תוכן עניינים

תזכיר חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת התקציב 2026), התשפ"ו -2025, פרק _: ריווח מדרגות מס הכנסה.. 2

א. שם החוק המוצע. 2

ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו. 2

1. שיעור המס.. 2

ג. עיקרי החוק המוצע. 3

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על החוק הקיים.. 3

ה. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב. 3

ו. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר. 3

תזכיר חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת התקציב 2026), התשפ"ו-2025, _: ריווח מדרגות מס הכנסה.. 4

פרק _: ריווח מדרגות מס הכנסה. 4

2. תיקון פקודת מס הכנסה. 4

3. תחילה ותחולה. 4

דברי הסבר. 4


 

תזכיר חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת התקציב 2026), התשפ"ו -2025, פרק _: ריווח מדרגות מס הכנסה

 

תזכיר זה מיישם את החלטות הממשלה מיום 5 בדצמבר 2025 בעניין התכנית הכלכלית לשנת 2026, והוא צפוי לעלות על סדר יומה של ועדת השרים המיוחדת לעניין התכנית הכלכלית האמורה, לאחר המועד האחרון למתן הערות הציבור.

 

א. שם החוק המוצע

תזכיר חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת התקציב 2026), התשפ"ו-2025, פרק _: ריווח מדרגות מס הכנסה

ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו

סעיף 121 לפקודת מס הכנסה [נוסח חדש] קובע את שיעורי המס החלים על יחיד לעניין הכנסתו החייבת. שיעורי המס נקבעים במדרגות הכנסה שנתיות, באופן פרוגרסיבי, כך שככל שהכנסת היחיד גבוהה יותר - כך עולה שיעור המס החל עליה. מבנה מדרגות המס מבטא את העיקרון שלפיו נטל המס צריך להתחלק באופן מדורג, תוך מתן הקלה יחסית לבעלי הכנסות נמוכות ובינוניות, והטלת נטל גבוה יותר על בעלי הכנסות גבוהות.

עם זאת, במצב הקיים שיעורי המס עולים באופן תלול יחסית כך שבעלי הכנסה ברמות הביניים מגיעים למס שולי גבוה יחסית (גם בהשוואה לממוצע ה-OECD). זאת בעוד שברמות ההכנסה הנמוכות יותר המס השולי נמוך באופן יחסי (גם בהשוואה לממוצע ה-OECD) וביחד עם הטבות מס שונות רבים מהמועסקים ברמות השכר הנמוכות אינם מגיעים לחבות מס.

כך למשל, במצב הקיים המס השולי של משתכרים בשכר הגבוה מעט מ-16,150 ש"ח בחודש עומד על 32% וביחד עם תשלומי העובד לביטוח לאומי כבר עומדים על כ-43%, שיעור מס שולי גבוה מהמומלץ לגבי בעלי הכנסות בטווח הזה.

כחלק מצעדי הממשלה להפחתת נטל המס על שכבות הביניים ולחיזוק מעמד הביניים במשק, מוצע עתה לבצע ריווח של מדרגות המס הקבועות בסעיף 121 לפקודה כך שהטווחים החייבים במס בשיעורים של 20% ו-31% יורחבו. כפי שניתן לראות בטבלה שלהלן לעניין מדרגות המס לפי סעיף 121(ב), ההרחבה מיטיבה בעיקר עם בעלי הכנסות בינוניות ומעלה. בהקשר זה יובהר כי התיקון יחול בהתאמה גם לעניין הסכומים הקבועים בסעיף 121(א).

שיעור המס

טווח הכנסה שנתית חייבת - מדרגות נוכחיות

טווח הכנסה שנתית חייבת - מדרגות מוצעות

10%

עד 84,120 ש"ח

עד 84,120 ש"ח

14%

120,720-84,121 ש"ח

120,720-84,121 ש"ח

20%

193,800-120,721 ש"ח

228,000-120,721 ש"ח

31%

269,280-193,801 ש"ח

301,200-228,001 ש"ח

35%

560,280-269,281 ש"ח

560,280-301,201 ש"ח

47%

721,560-560,281 ש"ח

721,560-560,281 ש"ח

 

ג. עיקרי החוק המוצע

החוק המוצע מבקש לרווח את טווחי ההכנסה החלים על הכנסה מיגיעה אישית לפי סעיף 121(ב) לפקודה, כך שטווח ההכנסה החייב במס בשיעור של 20 אחוז יורחב עד 228,000 שקלים חדשים במקום 193,800 שקלים חדשים, וטווח ההכנסה החייב במס בשיעור של 31 אחוז יורחב כך שיחל ב-228,001 שקלים חדשים ויסתיים ב-301,200 שקלים חדשים במקום 269,280 שקלים חדשים.

בהתאם לכך מוצע לבצע התאמות מקבילות בסעיף 121(א), המהווה את מסגרת המדרגות הכלליות, ולתקן את גבולות המדרגה בשיעור של 31 אחוז ואת תחילת המדרגה בשיעור של 35 אחוז כך שישקפו את הטווחים החדשים. התאמות אלו נדרשות כדי לשמור על מבנה מדרגות עקבי בין סעיפי המשנה.

תחילתו של החוק המוצע הוא ביום 1 בינואר 2026, והוא יחול על הכנסה שתופק או תיצמח משנת המס 2026 ואילך.

 

 

 

 

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על החוק הקיים

תיקון פקודת מס הכנסה [נוסח חדש]

ה. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב

אומדן עלות שנתית בשנת 2026 של 4.25 מיליארד ש"ח, ובשנים לאחר מכן של 5 מיליארד ש"ח.

בטווח הארוך, המקור התקציבי שנועד לממן את הצעד המוצע הוא תיקון לחוק מס רכוש וקרן פיצויים, התשכ''א-1961 אשר בו מוצע להעלות את שיעור המס.

 

ו. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר


 

תזכיר חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת התקציב 2026), התשפ"ו-2025, _: ריווח מדרגות מס הכנסה

 

 

פרק _: ריווח מדרגות מס הכנסה

תיקון פקודת מס הכנסה

1.

בפקודת מס הכנסה, בסעיף 121 -

 

 

 

(1) בסעיף קטן (א) -

 

 

 

 

(א)  בפסקה (1), במקום הסכום הנקוב בה יבוא "301,200";

 

 

 

 

(ב) במקום פסקה (2) יבוא:

 

 

 

 

 

"(2) על כל שקל חדש מ-301,201 שקלים חדשים עד 560,280 שקלים חדשים – 35%".

 

 

 

(2) בסעיף קטן (ב), פסקה (1) -

 

 

 

 

(א)  בפסקת משנה (ג), במקום הקטע החל במילים "שקלים חדשים עד" עד המילים "שקלים חדשים -" יבוא "שקלים חדשים עד 228,000 שקלים חדשים -";

 

 

 

 

(ב) במקום פסקת משנה (ד) יבוא:

 

 

 

 

 

"(ד) על כל שקל חדש מ-228,001 שקלים חדשים עד 301,200 שקלים חדשים – 31%."

תחילה ותחולה

 

תחילתו של פרק זה ביום י"ב בטבת התשפ"ו (1 בינואר 2026) והוא יחול על הכנסה שהופקה או נצמחה ביום האמור או לאחריו.

 

דברי הסבר

 

כללי   

סעיף 121 לפקודת מס הכנסה [נוסח חדש] קובע את שיעורי המס החלים על יחיד לעניין הכנסתו החייבת. שיעורי המס נקבעים במדרגות הכנסה שנתיות, באופן פרוגרסיבי, כך שככל שהכנסת היחיד גבוהה יותר - כך עולה שיעור המס החל עליה. מבנה מדרגות המס מבטא את העיקרון שלפיו נטל המס צריך להתחלק באופן מדורג, תוך מתן הקלה יחסית לבעלי הכנסות נמוכות ובינוניות, והטלת נטל גבוה יותר על בעלי הכנסות גבוהות.

עם זאת, במצב הקיים שיעורי המס עולים באופן תלול יחסית כך שבעלי הכנסה ברמות הביניים מגיעים למס שולי גבוה יחסית (גם בהשוואה לממוצע ה-OECD). זאת בעוד שברמות ההכנסה הנמוכות יותר המס השולי נמוך באופן יחסי (גם בהשוואה לממוצע ה-OECD) וביחד עם הטבות מס שונות רבים מהמועסקים ברמות השכר הנמוכות אינם מגיעים לחבות מס.

כחלק מצעדי הממשלה להפחתת נטל המס על שכבות הביניים ולחיזוק מעמד הביניים במשק, מוצע עתה לבצע ריווח של מדרגות המס הקבועות בסעיף 121 לפקודה כך שהטווחים החייבים במס בשיעורים של 20% ו-31% יורחבו.

סעיף 1     

לפסקה (1)      

לפסקת משנה (א)        סעיף קטן (א) של סעיף 121 לפקודה קובע את שיעורי המס הכלליים החלים בפקודה על הכנסה חייבת, ככל שאין סעיף אחר שקובע אחרת. מוצע לתקן את הסעיף האמור  כך שסכום תקרת המדרגה החייבת בשיעור מס של 31% יוגדל מ-269,280 ש"ח ל-301,200 ש"ח. במקביל ובהתאמה, מוצע לעדכן את נקודת הפתיחה של מדרגת המס בשיעור 35% כך שתעמוד על 301,201 ש"ח במקום 269,281 ש"ח. התאמה זו מחויבת לשם שמירה על רציפות מדרגות המס ועל מבנה פרוגרסיבי העולה באופן מדורג.

לפסקת משנה (ב)        בסעיף קטן (ב) של סעיף 121 מפורטים שיעורי המס החלים לגבי הכנסה חייבת מיגיעה אישית ולגבי הכנסה חייבת של יחיד שמלאו לו 60 שנים. מוצע לתקן את פסקת משנה (ג) שבסעיף 121(ב)(1), כך שתקרת המדרגה החייבת במס בשיעור 20% תוגדל מ-193,800 ש"ח ל-228,000 ש"ח. הרחבה זו נועדה לרווח את מדרגת המס החלה על חלק משמעותי מהכנסות העבודה במשק, ובכך להקטין את שיעור המס השולי לעובדים ובעלי הכנסות מיגיעה אישית הנמצאים ברמות שכר בינוניות. במקביל ובהתאמה, מוצע לתקן את פסקת משנה (ד) לסעיף האמור כך שמדרגת המס החייבת בשיעור של 31% תחול על טווח ההכנסה השנתי שבין 228,001 ש"ח ועד 301,200 ש"ח, במקום הטווח הקיים שבין 193,801 ש"ח ועד 269,280 ש"ח. הרחבה זו מתואמת עם השינויים המוצעים בסעיף קטן (א) ועם מבנה מדרגות המס הכולל.

 

סעיף 2      מוצע לקבוע כי תחילתו של החוק המוצע תהיה ביום י"ב בטבת התשפ"ו (1 בינואר 2026), וכי הוא יחול על הכנסות שהופקו או נצמחו החל בשנת המס 2026. יובהר כי צפוי שהחקיקה תתפרסם רק לאחר תחילת שנת 2026, עם זאת, ובשל סעיף התחולה, היא צפויה לחול באופן רטרואקטיבי על הכנסות מתחילת שנת 2026.