תזכיר טיוטת תקנות מחלות בעלי חיים (יבוא ויצוא של מוצרים מבעלי חיים)(תיקון), התשפ"ו-2025

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות מחלות בעלי חיים (יבוא ויצוא של מוצרים מבעלי חיים)(תיקון), התשפ"ו-2025

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

משרד החקלאות וביטחון המזון (להלן – המשרד) פועל בשגרה ובחירום למען הבטחת אספקה סדירה של מזון, לצד שמירה על אינטרסים ציבוריים נוספים עליהם אמון המשרד ובהם: בטיחות מזון גולמי מן החי ובריאות הציבור.

השירותים הווטרינריים במשרד הם הגורם המוסמך לאשר יבוא מוצרי מזון גולמיים מן החי לישראל.

יבוא תוצרת מן החי מוסדר בתקנות מחלות בעלי חיים (יבוא ויצוא של מוצרים מבעלי חיים) התשמ"ח-1988 (להלן – התקנות). בהתאם לקבוע בתקנות מוצרים שיש בהם רכיב מהחי ישוחררו בנמל היבוא על ידי מנהל השירותים הווטרינרים.

התיקון שלהלן מבקש להסדיר שני נושאים עיקריים: האחד, ביטול הצורך בקבלת היתר לפי התקנות ליבוא מזון לבעלי חיים שיש בו רכיב מהחי. בהקשר זה יוסבר כי כיום יבואן נדרש לשני אישורים לשם יבוא כאמור, האחד מכוח התקנות והשני מכוח חוק הפיקוח על מזון לבעלי חיים, התשע"ד-2014. תיקון התקנות כמוצע יפחית מהנטל הרגולטורי, כך שיבוא מזון לבעלי חיים יידרש רק להיתר יבוא אחד, מכוח החוק האמור; השני, מתן ביטוי בתקנות לאופן בדיקתן של ביצי מאכל מיובאות לישראל ושחרורן לשיווק.

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד החקלאות וביטחון המזון:

טיוטת תקנות מחלות בעלי חיים (יבוא ויצוא של מוצרים מבעלי חיים)(תיקון), התשפ"ו-2025

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 22(5א), (11) ו-(15) לפקודת מחלות בעלי חיים [נוסח חדש], התשמ"ה-1985[1], ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

תיקון תקנה 1

1.  

בתקנות מחלות בעלי חיים (יבוא ויצוא של מוצרים מבעלי חיים), התשמ"ח-1988[2] (להלן – התקנות העיקריות), בתקנה 1, בהגדרה "מוצרים מבעלי חיים", הסיפה החל במילים "או חומר המכיל" – תימחק.

תיקון תקנה 6

2.  

בתקנה 6 לתקנות העיקריות, בסופה יבוא "רופא וטרינר ממשלתי או מפקח".

תיקון תקנה 7

3. ב

בתקנה 7 לתקנות העיקריות -

 

 

(1) אחרי "בידי המנהל" יבוא "רופא וטרינר ממשלתי או מפקח";

 

 

(2) במקום "והמנהל נתן תעודה על כך" יבוא "והמנהל או רופא וטרינר ממשלתי נתן תעודה על כך".

תיקון תקנה 8

4.  

בתקנה 8 לתקנות העיקריות -

 

 

(1) האמור בה יסומן (א), אחרי "בידי המנהל" יבוא "רופא וטרינר ממשלתי או מפקח" ואחרי "מצא המנהל" יבוא "או רופא וטרינר ממשלתי";

 

 

(2) אחרי תקנה משנה (א) יבוא:

 

 

 

"(ב) על אף האמור בתקנת משנה (א), המנהל, רופא וטרינר ממשלתי או מפקח רשאי להורות כי ביצים מיובאות יבדקו בתחנת מיון ביצים שאישר המנהל לעניין זה; בדיקה כאמור תתבצע בידי רופא וטרינר ממשלתי או בידי רופא וטרינר עובד התאגיד לפיקוח וטרינרי שהמנהל הסמיך לעניין זה, ואם הוא מצא כי הן כשירות ליבוא – ייתן תעודה על כך.

 

 

 

(ג) לעניין תקנה זו, "התאגיד לפיקוח וטרינרי" – התאגיד לפיקוח וטרינרי שהוקם לפי חוק הרופאים הווטרינרים, התשנ"א-1991[3].".

תיקון תקנה 9

5.  

בתקנה 9 לתקנות העיקריות, בתקנת משנה (א), במקום "בידי המנהל" יבוא "לפי תקנות 7 או 8, לפי העניין".

 

___ ב________ התשפ"ו (___ ב________ 2025)

 (חמ _____-3)

__________________

אבי דיכטר

שר החקלאות וביטחון המזון

 

 

דברי הסבר

כללי

משרד החקלאות וביטחון המזון (להלן – המשרד) פועל בשגרה ובחירום למען הבטחת אספקה סדירה של מזון, לצד שמירה על אינטרסים ציבוריים נוספים עליהם אמון המשרד ובהם: בטיחות מזון גולמי מן החי ובריאות הציבור.

השירותים הווטרינריים במשרד הם הגורם המוסמך לאשר יבוא מוצרי מזון גולמיים מן החי לישראל.

יבוא תוצרת מן החי מוסדר בתקנות מחלות בעלי חיים (יבוא ויצוא של מוצרים מבעלי חיים) התשמ"ח-1988 (להלן – התקנות). בהתאם לקבוע בתקנות מוצרים שיש בהם רכיב מהחי ישוחררו בנמל היבוא על ידי מנהל השירותים הווטרינרים.

התיקון שלהלן מבקש להסדיר שני נושאים עיקריים: האחד, ביטול הצורך בקבלת היתר לפי התקנות ליבוא מזון לבעלי חיים שיש בו רכיב מהחי. בהקשר זה יוסבר כי כיום יבואן נדרש לשני אישורים לשם יבוא כאמור, האחד מכוח התקנות והשני מכוח חוק הפיקוח על מזון לבעלי חיים, התשע"ד-2014. תיקון התקנות כמוצע יפחית מהנטל הרגולטורי, כך שיבוא מזון לבעלי חיים יידרש רק להיתר יבוא אחד, מכוח החוק האמור; השני, מתן ביטוי בתקנות לאופן בדיקתן של ביצי מאכל מיובאות לישראל ושחרורן לשיווק.

 

לתקנה 1

יבוא של מוצרי מזון לבעלי חיים, ובכלל זה חומרי גלם למוצרים כאמור, מחויב בהיתר יבוא מאת מנהל השירותים הווטרינרים לפי חוק הפיקוח על מזון לבעלי חיים, התשע"ד-2014 (להלן – חוק הפיקוח). מהטעמים המפורטים בדוח גיבוש רגולציה והערכת השפעותיה (RIA) בעניין "כפל רגולציה ביבוא מזון לבע"ח המכיל רכיבים מהחי", מוצע לתקן את סעיף ההגדרות, ולמחוק מההגדרה "מוצרים מבעלי חיים", "מוצר" את הסיפה, כך שליבוא מזון לבעלי חיים יידרש היתר יבוא לפי חוק הפיקוח בלבד.

 

לתקנות 2, 3 ו-5

מוצע לתקן את תקנות 6, 7 ו-9 לתקנות העיקריות, כך שרופא וטרינר ממשלתי ומפקח, כהגדרתם בפקודת מחלות בעלי חיים [נוסח חדש], התשמ"ה-1985, יוכלו לפעול בהתאם לקבוע בתקנות אלה, ללא צורך בהסמכה "כמנהל" לפי התקנות. בהקשר זה יובהר כי גם כיום הפעולות הנזכרות בתקנות האמורות מתבצעות בידי רופא וטרינר ממשלתי ומפקח אולם, לשם כך נדרשים הן מינוים לפי הפקודה והן הסמכתם לפי התקנות.

 

לתקנה 4

מוצע לתקן את תקנה 8 לתקנות העיקריות ולקבוע ב'רחל בתך הקטנה' הוראות קונקרטיות בנוגע ליבוא ביצי מאכל - הן ביחס לאופן בדיקתן ושחרורן לשיווק והן ביחס לסמכות המנהל לעומת סמכויות הניתנות לרופא וטרינר ממשלתי, פקח ורופא וטרינר עובד התאגיד לפיקוח וטרינרי, לפי העניין.

 

 



[1] ס"ח התשמ"ה, עמ' 84; התשנ"א, עמ' 81, התשנ"ה, עמ' 82.

[2] ק"ת התשמ"ח, עמ' 879, התשנ"ח, עמ' 1165.

[3] ס"ח התשנ"א, עמ' 76; התשע"ו, עמ' 176.