שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בג"צ: אסותא תוכל להציע שירותי רפואה פרטיים בבי"ח באשדוד

חדשות

בג"צ: אסותא תוכל להציע שירותי רפואה פרטיים בבי"ח באשדוד, צילום: אשר גרוניס
בג"צ: אסותא תוכל להציע שירותי רפואה פרטיים בבי"ח באשדוד
16/08/2012, עו"ד אנה נודל

השופט גרוניס: העתירה הוגשה בשיהוי; "אף אם קיימת זכות לנגישות שוויונית לשרותי בריאות, מדובר בזכות פריפריאלית" * לפי תנאי המכרז, עד רבע מהכנסות ביה"ח יגיעו מהשר"פ

בג"צ דחה אתמול (ד') את עתירת האגודה לזכויות האזרח, רופאים לזכויות האדם ומרכז אדוה, אשר ביקשו לאסור הפעלת שירותי רפואה פרטיים בבית החולים החדש שמתוכנן לקום באשדוד. בית החולים יופעל על ידי חברת אסותא אשר מקבלת סבסוד ממשלתי לצורך הקמתו.

לפי התוכנית, כרבע מהכנסות בית החולים יהיו משירותי רפואה פרטיים במסלול של בחירת רופא. העותרים טענו כי הפעלת מערך של שירותי רפואה פרטיים בבית החולים באשדוד תוביל "לתחושת הפליה, השפלה ופגיעה בכבודם של אלה שלא יכולים לרכוש את אותם שירותים ולאספקה לא שוויונית של שירותים רפואיים בבית החולים".

נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, כתב בפסק הדין כי העתירה הוגשה בשיהוי גדול. המכרז להפעלת בית החולים התקיים בשנת 2008 ותנאיו פורסמו עוד קודם, בשנת 2007. למרות זאת העתירה הוגשה רק במארס האחרון, אחרי שאסותא כבר השקיעה כ-90 מיליון שקל בפרויקט.

גרוניס כתב בפסק הדין, כי "ככל שמצויים קרוב יותר לליבתה של הזכות החוקתית, יקל על הטוען לפגיעה בה להתגבר על טענת שיהוי", אלא שבמקרה הזה קבע גרוניס כי "אף אם קיימת זכות לנגישות שוויונית לשירותי בריאות, כנגזרת של הזכות לכבוד, הרי מדובר בזכות פריפריאלית ולא בזכות המצויה במרכזה של הזכות החוקתית".

בתגובה לפרסום פסק הדין מסרו העותרים: "קיומו של שר"פ בבית חולים ציבורי משמעו היתר לאפליה בשירותי בריאות ציבוריים בין החולים שישלמו לבין כל האחרים, וכל זה בתוך מוסד שנועד לשרת את כלל הציבור. פסיקת בג"ץ מטרידה בשל המשמעות המיידית שלה עבור שירותי הבריאות בבית החולים באשדוד, אך עלולות להיות לה השלכות בעייתיות נוספות. חמורה בעינינו החשיבות היתרה שנותן בג"ץ לטענת השיהוי; לא זו בלבד שאנחנו סבורים כי מדובר בטענה מוטעית, הרי שבכל מקרה, לאור החשיבות הציבורית וההשלכות הבעייתיות של הסוגיה, ראוי היה לדון בטענות המהותיות שהעלינו".

על פי רוב בג"ץ אינו מטיל הוצאות על עותרים ציבוריים. הפעם החליט ביהמ"ש להטיל הוצאות בסכום של 45 אלף שקל על שלושת הארגונים העותרים.

העיר אשדוד, החמישית בגודלה בישראל ובה למעלה מ-200 אלף תושבים, משוועת מזה שנים ארוכות לבית חולים שייתן את המענה הראוי לתושבים. עד כה נעזרים תושבי אשדוד והסביבה בביה"ח קפלן ברחובות ובביה"ח ברזילי באשקלון. בית החולים החדש באשדוד מתוכנן לקום בדרום מזרח העיר, בסמוך לתחנת הרכבת ולכניסה הדרומית של העיר.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:30
קומיט וכל טופס במתנה