תזכיר טיוטת צו הענקת סמכויות לפי חוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה -מעצרים), התשנ"ו-1996

תוכן עניינים

טיוטת צו 2

א. שם הצו המוצע. 2

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו. 2

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:. 2

טיוטת צו הענקת סמכויות לפי חוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – מעצרים), התשנ"ו-1996. 3

דברי הסבר. 4


 

טיוטת צו

 

א. שם הצו המוצע

צו הענקת סמכויות לפי חוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה - מעצרים), התשנ"ו-1996.

 

 

 

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו

מטרת הצו המוצע היא להעניק למבררי יחידת הפיקוח הטכנולוגי למניעת אלימות במשפחה בשירות בתי הסוהר "יחידת משגב"  סמכויות עיכוב ומעצר, בתנאים המפורטים בטיוטת הצו ובאופן מידתי.

סמכויות אלה חיוניות למילוי תפקידם של המבררים, בכדי להבטיח את מימוש ייעודה של יחידת משגב במניעת הפרה של צווי הגנה בתנאי פיקוח טכנולוגי, ובהגנה על בן המשפחה שלהגנתו ניתן הצו. זאת,  במקרים בהם בשל ממשיות ומיידיות הסכנה הנשקפת למוגן בצו, או למי שנוכח במקום לא ניתן להמתין לבואו של שוטר.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

טיוטת צו מטעם המשרד לביטחון לאומי

טיוטת צו הענקת סמכויות לפי חוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – מעצרים), התשנ"ו-1996

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 39 לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה - מעצרים), התשנ"ו-1996[1] (להלן – חוק המעצרים), ובאישור ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת,  אני מעניק למבררי יחידת הפיקוח הטכנולוגי שמונו לפי סעיף 3ג(ג) לחוק למניעת אלימות במשפחה, התשנ"א-1991[2] (להלן- החוק למניעת אלימות במשפחה) המפורטים להלן סמכויות אלה:

(א)

סמכות לעיכוב מפוקח, שהוצא לגביו צו הגנה בתנאי פיקוח טכנולוגי לפי החוק למניעת אלימות במשפחה, אם  היה להם יסוד סביר לחשד כי המפוקח ביצע, או עומד לבצע עבירת אלימות חמורה, או עבירת אלימות תוך שימוש בנשק בטווח הזמן המיידי כלפי בן המשפחה שלהגנתו ניתן הצו או כלפי מי שנוכח במקום, או אם היה להם יסוד סביר לחשד כי המפוקח הפר תנאי מתנאיו של צו ההגנה בתנאי פיקוח טכנולוגי, באופן שעלול לסכן באופן ממשי ומיידי את שלומו של בן המשפחה; זאת, עד לבואו של שוטר.

(ב)

סמכות מעצר המפוקח, זאת כדי להביאו לתחנת המשטרה לתכלית שלשמה ביקשו לעכבו, אם המפוקח אינו מציית להוראת עיכוב שניתנה לו על פי סעיף קטן (א), או אם הוא מפריע להם להשתמש בסמכויות העיכוב כאמור; זאת, כאשר לא ניתן להמתין לבואו של שוטר נוכח מיידיות הסכנה;

 

על עיכוב כאמור יחולו הוראות סעיפים 75(ב) ו-(ג) לחוק המעצרים.

על מעצר כאמור יחולו הוראות סעיף 23 (ב) ו-(ג) לחוק המעצרים.

על מברר המעכב או עוצר מפוקח יחולו ההוראות החלות על שוטר לפי סעיפים 24 עד 26, ו-67 לחוק המעצרים;

 

שם פרטי

שם משפחה

ת"ז

 

 

 

 

תוקפו של צו הענקת סמכויות זה עד יום ________, וכל עוד מקבלי הסמכות משמשים בתפקידם.

 

 

___ ב________ התשפ"ו (___ ב________ 2025)

(חמ _____-3)

 

__________________

איתמר בן-גביר

השר לביטחון לאומי

 

 

דברי הסבר

 

           החוק למניעת אלימות במשפחה (תיקון מס' 19 – הוראת שעה), התשפ"ג-2023 (להלן – החוק) נכנס לתוקף ביום 6 באוגוסט 2024, למשך תקופה של שלוש שנים. מתוקף החוק הוקמה בשירות בתי הסוהר יחידת הפיקוח למניעת אלימות במשפחה – "יחידת משגב" (להלן – יחידת משגב), אשר החלה את פעילותה עם כניסת החוק לתוקפו.

           החוק מאפשר לבית המשפט להורות על תנאי של פיקוח טכנולוגי במסגרת צו הגנה, זאת על מנת להבטיח את קיומו של צו ההגנה ולסייע באכיפתו. החוק קבע את התנאים למתן צו הגנה בתנאי פיקוח טכנולוגי - כאשר שוכנע בית המשפט כי בנסיבות העניין יש חשש ממשי להפרת צו ההגנה או מסוכנות גבוהה כלפי בן המשפחה המוגן. עוד מורה החוק כי טרם מתן החלטה בעניין זה, בית המשפט יקבל הערכת מסוכנות בעניינו של המשיב לבקשה לצו ההגנה, וכן יקבל את עמדת היחידה לפיקוח טכנולוגי לעניין היתכנות השימוש בכלי והטווחים מומלצים – טווח אזהרה וטווח הפרה. בחוק נקבעו תנאים נוספים ובהם דרישה של רף פלילי ביחס לבן המשפחה כלפיו מבוקש הצו ודרישה לקבלת הסכמת בן המשפחה המאוים לשימוש באמצעי הטכנולוגי. 

            כאשר ניתן צו עם תנאי כאמור, יחידת משגב פועלת ליישום הפיקוח באמצעות ניטור מקום הימצאם של בן המשפחה המפוקח ושל בן המשפחה המוגן בצו במרכז השליטה של היחידה. פעולת הפיקוח, נעשית על ידי בעלי התפקידים ביחידת משגב, המנויים בחוק, ובהם המבררים, אשר תפקידם מוסדר בסעיף 3ג(ג) לחוק, והוא לעמוד בקשר עם המפוקח ועם בן המשפחה המוגן בצו בתקופת תוקפו של הצו, וכן לערוך בירור בעקבות חיווי שהתקבל מאמצעי הפיקוח הטכנולוגי, לשם מניעת הפרה של צו ההגנה. לשם כך הוענקו למבררים בסעיף 3ה(א) לחוק סמכויות שונות, כגון סמכות לדרישת הזדהות, סמכות כניסה למקום הימצאו של המפוקח ועוד.

           מהניסיון שהצטבר מאז תחילת פעילות יחידת משגב ליישום החוק, ובכלל זה פעילות מבררי היחידה בשטח, במרחב הציבורי, עלה הצורך בהענקת סמכויות עיכוב ומעצר למבררים, הנובע מתכלית פעילות היחידה למניעת הפרה של צו הגנה בתנאי פיקוח טכנולוגי, ולהגנה על בן המשפחה המוגן בצו. זאת, לצד מאפייני אוכלוסיית המפוקחים, אשר המסוכנות הנשקפת מהם מצריכה מתן כלים נוספים בדמות סמכויות עיכוב ומעצר, לשם מתן מענה הולם ומיידי בנסיבות בהן נדרשת תגובה ללא דיחוי, בעת סכנה ממשית ומיידית לחיי בן המשפחה המוגן בצו, למבררים עצמם או לציבור.

      סעיף 39 לחוק סדר הדין הפלילי (סמכות אכיפה – מעצרים), התשנ"ו-1996 (להלן – חוק המעצרים) מקנה סמכות לשר לביטחון לאומי להעניק לעובד ציבור סמכויות שוטר לעכב או לעצור ללא צו שופט, אם שוכנע כי מתן הסמכות חיוני למילוי תפקידו. זאת, לעובד ציבור שקיבל הכשרה מתאימה ומשטרת ישראל הודיעה כי אין מניעה להסמיכו מטעמים של ביטחון הציבור. הגופים בהם יוענקו לעובדי ציבור סמכויות עיכוב ומעצר כאמור, ייקבעו באישור ועדת החוק חוק ומשפט של הכנסת.

           יצוין, כי מפוקחי יחידת משגב מאופיינים ברמת מסוכנות גבוהה ובדפוסי התנהגות בלתי צפויים, שעלולים להפוך לאלימים. בהיעדר סמכות עיכוב תוך שימוש בכוח במקרי סירוב וסמכות מעצר, נותרות ידיהם של המבררים כבולות עד להגעת משטרת ישראל למקום האירוע, מצב אשר מעקר את פעילות היחידה, מחליש את ההרתעה ופוגע ביכולתה למלא את משימותיה ולממש את ייעודה. מתן סמכויות העיכוב והמעצר, כמוצע, יאפשר מתן מענה מתאים וראוי לאירועי אלימות, בהן לא ניתן, בשל מיידיות הסכנה, להמתין לבואו של שוטר.

לנוכח פרופיל הסיכון הגבוה של המפוקחים, ואירועי אלימות במשפחה המתאפיינים בהסלמה מהירה, נדרשת סמכויות עיכוב ומעצר שיאפשרו תגובה מיידית, במיוחד באירועים המתרחשים במרחב ציבורי הומה אדם.

כבר כיום הדין מכיר במתן סמכויות עיכוב ומעצר לסוהרי שירות בתי הסוהר מחוץ למתקני הכליאה, כדוגמת קציני יחידת הפיקוח על עברייני מין בשירות בתי הסוהר (להלן - יחידת צור), שמונו לפי סעיף 17 לחוק ההגנה על הציבור מפני ביצוע עבירות מין, התשס"ו-2006, אף זאת בהתאם לסעיף 39 לחוק המעצרים. הניסיון מלמד כי במקרים בהם מופעלות הסמכויות, הן מופעלות בהתאם לתנאי צו הענקת הסמכויות, באופן מידתי ורק בהיעדר חלופה אחרת, ובכך נשמר האיזון בין הצורך בהגנה על שלום הציבור לבין הפגיעה האפשרית בזכויות הפרט.

לפיכך, מוצע בטיוטת הצו להעניק למבררי יחידת משגב סמכויות עיכוב ומעצר בתנאים המפורטים בטיוטת הצו ובאופן מידתי, נוכח חיוניות הסמכויות למילוי תפקידם של המבררים, ולמימוש ייעודה של יחידת משגב : מניעת הפרות של צווי הגנה; הגנה על בן המשפחה המוגן בצו; וכן לשם הגנה על מבררי יחידת הפיקוח הטכנולוגי עצמם, ולשם שמירה על שלום הציבור בכללותו. הצו המוצע נועד להסדיר את הענקת הסמכויות כמענה ביניים, עד לעיגונן בחוק למניעת אלימות במשפחה, בו מנויות יתר סמכויות המבררים.

יובהר, כי סמכות העיכוב והמעצר המוצעות בטיוטת הצו נועדו לשימוש בתנאים המפורטים בצו, כמוצא אחרון, ובמקרים בהם לא ניתן להמתין לבואו של שוטר. כמו כן, לא ייעצר מפוקח לפי צו זה אם ניתן להסתפק בעיכובו.



[1] ס"ח התשנ"ו, עמ' 338; התשנ"ז, עמ' 116.

[2] ס"ח התשנ"א, עמ' 138; התשפ"ג, עמ' 672.