיקובסקי, המשנה למנכ"ל מבקר המדינה ומי שכתב את הדו"ח על מחירי מוצרי החלב, אמר כי המחירים עלו אך במקביל רמת החיים ירדה בשיעור כפול. לדבריו, ועדת המחירים לא הייתה קשובה לתלונות הציבור ולא ביצעה בדיקה מעמיקה ומסודרת. הוועדה לא בדקה את היקף המחירים, והרווחיות של היצרנים ורשתות השיווק עמדה על קרוב ל-30%.

ורטיקובסקי ציין כי מדובר ב"כשל בתפקוד ופגיעה קשה באינטרס הצרכנים, וכן במחסור במנגנון שמאפשר להם אפילו להשמיע את קולם. חייבים להבטיח קיום בסיסי בכבוד לאוכלוסייה ובמיוחד לשכבות החלשות, ואין מנוס מפיקוח על סל מוצרים מוגדר".

אורי צוק-בר, המפקח על המחירים במשרד החקלאות, השיב לטענות כי שיעור השינוי במחירי המוצרים שבפיקוח הוא כמו במוצרים הלא מפוקחים, וכי הרווחיות לא חרגה מהמקובל. לדבריו, עד שנת 2007 קטנה הריכוזיות ונכנסו מתחרים נוספים, אך ייתכן שלא די בהם. צוק-בר הבטיח כי מעתה, בעקבות דו"ח מבקר המדינה, תיבדק רווחיות היצרנים במרווחי זמן קצרים יותר.

יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ', אמרה בדיון כי "ברור לחלוטין שהסרת הפיקוח היא שהביאה להעלאת המחירים. הממשלה רואה את ההעלאה, וממשיכה להסיר את הפיקוח. פתיחת השוק לתחרות נכונה רק אם יש תחרות. מכיוון שהיא איננה – לא קיים כלי אחר מלבד פיקוח על המחירים". יחימוביץ' הדגישה כי "ההחלטה להמשיך ולהסיר את הפיקוח נובעת מאמונה קנאית בדת השוק החופשי", והזהירה כי פתיחת השוק ליבוא תפגע במשתכרי שכר המינימום במפעלים המקומיים.

ח"כ אכרם חסון מקדימה טען בדיון כי "איני מופתע שנבחרי הציבור מהממשלה לא הופיעו, כיוון שהאוכלוסיות החלשות לא מעניינות אותם. גם הפקידם הבכירים שכן מגיעים לדיון אף פעם לא מתנצלים ומודים בטעותם. הטייקונים קיבלו מאות מיליונים של מענקים להקמת המפעלים, ובמקום להיטיב עם הציבור הם ממשיכים לעשוק אותו".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:208
קומיט וכל טופס במתנה