שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > שחיתות מבהילה: המלצה להעמיד לדין בכירים לשעבר בקופת חולים מאוחדת

חדשות

שחיתות מבהילה: המלצה להעמיד לדין בכירים לשעבר בקופת חולים מאוחדת, צילום: קופת חולים מאוחדת
שחיתות מבהילה: המלצה להעמיד לדין בכירים לשעבר בקופת חולים מאוחדת
26/07/2012, עו"ד אנה נודל

לפי החשד, הרוקח הראשי קיבל מהקופה 2.5 מיליון ש' עבור הצבת שלט פרסום של המאוחדת בבית המרקחת הפרטי שלו, בנוסף לשכר של 144 אלף ש' בחודש ולהטבות חריגות של 3.7 מיליון ש'

המשטרה ממליצה להעמיד לדין בכירים לשעבר בקופת חולים מאוחדת, ביניהם המנכ"ל והרוקח הראשי. הבכירים חשודים במרמה והפרת אמונים, וכעת התיק מועבר לטיפול הפרקליטות.

החקירה נפתחה בעקבות פרסום דו"ח מבקר המדינה בנובמבר 2010. המשנה למנכ''ל מבקר המדינה, שעמד בראש צוות הביקורת, בעז ענר, הגדיר את הדו"ח "כאחד הדו"חות החמורים של מבקר המדינה מאז ומעולם". משרד מבקר המדינה ביצע חקירה מקיפה אשר נמשכה שנתיים וחצי וחשפה מקרים רבים של שחיתות בקופה בה מבוטחים מעל מיליון איש, ותקציבה עומד על 4 מיליארד שקל בשנה.

הרוקח שרוקח מיליונים מכספי ציבור

לפי ממצאי הדו"ח, הרוקח הראשי של הקופה, ג'ורג' שריקי, ניצל לרעה את תפקידו וקיבל מהקופה במרמה מיליוני שקלים. במשך שבע שנים הוא העסיק בבית המרקחת הפרטי שלו רוקחים שקיבלו שכר מקופת החולים, ובכך גנב מהקופה לפי החשד כמיליון שקלים. בנוסף הוא הציב על חשבון הקופה מאבטחים בבית העסק שלו, בעלות של 170 אלף שקל.

הדו"ח העלה כי מנכ"ל הקופה דאז, עוזי סלנט, אישר את ההסדר שנמשך גם בתקופתו של המנכ"ל החדש שמואל מועלם. בנוסף, שריקי קיבל מהקופה 22 אלף שקל בחודש כתשלום על הצבת שלט פרסום של הקופה בבית המרקחת הפרטי שלו. בסך הכול, במהלך השנים הוא שלשל לכיסו 2.5 מיליון שקל מהצבת השלט. בנוסף לשכר החודשי של 144 אלף שקל בחודש, שריקי קיבל הטבות חריגות בהיקף 3.7 מיליון שקל במהלך השנים 2001–2009.

במסגרת תפקידו, שריקי היה אחראי בין היתר על פיקוח על בתי מרקחת פרטיים אשר עובדים עם הקופה, אלא שהוא עצמו היה בעלים של בית מרקחת פרטי בירושלים; הוא העניק לבית המרקחת שלו מעמד של בית מרקחת עדיף שהעלה משמעותית את ההכנסות של העסק. במקביל הוא דחה ללא הסבר את הבקשות של בתי מרקחת מתחרים.

פדיון ימי חופשה בלי לנכות את הימים מהמכסה

לפי ממצאי הדו"ח, בכירי הקופה ניצלו באופן קבוע את מעמדם ושלשו לכיסם מאות אלפי שקלים. בכירי הקופה, ביניהם המנכ"ל שמואל מועלם, פדו ימי חופשה בסכום כולל של כ-900 אלף שקל, כאשר ימים אלו לא נוכו ממכסת ימי החופש שלהם. 17 עובדי קופה קיבלו תוספת ייצוג לשכרם של 1,800 שקל עבור השתתפות באירועים ושמחות הקשורות לקופה. בנוסף, בכירי הקופה וספקים יצאו לכנסים בארץ ובחו''ל ביחד עם בני זוגם ונהנו מסוויטות מפוארות, ספא, טיולים וכדומה. הכנסים יועדו לרוקחים ורופאים ומומנו בעיקר מכספי חברות התרופות, אך כאמור רוב המשתתפים בכנסים היו בכירי הקופה. בנוסף הבכירים, חברי הדירקטוריון וספקים, קיבלו כרטיסים חינם למשחקי כדורגל, שניתנו בתמורה לחסות שנתנה הקופה לקבוצות.

דו"ח המבקר חשף עוד כי סמנכ"ל השיווק יהודה עליאש ושלושה מבני משפחתו נהגו להטות מכרזים של הקופה תמורת שוחד וטובות הנאה. שלושה קרובי המשפחה של עליאש, בת זוגו, גיסו וגיסתו, הועסקו בחברות אשר היו ספקי קופת החולים. עליאש דאג להעביר לספקים אלה ללא מכרז עבודות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. הוא אישר תשלומי חשבונות שהספקים הגישו לקופה, בלי שיש לו כלל הרשאה לכך וללא בקרה של אגף הכספים. המשטרה המליצה להעמידו לדין בסוף 2011, וטרם הוגש נגדו כתב אישום.

דו"ח מבקר המדינה מצביע על סידור דומה גם במקרה של בכיר אחר, צביקה הרץ, אשר כיהן כמנהל אזור יהודה. שלושת ילדיו הועסקו אצל אחד הספקים הגדולים של הקופה, חברת 'האחים עובדיה', אשר ביצעה עבודות ניקיון ושמירה עבור הקופה בהיקף 220 מיליון שקל. חברת ניקיון ותחזוקה נוספת שעבדה עם הקופה הייתה בבעלות אשתו של אחד מבעלי 'האחים עובדיה'. מדו"ח מבקר המדינה עולה שמשפחה אחת סיפקה לקופת החולים את כל שירותי השמירה והניקיון. ככלל, במהלך השנים הקופה ביצעה רכישות ענק ללא מכרז, תוך שיתוף פעולה מצד ועדת המכרזים.

היחידה הארצית לחקירות הונאה, להב 433, סיימה את חקירת הפרשות השונות בקופת החולים מאוחדת ונקבע כי נמצאה תשתית ראייתית להעמדה לדין פלילי. התיק מועבר כעת לטיפול הפרקליטות.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:234
קומיט וכל טופס במתנה