תוכן עניינים

1. השם. 3

2. סעיפי החוק. 3

3. תחילה ותחולה. 4

דברי הסבר. 4


תזכיר חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנת התקציב 2026), התשפ"ו-2025, פרק __': עידוד עלייה וחזרה לישראל באמצעות הטבת מס

 

תזכיר זה מיישם את החלטות הממשלה מיום 4 בדצמבר 2025 בעניין התכנית הכלכלית לשנת 2026, והוא צפוי לעלות על סדר יומה של ועדת השרים המיוחדת לעניין התכנית הכלכלית האמורה, לאחר המועד האחרון למתן הערות הציבור.

 

א. שם החוק המוצע

תזכיר חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנת התקציב 2026), התשפ"ו-2025, פרק ____': עידוד עלייה וחזרה לישראל באמצעות הטבת מס

 

ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו

 

מטרת החוק לעודד עולים פוטנציאליים ותושבים חוזרים ותיקים, המשתייכים ככלל לאוכלוסייה ברמה סוציו-אקונומית גבוהה, ומתלבטים אם להעתיק את מקום מגוריהם נוכח התגברות אנטישמיות (ובשים לב ליכולתם הכלכלית), לבחור בעלייה לארץ.

ניסיון העבר מלמד שבעלייה לארץ של אוכלוסייה חזקה טמונה, ככלל, תרומה לכלכלה הישראלית, בתחומים שונים, כגון הגברת פעילות עסקית, צריכה ועוד. לפיכך, בנקודת הזמן הזו, מוצע לתמרץ ביתר שאת את עלייתם לארץ של האוכלוסיות הללו. ההצעה מיועדת לתמרץ עולים ותושבים חוזרים ותיקים להגיע לישראל בזמן הקרוב, ולכן גובשה כהוראת שעה למי שיגיעו בשנת 2026. הצעה זו מצטרפת להטבות מס קיימות, הניתנות לעולים, ומתווספת עליהם.

ג. עיקרי החוק המוצע

 

מבנה ההטבה הוא פטור על חלק מההכנסות מיגיעה אישית של העולה לתקופה של חמש שנים (2026 – 2030), כאשר תקרת הפטור הולכת ופוחתת עם השנים, החל ממיליון בשנים 2026 ו-2027 ועד ל-150,000 ₪ בשנת 2030. זאת, בשל העובדה שבשנים הראשונות נדרשים העולים להוצאות גדולות יותר.

הכנסה נוספת של העולים מיגיעה אישית, מעבר לתקרת הפטור, תיתמסה לפי מדרגות המס הקיימות, ויחולו עליה כלל ההטבות הקיימות היום לעולים ולתושבים חוזרים.

בתיקון המוצע נקבעו תנאים שונים להבטחת הגשמת תכלית ההטבה.

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על החוק הקיים

 

ה. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקציב המדינה

בשל הצעד המוצע בתזכיר זה הפסד המדינה ממסים צפוי להיות (במיליוני ₪):

 

בשנת המס 2026 – 40; בשנת המס 2027 – 100; בשנת המס 2028 – 110; בשנת המס 2029 – 150

; בשנת המס 2030 – 160 Uבשנת המס 2031 – 20.

 

ו. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקנים במשרדי הממשלה וההיבט המינהלי

אין

ז. להלן תזכיר נוסח החוק המוצע


תזכיר חוק מטעם משרד האוצר:

תזכיר חוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנת התקציב 2026), התשפ"ו-2025

 

 

פרק ... : עידוד עלייה וחזרה לישראל באמצעות הטבות מס

 

 

 

השם

1.  

פרק זה יהיה "חוק עידוד עלייה וחזרה לישראל (הוראת שעה), התשפ"ו-2025".

סעיפי החוק

2.  

ואלה סעיפי חוק לעידוד עליה וחזרה לישראל (הוראת שעה), התשפ"ו-2025:

 

 

"הגדרות

1.

בחוק זה -

 

 

 

 

 

 

"הפקודה" –פקודת מס הכנסה[1];

 

 

 

 

 

 

"חוק סל קליטה" – חוק סל הקליטה, התשנ"ה-1994[2];

 

 

 

 

 

 

"הכנסה מזכה" – הכנסה מיגיעה אישית שהיא הכנסה חייבת לפי סעיף 2(1) או 2(2) לפקודה, שאינה הכנסה מקרוב ואיננה הכנסה אחרת;

 

 

 

 

 

 

"הכנסה אחרת" – כהגדרתה בסעיף 62א(ד) לפקודה;

 

 

 

 

 

 

"עולה" – מי שבידו אשרת עולה או תעודת עולה לפי חוק השבות, התש"י-1950, או מי שנמנה עם סוג בני אדם שנקבע לגביהם שזכאים לסל קליטה לפי סעיף 2 לחוק סל קליטה, אלא אם כן קבע שר האוצר אחרת, אך למעט מי שאזרחותו התבטלה על פי סעיף 11(א) לחוק האזרחות, התשי"ב-1952[3].

 

 

 

 

 

 

"קרוב" – כהגדרתו בסעיף 88, למעט חברה שבבעלותו המלאה של העולה.

 

 

 

 

 

 

"תושב חוזר ותיק" – כהגדרתו בסעיף 14(א) לפקודה ובלבד שבידו תעודת תושב חוזר ממשרד העלייה והקליטה.

 

 

הכנסות פטורות של עולה ותושב חוזר ותיק

2.

עולה יחיד, שהיה תושב ישראל לראשונה בשנת המס 2026 ותושב חוזר ותיק שהיה לתושב ישראל בשנת 2026, יהיו פטורים ממס על הכנסתם המזכה, שהופקה או שנצמחה בישראל בשנות המס המפורטות בפסקאות (1) עד (5),  עד לסכומים כמפורט לצדן, וזאת אלא אם כן ביקשו אחרת, לעניין ההכנסות, כולן או חלקן:

 

 

 

 

 

 

(1) בשנות המס 2026 ו-2027 – עד לסכום של מיליון  ₪ לכל שנה.

 

 

 

 

 

 

(2) בשנת המס 2028 – עד לסכום של שש מאות אלף ₪.

 

 

 

 

 

 

(3) בשנת המס 2029 – עד לסכום של שלוש מאות וחמשים אלף ₪.

 

 

 

 

 

 

(4) בשנת המס 2030 – עד לסכום של מאה וחמשים אלף ₪.

 

 

יחסיות הפטור בשנת 2026

3.

עולה או תושב חוזר ותיק יהיו זכאים בשנת 2026 לתקרת הפטור האמורה בסעיף 2(1), באופן יחסי לתקופת תושבותם בישראל בשנה האמורה.

 

 

שמירת הטבות

4.

אין באמור בחוק זה בכדי לפגוע בהטבות לפי סעיף 14 לפקודה.

 

 

הטבה לפי חלק יחסי בחברה משפחתית

5.

לעניין הכנסות כאמור בסעיף 2 יקראו את סעיף 64א(א)(8) לפקודה כך שבמקום "או 97(ב)" יקראו "או 97(ב) או לפי הוראת סעיף 2 לחוק לעידוד עליה וחזרה לישראל (הוראת שעה), התשפ"ו-2025".  

תחילה ותחולה

3.  

תחילתו של סעיף 2 ביום 1 בינואר 2026, והוא יחול על הכנסות מיגיעה אישית שהופקו או נצמחו מיום שהגיעו העולה או התושב החוזר הוותיק לישראל.

 

 

 

דברי הסבר

בתקופה האחרונה, בעיקר לאחר 7 באוקטובר 2023, ניכרת עליה גדולה בגילויי אנטישמיות ברחבי העולם. במקומות שונים מהווה התגברות זו פגיעה ברווחתם של חברי קהילות יהודיות בעולם, ועשויה להוביל אותם להגירה למקומות אחרים.

ניסיון העבר מלמד שבעלייה לארץ של עולים חדשים בכלל ואוכלוסייה חזקה בפרט טמונה, ככלל, תרומה לכלכלה הישראלית, בתחומים שונים, כגון הגברת פעילות עסקית, צריכה ועוד. לפיכך, בנקודת הזמן הזו, מוצע לתמרץ ביתר שאת את עלייתם של עולים אלו, נוכח תרומתם הפוטנציאלית לכלכלה בישראל.

חשוב לציין כי, עוד לפני החוק המוצע הנוכחי, יחידים שנהיו תושבי ישראל זכאים להטבות מס שונות, לרבות נקודות זיכוי במס הכנסה ופטור ממס על הכנסות שהופקו או שנצמחו מחוץ לישראל. בהחלטה זו מוצע לתת תמריץ בדרך של הטבת מס על הכנסות מיגיעה אישית שהופקו בישראל, ובכך לעודד את העולים לא רק להגיע לארץ אלא גם להעתיק לישראל פעילות אקטיבית של התפרנסות, על ההשלכות הכלכליות שיש להעתקה כזו.

ההטבה בנויה במתכונת של הוראת שעה, כאשר לאחר שנת 2030 יעמדו שיעורי הס על שיעוריהם הרגילים.

לסעיף 1

תזכיר החוק יהווה פרק בחוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנת התקציב 2026), התשפ"ו-2025.

לסעיף 2

סעיף 1 המוצע

להגדרת "הכנסה מזכה" - החוק המוצע נועד לתת תמריץ באמצעות פטור ממס על הכנסות אקטיביות בישראל של העולים או התושבים החוזרים בעצמם. לפיכך הוגדרו ההכנסות המוטבות כהכנסות מיגיעה אישית. לעניין זה, יובהר כי חלק ההכנסה המזכה תימדד לפי התרומה של היגיעה האישית של הזכאים בפועל לביצוע הפעילות שממנה נבעו ההכנסות (תוך הבחנה בין חלק ההכנסה שנבעה מיגיעתם האישית לבין חלק ההכנסה הנובע מפעילותם של משתתפים האחרים).

בנוסף, ובדומה למקרים אחרים שבהם ניתנות הטבות בדיני המס, מוצע להחריג הכנסות שנתקבלו מקרובים. לבסוף, מוצע להחריג הכנסות בעלות אופי פאסיבי, אשר עשויות בנסיבות מסוימות להיחשב הכנסות מיגיעה אישית (בהיקש מסעיף 62א(ד) לפקודת מס הכנסה).

להגדרת "קרוב" – כאמור לעיל, כדי לשמר את תכלית ההטבה, מוצע לקבוע כי הכנסות שהתקבלו מקרובים אינן נכללות בפטור. עם זאת, מוצע לאפשר לעולה או לתושב החוזר לקבל פטור ממס על הכנסה מחברה שבבעלותו המלאה של העולה או התושב החוזר, וזאת שכן לעתים עולים מפיקים את הכנסתם העסקית בפעילות באמצעות חברה בבעלותם.

להגדרת "עולה" – ההגדרה מבוססת על ההגדרה שבסעיף 35(ד) לפקודה, בשינויים אשר בעיקרם נועדו לייעד את ההטבה לאוכלוסיות שאותן מבוקש לעודד, בהתאם לתכלית העידוד להגעה לישראל בטווח הזמן הקרוב.

להגדרת "תושב חוזר ותיק" – הגדרה זו מבוססת על סעיף 14(א) לפקודה, שבו הדרישה, בעיקרה, היא שהות של מעל עשר שנים בחו"ל, בתוספת דרישת ההכרה של משרד העלייה במעמדם של התושבים החוזרים, בדומה לדרישה להכרה במעמדם של עולים חדשים. בדומה להטבה שניתנת בסעי 14 לפקודה, ההטבה מוצעת גם לתושבים חוזרים מתוך ההבנה שמדובר באנשים שכבר השתקעו בחו"ל, ושיש הצדקה לתמרץ אותם להגיע לישראל.

סעיף 2 המוצע

מוצע שעולה יחיד, שהיה תושב ישראל לראשונה בשנת המס 2026 ותושב חוזר ותיק שהיה לתושב ישראל בשנת 2026, יהיו פטורים ממס על חלק מהכנסתם המזכה, שהופקה או שנצמחה בישראל בשנות המס הראשונות להשתקעותם בישראל, מתוך הנחה שבתקופה זו יש להם את הקושי הרב יותר, וכי לאחר תקופת ההשתקעות הראשונה ימשיכו להתגורר בישראל. ההטבה תינתן בהדרגתיות יורדת כאשר בשנים 2026 ו-2027 תינתן ההטבה הגבוהה ביותר, ובשנים שלאחר מכן הטבה נמוכה יותר כמפורט בסעיף, עד שבשנת 2031 יחולו על העולים שיעורי המס הרגילים. יובהר, כי מאחר שמדובר בפטור ממס, העולה יהיה זכאי להטבות בדמות נקודות זיכוי ושיעורי מס נמוכים על ההכנסות שמעבר לתקרה.

בדומה לקבוע בסעיף 14 לפקודה, מוצע לאפשר לעולים שלא לבקש את ההטבה, לעניין ההכנסות, כולן או חלקן.

לסעיף 3 המוצע

מוצע לקבוע את ההטבה לשנת 2026 באופן יחסי, לפי תקופת הישיבה בארץ בשנה זו, כך שמי שהגיע, לדוגמה, לקראת סוף השנה, תקרת הפטור לגביו תהיה באופן יחסי לתקרת הפטור המלאה לכל השנה.

לסעיף 4 המוצע

כאמור, הטבה זו מצטרפת להטבות אחרות הקיימות כבר היום לעולים חדשים ותושבים חוזרים ותיקים (או הטבות אחרות), ואין כוונה לפגוע בהן.

לסעיף 5 המוצע

הסעיף המוצע מתייחס לחברה משפחתית, בה כלל ההכנסות מיוחסות לנישום מייצג. כדי למנוע מצב בו ההטבה של העולה או התושב החוזר מתפרס על הכנסה של כלל משפחתו, נקבע שככל שהעולה או התושב החוזר הוא נישום מייצג, הפטור יחול באופן יחסי לפי חלקו ברווחי החברה המשפחתית. כלל זה קיים גם היום לעניין ההטבות לעולים חדשים ותושבים חוזרים ותיקים לפי סעיף 14 לפקודה.

לסעיף 3

הסעיף קובע שתחילתו של החוק המוצע ביום 1 בינואר 2026, והוא יחול על הכנסות שהופקו או נצמחו בישראל, וזאת לצורך החלת ההוראות על שנת מס מלאה, ומאחר שתכלית ההטבה כאמור היא לעודד עולים או תושבים חוזרים להגיע לארץ ולתרום לכלכלה הישראלית באמצעות פעילותם האקטיבית.

 

 



[1] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 6, עמ' 120.

 

[2] ס"ח התשנ"ה-1994, עמ' 56.

[3] ס"ח התשי"ב-1952, עמ' 146.