טיוטת תקנות
א. שם התקנות המוצעות
תקנות הגנת הצומח (קיום הוראות תווית אריזה) (הוראת שעה), התשפ"ו-2025
ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן
תקנות הגנת הצומח (הסדר יבוא ומכירה של תכשירים כימיים), התשנ"ה-1994 (להלן – תקנות התכשירים) מסדירות את דרך רישומם של תכשירי הדברה לצמחים. בין היתר, תקנה 5 לתקנות התכשירים קובעת את תוכן תווית האריזה של תכשיר, הכולל את הגידולים שלהם הוא מיועד. עוד קובעות תקנות התכשירים כי אין למכור תכשיר שאין לו תעודת רישום בת תוקף ואין למכור תכשיר אלא אם תווית האריזה שאושרה לאותו תכשיר מצורפת לו.
נוסף על תקנות התכשירים, הותקנו תקנות הגנת הצומח (קיום הוראות תווית אריזה), התשל"ז-1977 (להלן – תקנות התווית). תקנות התווית משלימות את הסדר הייבוא והמכירה שבתקנות התכשירים, וקובעות כי אין לעשות שימוש בתכשיר הדברה בעל תעודת רישום, אלא לגבי נגעים וגידולים ובהתאם להוראות השימוש המפורטות בתווית האריזה שאושרה לפי תקנות התכשירים.
בשנים האחרונות הולך וגובר השימוש הרפואי בקנביס במדינות רבות בעולם ובכללן ישראל. קנביס הינו "סם מסוכן" כהגדרתו בפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], התשל"ג-1973, אולם קיימים שימושים רפואיים לגיטימיים בקנביס. הסדרת תחום זה באחריות משרד הבריאות.
נכון למועד זה, לא קיימים בישראל תכשירי הדברה עם התוויה לשימוש בגידול קנביס למטרות רפואיות. עם זאת, לעמדת גורמי המקצוע במשרד הבריאות, על אף היעדרם של תכשירי הדברה המותווים כדין לשימוש בגידול קנביס רפואי, חיוני כי ייעשה שימוש בחומרי הדברה בגידולים אלה. זאת, בין היתר, על מנת לספק לצרכנים קנביס רפואי הנקי מזיהומים בקטריאליים ומגורמי סיכון אחרים.
בשנת 2018 נקבע בתקנות התווית חריג הנוגע לשימוש בחומרי הדברה המשמשים בגידול קנביס המיועד לשימוש רפואי. ההחרגה נעשתה במסגרת הוראת שעה לשלוש שנים, והיא הוארכה לשלוש שנים נוספות. הוראת השעה נועדה לאפשר פרק זמן מספיק לתהליכי הערכה וניסוי במשרד החקלאות, לצורך בחינת תכשירי הדברה רלוונטיים והתאמתם לשימוש בגידול קנביס, ובמקביל לאפשר לחברות הרלוונטיות לפנות לשירותים להגנת הצומח ולביקורת, על מנת להתחיל בתהליך של רישום התכשיר המתאים להתוויה לקנביס. במהלך התקופה שחלפה, התמקדו בשירותים להגנת הצומח ולביקורת בעריכת מחקר מקיף, שקידם מאד את ההבנה באילו תכשירי הדברה ניתן להשתמש בקנביס רפואי, אשר ייעמדו בדרישות של היק"ר. על אף השלמת המחקר, החברות הרלוונטיות, שהן בעלות הרישום של אותם תכשירי הדברה, לא הגישו בקשות לרשום את תכשירי ההדברה המתאימים להתוויה לקנביס. אי לכך, לאחרונה הופץ קול קורא לחברות חומרי הדברה, לפעול לרישום התכשירים המתאימים.
נוכח האמור לעיל, מוצע לתקן את תקנות התווית, ולהחריג מן האיסור הקבוע בהן לעניין שימוש בתכשיר הדברה את גידול הקנביס הרפואי למשך שנתיים נוספות. בפרק זמן זה יתאפשר לחברות הרלוונטיות להגיש בקשות לרישום התכשירים המתאימים לשימוש בקנביס. במקביל, ובשל חוסר ההיענות לרישום, והחשש כי בשל חוסר כדאיות כלכלית גם לא יוגשו בעתיד פניות לרישום כאמור, בוחנים בימים אלו בשירותים להגנת הצומח ולביקורת פתרונות קבע אחרים, אשר יאפשרו שימוש מותאם בחומרי הדברה לקנביס, וזאת מבלי לעבור על הוראות הדין.
ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:
טיוטת תקנות מטעם משרד החקלאות וביטחון המזון:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 2 ו-7 לחוק הגנת הצומח, התשט"ז-1956[1] (להלן – החוק), לאחר התייעצות עם הוועדה המייעצת לפי סעיף 9 לחוק, אני מתקין תקנות אלה: |
||
|
|
|
|
||
|
הוראת שעה |
1. |
בתקופה שעד תום שנתיים מיום פרסומן של תקנות אלה יראו כאילו בתקנות הגנת הצומח (קיום הוראות תווית אריזה), התשל"ו-1977[2], אחרי תקנה 1, בא: |
||
|
|
|
"הפעלת תכשיר הדברה שלא לפי הוראות תווית אריזה |
1א. |
על אף האמור בתקנה 1, לגבי גידול שהוא קנבוס, כהגדרתו בתוספת הראשונה לפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], התשל"ג-1973[3] (להלן – הפקודה) שניתן רישיון לגידולו לפי סעיף 6 לפקודה, רשאי אדם להפעיל תכשיר הדברה בעל תעודת רישום האמור בתקנה 1, אף שלא בהתאם להוראות השימוש המפורטות בתווית האריזה ובלבד שהוא מפעילו בהתאם להוראות פרטניות לעניין השימוש בחומרי הדברה שמסר לו מנהל האגף להגנת הצומח או מי שהוא הסמיך לכך.". |
___ ב________ התשפ"ו (___ ב________ 2025)
(חמ 5714 -3)
__________________
אבי דיכטר
שר החקלאות וביטחון המזון
דברי הסבר
בנוסף לתקנות התכשירים, הותקנו תקנות הגנת הצומח (קיום הוראות תווית אריזה), התשל"ז-1977 (להלן – תקנות התווית). תקנות התווית משלימות את הסדר הייבוא והמכירה שבתקנות התכשירים, וקובעות כי אין לעשות שימוש בתכשיר הדברה בעל תעודת רישום, אלא לגבי נגעים וגידולים ובהתאם להוראות השימוש המפורטות בתווית האריזה שאושרה לפי תקנות התכשירים.
בשנים האחרונות הולך וגובר השימוש הרפואי בקנביס במדינות רבות בעולם ובכללן ישראל. קנביס הינו "סם מסוכן" כהגדרתו בפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], התשל"ג-1973 (להלן – פקודת הסמים המסוכנים), אולם קיימים שימושים רפואיים לגיטימיים בקנביס. הסדרת תחום זה הינה באחריות משרד הבריאות.
בהמשך להחלטת ממשלה מס' 3609 מיום 7.8.2011, החלטת ממשלה מס' 1050 מיום 15.12.2013 ולהוראות האמנה היחידה לסמים נרקוטיים (1961) -SINGLE CONVENTION ON NARCOTIC DRUGS, החליטה ממשלת ישראל בהחלטה מס' 1587 מיום 26.6.2016 כי משרד הבריאות - היחידה לקנביס רפואי (להלן – היק"ר), ימשיך לשמש "סוכנות ממשלתית" בכל הנוגע לפיקוח ולהסדרת הטיפול בקנביס למטרות רפואיות ולמחקר, ויפעל למימוש מתווה הסדרה, אשר יבטיח מחד נגישות ואספקה של קנביס באיכות טובה, ומאידך פיקוח על המוצר המוגדר כ"סם מסוכן" ועל התווייתו למטופלים.
תיקון תקנות התווית בשנים 2018 ו-2021
בשנת 2018 לא היו קיימים בישראל תכשירי הדברה עם התוויה המתאימה לשימוש בגידול קנביס למטרות רפואיות. יחד עם זאת, עמדת גורמי המקצוע במשרד הבריאות הייתה, כי על אף היעדרם של תכשירי הדברה המותווים כדין לשימוש בגידול קנביס רפואי, חיוני כי ייעשה שימוש בחומרי הדברה בגידולים אלה. זאת, בין היתר, על מנת לספק לצרכנים קנביס רפואי הנקי מזיהומים בקטריאליים ומגורמי סיכון אחרים.
על כן, בשנת 2018 נקבע בתקנות התווית חריג הנוגע לשימוש בחומרי הדברה המשמשים בגידול קנביס המיועד לשימוש רפואי. ההחרגה נעשתה כהוראת שעה למשך שלוש שנים, ולאחר מכן הוארכה לשלוש שנים נוספות.
המטרה בהוראת השעה הייתה לאפשר פרק זמן מספיק לתהליכי הערכה וניסוי במשרד החקלאות, לצורך בחינת תכשירי הדברה רלוונטיים והתאמתם לשימוש בגידול קנביס, ובמקביל לאפשר לחברות הרלוונטיות לפנות לשירותים להגנת הצומח ולביקורת, על מנת להתחיל בתהליך של רישום התכשיר המתאים להתוויה לקנביס. במהלך תקופה זו התמקדו בשירותים להגנת הצומח ולביקורת בעריכת מחקר מקיף, שקידם מאד את ההבנה באילו תכשירי הדברה ניתן להשתמש בקנביס רפואי, אשר ייעמדו בדרישות של היק"ר. על אף השלמת המחקר, החברות הרלוונטיות שהן בעלות הרישום של אותם תכשירי הדברה, לא הגישו בקשות לרשום את תכשירי ההדברה המתאימים להתוויה לקנביס.
אי לכך, לאחרונה הופץ קול קורא לחברות חומרי הדברה, לפעול לרישום התכשירים המתאימים.
חרף השלמת המחקר ופרסום הקול הקורא, עד היום לא הוגשו בקשות לרישום חומרי הדברה לשימוש בקנביס.
הוראת השעה המבוקשת בתיקון זה
נוכח כל האמור, נדרש פרק זמן נוסף על מנת לאפשרות לחברות הרלוונטיות להגיש בקשות לרישום התכשירים המתאימים לשימוש בקנביס. במקביל, ובשל חוסר ההיענות לרישום, והחשש כי בשל חוסר כדאיות כלכלית גם לא יוגשו בעתיד פניות לרישום כאמור, בוחנים בימים אלו בשירותים להגנת הצומח ולביקורת פתרונות קבע אחרים, אשר יאפשרו שימוש מותאם בחומרי הדברה לקנביס, וזאת מבלי לעבור על הוראות הדין.
משכך, ובדומה להוראת השעה משנת 2018, מוצע בטיוטת התקנות דנן להחריג מן האיסור שקובעות תקנות התווית את גידול הקנביס הרפואי למשך שנתיים נוספות.