-

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות לעידוד מחקר, פיתוח וחדשנות טכנולוגית בתעשייה (מתן העדפה אזורית) (תיקון), התשפ"ה–2025 (להלן: "התקנות").

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן [למילוי רק בעת הפצה להערות הציבור]

1.  הרשות הלאומית לחדשנות טכנולוגית (להלן: "רשות החדשנות" או "הרשות") הינה תאגיד סטטוטורי, אשר הוקם מכוח תיקון מס' 7 לחוק לעידוד מחקר, פיתוח וחדשנות טכנולוגית בתעשייה, תשמ"ד-1984 (להלן: "חוק החדשנות"). רשות החדשנות הינה הגוף במדינת ישראל שתפקידו לפעול, במישרין או בעקיפין, לעידוד, לקידום, לתמיכה ולסיוע לחדשנות הטכנולוגית בתעשייה בישראל, לצורך הגברת קצב צמיחת החדשנות הטכנולוגית בתעשייה, הגדלת שיעור המועסקים בתחומי החדשנות הטכנולוגית, הגדלת הפריון בענפי התעשייה המסורתית באמצעות חדשנות טכנולוגית ועוד.

2.  בהתאם לסעיף 15לו(ג) לחוק החדשנות, במסלולי הטבות של רשות החדשנות, שביחס אליהם סברה מועצת רשות החדשנות (להלן: "מועצת הרשות") כי נדרש לתת העדפה אזורית, תינתן ההעדפה באזורי הפיתוח שנקבעו לפי סעיף 40ד לחוק לעידוד השקעות הון, התשי"ט-1959, באזורי פיתוח א ו-ב או אחד מהם, ואולם רשאים שר האוצר ושרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, לאחר שהונחה לפניהם חוות דעת של מועצת הרשות בנושא, ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, לקבוע אזורי עדיפות אחרים לעניין אותו מסלול הטבה או כמה מסלולי הטבות.

3.  מועצת הרשות קיבלה את עמדת רשות החדשנות, אשר לפיה יש לתת העדפה אזורית לחבל 'התקומה' כהגדרתו בחוק לשיקום נרחב לחבל התקומה כאזור מיקוד לאומי וסיוע ליישובים הסמוכים אליו, תשפ"ה-2025, והכל כמפורט בדברי ההסבר לתקנות המוצעות – פרק ג' להלן.

4.  שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה ושר האוצר אימצו את חוות הדעת של מועצת הרשות, אשר לפיה יש לתת העדפה אזורית כמפורט לעיל.

5.  בנוסף, התבררו מספר אי הבהרות וטעות סופר בתקנות בנוסחן הנוכחי.

6.  לצורך כך, ובהתאם למפורט לעיל, מבוקש לתקן את התקנות, בנוסח המוצע להלן.

 

 

 

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:

טיוטת תקנות מטעם משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה ומשרד האוצר:

טיוטת תקנות לעידוד מחקר, פיתוח וחדשנות טכנולוגית בתעשייה (מתן העדפה אזורית) (תיקון)(תיקון), התשפ"ה-2025

 

 

בתוקף סמכותנו סעיף 15לו(ג) לחוק לעידוד מחקר, פיתוח וחדשנות טכנולוגית בתעשייה, התשמ"ד–1984[1], לאחר שהונחה לפנינו חוות דעת של מועצת הרשות הלאומית לחדשנות טכנולוגית, ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, אנו מתקינים תקנות אלה:

תיקון תקנה 3

 

בתקנות לעידוד מחקר, פיתוח וחדשנות טכנולוגית בתעשייה (מתן העדפה אזורית)(תיקון), התשפ"ה-2025[2] (להלן - התקנות העיקריות), בתקנה 3 -

 

 

(1)       תקנת משנה (א) – בטלה;

 

 

(2)       בתקנת משנה (ב)-

 

 

 

(א)      אחרי "תקנה 6" יבוא "לתקנות העיקריות";

 

 

 

 

(ב)       במקום תקנה 7 המובאת בה, יבוא:

 

 

 

"1 עד 5, 7 (מסלול משנה 7א'), 9 (מסלולי משנה א' עד ג'), 10

7.

(א) בתקנה זו-

 

 

 

 

 

 

 

"האזור המאוים" – כהגדרתו בהחלטת הממשלה מס' 1786 מיום י"ט באייר התשפ"ד (27 במאי 2024);

 

 

 

 

 

 

 

"האזור הסמוך לגבול רצועת עזה" – כהגדרת חבל 'התקומה' בסעיף 2 להחלטת הממשלה 980 (חכ/6) מיום ד' בחשון התשפ"ד (19 באוקטובר 2023);

 

 

 

 

 

 

 

 

(ב) על הטבות לפי מסלולי ההטבות של הרשות הלאומית לחדשנות טכנולוגית המפורטים להלן – תינתן העדפה אזורית לאזור הסמוך לגבול עם רצועת עזה ולאזור המאוים:

 

 

 

 

 

 

 

 

(1) מסלול הטבה מס' 1 – קרן המו"פ;

 

 

 

 

 

 

 

 

(2) מסלול הטבה מס' 2 – קרן הפיילוטים;

 

 

 

 

 

 

 

 

(3) מסלול הטבה מס' 3 – קרן המו"פ לתעשיית הייצור (מופ"ת);

 

 

 

 

 

 

 

 

(4) מסלול הטבה מס' 4 – קרן ההון האנושי להייטק;

 

 

 

 

 

 

 

 

(5) מסלול הטבה מס' 5 – קרן המחקר היישומי באקדמיה ובתעשייה;

 

 

 

 

 

 

 

 

(6) מסלול הטבה מס'  7, לעניין מסלול משנה 7א' – מסלול תנופה;

 

 

 

 

 

 

 

 

(7) מסלול הטבה מס' 9 – קרן מאיצי החדשנות, לעניין מסלולי המשנה האלה:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(א)  מסלול משנה א' – מסלול להקמת מועדוני אנג'לים;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(ב) מסלול משנה ב' – מסלול להקמת מרכזי חדשנות טכנולוגית;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(ג)  מסלול משנה ג' – מסלול להקמת מאיצים טכנולוגיים;

 

 

 

 

 

 

 

 

(8) מסלול הטבה מס' 10 – הקמת והנגשת מעבדות מו"פ, מאגרי מידע ואתרי הרצה לתעשייה"."

 

 

 

(3)       אחרי תקנת משנה (ב), יבוא:

 

 

 

"(ג)  בתקופה שעד יום א' בטבת התשפ"ח (31 בדצמבר 2027) יראו כאילו אחרי תקנה 6 לתקנות העיקריות, יבוא:

 

 

"מתן העדפה אזורית לפי מסלולי הטבות מס' 1 עד 5, 7 (מסלול משנה 7א'), 9, 10

8.

(א) בתקנה זו:

 

 

 

 

 

 

"חבל התקומה" – כהגדרתו בסעיף 2 לחוק שיקום נרחב לחבל התקומה כאזור מיקוד לאומי וסיוע ליישובים הסמוכים אליו, התשפ"ה-2025[3];

 

 

 

 

 

 

 

(ב) תינתן העדפה אזורית ל'חבל התקומה' על הטבות לפי מסלולי ההטבות של הרשות הלאומית לחדשנות טכנולוגית המפורטים להלן –

 

 

 

 

 

 

 

 

(1) מסלול הטבה מס' 1 – קרן המו"פ;

 

 

 

 

 

 

 

(2) מסלול הטבה מס' 2 – קרן הפיילוטים;

 

 

 

 

 

 

 

(3) מסלול הטבה מס' 3 – קרן המו"פ לתעשיית הייצור (מופ"ת);

 

 

 

 

 

 

 

(4) מסלול הטבה מס' 4 – קרן ההון האנושי להייטק;

 

 

 

 

 

 

 

(5) מסלול הטבה מס' 5 – קרן המחקר היישומי באקדמיה ובתעשייה;

 

 

 

 

 

 

 

(6) מסלול הטבה מס'  7, לעניין מסלול משנה 7א' – מסלול תנופה;

 

 

 

 

 

 

 

(7) מסלול הטבה מס' 9 – קרן מאיצי החדשנות;

 

 

 

 

 

 

 

(8) מסלול הטבה מס' 10 – הקמת והנגשת מעבדות מו"פ, מאגרי מידע ואתרי הרצה לתעשייה"."

 

___ ב________ התשפ"ו

(___ ב_______ 2025)

(חמ  3-5600)

 

__________________[חתימה]      __________________[חתימה]

     גילה גמליאל                                  בצלאל סמוטריץ'

שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה                      שר האוצר

 

 

דברי הסבר

1.  הרשות הלאומית לחדשנות טכנולוגית (להלן: "רשות החדשנות" או "הרשות") הינה תאגיד סטטוטורי, אשר הוקם מכוח תיקון מס' 7 לחוק לעידוד מחקר, פיתוח וחדשנות טכנולוגית בתעשייה, תשמ"ד-1984 (להלן: "חוק החדשנות"). רשות החדשנות הינה הגוף במדינת ישראל שתפקידו לפעול, במישרין או בעקיפין, לעידוד, לקידום, לתמיכה ולסיוע לחדשנות הטכנולוגית בתעשייה בישראל, ובכלל זה לצורך הגברת קצב צמיחת החדשנות הטכנולוגית בתעשייה, הגדלת שיעור המועסקים בתחומי החדשנות הטכנולוגית, הגדלת הפריון בענפי התעשייה המסורתית באמצעות חדשנות טכנולוגית ועוד.

2.  סעיף 15לו(ג) לחוק החדשנות, קובע, כי במסלולי הטבות של רשות החדשנות שבהם סברה מועצת רשות החדשנות (להלן: "מועצת הרשות") כי נדרש לתת העדפה אזורית, תינתן ההעדפה באזורי הפיתוח שנקבעו לפי סעיף 40ד לחוק לעידוד השקעות הון, התשי"ט-1959, באזורי פיתוח א ו-ב או אחד מהם, ואולם רשאים שר האוצר ושרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, לאחר שהונחה לפניהם חוות דעת של מועצת הרשות בנושא, ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, לקבוע אזורי עדיפות אחרים לעניין אותו מסלול הטבה או כמה מסלולי הטבות.

3.  מועצת הרשות קיבלה את עמדת רשות החדשנות, אשר לפיה יש לתת העדפה אזורית לחבל התקומה, כפי שהוגדר בחוק שיקום נרחב לחבל התקומה כאזור מיקוד לאומי וסיוע ליישובים הסמוכים אליו, תשפ"ה-2025 (להלן בהתאמה: "חבל התקומה", ו-"חוק התקומה"), במסגרת מסלולי ההטבות המפורטים להלן, מהנימוקים כדלקמן:

3.1 בעקבות אירועי 7.10.2023 ומלחמת "חרבות ברזל" שהחלה מיד לאחר מכן, חוקק ביום ד' בניסן התשפ"ה (2 באפריל 2025)  חוק התקומה, אשר מטרתו להביא לשיקום נרחב של חבל התקומה[4] ופיתוחו בכל תחומי החיים; ולהביא להקצאת משאבים הולמים לצורך כך, וזאת, בין היתר, באמצעות קביעת חבל התקומה כאזור מיקוד לאומי.

3.2 על מנת לקדם את המימוש והביצוע של חוק התקומה, באופן אשר יאפשר את השיקום והצמיחה של חבל התקומה ושל תושביו, בהיבטי מחקר, פיתוח וחדשנות טכנולוגית, עמדת רשות החדשנות, כפי שאושרה על ידי מועצת הרשות בהחלטתה מיום ____, במסגרת חוות דעת כנדרש בהתאם לסעיף 15לו(ג) לחוק החדשנות, בדרך של מתן העדפה אזורית לאזור חבל התקומה, במסגרת שמונת מסלולי ההטבות של רשות החדשנות המפורטים להלן, אשר מקדמים, בין היתר, יזמות טכנולוגית, תוכניות מחקר ופיתוח של יזמים וחברות, העברת ידע מהאקדמיה לתעשייה, פיתוח תשתיות טכנולוגיות והון אנושי, למבקשים אשר פועלים או נמצאים בחבל התקומה, או אשר מבצעים פעילות עבורם, כמפורט במסלולי ההטבות, וזאת בתוקף עד ליום כ' בטבת, תשפ"ח, 31 בדצמבר 2027:

3.2.1  מסלול הטבה מס' 1 – קרן המו"פ - המיועד לסייע לחברות בתוכניות המחקר ופיתוח שלהן;

3.2.2  מסלול הטבה מס' 2 – קרן הפיילוטים - המיועד לתמוך בפעילות מחקר ופיתוח וחדשנות טכנולוגית יחד עם גורמי ממשל שונים;

3.2.3  מסלול הטבה מס' 3 – קרן המו"פ לתעשיית הייצור (מופ"ת) - המיועד לעודד מחקר, פיתוח או חדשנות טכנולוגית ואת הטמעתם בחברות תעשיית הייצור ובחברות תעשיית הייצור העילית;

3.2.4  מסלול הטבה מס' 4 – קרן ההון האנושי להייטק - המיועד לתמוך בתוכניות אשר מבקשות לתת מענה לאתגרים בפיתוח הון אנושי מיומן עבור התעשייה עתירת הידע בישראל, בדגש על פתרונות חדשניים;

3.2.5  מסלול הטבה מס' 5 – קרן המחקר היישומי באקדמיה ובתעשייה - המיועד לחזק ולהרחיב את התשתית הטכנולוגית של התעשייה בישראל על ידי מגוון תוכניות סיוע המקדמות שיתופי פעולה, מחקר יישומי באקדמיה, ומחקר יישומי בתעשייה וכן שת"פ בין האקדמיה לתעשייה;

3.2.6  מסלול הטבה מס' 7, לעניין מסלול משנה 7א' – מסלול תנופה - המיועד ליזמים בראשית דרכם, המעוניינים לגבש ולקדם רעיון טכנולוגי חדשני באמצעות מענק לשלב המחקר והפיתוח הראשוני, לקראת שלב הוכחת היתכנות ו/או בניית אב טיפוס ראשוני;

3.2.7  מסלול הטבה מס' 9 – קרן מאיצי החדשנות - המיועד לעודד ולקדם גופים הפועלים ליצירת סביבה תומכת ליזמים, מיזמים או תאגידים, כדוגמת גופים המעודדים השקעות, מאיצים, מרכזי חדשנות או גופים הפועלים למסחור ידע מהאקדמיה לתעשייה;

3.2.8  מסלול הטבה מס' 10 – הקמת והנגשת מעבדות מו"פ, מאגרי מידע ואתרי הרצה לתעשייה - המיועד לסייע ברכש, בהקמה, בפיתוח שירותי מחקר ופיתוח ואתרי הרצה לתעשייה, בהפעלה או בהנגשה של ציוד התשתית לביצוע מחקר ופיתוח, והכל לצורך מתן השירותים כאמור לתאגידים תעשייתיים ולמוסדות מחקר.

3.3 כאמור, האפשרות לייחד הליכים לחבל התקומה, כהגדרתו בחוק התקומה, במסגרת מסלולי ההטבות המפורטים לעיל, תהיה בתוקף עד ליום 31.12.2027. זאת, בשונה מתוקפה של תקנה 7 לתקנות לעידוד מחקר, פיתוח וחדשנות טכנולוגית בתעשייה (מתן העדפה אזורית), התשע"ח-2018 (להלן: "תקנות ההעדפה האזורית") ובמטרה להבטיח הלימה בין תוקף תקנה 8 האמורה לבין סמכויות מנהלת תקומה מכוח חוק התקומה ושיתופי הפעולה הקיימים והפעילים בין מנהלת התקומה לבין רשות החדשנות, במסגרת מסלולי ההטבות שפורטו בסעיף 3.2 לעיל. תיחום התקופה כאמור מאפשר בחינה מחודשת של ייחוד ההליכים - אם יידרש - לקראת תום התקופה האמורה, בהתאם להתפתחויות ולצרכים המתעדכנים בהיבטי המחקר, הפיתוח והחדשנות הטכנולוגית בחבל התקומה.

4.  מאחר שיש כוונה לתת העדפה אזורית לחבל התקומה - בהתאם להגדרה שניתנה לחבל התקומה בחוק התקומה, במסלולי ההטבות כמפורט לעיל, נדרש תיקון של תקנות ההעדפה האזורית, באופן של הוספת תקנה 8 לתקנות ההעדפה האזורית.

5.  כמו כן, נדרשים תיקונים לתקנה 7 לתקנות ההעדפה האזורית, כמפורט להלן:

5.1.1.  תקנה 3(א) לתקנות עידוד מחקר, פיתוח וחדשנות טכנולוגית בתעשייה (מתן העדפה אזורית) (תיקון), התשפ"ה-2025 (להלן: "קובץ התקנות")[5]מפרטת את ההגדרות של אזורי ההעדפה. מאחר שתקנה 3(א) האמורה אינה מתקנת תקנה קיימת או מוסיפה תקנה חדשה לתקנות ההעדפה האזורית, ההגדרות האמורות לא נכללו בתקנות ההעדפה האזורית גופן. על כן, למען הבהירות והסדר הטוב, נדרש תיקון תקנות ההעדפה האזורית בדרך של הוספת ההגדרות לאזורי ההעדפה הרלוונטיים, כך שיופיעו בגוף תקנה 7 לתקנות ההעדפה אזורית, כתקנת משנה (א) לתקנה 7 לתקנות ההעדפה האזורית.

יצוין בהקשר זה, כי כאמור, ההגדרה "חבל התקומה" הקבועה בחוק התקומה שונה מההגדרה בהחלטת ממשלה  980 (חכ/6) מיום ד' בחשון התשפ"ד (19 באוקטובר 2023) (להלן: "החלטת ממשלה 980"); בהתאם להחלטת ועדת הכלכלה של הכנסת בעת הדיונים בהצעת חוק התקומה, וכפי שלבסוף אושר בקריאה השנייה והשלישית על ידי מליאת הכנסת, נוסף היישוב מבקיעים לרשימת היישובים הנכללים בהגדרת "חבל התקומה". על מנת ליצור הבחנה בין המינוח המופיע בתקנה 7 לתקנות ההעדפה האזורית (המפנה להגדרה בהחלטת ממשלה 980) לבין המינוח המופיע בתקנה 8 לתקנות ההעדפה האזורית (המפנה להגדרה בחוק התקומה), נדרש כעת לתקן את תקנה 7 לתקנות ההעדפה האזורית – כך, שבמקום "חבל התקומה" יבוא "האזור הסמוך לגבול עם רצועת עזה". למען הסר ספק, יובהר כי ההגדרה "האזור הסמוך לגבול עם רצועת עזה" מפנה ליישובים אליהם מתייחסת החלטת הממשלה 980 כ"חבל התקומה", כפי שכבר אושרה במסגרת תקנה 3(א) לקובץ התקנות.

5.1.2.  לאחרונה, החילה רשות החדשנות שינוי רוחבי במספרים ובשמות של מסלולי ההטבות שלה. בהתאם, נדרש תיקון כולל של תקנה 7 לתקנות ההעדפה האזורית, בהתאם למספרים ולשמות המעודכנים של מסלולי ההטבות. יובהר, כי תיקון זה מתייחס למסלולי ההטבות שכבר אושרו במסגרת תקנה 3(ב) לקובץ התקנות, ומהותו עדכון השמות והמספרים של מסלולי ההטבות בהתאם לשינויים הפנימיים שנעשו ברשות. כמו כן, תיקון כאמור נדרש על מנת לבטל את אזכור מסלול ההטבה מס' 7 – קרן ההזנק, המפורט בתקנה 3(ב) לקובץ התקנות, אשר הוסף בטעות.

בהקשר זה, עוד יובהר, כי בעקבות השינוי הרוחבי האמור, הוחלט כי בשונה מתקנה 7 לתקנות ההעדפה האזורית, במסגרת תקנה 8 לתקנות האמורות, ייכללו כל מסלולי המשנה של מסלול הטבה מס' 9 – קרן מאיצי החדשנות.

6.  שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה ושר האוצר אימצו את חוות הדעת של מועצת הרשות לגבי מתן ההעדפה האזורית כמפורט לעיל.

7.  לצורך כך, ובהתאם לאמור בסעיף 2 לעיל, מבוקש לתקן את התקנות, בנוסח המוצע.

 



[1] ס"ח התשמ"ד, עמ' 100; התשע"ה, עמ' 256.

[2] ק"ת התשע"ח, עמ' 2363; התשע"ט, עמ' 1608; התשפ"ב, עמ' 2030.

[3] ק"ת התשפ"ה, עמ' 458.

[4] יובהר, כי מדובר בהגדרה רחבה יותר לחבל 'התקומה' בהשוואה להגדרה שניתנה לו במסגרת החלטת ממשלה 980 מ(חכ/6) מיום 19.10.2023.