הצעת חוק לתיקון פקודת הרופאים (תיקון מס' ...) התשפ"ו-2025
מטרת החוק היא לקבוע את חובת הסטאז' לתלמידי רפואה שלומדים במוסדות בישראל, בעקבות הודעת פורום דיקאני הפקולטות לרפואה מיום 1.4.2024 שלא להיות אחראים על הסטאז' במסגרת לימודי הרפואה בישראל, לאחר שהמועצה להשכלה גבוהה בישראל קבעה ביום 21.11.2023 כי לימודי הרפואה לא יכללו את שנת הסטאז' ויעמדו על 6 שנים בלבד. בעקבות הוצאת הסטאז' מלימודי הרפואה והעברתו לפיקוח משרד הבריאות נערכה על ידי משרד הבריאות רפורמה בסטאז' ומטרת החוק היא לבצע את ההתאמות הנדרשות בפקודה ליישומה.
משפיע על אוכלוסיית הסטאז'רים הנמצאים כיום בעיצומו של הסטאז'.
הצעת חוק מטעם משרד הבריאות:
|
תיקון סעיף 3 |
1. |
בפקודת הרופאים [נוסח חדש], התשל"ז–1976[1] (להלן – החוק העיקרי) בסעיף 3 בסעיף קטן (ב)(4) יבוא: |
||||||||||
|
|
|
|
"((5) סטאז'ר בעת עבודתו בבית החולים או במוסד רפואי שאישר לו המנהל, לפי כל דין" |
|||||||||
|
|
2. |
בסעיף 4 לחוק העיקרי - |
||||||||||
|
|
|
(א) |
בסעיף משנה (א), אחרי פסקה (5) יבוא |
|||||||||
|
|
|
|
|
"(6) עמד בדרישות הסטאז' לפי פרק ב'1" |
||||||||
|
|
|
(ב) |
בסעיף משנה (ב), בסעיף קטן (ב) בפסקה (2), המלים: "וסיים תקופת סטאז' שהמנהל הכיר במשכה ובתנאיה" - תימחקנה. |
|||||||||
|
תיקון סעיף 6 |
3. |
בסעיף 6 לחוק העיקרי בסעיף קטן (1) אחרי "ברשות המנהל" יבוא: "לפי סעיף 17ב" |
||||||||||
|
תיקון כותרת פרק ב'1 |
4. |
אחרי סעיף 17א', בכותרת פרק ב'1, במקום המילה "סטז'רים" יבוא: "סטאז' ברפואה". |
||||||||||
|
תיקון סעיף 17ב |
5. |
במקום סעיף 17ב' יבוא: |
||||||||||
|
|
|
"זכאות לסטאז' |
17ב |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) המבקש לעשות סטאז' והוא בעל השכלה רפואית כאמור בסעיף 4(ב)(2), יהיה זכאי לקבל אישור מהמנהל לעשות סטאז' אם נתקיימו בו סעיפים 4(א)(1), (2), (4) ו (5) לפקודה, וכן עמידה בבחינה לקראת סטאז'. נושאי הבחינה, סדריה, דרכי הרישום וכל ענין אחר הקשור בה, ייקבעו בתקנות, בהתייעצות עם המועצה המדעית ובאישור ועדת הבריאות של הכנסת. |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ג) המבקש לעשות סטאז' יפנה בבקשה לקבל אישור מהמנהל לעשות סטאז' והמנהל יבחן את בקשתו ואם מצא את המבקש זכאי לעשות סטאז' יתן לו אישור לעסוק ברפואה כסטאז'ר בבית החולים אשר יקבע עבורו או במוסד שאישר ויקבע עבורו" |
||||||
|
הוספת סעיפים 17ב1 ו 17ב 2 |
6. |
אחרי סעיף 17ב' יבוא: |
||||||||||
|
|
|
הוראות לביצוע הסטאז' |
17ב1 |
(א) סטאז' יתקיים בבית חולים אשר אושר על ידי המנהל בהתאם לתנאים שקבע, ובמוסדות רפואיים אשר אושרו על ידי המנהל, לתקופה שלא תעלה על שנה, לפי תכנית שיקבע השר לעניין סבבי מחלקות, משך הסטאז' סדריו ותנאיו. במניין תקופת הסטאז' לא ימנה סבב חוזר; |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) השר רשאי לקבוע בתקנות באישור ועדת הבריאות הוראות ביחס לאלו: |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) משך תקופת הסטאז' |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) חובות הדיווח של בית החולים למנהל ביחס לסטאז'רים לתכניות הסטאז' והתקיימות החובות שקבע המנהל למוסד הרפואי '. |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
(ג) השר רשאי לקבוע בתקנות הוראות ביחס לאלו: |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) הוראות ביחס לביצוע סבבי המחלקות, מסלולי תכנית הסטאז', לרבות הוראות פטור לסבבי מחלקות חובה ובחירה; |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) הוראות כתנאי לאישור המנהל כמוסד מוכר לסטאז |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) הליך בדיקת זכאות לתחילת סטאז' והשיבוץ אליו; |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(4) הוראות ביחס להערכה ומישוב הסטאז'ר במהלך ובסיום הסטאז' וקביעת אמות מידה מקצועיות לגיבוש חוות דעת ביחס לסטאז'ר; |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(5) קביעת אמות מידה, חובות ביצוע הדרכות והנחיות מקצועיות לבית החולים המעסיק את הסטאז'ר להערכת הסטאז'ר ואיכות הסטאז'. |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
הערכת הסטאז' |
17ב2 |
(א) בתום כל סבב ובלבד שנעשה ברצף באותה מחלקה יגיש מנהל המחלקה למנהל שאלון שיקבע המנהל לפי אמות המידה שבתוספת. במקרה שהסבב אינו רצוף או אינו באותה מחלקה, ימלא מנהל המחלקה בתום כל חודש שאלון כאמור; המנהל יפרסם את השאלון באתר משרד הבריאות. השר רשאי לשנות בצו את התוספת. (ב) תנאי למעבר של הסטאז'ר למחלקה בסבבי החובה וסבבי הרשות וכן לסיום הסטאז', הוא חוות דעת חיובית של מנהל המחלקה בסיום כל סבב; (ג) השר יקבע בתקנות מהו ציון עובר שמשמעותו חוות דעת חיובית או מצטיין ביחס לחוות הדעת לסטאז'ר בסבב" . |
||||||||
|
תיקון סעיף 17ג |
7. |
במקום האמור בסעיף 17ג' לחוק העיקרי יבוא: |
||||||||||
|
|
|
|
17ג |
(א) בסיום כל סבב מחלקה של הסטאז'ר ימלא מנהל המחלקה שאלון הערכה שקבע המנהל לפי סעיף 17ב2. |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) מנהל מחלקה רשאי לחייב את הסטאז'ר בסבב חוזר, למי שאין לגביו חוות דעת חיובית על עבודתו כסטז'ר במחלקתו, ובכפוף לכללים שקבע השר בתקנות;
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ג) המנהל רשאי לעשות את אחד מאלה, למי שאין לגביו חוות דעת חיובית על עבודתו כסטז'ר: |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) להתנות את המשך הסטאז' לתקופה קצובה, או להתנות את מתן הרישיון בחזרה על חלק מהסטאז' או כולו בבית החולים שבו ביצע את הסטאז' או בבית חולים אחר; או בביצוע הכשרה עיונית או קלינית, והכל בהתאם לכשלים בחוות הדעת או בבחינות שיקבע, בהתאם לחוות הדעת |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) לסרב לתת רישיון, ובלבד שניתנה בעניינו הוראה מכח סעיף (א)(1)) ולאחר שהתייעץ בוועדה שמינה לעניין זה, אשר המליצה על כך בשקלה את שאלון הערכה והאפשרויות החלופיות שננקטו בעבר כלפיו, ובלבד שתינתן לסטאז'ר הזדמנות לטעון את טענותיו בפני הוועדה; (3) הרכב הוועדה יהיה: רופא נציג המשרד, נציג בית החולים ומשפטן ונציג האיגוד" |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
תיקון סעיף 17ה |
8. |
בסעיף 17ה לחוק העיקרי, בסעיף קטן (ב) לאחר "נזיפה", יבוא: "או להורות על התליית המשך הסטאז' לתקופה קצובה או על הפסקת הסטאז'"; |
||||||||||
|
הוספת סעיף 17ה1 |
9. |
אחרי סעיף 17ה יבוא: |
||||||||||
|
|
|
"פיקוח על הסטאז' |
17ה1 |
(א) המנהל או מי מטעמו יפקחו על התקיימות הוראות הסטאז' כפי שנקבעו על ידו, ולשם כך יהיה רשאי המנהל, לדרוש דיווחים הנוגעים לעמידה בתנאי התקנות. |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) בית החולים ימסור למנהל, לפי דרישתו דיווח לצרכי בקרה על עמידתו של בית החולים בתנאים ובדרישות שנקבעו על ידו בתקנות. |
||||||
|
|
|
אי הפללה |
17ה2 |
הוראות סעיף 54 לא יחולו על פרק זה." |
|
|||||||
|
תיקון סעיף 59 |
10. 1 |
בסעיף 59 לחוק העיקרי - |
||||||||||
|
|
|
|
(א) סעיף קטן ((ד) – יימחק; |
|||||||||
|
הוראות מעבר |
11. |
(א) מי שקיבל רשות מהמנהל להיות מועסק כסטז'ר לפני יום פרסום החוק והתחיל את הסטאז' לפני יום 1.8.2025, וביום פרסום החוק טרם סיים תקופת סטאז' של שנה, יראו אותו כמי שקיבל אישור מהמנהל לפי סעיף 17ב(ג) ויחולו לגביו הוראות חוק זה כנוסחו לפני פרסומו. |
||||||||||
|
|
|
(ב) מי שקיבל רשות מהמנהל להיות מועסק כסטז'ר לפני יום פרסום החוק והתחיל את הסטאז' אחרי יום 1.8.2025, וביום פרסום החוק טרם סיים תקופת סטאז' של תשעה חודשים, יראו אותו כמי שקיבל אישור מהמנהל לפי סעיף 17ב(ג) ויחולו עליו הוראות חוק זה.
|
||||||||||
|
הוספת תוספת |
12. |
אחרי סעיף 62 יבוא: |
||||||||||
|
|
|
תוספת |
||||||||||
|
|
|
(סעיף 17ב2 אמות מידה להערכת סטאז'ר) |
||||||||||
|
|
|
1. מיומנויות קליניות |
||||||||||
|
|
|
2. תקשורת ועבודת צוות |
||||||||||
|
|
|
3. אתיקה |
||||||||||
|
|
|
4. מקצוענות |
||||||||||
דברי הסבר
לימודי הרפואה בישראל ארכו עד לאחרונה 7 שנות לימודים, כשמתוכן השנה השביעית היתה שנת הסטאז' "עבודה מעשית" שנדרשה מכל תלמיד רפואה בישראל, על מנת לקבל רישיון לעסוק ברפואה.
בתום תקופת הסטאז' זכאי אזרח ישראלי (או בעל רישיון לישיבת קבע בישראל) שהוא בעל ידע בסיסי בעברית והוא אדם הגון ובעל השכלה רפואית מוכרת על ידי משרד הבריאות לקבל רישיון מטעם מדינת ישראל ולהיות מוכר בה כרופא מוסמך הרשאי לעסוק ברפואה בישראל כרופא עצמאי ולספק טיפול למטופליו בהתאם להכשרתו וללא השגחה על כל המשתמע מכך בהתאם לפקודת הרופאים (נוסח חדש) תש"ל-1976.
סעיף 4 לפקודת הרופאים [נוסח חדש], תשל"ז- 1976 מפרט את הדרישות לקבלת רישיון ברפואה ואינו כולל את דרישת הסטאז'. הדרישה לסטאז' אוזכרה עד היום בפקודה בדרך של הכרה בלימודים, לפי סעיף 4(ב) לפקודה התייחסה רק למי שלמד בחו"ל. לימודי הרפואה בישראל לא התייחסו לסטאז', שכן הסטאז' היה חלק מהלימודים, בעוד שההכרה בלימודי תלמידי מוסדות בחו"ל חייבה את הבוגר לסיים תקופת סטאז' "שהמנהל הכיר במשכה"
ביום 21 בנובמבר 2023 המועצה להשכלה גבוהה אימצה את המלצת ועדת המשנה לפארה רפואי בעניין הוצאת שנת הסטאז' מהדרישות האקדמיות למתן תואר דוקטור וקבעה כי הוא יוענק עם השלמת הדרישות האקדמיות בתום הלימודים, כך ששנת הסטאז' אינה עוד חלק מהדרישות האקדמיות למתן תואר M.D ברפואה, בדומה לנהוג במדינות ארצות העולם להעניק את התואר דוקטור ברפואה (M.D) עם סיום הדרישות האקדמיות בסיום הלימודים האקדמיים ולא לכלול את שנת הסטאז' כחלק מהלימודים.
משמעותה האופרטיבית של ההחלטה היא כי ניהול הסטאז' מועבר הלכה למעשה למשרד הבריאות, ובעקבות החלטת המל"ג נערכה עבודת מטה בהובלת המשרד שעסקה ברפורמה במתכונת הסטאז'. הרפורמה נערכה, בין היתר, על רקע תחזית לגידול חד במספר הסטאז'רים בוגרי מוסדות מחו"ל שנפסלו במסגרת "רפורמת יציב", והצורך לתת מענה תשתיתי לבתי החולים, והיא עסקה בחינוך רפואי, מבנה הסטאז' הערכה ושיפור.
הרפורמה שנבחרה מבוססת על המלצות שנדונו בארבע ועדות מקצועיות, שדנו במתכונת הסטאז' בשנים האחרונות, כמו גם על החלטת ממשלה מאוקטובר 2024, אשר קבעה כי יש לגבש מודל סטאז' חדש שיגשר בין הלימודים האקדמיים לעבודה הקלינית בפועל.
שלב א' ביישום הרפורמה נכנס לתוקף בחודש אוגוסט 2025 והוא כולל את קיצור תקופת הסטאז' מ-12 ל-9 חודשים, ושינויים מבניים בסבבים שבין המחלקות (למשל, קיצור הסבבים בכירורגיה ובילדים, ביטול חודש החופש המרוכז והפיכת החודש בטיפול נמרץ ובהרדמה לחודש "סלקטיבי"). שינויים אלו יוסדרו בתקנות אשר תותקנה מכח סמכויות חדשות שמתווספות לפקודה מכח הצעת חוק זו.
הצעת החוק שלהלן מבקשת לתת ביטוי לחלקים ברפורמה המחייבים הקניית סמכות למשרד לניהול הסטאז' וקביעת הוראות לביצוע הסטאז', כמו קביעת משכו, סדריו ותנאיו, הוראות ביחס להערכה ומישוב הסטאז'ר במהלך הסטאז', חובת דיווח של בית החולים המעסיק את הסטאז'ר אודותיו ועוד.
לצד השינוי המבני בסטאז', הרפורמה כוללת חיזוק משמעותי של מערך ההערכה והמישוב: כל סטאז'ר יוערך באופן שוטף על בסיס שאלונים ממוחשבים ושיחות משוב מובנות.
סעיף 1 - תיקון סעיף 3 לפקודה
סעיף 3 לפקודה קובע את ייחוד העיסוק ברפואה ומסייג בעלי מקצועות שקיים לגביהם סייג. עד היום הסטאז'רים נחשבו תלמידי רפואה ועל כן הפטור מהוראות החוק היה לפי סעיף 59(א)(2) לפקודה, ואולם כיוון שהם אינם עוד כאלו מוצע להחיל עליהם את הסייג, כך שסטאז'ר בעת עבודתו בבית החולים או במוסד רפואי שאישר לו המנהל, לא ייחשב כמפר את הוראת סעיף 3.
סעיף 2 - תיקון סעיף 4 לפקודה
הסעיף קובע את התנאים לקבלת רישיון. מוצע להוסיף את דרישת הסטאז' כחלק מתנאי הרישיון לקבלת רפואה. בסעיף משנה ב' מוצע לבצע את ההתאמות הנדרשות, כך שתימחקנה המלים "סיים תקופת סטאז' שהמנהל הכיר במשכה" ביחס להכרה של לימודי תלמידי רפואה במוסדות בחו"ל, שכן החובה כעת אינה עוד חלק מהלימודים והיא לכל תלמידי הרפואה – בארץ ובחו"ל.
סעיף 3 – תיקון סעיף 6
סעיף 4 – תיקון כותרת פרק ב'1
מוצע לתקן את כותרת פרק ב'1 כך שהכותרת תתאר את מהות הפרק לאור התיקון – "סטאז' ברפואה".
סעיף 5 - תיקון סעיף 17ב
מוצע לתקן את הסעיף כך שיתייחס לזכאות לסטאז' וימנה את הדרישות יהיה זכאי לקבל אישור מהמנהל לעשות סטאז'. הדרישות שהיו קיימות ביחס לתלמידים שלמדו בחו"ל לא הופחתו, אלא רק נוספו הדרישות הכלליות הנבדקות במסגרת הליך הזכאות לסטאז' על ידי אגף הרישוי במשרד הבריאות.
סעיף 6 - הוספת סעיפים 17ב1 ו 17ב 2
מוצע להוסיף את סעיף 17ב' העוסק בהוראות לביצוע הסטאז', וקובע את סמכות השר לקביעת הוראות שונות ביחס לסטאז'ים ולסטאז'.
כמו כן מוצע להוסיף את סעיף 17ב2 שעניינו הערכת הסטאז'ר, והוא מבוסס על עבודת מטה שנעשתה במשרד וגיבשה את השאלון שימולא על ידי כל מנהל מחלקה בתום כל סבב של סטאז'ר לרפואה במחלקתו, אשר נשען על אמות המידה שבתוספת.
סעיף 7 - תיקון סעיף 17ג - הערכת הסטאז'ר
מוצע לקבוע בסעיף את חובת מנהל המחלקה למלא בתום כל סבב של סטאז'ר שאלון הערכה לגביו.
כמו כן מוצע לקבוע את סמכות מנהל המחלקה לחייב את הסטאז'ר בסבב חוזר למי שאין גביו חוות דעת חיובית על עבודתו כסטז'ר במחלקתו, ואת סמכויות המנהל ביחס אליו.
סעיף 8 - תיקון סעיף 17ה
מוצע לתקן את סעיף 17ה המחיל את פרק המשמעת על סטאז'רים, כך שלא יוגבלו אמצעי המשמעת עליהם, וניתן יהיה להורות על התליית המשך הסטאז' לתקופה קצובה או על הפסקת הסטאז למי שהוגשה נגדו קובלנה משמעתית.
סעיף 9 - הוספת סעיפים 17ה1 ו 17ה2
מוצע להוסיף סעיף שעניינו הפיקוח על הסטאז' מצד משרד הבריאות ובו סמכות לדרוש דיווח, על מנת לעקוב אחר מילוי הוראות המנהל ואיכות ההכשרה בסטאז' על ידי בתי החולים, ומנגד את חובת בתי החולים לדווח על פי דרישת המנהל.
סעיף 17ה2 עניינו באי החלת הוראת סעיף 54 המפלילה את הוראות החוק שלא נקבעה לצידן ענישה על פרק זה.
סעיף 10 - תיקון סעיף 59
מוצע להוריד את ההוראה המחייבת את ההתייעצות במועצה המדעית בהתקנת תקנות לפי סעיף 59, במקרה שהמנכ"ל אינו רופא. הוראה זו היא ישנה ומאז הותקנו תקנות הרופאים (כשירויות לביצוע פעולות חריגות), תשס"א – 2001, אשר קובעות את דרכי התקנת התקנות, ובכלל זה קבלת המלצות על ידי ועדה מייעצת, שהרכבה קבוע בתקנות וממילא כולל רופא מומחה שהוא נציג המועצה המדעית של הסתדרות הרופאים.
סעיף 11 – הוראות מעבר
מוצע להחיל את הוראות החוק על מי שהחל סטאז' עם כניסת הרפורמה לתוקף באוגוסט 2025 ומי שנמצא בסטאז' ביום כניסת החוק לתוקף.
סעיף 12 - הוספת תוספת
מוצע להוסיף את אמות המידה לטופס השאלות להערכת הסטאז'ר לכל סבב במחלקה.