שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > לא מצחיק: המשטרה נאבקת בתופעת הליצנים המפחידים שזורעים בהלה בארץ

חדשות

לא מצחיק: המשטרה נאבקת בתופעת הליצנים המפחידים שזורעים בהלה בארץ, צילום: צילום: ryan mcguire, gratisography
לא מצחיק: המשטרה נאבקת בתופעת הליצנים המפחידים שזורעים בהלה בארץ
03/10/2017, עו"ד לילך דניאל

בימים האחרונים עיכבה המשטרה לחקירה מספר נערים שהבהילו עוברי אורח כשהם מחופשים לליצנים ורודפים אחריהם עם כלי נשק וסכינים. אלו שנתפסו טענו: "התלוצצנו". המשטרה: "חשש שמישהו יפרש את ההלצה כאיום ממשי ויפגע בנערים"

לטרנד העולמי הזה ממש לא חיכו שיגיע לארץ: תופעת ה"ליצנים המפחידים" (creepy clowns) שכבר נצפתה ברחבי העולם, הגיעה גם לישראל. בימים האחרונים נפוצו עשרות דיווחים בערים שונות בארץ על אנשים בתחפושות ליצן שרודפים אחרי אזרחים תמימים עם סכינים וכלי נשק וזורעים בהלה ופחד, כאשר בחלק מהמקרים המעשים הגיעו לכדי התפרעות של ממש והפרת הסדר הציבורי. המשטרה כבר הספיקה לעכב לחקירה מספר נערים, חלקם מתחת לגיל 12, בחשד למעורבות בטרנד המטריד.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

מהודעת דוברות המשטרה עולה כי במהלך הימים האחרונים התקבלו במוקדי המשטרה דיווחים רבים אודות נערים העטויים במסכות של ליצנים ומפחידים עוברי אורח תמימים בשטחים ציבוריים, כאשר ככל הנראה מעשים אלו נעשים בהשראת סרטונים וטרנד בינלאומי שצבר תאוצה ברשתות החברתיות.

כך לדוגמה, ביום חמישי האחרון איתרו חוקרי הנוער של המשטרה ארבעה נערים שהפחידו עוברי אורח בעיר דימונה כשהם עטויים במסכות ליצנים. מפאת גילם הצעיר (מתחת ל-12) ולאחר שהביעו חרטה ולא היו מודעים להשלכות מעשיהם, שוחררו והועברו להמשך טיפול רשויות הרווחה. במוצאי שבת האחרון התקבלו במשטרה מספר דיווחים על אדם שמחופש לליצן ומבהיל עוברים ושבים בגן ציבורי בעיר רמלה. גם במקרה זה אותר הצעיר, בן 18, בפעילות משטרתית ועוכב לחקירה. אמש עוכבו שני נערים שהבהילו עוברים ושבים בראשון לציון וזומנו לחקירה במהלך היום. אירועים דומים נרשמו גם בקריית גת ובחולון, וגם בהם עוכבו לחקירה נערים צעירים. בחיפוש בתיקו של אחד החשודים שעוכבו בחולון נמצא פטיש ששימש עפ"י החשד להפחדה.

לצד הפעילות המגיבה, המשטרה מבצעת כל העת גם פעילות יזומה כחלק ממאמצי מניעה והסברה בנושא. כך למשל לפני שבוע ימים עוכבו ארבעה קטינים מתחת לגיל 12 שבאמתחתם תחפושת של ליצן. הקטינים הובאו לתחנת המשטרה יחד עם הוריהם ושוחררו לדרכם לאחר שהוסבר להם ע"י קצין הנוער המקומי אודות הסכנה שבמעשים אותם עפ"י החשד התכוונו לבצע.

לדברי דוברות המשטרה, התופעה גוררת גם חשש שמישהו יפרש את ההלצה כאיום ממשי ויפגע בנערים, שעושים לעיתים שימוש באביזרים שונים דמויי כלי תקיפה. לאור זאת קוראים במשטרה לציבור לא ליטול את החוק לידיים ולא לפגוע באותם בני נוער, ומדגישים כי מעשי ההפחדה וכן כוונות הנערים ברובם המוחלט של המקרים אינם כוללים פגיעה פיזית או רצון לפגוע בגוף או רכוש. לפיכך, ממליצים במשטרה במצבים אלו להתרחק מהמקום ולדווח למשטרה בהקדם.

עוד מוסיפים במשטרה קריאה לבני הנוער בישראל שלא לקחת חלק במעשה החברתי הפסול שעומד בניגוד לחוק, שכן זה יתקל באכיפה משטרתית נחושה ובלתי מתפשרת. בנוסף נדרשים ההורים לוודא כי ילדיהם לא נוטלים חלק בטרנד החברתי המסוכן שעשוי לסבך את ילדיהם בפלילים.

מפעילות המשטרה וכן מחקירת הנערים שעוכבו עולה כי המכנה המשותף למקרים הללו הוא הרצון לעשות מעשה קונדס ולקחת חלק בטרנד הפסול. עוד בלט חוסר המודעות של בני הנוער ואי הידיעה כי מעשים מעין אלו נחשבים פליליים ויתקלו בהתערבות נחושה של גורמי אכיפת החוק. בנוסף נמצא כי במקרים רבים הורי הנערים לא ידעו כלל על מעשי ילדיהם. "משטרת ישראל תמשיך למנוע הפחדת הציבור והטרדתו תוך הפרת הסדר הציבורי ושיבוש שגרת החיים", נאמר, "מעשים מעין אלו יתקלו באכיפה בלתי מתפשרת".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:168
קומיט וכל טופס במתנה