תקנות רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (תנאים לרישוי מוסכים ומנהלים מקצועיים של מוסכים ולהסמכת בוחנים בבחינות לרישוי של מנהלים מקצועיים והוראות שונות) (תיקון), התשפ"ו - 2025
במסגרת רפורמה חשובה לאיחוד וצמצום מקצועות בענף הרכב, שהוביל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים בשיתוף עם משרד העבודה אגף הכשרות, גורמי השוק והאיגודים המקצועיים, הוחלט על צמצום של מקצועות הרכב לשבעה מקצועות בלבד. החלטה זו התקבלה בעקבות מחקר מעמיק שבוצע, במסגרתו סוכם כי איחוד מקצועות נבחרים תחת קטגוריה אחת יאפשר מתן מענה כולל ויעיל יותר לציבור המגיעים למוסך לטיפול בכלי רכב כך שניתן יהיה לקבל שירות בכמה תחומים תחת קורת גג אחת.
תקנות רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (מוסכים ומנהלים מקצועיים של מוסכים להסמכת בוחנים בבחינות לרישוי של מנהלים מקצועיים והוראות שונות), תשפ"ב-2022 (להלן – התקנות), אשר נכנסו לתוקף בנובמבר 2022, קובעות כי יונפקו רישיונות חדשים להפעלת מוסך ולניהול מקצועי של מוסך, אשר יאחדו מספר מקצועות למקצוע אחד ולרישיון אחד תוך קביעת מועד פקיעה לחלק מהרישיונות הקיימים ביום 31 בדצמבר 2025.
על מנת לקבל רישיון חדש, מסוג הרישיונות החדשים שנקבעו בתקנות, יש לעמוד בדרישות ובתנאים שנקבעו בתקנות, ובכלל זה בין היתר לעבור קורסים מקצועיים והכשרות בתחומים שונים.
בשל מלחמת חרבות ברזל שפרצה ביום 7 באוקטובר 2023 והתמשכות תקופת החירום, השתבשו אפשרויות ההסמכה. גיוס משמעותי ומתמשך של אנשי מילואים רבים העוסקים בענף הרכב, פגע במערך החינוך המקצועי ובכלל זה: גיוס מרצים מהמכללות המקצועיות, סגירת מקומות בחינה וירידה משמעותית של כ-61% בנרשמים לקורסים המקצועיים הנדרשים לצורך השלמה למקצועות החדשים בתקופת המלחמה, וזאת ע"פ נתונים שנשלחו למשרדנו מאגף ההכשרות שבמשרד העבודה. מבדיקת גורמי המקצוע במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים עולה כי קיימים כ-3,000 בעלי מקצוע שטרם השלימו את תהליך ההסמכה עקב סיבות הקשורות למלחמה.
המקצועות המדוברים מהווים את עמוד השדרה של תפקוד המוסכים בישראל. רוב המוסכים מבססים את פעילותם העיקרית על מקצועות אלו, מה שהופך אותם לקריטיים להמשך קיום הענף.
במטרה לאפשר לכמה שיותר בעלי מוסכים להמשיך ולהשתלב בהצלחה בענף המתחדש, להבטיח את המשכיות הפעילות ולמנוע נזק כלכלי וחברתי נרחב, מבוקש במסגרת תיקון זה להאריך תוקף רישיונות בשנה, קרי לדחות את "מועד הפקיעה" בשנה. תקופה זו חיונית כדי לאפשר לבעלי מקצוע להשלים את הלימודים הנדרשים ולהתאים את עצמם לדרישות החדשות.
במסגרת תקנות אלה, מוצע לתקן בהוראת שעה את תקנה 11 לתקנות, כך שרשיונות שיפורטו להלן לעניין הפעלת מוסך ולעניין ניהול מקצועי של מוסך, שתוקפם נקבע עד ליום י"א בטבת התשפ"ו (31 דצמבר 2025) (להלן – יום הפקיעה) יוארך בשנה, קרי עד ליום כ"א בטבת התשפ"ז (31 דצמבר 2026) (להלן – יום הפקיעה הנוסף).
במסגרת התיקון דנן הרישיונות לסוגי המוסכים להלן:
|
מספר הפרט בתוספת הראשונה לתקנות |
סימול הרישיון |
סוג הרישיון |
|
1 |
010/020 |
רישיון להפעלת מוסך מכונאות רכב בנזין או מוסך מכונאות רכב דיזל; |
|
3 |
021 |
רישיון להפעלת מוסך מכונאות משאיות ואוטובוסים |
|
7 |
030 |
רישיון להפעלת מוסך חשמלאות רכב |
|
8 |
070 |
רישיון להפעלת מוסך תיקון מרכבים |
|
9 |
080 |
רישיון להפעלת מוסך תיקון מסגרות רכב |
|
10 |
090 |
רישיון להפעלת מוסך תיקון קפיצים |
|
11 |
100 |
רישיון להפעלת מוסך צבעות רכב |
|
28 |
195 |
רישיון להפעלת מוסך לתיקון וכיוון של מתלים ברכב |
|
30 |
205 |
רישיון להפעלת מוסך לתיקון ושירות למזגני אויר ברכב; |
|
31 |
206 |
רישיון להפעלת מוסך לתיקון תיבות הילוכים |
ארכה של שנה נחוצה לצורך הבטחת מעבר חלק ומוצלח לרפורמה חשובה הזו.
חלק מהמקצועות בענף הרכב אינם מצריכים את שינוי מועד הפקיעה ופקיעתם תיוותר ביום הפקיעה, מאחר שאין הם נדרשים להשלמות ולפיכך תיקון זה לא יחול לגביהם. מדובר ברישיון להפעלת מוסך תיקון צמיגים ואבובים; רישיון להפעלת מוסך מכונאות אופנועים וקטנועים; רישיון להפעלת מוסך תיקון טרקטורים ומכונות ניידות; רישיון להפעלת מוסך תיקון טרקטורונים; ורישיון להפעלת מוסך מכונאות מלגזות.
נוסף על כך, מוצע לתקן את תקנת משנה 11(ד) על מנת להחיל את ההחרגות המפורטות בה גם על מי שביום הפקיעה הנוסף יהיה בן 60 שנים, וזאת ביחס לסוגי רישיונות שיוארכו במסגרת התיקון.
טיוטת תקנות מטעם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 127, 136, 137, 147 (ג) ו-239 לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, התשע"ו-2016[1] (להלן – החוק), אני מתקינה תקנות אלה: |
|||||
|
תיקון תקנה 11
|
1. |
בתקנות רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (תנאים לרישוי מוסכים ומנהלים מקצועיים של מוסכים ולהסמכת בוחנים בבחינות לרישוי של מנהלים מקצועיים והוראות שונות), התשפ"ב-2022[2] (להלן – התקנות העיקריות) בתקנה 11- |
|||||
|
|
|
(1) בתקנת משנה (ג), במקום "פרטים 1, 3, 7 עד 12, 14, 24, 25, 27, 28, 30 ו- 31 לתוספת הראשונה" יבוא "פרטים 12, 14, 24, 25 ו- 27 לתוספת הראשונה"; |
|||||
|
|
|
(2) אחרי תקנת משנה (ג) יבוא: |
|||||
|
|
|
|
"(ג1) פרטים 1, 3, 7 עד 11, 28, 30 ו-31 לתוספת הראשונה, לעניין רישיונות להפעלת מוסך ולעניין רישיונות לניהול מקצועי של מוסך, יעמדו בתוקפם עד יום "כ"א בטבת התשפ"ז (31 דצמבר 2026) (להלן- יום הפקיעה הנוסף) . " |
||||
|
|
|
(3) בתקנת משנה (ד) - |
|||||
|
|
|
|
(א) ברישה, במקום "בתקנת משנה (ג)" יבוא "בתקנות משנה (ג) ו- (ג1)"; |
||||
|
|
|
|
(ב) בפסקת משנה (1) אחרי "ביום הפקיעה" יבוא "או ביום הפקיעה הנוסף, לפי העניין"; |
||||
|
|
|
|
(ג) בפסקת משנה (2) אחרי "ביום הפקיעה" יבוא "או ביום הפקיעה הנוסף, לפי העניין" ובמקום "יום הפקיעה" יבוא "היום האמור, לפי העניין. |
||||
|
תיקון תקנה 12 |
2. |
בתקנה 12(ג)(2) לתקנות העיקריות, במקום "יום הפקיעה" יבוא "יום הפקיעה הנוסף".
|
|||||
_________ התשפ"ו (___________2025)
(חמ 3-5556)
__________________
מירי רגב
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים
דברי הסבר
כללי
במסגרת תקנות אלה, מוצע לתקן את תקנות 11 ו-12 לתקנות רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (תנאים לרישוי מוסכים ומנהלים מקצועיים של מוסכים להסמכת בוחנים בבחינות לרישוי של מנהלים מקצועיים והוראות שונות), תשפ"ב-2022 (להלן – התקנות).
התקנות, אשר נכנסו לתוקף בנובמבר 2022, קובעות כי יונפקו רישיונות חדשים להפעלת מוסך ולניהול מקצועי של מוסך, אשר יאחדו מספר מקצועות למקצוע אחד ולרישיון אחד תוך קביעת מועד פקיעה לחלק מהרישיונות הקיימים ביום 31 בדצמבר 2025 (להלן – יום הפקיעה).
במסגרת רפורמה חשובה לאיחוד וצמצום מקצועות בענף הרכב, שהוביל המשרד בשיתוף עם משרד העבודה אגף הכשרות, גורמי השוק והאיגודים המקצועיים, הוחלט על צמצום של מקצועות הרכב לשבעה מקצועות בלבד. החלטה זו התקבלה בעקבות מחקר מעמיק שבוצע, במסגרתו סוכם כי איחוד מקצועות נבחרים תחת קטגוריה אחת יאפשר מתן מענה כולל ויעיל יותר לציבור המגיעים למוסך לטיפול בכלי רכב כך שניתן יהיה לקבל שירות בכמה תחומים תחת קורת גג אחת.
על מנת לקבל רישיון חדש, מסוג הרישיונות החדשים שנקבעו בתקנות, נדרש לעמוד בדרישות ובתנאים שנקבעו בתקנות, ובכלל זה בין היתר לעבור קורסים מקצועיים והכשרות בתחומים שונים.
בשל מלחמת חרבות ברזל שפרצה ביום 7 באוקטובר 2023 והתמשכות תקופת החירום , השתבשו אפשרויות ההסמכה. גיוס משמעותי ומתמשך של אנשי מילואים רבים העוסקים בענף הרכב, פגע במערך החינוך המקצועי ובכלל זה: גיוס מרצים מהמכללות המקצועיות, סגירת מקומות בחינה וירידה משמעותית של כ-61% בנרשמים לקורסים המקצועיים הנדרשים לצורך השלמה למקצועות החדשים בתקופת המלחמה, וזאת ע"פ נתונים שנשלחו למשרדנו מאגף הכשרות שבמשרד העבודה. מבדיקת גורמי המקצוע במשרדנו עולה כי קיימים כ-3,000 בעלי מקצוע שטרם השלימו את תהליך ההסמכה עקב סיבות הקשורות למלחמה.
המקצועות המדוברים מהווים עמוד השדרה של תפקוד המוסכים בישראל. רוב המוסכים מבססים את פעילותם העיקרית על מקצועות אלו, מה שהופך אותם לקריטיים להמשך קיום הענף.
במטרה לאפשר לכמה שיותר בעלי מוסכים להמשיך ולהשתלב בהצלחה בענף המתחדש, להבטיח את המשכיות הפעילות ולמנוע נזק כלכלי וחברתי נרחב, מבוקש במסגרת תיקון זה להאריך את תוקפם של חלק מהרישיונות בשנה, קרי לדחות לחלקם את יום הפקיעה בשנה. תקופה זו חיונית כדי לאפשר לבעלי מקצוע להשלים את הלימודים הנדרשים ולהתאים את עצמם לדרישות החדשות.
המצב הנוכחי, של פקיעת רישיונות בסוף השנה האזרחית הנוכחית, עלול להוביל לתוצאות חמורות, בשל מחסור חריף במנהלים מקצועיים מורשים, תוך פגיעה באופן משמעותי בתפקוד התקין של מוסכים רבים ברחבי הארץ. חוסר יכולת של בעלי מוסכים לעמוד בדרישות החוק החדש שעלול להוביל לסגירה מאולצת של מוסכים, עם כל הנזק הכלכלי והחברתי הכרוך בכך, פיטורי עובדים, ירידה ברמת התחזוקה של כלי הרכב ופגיעה חמורה ברמת הבטיחות בכבישי המדינה.
הארכה המוצעת נחוצה לצורך הבטחת מעבר חלק ומוצלח לרפורמה חשובה הזו.
סעיף 1
מוצע לתקן את תקנה 11(ג) לתקנות כך שתוקף הרשיונות שיפורטו להלן יוארך בשנה, קרי עד ליום כ"א בטבת התשפ"ז (31 דצמבר 2026) (להלן – יום הפקיעה הנוסף). עסקינן ברשיונות המפורטים בפרטים 1, 3, 7 עד 11, 28, 30 ו-31 לתוספת הראשונה לתקנות, לעניין רישיונות להפעלת מוסך ולעניין רישיונות לניהול מקצועי של מוסך מסוגים אלו:
|
מספר הפרט בתוספת הראשונה לתקנות |
סימול הרישיון |
סוג הרישיון |
|
|
1 |
010/020 |
רישיון להפעלת מוסך מכונאות רכב בנזין או מוסך מכונאות רכב דיזל; |
|
|
3 |
021 |
רישיון להפעלת מוסך מכונאות משאיות ואוטובוסים |
|
|
7 |
030 |
רישיון להפעלת מוסך חשמלאות רכב |
|
|
8 |
070 |
רישיון להפעלת מוסך תיקון מרכבים |
|
|
9 |
080 |
רישיון להפעלת מוסך תיקון מסגרות רכב |
|
|
10 |
090 |
רישיון להפעלת מוסך תיקון קפיצים |
|
|
11 |
100 |
רישיון להפעלת מוסך צבעות רכב |
|
|
28 |
195 |
רישיון להפעלת מוסך לתיקון וכיוון של מתלים ברכב |
|
|
30 |
205 |
רישיון להפעלת מוסך לתיקון ושירות למזגני אויר ברכב; |
|
|
31 |
206 |
רישיון להפעלת מוסך לתיקון תיבות הילוכים |
|
יצויין כי ביחס לחלק מסוגי המוסכים לא נמצא צורך בהארכת תוקף הרשיונות מאחר שאין הם נדרשים להשלמות ולפיכך תיקון זה לא יחול לגביהם. מדובר ברישיון להפעלת מוסך תיקון צמיגים ואבובים; רישיון להפעלת מוסך מכונאות אופנועים וקטנועים; רישיון להפעלת מוסך תיקון טרקטורים ומכונות ניידות; רישיון להפעלת מוסך תיקון טרקטורונים; רישיון להפעלת מוסך מכונאות מלגזות (פרטים 12, 14, 24, 25 ו- 27 לתוספת הראשונה).
נוסף על כך, מוצע לתקן את תקנת משנה 11(ד) על מנת להחיל את ההחרגות המפורטות בה גם על מי שביום הפקיעה הנוסף יהיה בן 60 שנים ומעלה, וזאת ביחס לסוגי רישיונות שיוארכו במסגרת התיקון.
סעיף 2
עוד מוצע לתקן את תקנה 12(ג)(2) לתקנות כך שבמקום "יום הפקיעה" יבוא "יום הפקיעה הנוסף". כפועל יוצא לתיקון, מי שערב יום הפקיעה היה בידיו רישיון לניהול מקצועי של מוסך, המנוי בפרט 3 לתוספת השניה, יוכל להמשיך לעסוק בתחום לפי רישיונו עד יום הפקיעה הנוסף, ואם עומד בתנאים בטור ב' לתוספת האמורה, יקבל רישיון לניהול מקצועי של מוסך מהסוג האמור בטור ג'. בכך תינתן שנה נוספת לביצוע הכשרות נדרשות. מדובר על הרישיונות הבאים: תיקון רדיאטורים; תיקון צינורות פליטה; שיפוץ מכלי בלמים; חידוש ושיפוץ מנועים; חידוש ושיפוץ מכללי בלם, רפידות ותופי בלם; תיקון מחוונים; תיקון קרבורטורים; תיקון משאבות ומתזים לדיזל.