שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > גני ילדים "מוכרים שאינם רשמיים" לא יתוקצבו ע"י הרשות המקומית

חדשות

גני ילדים "מוכרים שאינם רשמיים" לא יתוקצבו ע"י הרשות המקומית, צילום: צילום: תמר הירדני
גני ילדים "מוכרים שאינם רשמיים" לא יתוקצבו ע"י הרשות המקומית
01/07/2012, עו"ד רוני קוסובסקי

נדחתה עתירה של מפעילת גן ילדים מוכר שאינו רשמי, שדרשה לקבל מהעירייה תקצוב בדומה לבתי ספר לא רשמיים

בית המשפט המחוזי דחה עתירה שביקשה לקבוע כי הרשויות המקומיות מחויבות לתקצב גני ילדים "מוכרים שאינם רשמיים", בשיעור יחסי לתקצוב שהן מעבירות לגני ילדים "רשמיים". נקבע, כי מנוסח הוראות החוק הקובעות את השתתפות המדינה בתקציב מוסדות מוכרים שאינם רשמיים ומתכליתן, עולה כי אינן חלות על גני ילדים.

ביום 21.5.07 התקבל בכנסת תיקון מס' 7 לחוק חינוך ממלכתי, לפיו זכאי מוסד חינוך מוכר שאינו רשמי להשתתפות הרשות המקומית בתקציבו, בשיעור יחסי להשתתפותה בתקציבי מוסדות חינוך רשמיים דומים בתחומה. השיעור היחסי שנקבע הינו שיעור השתתפות המדינה היחסי בתקציבי שעות הלימוד של מוסדות חינוך מוכרים שאינם רשמיים. על פי דברי יוזם התיקון לחוק, התיקון נועד לחול על בתי ספר מבלי שהוא מזכיר גני ילדים.

על סמך התיקון לחוק החינוך הממלכתי הותקנו תקנות החינוך הממלכתי, כך שתקנה 9 קובעת הסדר לעניין השתתפות המדינה בתקציב מוסדות מוכרים שאינם רשמיים. מהתקנה הנ"ל עולה כי מוסד חינוכי מוכר לא רשמי המבקש השתתפות בתקציבו - חייב לעמוד בתנאים הקבועים בתקנה.

העותרת הינה חברה בע"מ המפעילה ומנהלת גן ילדים, "המכללה לגיל הרך", כמוסד חינוכי מוכר שאינו רשמי. לטענתה, הרשויות המקומיות מחויבות לתקצב, בדומה לבתי הספר, גני ילדים "מוכרים שאינם רשמיים" בשיעור יחסי לתקצוב שהן מעבירות לגני ילדים "רשמיים".

בית המשפט קבע כי מבדיקת הוראות סעיף 11א ותקנה 9 עולה שניסוחם מכוון לבתי ספר ולא לגני הילדים. בית המשפט הוסיף וציין, כי חיזוק משמעותי לפרשנות זו מצא בעמדת היועץ המשפטי לממשלה, על פיה במשך השנים מאז חוקקו סעיף 11א ותקנה 9, פעל משרד החינוך באופן עקבי ושיטתי בתקצוב גני ילדים ובתי ספר, כאשר אופן התקציב המצויין בסעיף 11א' – נוסחא המחושבת לפי שעות לימוד – מיושם בבתי הספר ולא בגני ילדים.

היועמ"ש הוסיף, כי שיטת התקצוב של גני הילדים שונה בעליל מההסדר הקבוע בתקנה 9 לתקנות, הן מבחינת דרך החישוב והן מבחינת גובה ההשתתפות, והיא מעידה על כך כי משרד החינוך לא ראה בתקנה 9 לתקנות כחלה על גני ילדים.

עוד נקבע, כי מעיון בהוראת סעיף 11א' (א) עולה כי חובת השתתפות העירייה קמה לפי קביעת השר, ובמשך כל השנים קבע השר כי תקציב גני הילדים הלא רשמיים לא ייקבע מכח סעיף 11א' לחוק, ולכן אין חובה על הרשות המקומית להשתתף בתקציבו של גן ילדים לא רשמי, נוכח סעיף 11א לחוק ותקנה 9 לתקנות.

(עת"מ 32706-01-12)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:228
קומיט וכל טופס במתנה