שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > פרקליטות המדינה: סגירת תערוכת Bodies אינה בסמכותו של היועץ המשפטי לממשלה

חדשות

פרקליטות המדינה: סגירת תערוכת Bodies אינה בסמכותו של היועץ המשפטי לממשלה, צילום: יהודה וינשטיין
פרקליטות המדינה: סגירת תערוכת Bodies אינה בסמכותו של היועץ המשפטי לממשלה
23/09/2012, ליאור שדמי שפיצר

היועץ המשפטי לממשלה הביע את עמדתו בבג"צ כי התערוכה המציגה גופות וחלקי גופות של סינים מהווה פגיעה בכבוד המת, אך קבע כי אין סמכות חוקית לרשות שלטונית בישראל לעצור את פעילותה

פרקליטות המדינה הגישה לבג"צ את עמדת היועץ המשפטי לממשלה בעתירה לעצור את תערוכת הגוף (bodies) שבה מוצגים גופות וחלקי גופות אדם שעברו שימור בתהליך פלסטיזציה בסין.

העותר, דוד שונברג, דרש לעצור את קיום התערוכה בטענה שמדובר בגופות של סינים, לרבות אסירים שעונו והוצאו להורג, אשר עברו תהליך שימור לצורך הצגתם בתערוכה ללא הסכמת הנפטרים או משפחותיהם.

בעלת התערוכה, חברת Premier Ewhibitions, טענה כי לא מדובר באסירים שהוצאו להורג, אלא בגופות שלא נדרשו, אשר הועברו על ידי משטרת סין, בהתאם לחוק הסיני, לבתי ספר לרפואה לצורכי חינוך ומחקר.

היועץ המשפטי לממשלה הביע את עמדתו כי בנסיבות אלה, ברור על פני הדברים כי לא ניתנה הסכמה פוזיטיבית של הנפטרים ומשפחותיהם לשימור הגופה והצגתה בתערוכה מסחרית. השימוש שנעשה בגופת המת – הפגיעה בשלמות הגוף, השימוש וההצגה בתערוכה למטרת רווח כלכלי ללא הסכמת הנפטר ומשפחתו – מהווה אכן פגיעה בכבוד המת. עם זאת, סגירת התערוכה אינה בסמכותו של היועץ המשפטי לממשלה. 

עוד נטען כי גם העותר וגם הפרקליטות עצמה לא הצליחו להצביע על מקור סמכות מתאים המאפשר לרשות שלטונית לשקול את הגבלת התערוכה. היועץ המשפטי לממשלה פנה לשר התמ"ת, שבתחומי אחריותו כלול גם תחום היבוא, שישקול את הסדרת סוגיית הבאת הגופות לארץ בחוק.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:221
קומיט וכל טופס במתנה