שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > קריאה ראשונה: סוף לסגירת תיקים פליליים בשל "היעדר עניין לציבור"

חדשות

קריאה ראשונה: סוף לסגירת תיקים פליליים בשל "היעדר עניין לציבור", צילום: צילום: דוברות המשטרה
קריאה ראשונה: סוף לסגירת תיקים פליליים בשל "היעדר עניין לציבור"
03/01/2018, ליאור שדמי שפיצר

הכנסת אישרה אתמול בקריאה ראשונה תיקון לחוק סדר הדין הפלילי המציע להחליף את המונח הפוגעני "היעדר עניין לציבור" בנוסח "נסיבות העניין אינן מתאימות לנקיטת הליכים פליליים". ח"כ מיכל רוזין: "מי הוא הציבור שזה לא מעניין אותו? 88% מהתלונות שמגיעות למשטרה נסגרות, ואחר שואלים למה היא לא התלוננה"

מליאת הכנסת אישרה אתמול (ג', 2.1) בקריאה ראשונה את הצעת חוק סדר הדין הפלילי (תיקון מס' 82) המציעה להחליף את עילת "העדר עניין לציבור" במקרי סגירת תיק פלילי בנוסח "נסיבות העניין אינן מתאימות לנקיטת הליכים פליליים", וכן לשנות באופן דומה את העילה גם במקרי חקירה והעמדה לדין.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

חוק סדר הדין הפלילי קובע כי בעבירה שאינה פשע, רשאי קצין משטרה שלא להורות לחקור חשד לביצוע עבירה, אם הוא סבור שאין בדבר עניין לציבור. כמו כן, התביעה יכולה לסגור תיק בשל אחת משלוש עילות: חוסר בראיות מספיקות להעמדה לדין, היעדר אשמה או היעדר עניין לציבור. העילה של "היעדר עניין לציבור" עוררה קשיים בשל כפל משמעותה לפיו לכאורה הפגיעה אינה מעניינת את הציבור, ומשום כך קבע פרקליט המדינה הנחיות להודעה על סגירת תיק בהן נקבע כי ייעשה שימוש בנוסח "אין העניין מתאים לניהול משפט פלילי" או "נסיבות העניין אינן מצדיקות העמדה לדין". במהלך הדיון בוועדת החוקה שונה המונח "אינן מצדיקות" ל"אינן מתאימות" כדי למתן את הניסוח הפוגעני.

במהלך דיוני ועדת החוקה בנושאי זכויות נפגעי עבירה, העידו נפגעים כי מצאו את ההודעה על סגירת תיקם מפאת חוסר "עניין לציבור" פוגענית, וציינו כי המונח "עניין לציבור", הנתפס כיום כהערכה של חשיבות התיק בעיני הציבור, יוצר דימוי שגוי של שיקולי מערכת האכיפה ואינו משקף שיקולים שונים אשר עשויים לעמוד לעיני מקבלי ההחלטות בתהליך.

לדברי ח"כ מיכל רוזין, מיוזמות הצעת החוק, "נשאלת השאלה מי הוא הציבור שזה לא מעניין אותו? האם האינטרס הציבורי הוא לא לשמור על הביטחון האישי של כולנו? רבע מהערערים שהוגשו לפרקליטות הם על בסיס העילה הזו. 88% מהתלונות שמגיעות למשטרה נסגרות, ואחר אומרים לנו למה היא לא התלוננה. המטרה היא למנוע את עגמת הנפש."

בשבוע שעבר קיימה ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת דיון בנושא הצעת החוק, ובו ציינה ע' היועץ המשפטי למשטרה, סנ"צ איה גורצקי, כי "יש חשיבות למידע גם לנפגעים וגם לחשודים. המשטרה הגיעה למסקנה על שינוי הנוסח עוד ב-2014 והטמיעה אותו כך שנכתב כי 'לאחר בדיקת תלונתך הוחלט לא להמשיך בחקירה / שלא להעמיד לדין בשל כך שהתקבלה החלטה לפיה נסיבות העניין בכללותן אינן מצדיקות פתיחה בחקירה שכן מדובר באירוע אשר ההליך הפלילי אינו מהווה מסגרת מתאימה לבירורו'". סנ"צ גורצקי הוסיפה כי תיק שנסגר מעילת חוסר עניין לציבור יכול להיפתח בעתיד עם השתנות הנסיבות. "בדקנו ומצאנו ש-25% מהתיקים הנסגרים מדי שנה הם מהעילה הזו, למעלה מ-77 אלף תיקים שנסגרו ב-2017", אמרה גורצקי.

מיכל מזרחי, נציגת איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית אמרה בדיון בוועדת החוקה כי היא מוחה על השימוש במושג היעדר עניין לציבור. "הציבור מתרגם את המונח אחרת, במיוחד ביישובים הקטנים", אמרה מזרחי. "העילה מתורגמת ל'אני זכאי'. צריך למצוא מונח אחר, ועצוב לי שלפני כ-25 שנה הייתה לנו פגישה עם פרקליט המדינה ומאז המונח עוד קיים".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:67
קומיט וכל טופס במתנה