שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בנו זוסמן הורשע במרמה והלבנת הון בפרשת הפטריארכיה היוונית

חדשות

בנו זוסמן הורשע במרמה והלבנת הון בפרשת הפטריארכיה היוונית, צילום: צילום: תמר הירדני
בנו זוסמן הורשע במרמה והלבנת הון בפרשת הפטריארכיה היוונית
12/09/2012, עו"ד אנה נודל

זוסמן ושותפיו יצרו מצג שווא לפיו הפטריארכיה היוונית מוכנה להאריך את החכירה של קרקעות בירושלים שבבעלותה לקק"ל, וזייפו את חתימת הפטריארך על מסמכי החכירה

בית המשפט המחוזי הרשיע אתמול (ג') את בנו זוסמן בעבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, זיוף בנסיבות מחמירות והלבנת הון. יחד עם שותפיו אנשי העסקים יעקב רבינוביץ' ודוד מורגנשטרן, הונה זוסמן את רשויות המדינה ב-20 מיליון דולר. בפסק דינו כתב השופט רפי כרמל כי מדובר ב"פרשת מרמה מתוחכמת ומסועפת באופן חריג, ונראה כי מדובר בפרשה בלתי מתקבלת על הדעת כאפשרית, בבחינת המציאות עולה על כל דמיון".

במרכז הפרשה עומדות קרקעות הנמצאות בבעלות הפטריארכיה היוונית בירושלים ובבית שמש. הפטריארכיה מחזיקה בשטח של 520 דונם במרכז ירושלים אשר הוחכר בשנת 1961 לקק"ל לתקופה של 99 שנים. דירות שנבנו על קרקעות אלה הוחכרו לאלפי דיירים לתקופות החורגות מתום תקופת החכירה לקק"ל. בנוסף לקרקעות בירושלים, הפטריארכיה החכירה לקק"ל קרקעות נוספות בבית שמש.

רבינוביץ' שכנע את קק"ל כי הפטריארכיה מוכנה להאריך את החכירה של הקרקעות לתקופה נוספת של 999 שנים תמורת 20 מיליון דולר. זוסמן ורבינוביץ’ הזמינו לביתו של הפטריארך את נציגי קק"ל, בהם עו"ד יעקב ויינרוט ששימש כנאמן בעסקה. זוסמן הצליח להיכנס לביתו לאחר ששכנע את הפטריארכיה כי מדובר בביקור לקראת חג הפסחא וכי הובא רופא לטיפול בפטריארך. זוסמן ורבינוביץ’ יצרו במהלך הביקור מצג שווא לפיו הפטריארך מסכים לעסקת החכירה וזייפו את החתימה שלו על המסמכים. בתום העסקה נשארו בידי זוסמן ורבינוביץ' 16 מיליון דולר.

במסגרת העסקה שולמו 2.2 מיליון דולר לעו"ד וינרוט ומעל מיליון דולר לעורכי דין אחרים. בית המשפט קבע כי עורכי הדין שנטלו חלק בעסקה לא ידעו על המרמה.

עם פתיחת החקירה בפרשה בשנת 2000 ברח זוסמן לרומניה והוסגר לישראל לפני כשנתיים. בשנת 2007 הרשיע בית המשפט המחוזי את שותפיו לעבירה רבינוביץ' ומורגנשטרן בעבירות זיוף ומרמה. בית המשפט העליון החמיר את עונשו של רבינוביץ' וגזר עליו שש שנות מאסר בפועל, אך זיכה את מורגנשטרן מעיקר העבירות והשאיר את הרשעתו בשיבוש מהלכי משפט.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:111
קומיט וכל טופס במתנה