שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הישג: ישראל צורפה לארגון בינ"ל המוביל את המאבק בהלבנת הון ומימון טרור

חדשות

הישג: ישראל צורפה לארגון בינ"ל המוביל את המאבק בהלבנת הון ומימון טרור, צילום: pixabay
הישג: ישראל צורפה לארגון בינ"ל המוביל את המאבק בהלבנת הון ומימון טרור
10/12/2018, עו"ד לילך דניאל

מליאת ארגון ה-FATF, כוח המשימה הבינלאומי המוביל את המאבק הגלובלי בהלבנת ההון ומימון הטרור, החליטה על צירופה של מדינת ישראל לארגון היוקרתי המונה 35 מדינות בלבד. שקד: "הדבר מאפשר למדינה להיות שותפה בעיצוב המדיניות העולמית בתחומי המאבק במימון טרור והלבנת ההון"

משרד המשפטים הודיע היום (ב') כי מליאת ארגון ה-FATF (Financial Action Task Force) כוח המשימה הבינלאומי המוביל את המאבק הגלובלי בהלבנת ההון ומימון הטרור, החליטה על צירופה של מדינת ישראל לארגון. מדובר בארגון בינלאומי יוקרתי המונה 35 מדינות חברות בלבד, מרביתן מדינות ה-G20, שקובע את הכללים הבינלאומיים בתחום.

על פי משרד המשפטים, ההצטרפות לארגון תאפשר למדינת ישראל לקחת חלק פעיל בעיצוב המדיניות העולמית בתחום המאבק הבינלאומי בהלבנת הון ומימון טרור, תשפר את מעמדה הבינלאומי של המדינה, תשפר יכולתו של הסקטור הפיננסי לפעול בזירה הבינ"ל, תתרום לחיזוק הכלכלה ולסקטור העסקי בישראל, ולמיצוב ישראל כמקום אטרקטיבי להשקעות. כמו כן, ההצטרפות לארגון תשפר את שיתוף הפעולה בין ישראל לבין מדינות אחרות במישור הפיננסי, המודיעיני ובמישור שיתוף הפעולה הכלכלי והמשפטי.

לפני כ-16 שנה בלבד דורגה ישראל ברשימה השחורה של הארגון אך לאחר ביקורת מקיפה שערך הארגון בישראל בשנה האחרונה עולה כי ישראל היא אחת משלוש המדינות המובילות בעולם מבחינת אפקטיביות המאבק בהלבנת הון ומימון טרור, בשורה אחת עם מדינות דוגמת ארה"ב ובריטניה.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

דו"ח הביקורת, שפורסם לצד ההכרזה על הצטרפותה של ישראל לארגון, כולל סקירה מקיפה של משטר איסור הלבנת הון ומימון טרור בישראל וכן בוחן כיצד ועד כמה ישראל מיישמת את הסטנדרטים הבינלאומיים שקבע הארגון. בין היתר, הדו"ח ממקם את ישראל כאחת משלוש המדינות המובילות בעולם מבחינת אפקטיביות המשטר, ומעניק ציוני הצטיינות נדירים בשלושה נושאים מרכזיים: מאבק במימון טרור, אפקטיביות פעילותה של הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, מדיניות חילוט כספים שמקורם בפשיעה.

עוד קובע הדו"ח כי במדינת ישראל בוצעה הערכת סיכונים מהמעמיקות והיסודיות בעולם: במדינה קיימת הבנה טובה של סיכוני הלבנת הון ומימון טרור הניצבים בפניה, ופעילות הרשויות והמדיניות שלהן תואמות את הסיכונים שזוהו. בנוסף נקבע בדו"ח כי שיתוף הפעולה הלאומי בישראל בתחום המאבק בהלבנת הון ומימון טרור הוא מקיף וכולל את כלל הרשויות הרלבנטיות, אשר יוצרות יחד פלטפורמה יעילה לפיתוח אסטרטגיה למניעת הלבנת הון ומימון טרור. צוות העל בראשות היועץ המשפטי לממשלה מתווה בהצלחה את המדיניות ושיתופי הפעולה של גופי האכיפה.

בכל הנוגע לפעילות הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, קובע דו"ח ה-FATF כי היא מהאפקטיביות ביותר ומצויה אף בין שתי הרשויות המובילות בעולם. גופי האכיפה מבצעים שימוש אפקטיבי במודיעין הפיננסי שמתקבל מהרשות וממקורות נוספים, וחוקרים באופן אפקטיבי עבירות הלבנת הון. בין השנים 2017-2014 הוגשו בממוצע לשנה 50 כתבי אישום בעבירות הלבנת הון, כאשר 34 מתוכם הסתיימו בהרשעה, וזאת בהתאם לסיכונים הלאומיים.

עוד נאמר כי הרשויות פועלות ביעילות על מנת לחלט את ההכנסות הנובעות מפשיעה ואת תוצרי הפשיעה בהצלחה גבוהה מאוד; ישראל תיעדפה את נושא החילוט, ועל כן התוצאות עולות בקנה אחד עם פרופיל סיכון הלבנת ההון במדינה. בין השנים 2017-2013, חילטה ישראל כ- 24.6 מיליון אירו בממוצע בשנה. מלבד זאת, נקבע, ישראל פיתחה מגוון רחב של מנגנונים יעילים למאבק בטרור ובמימון טרור; המדינה נוקטת פעולות אכיפה יעילות ביותר בטיפול בעבירות מימון טרור, בהתאם לסיכוני מימון טרור במדינה; מאמציהם הפרואקטיביים של רשויות הביטחון יעילים במניעת פעילות טרור עוד בשלביה המוקדמים. בין השנים 2017-2013, 37 תיקים הגיעו לכדי הרשעות בגין עבירה אחת או יותר של מימון טרור, בנוגע ל-26 בני אדם וישויות משפטיות. 

לצד האמור נמתחה ביקורת בדו"ח על כך שישראל טרם החילה את משטר איסור הלבנת ההון ומימון טרור על מתווכי נדל"ן, סוחרים במתכות יקרות ונותני שירותים לחברות ולנאמנויות, וכן על כך שלא הטילה חובות דיווח על פעולות חשודות על עורכי דין ורואי חשבון, כנדרש בסטנדרטים הבינ"ל. בנוסף, נקבע שהרגולטורים הפיננסיים טרם השלימו יישומו של מודל פיקוח מבוסס סיכון.

נשיא הארגון: "ישראל הוכיחה כי היא משיגה תוצאות טובות בזיהוי וטיפול בסיכונים הניצבים בפניה"

במסגרת מסיבת עיתונאים שקיימה הבוקר שרת המשפטים, ח"כ איילת שקד, היא מסרה: "ההצטרפות לארגון היא הישג לאומי ברמה המדינית, התורם ליכולתה של ישראל להיאבק במימון טרור בזירה הבינלאומית, מחזק את הכלכלה הישראלית, ממצב את ישראל כמדינה אטרקטיבית להשקעות בינלאומיות, ומשפר את מעמדם של גופים בסקטור הפיננסי הישראלי ואת יכולתם לפעול בכלכלה העולמית. הדבר מאפשר למדינה להיות שותפה בעיצוב המדיניות העולמית בתחומי המאבק במימון טרור והלבנת ההון. משרד המשפטים בראשותי, באמצעות הרשות לאיסור הלבנת הון, יזם והובילו את מהלך ההצטרפות הדרמטי לארגון ותמך בקידום מהיר של מהלכי חקיקה רבים אשר נדרשו לצורך עמידה בסטנדרטים הגבוהים שנדרשו לשם קבלה לארגון. אני מודה לד"ר שלומית ווגמן-רטנר, ראש המשלחת הישראלית לארגון, לצוות הרשות, ולמטה המשרד בניהולה של המנכ"לית, אמי פלמור, על ההובלה המוצלחת של תהליך מקצועי ומורכב זה".

 מנכ"לית משרד המשפטים, עו"ד אמי פלמור מסרה: "מדובר בהישג שמעיד על עוצמתו של משרד המשפטים כמשרד מטה המוביל תהליכי עבודה וחקיקה מורכבים ברמה חוצת ממשלה, וכמשרד עם יכולות תכנון, הנחיה וביצוע ברמה הגבוהה ביותר. החלטת ה-FATF  היא תוצאה של תהליך סדור ואינטנסיבי, שהמשרד הקצה לו משאבים ויצר מעטפת אסטרטגית וארגונית שאפשרה לרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור להוביל את המהלך בהצלחה יוצאת דופן. הרשות, בהובלתה של ד"ר שלומית ווגמן-רטנר, ובגיבוי מלא של שרת המשפטים והמשרד, הצליחה לרתום למהלך עשרות גופי ממשלה ומגזר פרטי, ולא פחות חשוב – לבצע תהליך פנימי של מיקוד ואפקטיביות שהפך אותה ליחידה מצטיינת בממשלה ובעולם. זו ההזדמנות להודות לשותפים הרבים במשרדנו ומכלל הרשויות ומשרדי הממשלה  על התגייסותם ותרומתם הרבה לתהליך."

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט: "אימוץ דו"ח הביקורת של מדינת ישראל על ידי ארגון ה-FATF  והצטרפותה לארגון משקף את העשייה של כל גופי אכיפת החוק בישראל, את שיתוף הפעולה שלהם בכל הנוגע לאכיפה כלכלית משולבת ואת המחויבות העמוקה של מדינת ישראל להיאבק בפשיעה החמורה, בהלבנת ההון ובמימון הטרור. אני רואה חשיבות רבה בהמשך ביסוס וחיזוק היכולות של מובילי המאבק בתופעות חמורות אלו, כדי להמשיך ולהעמיק את הפגיעה האפקטיבית במקורות המימון ובתשתית הפיננסית של ארגוני הפשיעה והטרור בישראל. אבקש להודות לראש הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, ד"ר שלומית ווגמן, על ריכוז הפעילות בתחום, ועל תרומתה הניכרת לביסוס מעמדה של מערכת אכיפת החוק במדינת ישראל בין המדינות המתקדמות בעולם"

ראש הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, ד"ר שלומית ווגמן-רטנר: "הדוח משקף את קפיצת המדרגה המכרעת שביצעה ישראל בשני העשורים האחרונים בתפיסתה את תחום, הנחוצים להגנה על יושרת המערכת הפיננסית הישראלית ועל בטחונה, וממצב אותה בחוד החנית של המאבק העולמי. אני גאה במיוחד בדירוג ההצטיינות הגבוה שהוענק לרשות לאיסור הלבנת הון, כאחת משתי הרשויות האפקטיביות ביותר בעולם. מדובר בהישג לאומי אסטרטגי משמעותי, שהינו פרי מאמץ משותף של עשרות גורמי ממשל, ומשקף מאבק אפקטיבי וחסר פשרות במלביני ההון ומממני הטרור. ברצוני להודות לשותפים הרבים לתהליך בשנתיים האחרונות, ובייחוד לשרת המשפטים ומנכ"לית המשרד, ליועץ המשפטי לממשלה, וכן לכל שותפינו הרבים מגופי האכיפה, הביטחון, הרגולטורים, הסקטור הפרטי, ועובדי הרשות, אשר תרמו תרומה משמעותית להצלחה של מדינת ישראל בהליך וממשיכים לשתף פעולה על מנת לשפר את אפקטיביות המשטר בישראל".

נשיא ארגון ה- FATF , מר מרשל בילינגסלי: "אני מברך את מדינת ישראל על קבלתה לארגון ה- FATF. במסגרת הליך הביקורת המקיף לבחינת משטר איסור הלבנת ההון ומימון הטרור, הוכיחה ישראל בהצלחה כי היא משיגה תוצאות טובות בזיהוי וטיפול בסיכונים הניצבים בפניה. סיום הליך הביקורת איננו נקודת הסיום, אלא מהווה עבור ישראל נקודת פתיחה להמשך חיזוק המשטר. אנו בטוחים כי לאור מחויבותה של ישראל להגן על יושרת המערכת הפיננסית שלה, המדינה תפעל במהירות להטמיע את הפעולות המומלצות בדו"ח הביקורת. החברות ב-FATF פותחת פרק חדש לישראל והיא תעשיר את ה- FATF כארגון. אני בטוח שהניסיון והפרספקטיבה של ישראל יעניקו תרומה חשובה לעשיית הארגון".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:138
קומיט וכל טופס במתנה