שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הריבית השנתית האפקטיבית בשוק האפור מגיעה כיום ל-300%

חדשות

הריבית השנתית האפקטיבית בשוק האפור מגיעה כיום ל-300%, צילום: שחף מזין
הריבית השנתית האפקטיבית בשוק האפור מגיעה כיום ל-300%
25/07/2012, עו"ד אנה נודל

החוק מגביל את גובה הריבית הניתנת על-ידי המלווים החוץ בנקאיים לפי שניים מהריבית הממוצעת במשק; בהעדר מנגנון פיקוח ואכיפה הריבית בפועל מגיעה לפי עשרה מכך

בעוד שריבית בנק ישראל במגמת ירידה ועומדת על 2.25% לשנה בלבד, אלפי ישראלים שלא מצליחים לקבל אשראי מהבנק מחליטים לקחת הלוואה ממלווים חוץ בנקאיים, המכונים "השוק האפור". המלווים בשוק האפור אמנם מוכנים לתת הלוואה כמעט לכל דורש, אך דורשים ריבית שיכולה להגיע למאות אחוזים בשנה.

לפי הבדיקה שערך הכלכלן שחף מזין מהמרכז ללימודים אקדמיים באור יהודה, הריבית השנתית האפקטיבית בשוק האפור יכולה להגיע עד 300%. המרכז ערך בדיקה ב-18 משרדים ברחבי המדינה המציעים הלוואות. בהלוואה היקרה ביותר הלווה נדרש לשלם מדי חודש 1,950 שקל למשך חצי שנה, בגין הלוואה בסך 8,000 שקל. מדובר בהחזר של 11,700 שקל, המשקף ריבית של 293%.

לווה המסתפק ב-5,000 שקל למשך שנה, נדרש לשלם החזר חודשי של 720 שקל, המשקף ריבית שנתית של 201%. הלוואה נוספת, על סכום של 10,000 שקל לשנה עם החזר של 1,375 שקל לחודש, מגלמת ריבית אפקטיבית שנתית של 172%.

חוק ההלוואות החוץ בנקאיות מסדיר את גובה הריבית הנלקחת בשוק האפור. לפי החוק, גובה הריבית בהלוואה של עד 25 אלף שקל הינה עד פי שניים מהריבית הממוצעת במשק (הניתנת על-ידי הבנקים). אלא שהחוק לא מסדיר מנגנון אכיפה ופיקוח, ובפועל הריביות בשוק האפור מגיעות לפי עשרה מהריבית הממוצעת.

לטענת מזין מהמרכז ללימודים אקדמיים, ההלוואות בשוק האפור מיועדות בעיקר לשכירים ובמרבית המודעות מצוין במפורש – "הלוואות לשכירים ועובדי מדינה". לדבריו, שכירים ועובדי מדינה נחשבים ללווים שלא יגרמו בעיות בגבייה בגלל שיש להם מקום עבודה מסודר והם אינם רוצים בחשיפה משפטית או באיומים אם יתקשו לפרוע את חובם.

כדי לקבל הלוואה, הלווים נדרשים לשלוח בפקס למלווה תלושי שכר של שלושת החודשים האחרונים, תדפיסי בנק של שלושת החודשים האחרונים וצילום תעודת זהות. לאחר בדיקה מהירה, בהנחה שהלווים אינם בעלי חשבון מוגבל או שחזרו להם שיקים בשנה החולפת, הם יחתמו על טפסים והכסף יוזרם ישירות לחשבונם.

המלווים בשוק האפור מוכנים להלוות גם לאנשים עם חשבון מוגבל, בריבית גבוהה עוד יותר. 

מי שנכשל בהחזר ההלוואה בזמן עשוי להיות נתון ללחץ כבד אשר עלול לכלול קנסות כבדים בנוסף לאלימות. כך, איחור בשבוע עלול לעלות בקנס של 10% מסכום ההלוואה.

דיקן ביה"ס למנהל עסקים במרכז ללימודים אקדמיים, פרופ' רמי פרידמן, ציין כי "למרות שחלק מהמבקשים הלוואות בשוק האפור מאוד לחוצים כספית, עדיף להם לא להתקרב לאשראי כזה שבלתי הגיוני כלכלית לעמוד בהחזריו".

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:137
קומיט וכל טופס במתנה