שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > יצאו לעצמאות: עורכי הדין שפתחו משרד לאחר שנים כשכירים

חדשות

יצאו לעצמאות: עורכי הדין שפתחו משרד לאחר שנים כשכירים, צילום: istock
יצאו לעצמאות: עורכי הדין שפתחו משרד לאחר שנים כשכירים
16/04/2018, עו"ד לילך דניאל

לא קל להיות עורך דין שכיר, אבל גם לפתוח משרד משלך זה לא פיקניק. לרגל יום העצמאות, שוחחנו עם מספר עורכי דין שיצאו לדרך עצמאית לאחר שנים כשכירים ושאלנו אודות הקשיים, האתגרים וגם היתרונות בלהיות "אדון לעצמך" בשוק עורכי הדין

לפני מספר שבועות פרסמנו כאן כתבה שעסקה בתנאי העבודה הקשים בשוק עריכת הדין. השעות הארוכות, היחס הקשה והשכר הנמוך הם רק חלק מהתופעות שעמן צריכים עורכי הדין השכירים לדעת להתמודד, אך ישנם גם עורכי דין שאחרי שנים ארוכות כשכירים החליטו לעשות צעד, לצאת לדרך עצמאית ולפתוח משרד משלהם. לרגל יום העצמאות, שוחחנו עם מספר עורכי דין כאלה ושמענו מהם על המניעים שהובילו אותם להחלטה הלא פשוטה, על התגובות מהסביבה ועל האתגרים שניצבים בפניהם בחיים המקצועיים החדשים.

"עצמאי זה אופי", אומרת עורכת הדין לבנה פינטו, שיצאה לעצמאות לפני כארבע שנים, לאחר 18 שנה כשכירה ומנהלת סניפי בנק מסחריים גדולים. "הבחירה להיות עצמאי אינה צריכה לבוא ממקום של ברירת מחדל, כי אין ברירה או כי לא השגתי משרה מתאימה כשכיר, אלא מרצון אמיתי בו האדם יודע שיכולותיו האישיות, כישוריו המקצועיים, סיכוייו הכלכליים והאישיים יבואו יותר לידי ביטוי ויגשימו חלומותיו לעסוק בתחום אותו הוא אוהב ובו הוא יכול להשפיע". עורכי דין נוספים עמם שוחחנו הם עו"ד רועי לוינגר, שבחר לצאת לעצמאות ממש לאחרונה אחרי 5 שנים כשכיר, עו"ד אביגיל אבו שפתחה משרד עצמאי אחרי שנה וחצי כשכירה, עו"ד ינון ברקאי, עצמאי 4 שנים לאחר 3 שנים כשכיר, עו"ד ליאת כהן, שהייתה שכירה 8 שנים לפני שהפכה לעצמאית, עו"ד אורי נחמני שהיה שכיר 5 שנים ועו"ד רעות אקהאוז עמויאל, שהייתה שכירה במשך 7 שנים. רוב עורכי הדין שעמם שוחחנו ציינו כי הם מתקשים בגיוס לקוחות ושיווק המשרד, אולם הם נהנים מחופש מקצועי וסבורים שההחלטה לצאת לעצמאות הייתה החלטה נכונה בהחלט.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

עם איזה קשיים התמודדת בתור שכיר/ה?

עו"ד פינטו: "בתור שכירה הייתי צריכה להתמודד עם בוס המכתיב סדרי עדיפויות, סמכויות, נהלים, לוחות זמנים, יעדים – הכול מוכתב מראש, ומותאם לכלל העובדים, ללא כל התייחסות פרטנית ואישית. מכיוון שאין בי פחד מלקיחת סיכונים, ואינני זקוקה ל"גב", למסגרת, לבוס שיניע אותי ולביטחון כלכלי, רציתי לממש את עצמי ולהחליט החלטותיי ובחירותיי בעצמי, וזו הדרך לעשות זאת: רק בלהיות עצמאית. מטבע הדברים ניסו להניא אותי מכך, שהרי קיבלתי משכורות גבוהות ביותר וחששו עבורי שמצבי הכספי יידרדר, אבל זאת רק בתחילת הדרך. לאחר מכן, הדברים כבר זרמו מאליהם".

עו"ד נחמני: "הגם שניתנה לי חופשית באופן ניהול התיקים, עדיין "הוסתרתי" על ידי צלו של המשרד. האסטרטגיה, החקירות והביצוע היו שלי אבל הכותרת הייתה של המשרד. בנוסף, כשכיר נאלצתי לייצג בתיקים בהם לא האמנתי בצדקת הלקוח או באופן התנהלותו, אך נאלצתי למלא את תפקידי".

עו"ד ברקאי: "שכר שאינו מתקדם באופן משמעותי. חוסר גמישות בשעות. חוסר יכולת להתפתח מעבר למשרד".

עו"ד אבו: "כשכירה נתקלתי לא אחת בקושי לממש את הפוטנציאל שבי, מה שגרם לי לדעיכה מבחינה מקצועית. היו הרבה סיבות שבגינן החלטתי לצאת לעצמאות אך העיקריות שבהן הן השכר המאד נמוך שמציעים בשוק לעורכי דין מתחילים וגם העובדה שלא הייתה לי אפשרות לנהל תיקים בדרך שלי. כשכירה הייתי נדרשת לכתוב את כתבי הטענות באותו הקונספט המקובל במשרד ולא הייתה לי אפשרות לקבל קרדיטים על הישגים שאני השגתי. אני חושבת שכל דבר בחיים הוא איזון בין יתרונות לחסרונות ובסופו של יום העצמאות הכריעה והחלטתי לקחת את ההזדמנות בשתי ידיים  ולנסות".

מה הוביל אותך בסופו של דבר להחלטה לצאת לדרך עצמאית?

עו"ד כהן: "אחרי שעזבתי את מקום העבודה האחרון החלטתי לנסות שוב את מזלי כשכירה. חיפשתי משרת עו"ד עם שכר גבוה יותר, בתחום שאני אוהבת ורוצה לעסוק בו - מקרקעין. אחרי תקופה ארוכה מצאתי משרה שכמעט ענתה על ציפיותיי, רק שכבר ביום הראשון ועוד בטרם הספקתי להכיר את הקולגות שלי וללמוד את ערימת התיקים שהונחה בפניי, נתבקשתי מיד לנסוע להגיש חומר בטאבו. כאן נשברתי. לקח לי בדיוק שעתיים כדי לקום, להיפרד יפה ולעזוב. באותו רגע הבנתי שאני לא מוכנה להיות יותר שכירה. רציתי לעשות את מה שאני אוהבת ולעשות אותו הכי טוב שאפשר".

עו"ד לוינגר: "הרצון להגדיל את כושר ההשתכרות ולנהל בעצמי את העסק שלי ואת העבודה המשפטית כראוי עיני. הכרה בעבודתי, שכן בתור שכיר גם הצלחות שלך נזקפות למשרד/לבוס שלך".

עו"ד אקהאוז עמויאל: "אחרי קילומטראז' בלתי מבוטל של הופעות בבתי המשפט ובתי הדין והניסיון והביטחון שצברתי, הצורך בהגשמה עצמאית והכרה בער בי. ההחלטה התבשלה אצלי במשך תקופה והחלטתי להקים משרד המתמחה בתחום המשפחה וירושה, התואם את השקפת עולמי. החלטתי לתעל את האנרגיות, הידע והניסיון כדי לעשות לביתי".

עו"ד נחמני: "ההחלטה לצאת לעצמאות הייתה שם תמיד, עוד לפני שהתחלתי לעבוד כעורך דין ידעתי כי אני אצא לדרך עצמאית. אחרי שלמדתי את רזי המקצוע והתנסיתי בתיקים שונים ומסובכים, הגיע הזמן לעזוב את החממה המוכרת ולכבוש את העולם".

איך הסביבה הקרובה הגיבה להחלטה שלך להפוך לעצמאי/ת?

עו"ד לוינגר: "כולם פרגנו. כמובן שבמקצוע עריכת הדין, עקב ההצפה בשוק, כולם שאלו ותהו אם זה צעד נכון, ואיך מסתדרים עם ההצפה בשוק".

עו"ד כהן: "המשפחה והחברים הם אלו שדחפו אותי לעשות את הצעד הזה. בלעדיהם זה לא היה קורה. היו התלבטויות רבות מאוד תקופה די ארוכה. התמיכה שלהם והאמונה בי נתנו לי את הרצון והכוח להתמודד עם הקושי ולהגיע להחלטה".

עו"ד אבו: "בעלי, ההורים שלי ואחי מאוד תמכו בהחלטה שלי לצאת לעצמאות וגם כיום הם תומכים בי ומעודדים. הם מאוד מאמינים בי וזו אחת הסיבות שחיזקו אצלי את ההרגשה שלא טעיתי בהחלטה שלי. נדרשת המון תמיכה נפשית בתקופת המעבר שבין משרת שכיר ליציאה לעצמאות".

עו"ד נחמני: "אשתי פרצה בבכי, היא כנראה ידעה שאני אתמכר לעבודה. המשפחה המורחבת פרגנה ורוב החברים למקצוע פגרנו ואף חלקם ציינו ש'חיכו' לרגע הזה וידעו שאבצע את המהלך. יחד עם זאת כמה 'חברים למקצוע' התגלו כפחות מפרגנים".

עם איזה קשיים את/ה מתמודד/ת בתור עצמאי/ת?

עו"ד פינטו: "בעיקר כספיים: הצורך להשיג את הלקוח בתחום עיסוקי, ואז להסכים איתו על גובה שכר הטרחה הראוי, ולאחר מכן גם לגבות אותו ממנו – זה קשה כמו קריעת ים סוף. מצד אחד להיות נחמד, שהרי אני רוצה שיחזור וימליץ עליי לחבריי, מצד שני אני זקוקה לפרנסה, וגם לי יש מחויבות כספית. בנוסף לכך, מציאת אפיק פרסום המצדיק את עצמו והתמודדות עם מציאות עצמאית הכוללת מציאת מיקום נכון למשרד, תשלום שכ"ד, בחירת רו"ח מייעץ ומדווח, פרסום מכניס, רכישת ציוד ותוכנות למשרד וכיוב'. בנוסף, כמעט שאינני יוצאת לחופשה ואינני מעיזה להיות חולה, אני מגיעה לעבודה על גחוני, ועובדת מסביב השעון, כל עוד יש עבודה. יש לקחת בחשבון שאני מנהלת משרד ואני עובדת בו לבד, כך שאינני יכולה לזנוח את הלקוחות ולהשאירם ללא מענה. אני פנויה ללקוחות בכל שעה כמעט, ובדרך קבע הראש מוטרד במחשבות ובחששות על דרכים לשימור והרחבת העסק".

עו"ד לוינגר: "הקושי היחיד הוא בגיוס לקוחות. יש אנשים "מקומבנים" עם קשרים שיקבלו עבודה ללא קשר לרמת המקצועיות שלהם ויש כאלה שעושים 'מינגלינג' כדי להיכנס לברנז'ה. אני לא כזה - אני לא אוהב מינגלינג, ואין לי קשרים גדולים. הדבר היחידי שיש לי זה את המקצועיות שלי ואת היסודיות שלי, ועם זה אני מתקדם ובינתיים הולך בסדר".

עו"ד ברקאי: "העיסוק כעצמאי אינו מתאים לכל אחד. צריך יכולות רבות שאין לכולם. כגון עצבי ברזל הואיל והדבר יוצר לחצים רבים, להיות נוח וקשוב ללקוחות, זמין וכו'. העבודה בתור עצמאי היא כמעט 24 שעות ביום גם מהבית. הראש כל הזמן עסוק במשרד".

עו"ד אבו: "הקושי העיקרי שלי כעצמאית הוא יכולת גיוס הלקוחות. זה לא סוד שהפרסום הכי טוב הוא מפה לאוזן אך הוא גם הפרסום הכי איטי. אני אישית מאמינה בפרסום מפה לאוזן אך נדרשים אורך רוח וסבלנות על מנת לקטוף את הפירות. קושי נוסף הוא בעצם קושי שיש לכל עסק מתחיל והוא הקושי התזרימי, שבעצם נגזר מהקושי בגיוס לקוחות".

עו"ד נחמני: "גם כשכיר לא הייתי מאלו שהעט 'נופלת' להם ב-5 בערב, כך שאחריות ועבודה קשה לא היו זרות לי. עם זאת, כעצמאי תחושת האחריות גדולה יותר. קושי נוסף אתו אני מתמודד הוא השתלטות של המקצוע על החיים. תחום דיני המשפחה הוא אינטיסיבי עד מאוד, וכעצמאי האחריות נופלת על כתפי בלבד ואני צריך להיות זמין שעות רבות, לרבות בסופי שבוע, על מנת לתת מענה הולם לדרישת הלקוחות".

איזה יתרונות יש לחיים העצמאיים?

עו"ד לוינגר: "כשכיר נאלצתי להתמודד עם שעות עבודה לא גמישות שלא מאפשרות לך לתת מקום לבית ולילדים. היציאה לעצמאות אפשרה לי גמישות באמת גדולה בניהול הזמן. יש לי שני ילדים קטנים בבית בגילאי 4 ו-6 חודשים, ולכן הגמישות הזו מאפשרת לי לתת להם עדיפות בימים מסוימים, וזה מאד נוח".

עו"ד אבו: "במישור הנפשי אני פחות עצבנית, פחות לחוצה והרבה יותר פורחת. במישור המקצועי אני מרגישה תחושה של מימוש הפוטנציאל הגלום בי, מרגישה סיפוק עצמי מהעבודה שלי. היתרונות כעו"ד עצמאי הם האפשרות לעשות דברים בדרך שלך, ליהנות מהפירות לאחר עבודה קשה ומאומצת, להשתכר הרבה יותר, לנהל לעצמך את סדר היום. עצמאות משמעה חופש - החופש לבחור את התיקים שתיקח לטיפולך וחופש מקצועי".

עו"ד אקהאוז עמויאל: "לעצמאות יתרונות רבים במיוחד האפשרות לנהל את סדר הזמנים באופן המותאם לי אישית ולנהל את התיקים בהתאם לתפיסה שלי".

עו"ד כהן: "היתרון הכי גדול מבחינתי הוא לעסוק בתחומי עיסוק שאני אוהבת ולבחור את התיקים בהם אני רוצה לטפל. כשאתה עושה משהו שאתה אוהב - אתה עושה אותו טוב. יתרון נוסף הוא האפשרות לקבוע את סדר היום ולוח הזמנים שלי לפי רצוני".

עו"ד נחמני: "אני יכול לבחור בעצמי את מי אני מייצג ויותר מכך - את מי אני לא מייצג. בשנות עצמאותי למדתי כי הבחירות שלי הן העצמאות הגדולה ביותר וכבר קרה שוויתרתי על סכומי כסף לא מבוטלים אבל שמרתי על היושרה והאמת שלי".

עו"ד פינטו: "הבחירה בתחום העיסוק – אני עושה מה שאני אוהבת ושאני טובה בו, ואף אחד לא מניא אותי מלעשות זאת. אני מרגישה שאני עושה מעין תיקון. בעבר עבדתי במוסד ענק בו ללקוחות הקטנים לא הייתה יכולת השפעה על החלטותיו לגביהם, וכיום עם ידיעותיי בבנקאות אני מצליחה להביא גם את הלקוחות הקטנים להישגים מול מערכות גדולות הנמצאות מולם וכנגדם".

במבט לאחור – האם את/ה סבור/ה שזו הייתה החלטה נבונה?

עו"ד לוינגר: "מאחר שהיציאה לעצמאות היא מאוד טרייה עבורי, עדיין מוקדם לי לומר האם מדובר בהחלטה נכונה כלכלית. יחד עם זאת, מבחינה רגשית/נפשית אני מרגיש שזה היה הצעד הנכון, וגם מבחינה כלכלית יש עבודה, וודאי בתור התחלה".

עו"ד נחמני: "במבט לאחור אין לי ספק שזו הייתה החלטה נכונה. למרות הקשיים, המתחים, והעומס הרב, אין מחיר להצלחות שחתומות רק על שמי ואין מחיר לסיפוק שאני מקבל כשאני קורא פסק דין שמתבסס על הסיכומים שלי או להרגשה אחרי דיון חקירות שניהלתי במקצועיות. אין לי ספק שמקצוע עריכת הדין, בייחוד בתחום שלי, מחייב את עורך הדין להיות בקדמת הבמה ואין ספק כי לצורך כך המשרד צריך להיות שלך ועל שמך. לא שאני מזלזל בעבודתם הברוכה של השכירים, אבל כמו שאומרים - עדיף לשלם לשכירים שיקדמו את החלום שלך במקום שאתה תקבל כסף כשכיר להגשמת חלומו של אחר".

עו"ד כהן: "אני חושבת שההחלטה הייתה נכונה מאוד והכי מתאימה עבורי. אני לא מצטערת שלא עשיתי זאת קודם מכיוון שכל השנים בהן הייתי שכירה נתנו לי המון ידע, ניסיון וביטחון מלא כדי להיות היום טובה ומקצועית מספיק כעצמאית. לכל דבר יש את הזמן שלו והזמן שלי הגיע בשלב הזה. החלום של כל שכיר הוא להיות אדון לעצמו ולהרוויח שכר גבוה, אך לא לכולם זה מתאים. יש לבחון את העניין מכל הבחינות ולוודא שאכן יש את התמיכה הנכונה והיכולת לעשות זאת, אבל אם כבר מחליטים ללכת על זה - אז ללכת קדימה בביטחון מלא ולהאמין בעצמך. רק מי שמעז מגיע רחוק".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:242
קומיט וכל טופס במתנה