שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הסדר פשרה בתובענה ייצוגית נגד בנק מזרחי בגין עמלות ניהול ני"ע

חדשות

הסדר פשרה בתובענה ייצוגית נגד בנק מזרחי בגין עמלות ניהול ני"ע, צילום: צילום: דודי עזרתי
הסדר פשרה בתובענה ייצוגית נגד בנק מזרחי בגין עמלות ניהול ני"ע
24/06/2012, רון פז

ביהמ"ש המחוזי אישר את ההסדר לפיו בנק המזרחי ישיב ללקוחותיו 2.3 מיליון שקל, וכן יתרום 700 אלף שקל למטרות ציבוריות

בית המשפט המחוזי בת"א אישר הסדר פשרה בתובענה ייצוגית נגד בנק מזרחי בעניין אופן חישוב עמלת דמי ניהול פיקדון ניירות ערך, כאשר נקבע, כי יש בהסדר משום סיום יעיל וממצה לתובענה הייצוגית וכי הוא מציע לנפגעים מההפרה סעד הולם של השבת גביית היתר שבוצעה ע"י הבנק.

התובע הגיש בקשה לאישור תובענה כייצוגית כנגד בנק מזרחי-טפחות, שעניינה באופן החישוב של עמלת דמי ניהול פיקדון ניירות ערך שהבנק נהג לגבות מלקוחותיו. על פי הנטען, בעת מכירה של נייר ערך חושבה העמלה בהתאם לשווי נייר הערך במועד המכירה, ובאופן יחסי לתקופת האחזקה בו מתחילת הרביע.

אחת לשלושה חודשים גבה הבנק עמלה נוספת, שחושבה בהתאם לשווי ניירות הערך שבהם החזיק הלקוח ביום האחרון של הרביע הקודם, ובאופן יחסי לתקופת האחזקה בהם מתחילת הרביע. תעריפון העמלות של הבנק שהיה נהוג בתקופה הרלוונטית הוסיף וקבע עמלה מזערית ביחס לניירות ערך הנסחרים בבורסה בשיעורים מסוימים.

התובע הלין על האופן שבו בדק הבנק אם יש מקום לחייב את החשבונות שבהם נוהל פיקדון ניירות ערך, בהשלמה לעמלה המזערית לרביע. לטענתו, שיטת החישוב של הבנק אינה תואמת את הקבוע בתעריפון ומביאה לגביית יתר מן הלקוחות.

בית המשפט קבע בהחלטה בבקשת האישור, כי עמדתו הפרשנית של התובע המייצג עולה לכאורה בקנה אחד עם לשונו ותכליתו של התעריפון, וזאת בניגוד לעמדתו של הבנק שנראה שאף סותרת את לשון התעריפון, ולכן התובענה אושרה כייצוגית.

בין הצדדים נערך מו"מ לסיום התובענה הייצוגית בדרך של פשרה, ולבית המשפט הוגש הסדר פשרה. לצורך הפשרה ערך הבנק בדיקה וחישוב של הסכום הכולל שלגישת התובע המייצג חויבו בו חברי הקבוצה שלא כדין. נמצא, כי גביית היתר הנטענת בתובענה הייצוגית בתקופת ההסדר היתה בסכום נומינלי כולל של 3.36 מיליון שקל.

עם זאת הבנק הוסיף והבהיר, כי בפועל גביית היתר היא בשיעור נמוך באופן משמעותי מן הסכום האמור, משום שמשיקולי יעילות נמנע הבנק מלהפחית מגביית היתר סכומים שמגיעים לו מחברי הקבוצה. כך למשל, אם בתום הרביע היו בחשבון ניירות ערך, אזי הבנק רשאי היה לגבות עמלה בגין אחזקתם ולכאורה יש להפחית את העמלה האמורה מסכום גביית היתר.

בהינתן שיעור גביית היתר כפי שנמצא על ידי הבנק, הסכימו הצדדים על מתן הטבה לקבוצה בשווי של 3 מיליון שקל, מתוכם 700 אלף שקל ייתרמו על ידי הבנק למטרות ציבוריות והיתרה תשמש לפיצוי חברי הקבוצה.

בית המשפט קבע כי הסדר הפשרה המוצע מקדם ומשיג את מטרות חוק תובענות ייצוגיות, שכן פרט לכך שיש בהסדר משום סיום יעיל וממצה לתובענה הייצוגית, ההסדר אף מביא לאכיפת הדין ולהרתעה מפני הפרתו. הסדר הפשרה אושר וניתן לו תוקף של פסק דין.

(ת"א 1936-06).

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:102
קומיט וכל טופס במתנה