שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > עתירה לבג"ץ: להעלות את שכר החיילים בחובה

חדשות

עתירה לבג"ץ: להעלות את שכר החיילים בחובה, צילום: צילום: ד"ר אבישי טייכר
עתירה לבג"ץ: להעלות את שכר החיילים בחובה
31/07/2012, עו"ד אנה נודל

בעשור האחרון שכר החיילים בשירות חובה לא השתנה. העותרים: גובה השכר "מפלה כלכלית בין מי שמשרתים לבין אלו שאינם משרתים"

כשברקע קיצוצי תקציב וגזירות כלכליות, הוגשה השבוע עתירה לבג"צ נגד משרד הביטחון, שר הביטחון, צה"ל וגורמים נוספים, בבקשה למתן צו על תנאי המורה על עדכון שכר החיילים בשירות חובה.

העתירה הוגשה על–ידי עורכי הדין אמנון לורך, ענר חפץ ורועי שראל ממשרד יגאל ארנון, בשם ילדיו של לורך, שני ואמיר. לטענתם, השכר המשולם לחיילים בשירות חובה לא עודכן בעשור האחרון, על אף פקודת מטכ"ל מפורשת הקובעת כי סכום זה יהיה צמוד למדד.

בתקופה המדוברת מדד המחירים לצרכן עלה בלמעלה מ-20%, בעוד שכר החיילים עומד כיום על 352.20 שקל לחודש – סכום זהה נומינלית לזה משנת 2002. העותרים מציינים כי שכר חיילי הקבע עלה בעשרות אחוזים ושכר הרמטכ"ל עלה בכ-40%.

גובה התשלום המועבר לחיילים לא נקבע בחוק, אלא במסגרת פקודת מטכ"ל המסמיכה את ראש מחלקת פרט באגף כוח האדם בצה"ל לקבוע את שיעורם. זאת, מבלי שנקבעו קריטריונים כלשהם וללא פיקוח ציבורי.

לטענת העותרים, השכר "מפלה כלכלית בין מי שמשרתים לבין אלו שאינם משרתים, ואינו מאפשר לחיילים לממן את הוצאות הקיום הבסיסיות שלהם במהלך שירותם, תוך שהוא מאלץ את הוריהם לסייע במימונם. זאת במציאות בה חלק הולך וקטן מן העם מגויס לצה"ל (כ-50%) ושיעור קטן והולך מתוכם משרת שירות מלא". 

נטען כי שכר בגובה 9% משכר המינימום מהווה "לעג לרש". העתירה מתפרשת על 192 עמודים הכוללים עשרות נספחים. יצוין ששכרם של החיילים הקרביים ושל תומכי הלחימה גבוה יותר משכר החיילים העורפיים.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:112
קומיט וכל טופס במתנה