תוכן עניינים

תזכיר חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנת התקציב 2026), התשפ"ו-2025, פרק __': שונות (חשמל). 2

א. שם החוק המוצע. 2

ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו. 2

ג. עיקרי החוק המוצע. 2

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על החוק הקיים.. 2

ה. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקציב המדינה. 2

ו. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקנים במשרדי הממשלה וההיבט המינהלי. 3

ז. להלן תזכיר נוסח החוק המוצע. 3

תזכיר חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנת התקציב 2026), התשפ"ו-2025, פרק __': שונות (חשמל). 4

1. תיקון חוק משק החשמל. 4

2. תיקון פקודת העיריות. 5

דברי הסבר. 5


 

תזכיר חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנת התקציב 2026), התשפ"ו-2025, פרק __': שונות (חשמל)

 

תזכיר זה מיישם את החלטות הממשלה מיום 4 בדצמבר 2025 בעניין התכנית הכלכלית לשנת 2026, והוא צפוי לעלות על סדר יומה של ועדת השרים המיוחדת לעניין התכנית הכלכלית האמורה, לאחר המועד האחרון למתן הערות הציבור.

 

א. שם החוק המוצע

תזכיר חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנת התקציב 2026), התשפ"ו-2025, פרק __': שונות (חשמל)

 

ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו

מוצע לקבוע שנדרשת הסכמת שר האוצר לקביעת עקרונות מדיניות לפי חוק משק החשמל, התשנ"ו-1996, שעלות ישומם עלה על המפורט להלן וזאת לאור השפעת עקרונות אלו על תעריף החשמל וכתוצאה מכך על יוקר המחיה.

בנוסף מוצע לקבוע פוטר מהיטלי תיעול וסלילה על מיתקן פוטו וולטאי המשמש לקירוי, ובלבד ששולמו ההיטלים כאמור בשל השימוש העיקרי בשטח המקורה, ובכך לעודד הקמת מיתקנים שכאלו ולהגביר את יצור החשמל מאנרגיות מתחדשות.

 

ג. עיקרי החוק המוצע

מוצע לקבוע שתידרש הסכמת שר האוצר לקביעת עקרונות מדיניות על ידי שר האנרגיה אם סך העלות הנובעת מישומם עולה על סכום מסוים, וכן מוצע לקבוע שרק אם ניתנה הסכמת שר האוצר יהא על רשות החשמל להכיר בעלויות אלו בעת קביעת תעריף החשמל. כמו כן מוצע להטיל על יושב ראש רשות החשמל להעיבר לשר האוצר את עמדת רשות החשמל שלפי סעיף 21א לחוק משק החשמל.

בנוסף מוצע לתקן את פקודת העיריות (יצוין שהסעיף אותו מתקנים מוחל גם על מועצות מקומיות) כך שלא יוטלו היטלי תיעול וסלילה בשל מיתקן פוטו וולטאי אשר משמש לקירוי של שטח, אם שולמו ההיטלים האמורים בשל השימוש העיקרי בשטח המקורה.

 

 

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על החוק הקיים

תיקון חוק משק החשמל, התשנ"ו-1996 ותיקון פקודת העיריות

 

ה. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקציב המדינה

אין

ו. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקנים במשרדי הממשלה וההיבט המינהלי

אין

ז. להלן תזכיר נוסח החוק המוצע


 

תזכיר חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנת התקציב 2026), התשפ"ו-2025, פרק __': שונות (חשמל)

 

 

 

תיקון חוק משק החשמל

1.  

בחוק משק החשמל, התשנ"ו-1996[1] -

 

 

 

(1) בסעיף 21א(ב) -

 

 

 

 

(א)  אחרי "מיישום המדיניות" יבוא "יושב ראש הרשות יעביר לשר האוצר את עמדת הרשות במועד העברתה לשר האנרגיה";

 

 

 

 

(ב) בסופו יבוא "ובכפוף להוראות סעיף 57ב(ג)";

 

 

 

(2) בסעיף 31(ב)(1), בסופו יבוא "ובכפוף לסעיף 57ב";

 

 

 

(3) אחרי סעיף 57א יבוא:

 

 

"קביעת עקרונות מדיניות בהסכמת שר האוצר

57ב.

(א)  על אף האמור בסעיפים 21א, 31 ו- 57א,  עקרונות המדיניות ייקבעו בהסכמת שר האוצר אם סך העלויות הנובעות מישום עקרונות המדיניות אשר לגבי גיבושם התייעץ שר  האנרגיה עם הרשות (בסעיף זה – סך העלויות) עלה על אחד מאלה -

 

 

 

 

 

 

 

(1) לעניין סך עלויות שנתי – 100,000,000  שקלים חדשים;

 

 

 

 

 

 

 

(2) לעניין סך עלויות מצטבר לאורך כל שנות פריסת העלויות – 300,000,000 שקלים חדשים.

 

 

 

 

 

 

(ב) מועד כניסתם לתוקף של עקרונות המדיניות האמורים בסעיף קטן (א), ייקבע בהסכמת שר האוצר.

 

 

 

 

 

 

(ג)  נתן שר האוצר את הסכמתו לפי סעיף קטן (א) או (ב), יפורסמו עקרונות המדיניות האמורים בסעיף קטן (א) באתר האינטרנט האמור בסעיף 57א(ב), וכן תפורסם הסכמתו.".

תיקון פקודת העיריות

2.  

בפקודת העיריות[2], בסעיף 252א -

 

 

 

(1) הסיפה החל במלים "בתקופה שמיום" תסומן "(א)" ואחריה יבוא:

 

 

 

 

"(ב) בתקופה שמיום י"ד בניסן התשפ"ו (1 באפריל 2026) עד יום ה' בטבת התשצ"א (31 בדצמבר 2030), היטל בשל מערכת תיעול או בשל סלילת כבישים, מדרכות או רחובות, ובלבד שהמיתקן משמש לקירוי שטח ושהיטלים כאמור שהוטלו בשל השימוש העיקרי בשטח האמור, שולמו.".

 

 

דברי הסבר

לסעיף 1

כיום, בהתאם לסעיף 21א לחוק משק החשמל, התשנ"ו-1996 (להלן – חוק משק החשמל) בגיבוש עקרונות המדיניות יתייעץ שר האנרגיה עם רשות החשמל, לרבות בעניין עלויות הנובעות מיישומם, ובהתאם לסעיף 31 לחוק משק החשמל, בעת קביעת תעריף החשמל, רשות החשמל מחוייבת להכיר בעלויות הנובעות מעקרונות המדיניות שקבע שר האנרגיה כאמור בסעיף 57א לחוק האמור. בסעיף 57א(ב) נקבע שעקרונות המדיניות יתפרסמו באתר האינטרנט של משרד האנרגיה ובסעיף 57א(ג) נקבע שעקרונות המדיניות יכנסו לתוקף במועד פרסומם באתר האינטרנט כאמור בסעיף 57א(ב), או במועד מאוחר יותר שקבע שר האנרגיה. בסעיף 21א אף נקבע שעמדת רשות החשמל תפורסם באתר האינטרנט של הרשות, לאחר שעקרונות המדיניות פורסמו באתר האינטרנט של משרד האנרגיה בהתאם להוראות סעיף 57א(ב).

עקרונות המדיניות משפיעים על תעריף החשמל, ותעריף החשמל משפיע על מדד המחירים לצרכן (הן באופן ישיר והן באופן עקיף שכן צריכת החשמל היא חלק מקביעת עלות מוצרים), כך שלמחירי החשמל השפעה ישירה ועקיפה על יוקר המחייה בישראל.

על רקע כך מוצע בפסקה (3) לתקן את חוק משק החשמל, ולהוסיף לו את סעיף 57ב כך שקביעת עקרונות מדיניות שעלותם עולה על המפורט בסעיף 57ב(א), תהא בהסכמת שר האוצר. בנוסף מוצע לקבוע בסעיף 57ב(ב) שמועד כניסתם לתוקף של עקרונות המדיניות האמורים בסעיף 57ב(א), ייקבע בהסכמת שר האוצר. כמו כן, מוצע לקבוע בסעיף 57ב(ג) שאם נתן שר האוצר את הסכמתו, עקרונות המדיניות האמורים יתפרסמו באתר האינטרנט של משרד האנרגיה (הדבר מבהיר למען הסר ספק שאף אם בשל תקלה כלשהי התפרסמו עקרונות המדיניות באתר האינטרנט האמור, אף שלא ניתנה לגביהם הסכמת שר האוצר, הרי שאין לפרסום זה תוקף, ועל כן סעיף 57א(ג) הקובע כברירת מחדל שמועד הפרסום באתר האינטרנט האמור הוא מועד הכניסה לתוקף של עקרונות המדיניות, אינו רלוונטי בענין זה. מסבה זו אף מוצע בפסקה (1) להזכיר גם בסוף סעיף 21א לחוק משק החשמל, שפרסום עקרונות המדיניות באתר האינטרנט של משרד האנרגיה, שרק לאחריו רשאית רשות החשמל לפרסם את עמדתה, כפוף להוראות סעיף 57ב(ג)).

בהמשך לסעיף 57ב המוצע, בפסקה (2) מוצע לקבוע שרשות החשמל תכיר בעלויות הנובעות מעקרונות המדיניות, בכפוף לסעיף 57ב. כך, אם לא ניתנה הסכמת שר האוצר אף שזו נדרשת לפי סעיף 57ב, אין על רשות החשמל חובה להכיר בעלויות הנובעות מעקרונות המדיניות.

בפסקה (1) מוצע להטיל על יושב ראש רשות החשמל  להעביר לשר האוצר עותק מעמדת רשות החשמל, וכך שר האוצר יקבל את המידע ישירות, ויוכל לבחון את הדברים במידת הנדרש.

לסעיף 2

כיום, קבוע בסעיף 252א לפקודת העיריות (וסעיף זה הוחל על מועצות מקומיות בסעיף 24א לפקודת המועצות המקומיות) פטור מהיטלי תיעול וסלילה בשל מיתקן פוטו וולטאי כהגדרתו בחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965, אשר משמש לקירוי קומת גג במבנה המיועד לחניה או לקירוי מגרש המיועד לחניה פתוחה, ואשר הקמתו החלה בתקופה שבין 1 ביוני 2023 ועד 31 בדצמבר 2030.

מוצע להוסיף לסעיף 252א האמור פטור מהיטלים כאמור, בשל מיתקן פוטו וולטאי ככהגדרתו האמורה אשר משמש לקירוי, ללא קשר לסוג השטח שאותו המיתקן הפוטו וולטאי מקרה, ובלבד ששולמו כל ההיטלים שהוטלו (כדין כמובן), בשל השימוש העיקרי בשטח שמקורה על ידי המיתקן הפוטו וולטאי ושהקמת המיתקן החלה בתקופה שבין 1 באפריל 2026 ועד 31 בדצמבר 2030. תיקון זה מוצע כהמשך לתפיסה שהוכרה בחקיקה לגבי מיתקנים פוטו וולטאיים בענין עידוד דו- שימוש (ובהמשך לצורך בהגברת היקף יצור החשמל באנרגיה מתחדשת והרצון לעודד הקמת מיתקנים פוטו  וולטאיים). כך הקירוי באמצעות המיתקן הפוטו וולטאי משמש למעשה כשימוש נוסף (דו-שימוש) על השימוש העיקרי של הקרקע, ועל כן מוצע כאמור שאם שולמו היטלים שהוטלו כדין בשל השימוש העיקרי בשטח, לא יוטלו היטלים כאמור בשל המיתקן הפוטו וולטאי.



[1] ס"ח התשנ"ו, עמ 208; התשפ"ה, עמ' 688.

[2] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 8 עמ' 197; ס"ח התשפ"ה, עמ' 740.