שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > מצב חסר תקנה: ב-85% מהחוקים המחייבים תקנות – התקנות לא הוגשו בזמן

חדשות

מצב חסר תקנה: ב-85% מהחוקים המחייבים תקנות – התקנות לא הוגשו בזמן, צילום: צילום: רון פז
מצב חסר תקנה: ב-85% מהחוקים המחייבים תקנות – התקנות לא הוגשו בזמן
26/06/2012, רון פז

היועץ המשפטי של הכנסת: "לא הותקנו עדיין תקנות ראשונות משנת 2004 לפי חוק הדיינים; מדובר בתופעה רחבה המקיפה את כלל משרדי הממשלה והוועדות"

מסתבר שהח"כים שלנו אוהבים מאוד לחוקק, אבל אוהבים פחות את העבודה ההכרחית והפחות זוהרת של התקנת תקנות ראשונות מכח החוק. ועדת הכנסת דנה אתמול (ב') בבעיית אי התקנת תקנות לחוקים ע"י שרי הממשלה. מניעת אישור התקנות מונע לעיתים רבות את יישום החוק.

היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד איל ינון, אמר בדיון בוועדה "כי קיימת תופעה נרחבת ומטרידה של אי קיום הוראות המחוקק בנושא חובת התקנת תקנות ראשונות". לדברי ינון, הוקם תחום חדש במחלקה המשפטית, "תחום חקיקה ומחקר משפטי", בראשות היועצת המשפטית של ועדת חינוך, עו"ד מירב ישראלי. "בכוונתנו לעקוב באופן שיטתי וסדור אחר החוקים הקובעים חובת התקנת תקנות ראשונות ועמידת המשרדים השונים בחובה זו, ולתת דיווח תקופתי לוועדות הרלבנטיות".

עוד לדברי עו"ד ינון, "בשלב זה איתרנו כ-130 קביעות בחקיקה בדבר החובה להתקין תקנות ראשונות, צווים ראשונים וכללים ראשונים. מתוכם, מצאנו כי בכשליש מהמקרים לא הותקנו עדיין תקנות כלל, אף שהזמן להתקנתן או להבאתן לאישור הוועדה חלף עבר. רק בכ-20 מקרים מצאנו כי התקנות הותקנו או הוגשו לוועדה בזמן שנקבע, או בסמוך לו. חלק מהתקנות האלה לא הותקנו או לא הובאו לאישור הוועדה כלל וחלקן הועברו לאישור הוועדה אבל עדיין לא אושרו. כך לדוגמה, לא הותקנו עדיין תקנות ראשונות משנת 2004 לפי חוק הדיינים. מדובר בתופעה רחבה המקיפה את כלל משרדי הממשלה והוועדות".

יו"ר הועדה, ח"כ יריב לוין, הציע לקבוע בחוק ברירת מחדל שתקנות יותקנו תוך שנה ממועד תחולת החוק. במידה והשר לא עמד בזמן הקבוע בחוק, החוק יסמיך את הוועדה הרלוונטית להתקין את התקנות במקום השר.

ח"כ ישראל אייכלר, שיזם את הדיון, הגיש הצעת חוק בנושא, אולם הצעתו הפכה להצעה לסדר. בדיון אמר ח"כ אייכלר: "ברגע ששר לא פועל כחוק, הוא פוגע באזרחים. אי התקנת תקנות זו חבלה מצד השרים. מה ההבדל בין שר שמפר חוק, לבין אי עמידתו בדרישת החוק להתקין תקנות"?

ח"כ איתן כבל הציע לקבוע סנקציה, לפיה שר שלא יתקין תקנות במועד ימנע ממנו לחוקק חוקים שבתחום משרדו. לדבריו, "הממשלה נמנעה 7 שנים להתקין תקנות בחוק שיזמתי, עד שנאלצתי לעתור לבג"ץ בנושא".

ח"כ אברהם מיכאלי אמר "יש בכנסת אינפלציה של חוקים, מה שהפך לפלסתר ולצרכי רייטינג בלבד. אני משוכנע שאילו השרים היו מתקינים תקנות במועד, חוקים רבים היו נמנעים". מיכאלי הציע להקים ועדה מיוחדת בכנסת שתופקד על התקנת תקנות לחוקים.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:203
קומיט וכל טופס במתנה