טיוטת צו עקרונות האסדרה (הארכה רביעית של התקופה לפרסום אסדרה שאינה טעונה פרסום ברשומות)

 

א. שם הצו המוצע

צו עקרונות האסדרה (הארכה רביעית של התקופה לפרסום אסדרה שאינה טעונה פרסום ברשומות), התשפ"ו-2025

 

 

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו

 

דחייה בשישה חודשים נוספים של המועד שנקבע בחוק לפרסום במאגר האסדרה של אסדרה קיימת שאינה טעונה פרסום ברשומות, נוכח צורך בזמן היערכות נוסף לשם כך. התקופה תוארך עד ליום ט"ז בסיוון התשפ"ו, 1 ביוני 2026.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:

טיוטת צו עקרונות האסדרה (הארכה רביעית של התקופה לפרסום אסדרה שאינה טעונה פרסום ברשומות), התשפ"ו-2025

 

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 45(ב) לחוק עקרונות האסדרה, התשפ"ב-2021[1] (להלן – החוק), אני מצווה לאמור:

 

 

 

 

1.  

התקופה האמורה בסעיף 45(ב) לחוק לעניין פרסום אסדרה קיימת שאינה טעונה פרסום ברשומות, לפי הוראות סעיף 37 לחוק, תוארך בשישה חודשים נוספים, עד יום ט"ז בסיוון התשפ"ו.

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ 3-6703)

 

__________________

בנימין נתניהו

ראש הממשלה

 

 

דברי הסבר

 

1. סעיף 37 לחוק עקרונות האסדרה, התשפ"ב-2021 (להלן – החוק), מחייב כל מאסדר ותאגיד ציבורי לפרסם את כלל האסדרה הקיימת שנקבעה בתחומו במאגר אסדרה אחוד, שעליו תודיע רשות האסדרה (להלן – מאגר האסדרה).

 

2. הקמת מאגר האסדרה נחלקת לפי החוק לשני שלבים:

א.  בשלב ראשון, חלה החובה לפרסם במאגר רק אסדרה קיימת הטעונה פרסום ברשומות, היינו אסדרה שממילא התפרסמה כבר ברשומות. לגבי השלב הראשון, קובע סעיף 44(4) לחוק כי תחילתו היא ביום 1 ביוני 2022, ומועד זה נדחה, לפי הוראות הסעיף האמור, בצו של ראש הממשלה בשתי תקופות נוספות של שישה חודשים כל אחת, באופן שתחילת השלב הראשון היתה ביום 1 ביוני 2023.

 

ב.  בשלב שני, חלה החובה לפרסם במאגר גם אסדרה קיימת שאינה טעונה פרסום ברשומות. לגבי השלב השני, קובע סעיף 45(ב) לחוק כי הוא ייעשה עד תום שנה מהמועד שנקבע לקיום השלב הראשון, כלומר עד ליום 1 ביוני 2024. עוד קובע סעיף 45(ב) לחוק, כי ראש הממשלה רשאי, בצו, להאריך את התקופה האמורה בסעיף קטן זה בתקופות נוספות שלא יעלו על שישה חודשים כל אחת. התקופה הוארכה בצו עקרונות האסדרה (הארכת התקופה לפרסום אסדרה קיימת שאינה טעונה פרסום ברשומות) בשלוש תקופות של שישה חודשים, עד ליום 1 בדצמבר 2025.

3. השלב השני הוא מורכב לביצוע, ומשמעויותיו רבות יותר: ראשית, מבחינת המאסדרים והתאגידים הציבוריים, שעליהם לאתר את כל פרטי האסדרה הקיימת שבתחומי אחריותם, גם אלה שלא פורסמו באופן מסודר, ואף כאלה שכלל לא פורסמו לציבור, כולל פרטי אסדרה ישנים שעדיין בתוקף. המאסדרים והתאגידים הציבוריים ריכזו והעבירו חלק מפרטי האסדרה שאינם חוקים – כמו נהלים, חוזרים, הנחיות ועוד – ועולה שמספר המסמכים צפוי להיות בהיקף של עשרות אלפי פרטי אסדרה, אם לא למעלה מכך. במסגרת התהליך של איתור פרטי האסדרה עלה שמדובר במשימה מאתגרת עבור המשרדים, שגם כרוכה בהשקעת משאבים לא מבוטלת. כבר ממיפוי שנעשה ניתן להעריך כי ישנם מאות פריטים במשרדים ובתאגידים שונים אשר נדרש להעביר לפורמט דיגיטלי על מנת שייכנסו למאגר.

 

4. שנית, מבחינת רשות האסדרה - הפונקציות הנדרשות מהתשתית הטכנולוגית שתשמש חלק זה של מאגר האסדרה, הן מורכבות ורבות יותר, באופן שיאפשר מעקב והצגה הן של פרטי האסדרה שבתוקף והן של גרסאות קודמות שלהם. בניית התשתית דורשת גם סנכרון עם שותפים טכנולוגיים רבים, ובפרט עם מערך הדיגיטל הלאומי, משרד המשפטים, מאגר החקיקה הלאומי שמנוהל בכנסת (אף הוא בשיתוף עם משרד המשפטים). כמו כן, בין המאסדרים שנדרשים לפי החוק לפרסם פרטי אסדרה במאגר, יש תאגידים ציבוריים שאינם חלק מן הממשלה ואינם מתואמים עם מערך הדיגיטל הממשלתי, ויש צורך לבנות עבורם פתרונות טכנולוגיים ייחודיים.

 

5. העבודה שנעשתה עד כה לקידום הקמת המאגר כללה, בין יתר הדברים,  גיבוש חזון הפרויקט וכתיבת איפיון מפורט של הגרסה הראשונה הכוללת בתוכה את הדרישות המוצריות להקמת מאגר האסדרה, על מנת לתמוך באיסוף, חיפוש והצגה של פרטי האסדרה, וכן בחינה של פתרונות טכנולוגיים אפשריים. כמו כן, יוצר ממשק להעלאת האסדרה הקיימת ואסדרה חדשה, בוצעו ראיונות עומק עם בעלי עניין כדי לבחון את הערך המירבי שיובא למשתמשים ונאספו מעל 2000 פריטי אסדרה. על פי המידע שהתקבל עוצבה הדמייה ויזואלית למסכי המאגר, וכן גובשה תוכנית תקציבית וטכנולוגית מפורטת, מונחת נתונים, להקמתו.

 

6. בחצי השנה האחרונה הגיעה הרשות להסכמות עם מערך הדיגיטל הלאומי, אשר יבצע את הפיתוח של הרכיב הטכנולוגי של המאגר. במסגרת שיתוף פעולה זה החלו ההכנות לפיתוח, גובשו הסכמות לשיתוף הפעולה והרחבת הרכיב הטכנולוגי בשנים הבאות. כמו כן זו הונחו היסודות להתממשקות לתשתיות ממשלתיות רוחביות אחרות ולאימוץ תקנים בינלאומיים לקטלוג ואחסון דיגיטלי של מערכת פרטי האסדרה, על קשריה הפנימיים. במקביל לאמור, לאור ההבנה כי אסדרה הנה עמוד תווך של הפעילות הממשלתית, הרשות  עמלה לייצר שיתופי פעולה עם גורמי מפתח רוחביים נוספים כגון משרד ראש הממשלה ומשרד המשפטים.

 

7. בחודש האחרון סוכם על התקציב שיוקצה לטובת הפרויקט. מאחר שהתקציב טרם הועבר, לא ניתן להתחיל בפיתוח המאגר. עם זאת, בכדי שניתן יהיה להתחיל בעבודת פיתוח המאגר מיד עם קבלת התקציב, מתבצעות פעולות מקדימות נוספות. משך שלב עבודת הפיתוח מוערך בשלב זה בכחצי שנה ממועד קבלת התקציב הדרוש.

 

8. נוכח מורכבות הדברים והאילוצים כמתואר לעיל - טרם הושלמה הקמת השלב השני של המאגר, ומוצע כעת לדחות את המועד להשלמתה בשישה חודשים נוספים, עד ליום ט"ז בסיוון התשפ"ו , 1 ביוני 2026.

 



[1] ס"ח התשפ"ב, עמ' 125; ק"ת התשפ"ב, עמ' 3142; התשפ"ג, עמ' 444; התשפ"ד, עמ' 2654; התשפ"ה, עמ' 296; התשפ"ה, עמ' 1758.