שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > משרד המשפטים: הגבלת זכויות עצורים בעבירות ביטחון מסייעת בסיכול פיגועים

חדשות

משרד המשפטים: הגבלת זכויות עצורים בעבירות ביטחון מסייעת בסיכול פיגועים, צילום: תא מעצר
משרד המשפטים: הגבלת זכויות עצורים בעבירות ביטחון מסייעת בסיכול פיגועים
19/09/2012, עו"ד אנה נודל

במשרד המשפטים מבקשים להאריך הוראת שעה המאפשרת לקבוע תקופת מעצר ממושכת גם ללא נוכחות החשוד בדיון: "החקירה המורכבת והרגישה של פעולות טרור צריכה להיות רציפה"

משרד המשפטים מבקש להאריך את תוקפה של הוראת השעה המסדירה את הסמכויות המוקנות לרשויות החקירה לצורך חקירת עצורים החשודים בעבירות ביטחון.

במשרד המשפטים מציינים כי "במסגרת פעילות ארגוני הטרור, נחקרים בעבירות ביטחון נערכים מבעוד מועד לאפשרות שייעצרו ונמנעים מלשתף פעולה במהלך החקירה. כל אלה הופכים את החקירה ואת מלאכת איסוף הראיות למורכבת ורגישה באופן מיוחד. נוכח מאפיינים מיוחדים אלה, נדרש כי חלק מהחקירות יתקיימו ברציפות ולא ייקטעו, כדי לאפשר לגורמי הביטחון להשלים את חקירת העבירות, וכן לסכל פיגועי טרור ופעילויות מתוכננות של ארגוני הטרור".

הוראת השעה מסמיכה את בית המשפט להורות על תקופת מעצר ארוכה יותר מתקופת המעצר הרגילה, לצורך חקירה לפני הגשת כתב אישום. לבית המשפט העליון ניתנת סמכות לדון בהארכת מעצרו של אדם שלא בנוכחותו, וזאת לתקופה מוגבלת, אם שוכנע בית המשפט כי קיימת אפשרות קרובה לוודאי שהפסקת החקירה תביא לסיכול של מניעת פגיעה בחיי אדם.

במשרד המשפטים מדגישים כי מדובר בהוראות חוק חיוניות לחקירת עבירות טרור, וכי החוק מסייע לא אחת לסיכול פיגועי טרור ולתפיסת עבריינים והבאתם לדין. כמו כן מציינים במשרד המשפטים כי השימוש שנעשה הלכה למעשה בסמכויות שנקבעו בחוק זה מאז שנחקק הוא "מידתי ומתון ביותר, והסמכויות המעוגנות בו הופעלו בשנים האחרונות לגבי מספר מצומצם ביותר של נחקרים".

הוראת השעה הזו תוחלף בעתיד בחוק המאבק בטרור שאושר בקריאה ראשונה בכנסת. ההצעה מונחת מזה כשנה על שולחנה של ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:147
קומיט וכל טופס במתנה