מטרת החוק והתקנות היא להסדיר את הפעילות של "ספנות חופית", כהגדרתה בסעיף 1 לחוק, וזאת בכדי לוודא את בטיחות השיט וכשירותם של כלי השיט העוסקים במלאכה לאורך חופיה ומימיה של מדינת ישראל.
2. מטרת הנוהל –
לקבוע תהליך עבודה מוסדר וידוע מראש לבקשה למתן היתר ספנות חופית, לפיו יש לעבוד מול מבקש ההיתר. כמו כן, הנוהל נועד לאפשר מעקב אחר התהליך מרגע הגשת הבקשה ועד לאישור הסופי.
3. סימוכין –
חוק ספנות חופית (היתר לכלי שיט זר), התשס"ו– 2005 (להלן- החוק) *** קישור לנוסח החוק;
תקנות ספנות חופית (היתר לכלי שיט זר)(בקשה להיתר), התשע"ב–2012 (להלן- התקנות) *** קישור לנוסח התקנות.
4. הגדרות –
"ספנות חופית": פעילות מסחרית כמפורט להלן, המתבצעת באמצעות כלי שיט:
(1) הובלה של טובין או של נוסעים, שמקום המוצא שלה ומקום הסיום שלה הם נמל, כלי שיט, מיתקן או מבנה אחר המצוי במימי החופין או במים הפנימיים של ישראל, או באזור הימי, והכל בלי לפקוד נמל מחוץ לישראל, ולמעט הובלת מכולות ריקות או גרורים ריקים המשמשים את בעל כלי השיט להובלת טובין;
(2) פעילות אחרת המתבצעת במימי החופין או במים הפנימיים של ישראל, או באזור הימי, למעט דיג, הפקה וקידוח של נפט או גז טבעי והנחת צינורות להולכת נפט או גז טבעי על קרקע הים או בתת קרקע הים, ולגבי פעילות המתבצעת באזור הימי – גם למעט הנחת כבלים או צינורות על קרקע הים או בתת קרקע הים;
(3) אנייה כלי שיט העשוי לשוט והמונע בכוח מנוע, אשר תפוסתו ברוטו עולה על 100טו או שאורכו המרבי עולה על 24 מטר.
"בעל
כלי שיט זר" – הבעלים הרשום של כלי השיט זר לפי דין
המדינה שבה נרשם, וכן
מי שבידו השליטה על כלי השיט הזר ועל אנשי הצוות שלו.
הצוות המקצועי – צוות המיועד לבדיקת המסמכים המצורפים לבקשה הכולל את:
מרכז בכיר כלכלה ספנות וקשרי חוץ וראש ענף ספנות ונמלים באגף
הנדסה.
תהליך קבלת היתר לספנות חופית (כלי שיט זר) הוא כדלקמן:
5.1 שלב א' – הגשת בקשה
5.1.1 בעל כלי שיט זר המבקש להפעילו בספנות חופית (להלן – המבקש) יגיש למנהל רשות הספנות והנמלים, באמצעות מנהל אגף הנדסה ותפעול נמלים, בקשה לקבלת היתר (להלן – הבקשה), כשהיא חתומה בידו או על ידי נציגו.
5.1.2 לעניין כלי שיט זר שאין לו היתר לספנות חופית, הבקשה תוגש תוך 30 ימים מיום הגעת כלי השיט למימי החופין של ישראל.
5.1.3 בקשה לחידוש היתר לספנות חופית תוגש לא יאוחר מחודש ימים לפני פקיעת תוקף ההיתר.
5.1.4 הבקשה להיתר ספנות חופית תוגש למנהל אגף הנדסה ותפעול נמלים:
טלפון: 04-6832121
פקס: 046832119
לכתובות דואר אלקטרוני: millerc@mot.gov.il / sarign@mot.gov.il
כתובת למשלוח דואר: פל-ים 15 א ת.ד. 806 חיפה 31999
5.1.5 על המבקש לצרף לבקשה את המסמכים להלן:
1) תעודת רישום תקפה של כלי השיט מאת רשם כלי השיט של המדינה בה הוא רשום (להלן- מדינת הדגל);
2) תעודה המעידה על כשירות כלי השיט לשיט;
3) לגבי מבקש, נציגו, מפעיל או בעל שליטה בכל אחד מהם שהוא תאגיד – פירוט בעלי שליטה בכלי השיט (להלן- בעל השליטה).
4) מסמכי ביטוח תקפים לכלי השיט כפי שמפורט בתקנה 2(ב)(4) לתקנות.
5) מסמכי התקשרות בין בעל כלי השיט הזר למפעיל.
6) אישור על תשלום חלק א' של אגרת הבקשה[1].
7) תצהיר אודות היעדר הרשעות או כתבי אישום כמפורט בתקנה 2(ב)(7) לתקנות.
8) לבקשת היתר אשר חתומה על ידי נציג בעל כלי השיט יש לצרף תצהיר של בעל כלי השיט בדבר תוקף המסמכים שצורפו לבקשה.
9) בבקשה לעניין פעילות ספנות חופית לתקופה העולה על 30 ימים, כאמור בסעיף 2(ד) לחוק, יצורפו לבקשה מסמכים לגבי זהות בעל כלי שיט זר, כפי שמצוין בתקנה 2(ב)(9) לתקנות.
10) א. בהתאם לתקנה 13(א) לתקנות בכלי שיט זר ישרתו, ככל האפשר, אנשי צוות ישראלים ששפתם עברית, ולא פחות משני אנשי צוות כאמור, ואם משרתים בכלי השיט האמור אנשי צוות בתפקידי קצונה – אחד משני אנשי הצוות הישראלים יהיה קצין. בהתאם לתקנה 13(ב) לתקנות, המנהל רשאי להורות שיהיה בכלי השיט הזר איש צוות ישראלי נוסף על האמור, ככל שהדבר נחוץ לדעתו להבטחת מטרות אלה: (1) שמירה על רמה נאותה של בטיחות השיט ועל שלומם של בני אדם שבכלי השיט או בקרבתו; (2) מניעת זיהום הסביבה הימית מכלי השיט.
ב. מפעיל כלי השיט או בעלו המבקש להפעיל כלי שיט שחלק מאנשי הצוות בו אינם ישראליים, נוכח שיקולי ספנות והתפעול של כלי השיט הזר ואופי פעילות הספנות החופית ונוכח העובדה שעל אף מאמצים שנקט לא הצליח לגייס צוות ישראלי מתאים מעבר למינימום המפורט, יגיש תצהיר משפטי מאומת כדין ובו יפרט את המאמצים שעשה לגיוס צוות ישראלי כאמור, ובפרט יתייחס ויצרף הוכחות למאמצים אלה לאיתור צוות ישראלי :
(1) פרסום מודעת דרושים בעיתון ואתרי מרשתת ייעודיים לתעסוקה;
(2) פנייה למנהל האגף לפיקוח ובקרה ברספ"ן;
(3) בדיקת גיוס ימאים או קצינים באמצעות ארגון קציני הים;
(4) בדיקת פוטנציאל ימאים / קצינים במקצועות רלוונטים ברשות לחינוך והכשרה ימית או בכל גוף הכשרה מוסמך אחר;
(5 ) בירור מול לשכת התעסוקה.
5.1.6 לאחר קבלת הבקשה, מנהל אגף הנדסה ותפעול נמלים, או מי מטעמו, יפתח תיק שכולל טופס 316/2013 – הגשת מסמכים עבור בקשה לקבלת / חידוש היתר ספנות חופית.
5.1.7 מנהל אגף הנדסה ותפעול נמלים ימלא ויעדכן את הטופס בהתאם למסמכים שהוגשו עם הבקשה לקבלת ההיתר.
5.1.8 במידה וישנם מסמכים לא תקינים, או שמא ישנו חוסר במסמכים מסוימים, מנהל אגף הנדסה ותפעול נמלים ישלח טופס הגשת המסמכים חזרה למבקש בו מצוין סטאטוס עדכני.
5.1.9 לאחר שמנהל אגף הנדסה ותפעול נמלים והצוות המקצועי, ימצאו כי הוגשו כל המסמכים הנדרשים לבקשה לפי סעיפים 5.1.5 ו- 5.1.8 כנדרש, הוא יעביר אותה למנהל רשות הספנות והנמלים לצורך אישור המשך הטיפול בבקשה בהתאם לתקנה 3 לתקנות.
5.1.10 לאחר קבלת אישור מנהל הרשות, תועבר הבקשה לתחילת הבדיקה ההנדסית.
5.1.11 בכפוף לתנאים הקבועים בתקנה 3(ב) ולסייגים הקבועים בתקנה 6(א) לחוק, מנהל הרשות רשאי לתת היתר זמני לתקופה שלא תעלה על 30 ימים רצופים.
כלי שיט שמאז בנייתו (מועד הנחת שידרית) חלפו 25 שנים ומעלה יידרש לעמוד בהצלחה בבדיקה טכנית של מפקח ימי או בוחן ימי טרם מתן היתר זמני.
5.2 שלב ב' – העברת הבקשה לקבלת אישור הנדסי לכלי השיט לגביו הוגשה הבקשה
5.2.1 ראש ענף ספנות ונמלים באגף הנדסה ותפעול נמלים ידווח למבקש כי בקשתו הועברה לשלב הבדיקה ההנדסית, וכי טרם תחילת הבדיקות ההנדסיות עליו לשלם את סכום האגרה הנדרש[2] (בהתאם להגדרתו של כלי השיט כאנייה או אחר ,ראה הגדרה 4.3 בנוהל.
5.2.2 במסגרת הבדיקה ההנדסית, על המבקש להעמיד את כלי השיט לבדיקה הנדסית.
5.2.3 המבקש יצרף את המסמכים להלן בהתאם לנדרש בתקנה 4 לתקנות:
5.2.3.1 תכניות כלליות של כלי השיט;
5.2.3.2 תכניות בטיחות;
5.2.3.3 תרשימי מערכות;
5.2.3.4 חישובי יציבות למצבים שונים;
5.2.3.5 אישור תקינות הגוף והמנוע של כלי השיט;
5.2.3.6 ספר מפרטים;
5.2.3.7 תיאור מפורט של ביצוע תחזוקה, הרתיקה וההפעלה המתוכננים של כלי השיט;
5.2.3.8 אישור מטעם ארגון מוכר, מהנדס ימי או הנדסי ימי למסמכים המפורטים לעיל;
5.2.3.9 אישור על תשלום חלק ב' של האגרה;
5.2.3.10 כל מסמך אחר, לפי דרישת מהנדס באגף הנדסה ותפעול נמלים.
5.2.4 במסגרת בדיקת הבקשה, המהנדס יבדוק את המסמכים שהגיש המבקש ורשאי הוא, לאחר קבלת הסכמת המבקש, להיכנס לכלי השיט ולבדוק את המבנה והמערכות שלו וכל דבר אחר הטעון בדיקה לדעתו בהתאם לתקנה 4(ג) לתקנות.
5.2.5 מתן אישור הנדסי
5.2.5.1 המהנדס באגף הנדסה ותפעול נמלים רשאי לתת אישור הנדסי, לכלול בו תנאים או לסרב לתתו. המהנדס ימלא את החלטתו בטופס הבקשה ויחתום עליו.
5.2.5.2 מנהל אגף הנדסה ותפעול נמלים יודיע על החלטתו למבקש, למנהל הרשות ולמנהל הטכני. ההודעה למבקש בדבר החלטת המהנדס תישלח בכתב בהקדם האפשרי. לאחר מכן, יעביר מנהל אגף הנדסה ותפעול נמלים את הבקשה על כל נספחיה (בצירוף האישור ההנדסי) למנהל הטכני לצורך קבלת אישור טכני.
5.2.5.3 מנהל טכני:
5.2.5.3.1 באם משויך כלי השיט לאגף לפיקוח ובקרה – יינתן האישור הטכני על ידי מנהל האגף לפיקוח ובקרה.
5.2.5.3.2 באם משויך כלי השיט לאגף כלי שיט קטנים – יינתן האישור הטכני על ידי מנהל אגף כלי שיט קטנים.
5.3 שלב ג' – העברת הבקשה לקבלת אישור טכני לכלי השיט לגביו הוגשה הבקשה
5.3.1 לאחר קבלת אישור הנדסי, יעמיד המבקש את כלי השיט לבדיקה טכנית לשם קבלת אישור טכני בהתאם למה שקבוע בתקנה 6 לתקנות.
5.3.2 המנהל הטכני יבצע בדיקה לכלי השיט כמפורט להלן:
5.3.2.1 בדיקת רשימת צוות כלי השיט כפי שמועבר על ידי המבקש;
5.3.2.2 בדיקת מסמכי הבקשה;
5.3.2.3 בדיקת כלי השיט על ידי המנהל הטכני על פי החלטתו, כפי שמפורט בתקנות 6 (ד)ו- (ה) לתקנות.
5.3.3 בתום הבדיקה, המנהל הטכני ימלא את החלטתו בסעיף האישור הטכני בטופס הבקשה ויחתום עליו.
5.3.4 אישור טכני
5.3.4.1 לאחר אישור הבקשה מבחינה טכנית, יחזיר המנהל הטכני את תיק הבקשה בצירוף כלל הנספחים והאישורים למנהל אגף הנדסה ותפעול נמלים.
5.3.4.2 במקביל יודיע המנהל הטכני על החלטתו למנהל הרשות ולמבקש. הודעה למבקש בדבר מתן אישור טכני / אי מתן האישור תישלח בכתב בהקדם האפשרי.
5.4 שלב ד' – מתן היתר ספנות חופית
5.4.1 מנהל אגף הנדסה ותפעול נמלים יעביר את הבקשה להיתר למנהל הרשות לצורך חתימתו, לאחר מתן אישור הנדסי וטכני, וכן אישור חתום ע"י נציג המבקש לכך שלא נמצאה חלופה ישראלית סבירה לביצוע המשימה.
5.4.2 מנהל אגף הנדסה ותפעול נמלים יעדכן את המבקש באמצעות הודעה בכתב אשר תכלול את פרטי ההיתר ואת תנאיו, ככל שיש תנאים כאמור.
5.4.3 ביצוע פעילות ספנות חופית בכלי שיט זר ללא היתר או בניגוד לתנאיו הינה עבירה פלילית לפי סעיף 11 לחוק ספנות חופית על כל המשתמע מכך כאמור בסעיף.
6. לצורך חידוש
היתר ספנות חופית על המבקש להגיש את המסמכים הר"מ:
- טופס בקשה לחידוש היתר לספנות חופית. (מצ"ב)
- סעיף 1: תעודת רישום של כלי השייט.
- סעיף 2: תעודה המעידה על כשירות של כלי השייט.
- סעיף 4: מסמכי ביטוח תקפים.
- סעיף 5: מסמכי התקשרת (חוזים).
- סעיף 6: שובר (משולם) עבור פתיחת התיק.
- סעיף 7: תצהיר משפטי מאומת כדין המפרט כי לאחר בדיקות שערכתם (נדרש לפרט) עולה כי אין בנמצא בישראל כלי שייט הרשום בפנקס הרישום הישראלי בעל התכונות הספציפיות הנדרשות לביצוע העבודה הנדרשת בפעילות הספנות החופית נשוא בקשתכם.
6.1.1 בהמשך לכך, נדרש לפעול עפ"י האמור החל מסעיף 5.2 לנוהל זה.
6.2 שלב ה' – בדיקות לאחר מתן היתר לספנות חופית
6.2.1 בהתאם לאמור בתקנה 10 א' בתקנות ספנות חופית, כלי שיט זר שהוא אניית אמנה ייבדק לפי הפרק החמישי א', לתקנות בטיחות השיט, גם לאחר שניתן היתר.
6.2.2 בהתאם לאמור בתקנה 10 ב' בתקנות ספנות חופית, כלי שיט שאינו אניית אמנה, אשר קיבל היתר לספנות חופית לתקופה שעולה על שנה, ייחשב לאחר תקופה זו ככלי שיט ישראלי לעניין תקנות בטיחות השיט, כל עוד הוא נמצא במימי החופין או המים הפנימיים של ישראל.
לאחר מתן ההיתר לספנות חופית ובמסגרת בדיקות P.S.C, ו/או באופן אחר על פי שיקול דעתו של המנהל הטכני, תיבדק נוכחותם של אנשי צוות ישראליים בכלי השיט, כפי שנדרש בתקנה 13 לתקנות ספנות חופית ובהתאם לתנאי ההיתר כפי שנתנו ע"י מנהל רשות הספנות והנמלים.
6.3 לוח זמנים לתהליך ההיתר ותרשים זרימה
|
|
שלב |
פרק זמן |
הערות |
|
1 |
גמר הגשת מסמכים |
3 ימים |
עם אישור הגשת כל המסמכים הנדרשים |
|
2 |
אישור הנדסי |
5 ימים |
כנ"ל |
|
3 |
אישור טכני |
7 ימים |
עם העמדת כלי השיט לביקורת |
|
4 |
אישור המנהל |
3 ימים |
עם קבלת כל האישורים |
תהליך זרימת
ניירת פנימי
תהליך זרימה
עפ"י התקנה
7. אחריות –
האחראים לפעול בהתאם לנוהל זה הינם:
מנהל רשות הספנות והנמלים.
מנהל אגף הנדסה ותפעול נמלים – רשות הספנות והנמלים.
מנהל אגף לפיקוח ובקרה - רשות הספנות והנמלים.
מנהל אגף כלי שיט קטנים – רשות הספנות והנמלים.
מרכז בכיר כלכלה ספנות וקשרי חוץ – אגף כלכלה וקשרי חוץ.
ראש ענף ספנות ונמלים – אגף הנדסה ותפעול נמלים.