תזכיר טיוטת צו התקשורת (בזק ושידורים) (שיעור התשלום השנתי לקופת התמרוץ) (הוראת שעה), התשפ"ו-2025

טיוטת צו

 

א. שם הצו המוצע

צו התקשורת (בזק ושידורים) (שיעור התשלום השנתי לקופת התמרוץ) (הוראת שעה), התשפ"ו-2025

 

 

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו [למילוי רק בעת הפצה להערות הציבור]

סעיף 14ג לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב-1982 ("חוק התקשורת", "החוק") קובע כי לאחר שנקבעה חובת הפרישה של רשת מתקדמת לבזק - החברה הישראלית לתקשורת בע"מ ("חברת בזק", "החברה"), כלל הגופים החייבים כהגדרתם בסעיף 14א לחוק התקשורת ("הגופים החייבים") ישלמו שיעור של 0.5% מהכנסתם החייבת (כהגדרתה בסעיף 14א לחוק) לחשבון נפרד שינהל החשב הכללי במשרד האוצר ("קופת התמרוץ"). כספי קופת התמרוץ ישמשו להשתתפות במימון פרישה של רשת מתקדמת באזורי התמרוץ בהתאם להוראות החוק. כמו כן נקבע בסעיף 14ג(א) לחוק כי שר התקשורת, בהסכמת שר האוצר ובאישור ועדת הכלכלה, יהיה רשאי לשנות שיעור זה בצו, ובלבד שיחול שיעור אחיד על כל הגופים החייבים. זאת, על מנת לאפשר, ככל שהדבר יידרש, שינוי של השיעור שנקבע בהתאם לנסיבות ולהתפתחויות בשוק, לרבות היקף פרישת התשתיות ורמת התחרות בשוק.

 

בהמשך לבדיקה שערך מינהל כלכלה במשרד התקשורת, מוצע לקבוע, כי בשנת 2025 שיעור התשלום של הגופים החייבים לקופת התמרוץ יהיו בשיעור 0% במקום 0.5%.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:


 

טיוטת צו מטעם משרד התקשורת:

טיוטת צו התקשורת (בזק ושידורים) (שיעור התשלום השנתי לקופת התמרוץ) (הוראת שעה), התשפ"ו-2025

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 14ג(א) לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב-1982[1] (להלן - החוק), בהסכמת שר האוצר ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אני מצווה לאמור:

 

 

 

שינוי שיעור תשלום החובה בעד שנת 2025

1.  

שיעור תשלום החובה כמשמעותו בסעיף 14ג(א) לחוק בעד שנת 2025, ישונה ל-0%.

 

 

___ ב________ התשפ"ו (___ ב________ 2025)

 (חמ _____-3)

 

__________________

 שלמה קרעי

שר התקשורת

דברי הסבר

 

סעיף 14ג לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב-1982 ("חוק התקשורת", "החוק") קובע כי לאחר שנקבעה חובת הפרישה של רשת מתקדמת לבזק - החברה הישראלית לתקשורת בע"מ ("חברת בזק", "החברה"), כלל הגופים החייבים כהגדרתם בסעיף 14א לחוק התקשורת ("הגופים החייבים") ישלמו שיעור של 0.5% מהכנסתם החייבת (כהגדרתה בסעיף 14א לחוק) לחשבון נפרד שינהל החשב הכללי במשרד האוצר ("קופת התמרוץ"). כספי קופת התמרוץ ישמשו להשתתפות במימון פרישה של רשת מתקדמת באזורי התמרוץ בהתאם להוראות החוק. כמו כן נקבע בסעיף 14ג(א) לחוק כי שר התקשורת, בהסכמת שר האוצר ובאישור ועדת הכלכלה, יהיה רשאי לשנות שיעור זה בצו, ובלבד שיחול שיעור אחיד על כל הגופים החייבים. זאת, על מנת לאפשר, ככל שהדבר יידרש, התאמת השיעור שנקבע לנסיבות ולהתפתחויות בשוק, לרבות היקף פרישת התשתיות ורמת התחרות בשוק.

 

מאז כניסתן לתוקף של הוראות פרק ד'1 לחוק, התפרסמו שני מכרזים בידי ועדת המכרזים – מכרז רמ 2021/1 להרחבת רישיון ולפרישת רשת מתקדמת ולקבלת מענקים לעידוד פרישת רשתות נייחות מתקדמות באזורים נעדרי כדאיות כלכלית בשנת 2021 ("מכרז התמרוץ הראשון") ומכרז רמ 2022/2 להרחבה של רישיון או היתר לפרישת רשת מתקדמת ולקבלת מענקים כספיים לעידוד פרישת רשתות נייחות מתקדמות באזורים נעדרי כדאיות כלכלית בשנת 2022 ("מכרז התמרוץ השני", ושניהם יחד, "מכרזי התמרוץ"). במסגרת מכרזי התמרוץ, הרוב המכריע של אזורי התמרוץ[2] הוקצו לפרישה (716 מתוך סה"כ 823 אזורים). בהמשך לזכיות של הספקים המורשים במכרזי התמרוץ, הפרישה בחלק מהאזורים הסטטיסטיים הושלמה, בחלק מהאזורים הסטטיסטיים הפרישה בעיצומה, ובחלק מהאזורים הספקים המורשים ביקשו לבטל את הזכיות שלהם ולהחזיר את האזורים לקופת התמרוץ, מסיבות שונות. וועדת המכרזים אישרה חלק מהבקשות לביטול זכיות, ועודנה דנה בחלק מבקשות אלה.

 

 

לסעיף 1

בהמשך לבקשת חברת בזק לפי סעיף 14ה לחוק ביחס למשקי הבית שנותרו לאחר מכרזי התמרוץ, מינהל כלכלה במשרד התקשורת ("מינהל כלכלה") ערך חישוב ביחס למספר משקי הבית הכלולים באזורים הסטטיסטיים שעשויים להיכלל בקופת התמרוץ במסגרת מכרז התמרוץ השלישי, ואת העלות המוערכת של המענקים שיוקצו במסגרת המכרז השלישי לצורך עידוד פרישה של רשת מתקדמת באזורים אלה.

 

לצורך גיבוש ההערכה לעניין מספר משקי הבית למכרז השלישי ("מספר משקי הבית הצפוי במכרז השלישי"), מינהל כלכלה ערך בחינה של מספר משקי הבית שנותרו בקופת התמרוץ לאחר המכרז הראשון והשני, מספר משקי הבית שחזרו לקופה בעקבות בקשות לביטול זכיות שאושרו על ידי ועדת המכרזים, מספר משקי הבית שצפויים לחזור לקופה בהמשך לבקשות לביטול זכיות שתלויות ועומדות בפני ועדת המכרזים, ומספר משקי בית שכלולים באזורים שיש סבירות גבוהה שהפרישה בהם לא תושלם במועד, וכן ערך אומדן למספר משקי הבית שיכללו בבקשות לביטולי זכיה של הצעות שזכו במכרז השני, אשר יוגשו עובר למכרז השלישי.

 

לצורך גיבוש ההערכה של מינהל כלכלה במשרד לעניין סכום המענקים שידרשו לצורך השלמת הפרישה של כלל משקי הבית הצפוי במכרז השלישי, נלקחו בחשבון, בין היתר, העלות הממוצעת למשק בית במכרז הראשון והשני, והעובדה שמדובר באזורים שלא נבחרו במכרזים קודמים או שנבחרו והזוכות לא הצליחו להשלים את הפרישה באזור ולפיכך העלות הממוצעת למשק בית במכרז השלישי עשויה להיות גבוהה יותר מהעלות הממוצעת במכרז הראשון והשני.

 

סכום המענקים הנדרש בהתאם להערכה לעיל במכרז השלישי הוכפל במספר משקי הבית הצפוי במכרז השלישי כדי להגיע לסכום הנדרש למכרז השלישי. מסכום זה נוכו סכום הכסף שנותר בקופת התמרוץ לאחר המכרז הראשון והשני, וכן סכום כספי המענקים שהיו אמורים להיות מוקצים באזורים בהם הוגשו בקשות לביטול זכייה שאושרו[3].

 

לפי חישובים אלה, לצורך המכרז השלישי נדרש סכום של 53.9 מיליון ש"ח.

 

היקף הכספים שנותרו בקופת התמרוץ והכספים שצפויים לחזור לקופת התמרוץ לאור ביטולי זכיות, מספיקים לצורך תשלום המענקים במכרז השלישי בהתאם להערכה שביצע מינהל כלכלה.

 

על כן מוצע לקבוע את ההוראה בסעיף 2 לצו כהוראת שעה שמשמעותה הפסקה זמנית בגבייה לקופת התמרוץ בשנת 2025 בלבד, כך שבשנה הבאה - שנת 2026 - שיעור הגבייה יהיה 0.5% כקבוע בחוק.

 

 

 



[1] ס"ח התשמ"ב, עמ' 218; התשפ"א, עמ' 212.

[2] אזורי התמרוץ, כהגדרתם בסעיף 14א לחוק, הם חלק מהאזורים הסטטיסטים שמפרסם שר התקשורת בהתאם להוראות סעיף 14ו לחוק שאינם אזורי פרישה של חברת בזק.

[3] זוכים שבקשותיהם לביטול זכיה אושרו ושולם להם סכום המענק עבור השלמת אבן דרך 1 במכרז, נדרשים להשיב לקופת התמרוץ את התשלומים שהועברו להם (10% מתוך סך כל המענק), וכן ננקטים הליכי חילוט לעניין ביטולי הזכיות[יחד עם זאת, מטעמי שמרנות ובהינתן שסכומים אלה טרם הושבו לקופת התמרוץ, מינהל כלכלה במשרד לא כלל סכומים אלה בתחשיב.