תוכן עניינים
ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על החוק הקיים
ה. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקציב המדינה
ו. השפעת תזכיר החוק המוצע על תקנים במשרדי הממשלה וההיבט המינהלי
1. תיקון חוק לתיקון פקודת בתי הסוהר (תיקון מס' 66 – הוראת שעה – חרבות ברזל) (חופשה מיוחדת לאסיר)
תזכיר חוק לתיקון פקודת בתי הסוהר (תיקון מס' 66 – הוראת שעה – חרבות ברזל) (חופשה מיוחדת לאסיר) (תיקון מס' 4), התשפ"ו-2025
חוק לתיקון פקודת בתי הסוהר (תיקון מס' 66 – הוראת שעה – חרבות ברזל) (חופשה מיוחדת לאסיר) (תיקון מס' 4), התשפ"ו-2025
מתחילת מלחמת חרבות ברזל פועלים כוחות הביטחון בעצימות גבוהה מאוד לשמירה על שלום הציבור וביטחונו. במסגרת זו, בוצעו מעצרים רבים ומצבת הכלואים במתקני הכליאה של שירות בתי הסוהר עלתה משמעותית מתחילת המלחמה. לאור היקפי הכלואים המוחזקים במתקני הכליאה של שירות בתי הסוהר ועל מנת לאפשר המשך קליטת עצורים נוספים מגורמי הביטחון, המשרד לביטחון לאומי ושירות בתי הסוהר פעלו ופועלים כל העת לקידום צעדים ופעולות שיאפשרו המשך קליטת עצורים נוספים ויסייעו בהקלת הצפיפות. במסגרת זו, כחלק מהצעדים שקודמו להתמודדות עם היקפי הכלואים המוחזקים במתקני הכליאה של שירות בתי הסוהר, ביום 12.3.2024 פורסם ברשומות החוק לתיקון פקודת בתי הסוהר (תיקון מס' 66 – הוראת שעה – חרבות ברזל) (חופשה מיוחדת לאסיר), התשפ"ד-2024. הוראת השעה נקבעה תחילה לתקופה של 3 חודשים ותוקפה הוארך מעת לעת, עד יום י"א בטבת התשפ"ו (31 בדצמבר 2025).
במסגרת התיקון האמור התווסף לפקודת בתי הסוהר סעיף המקנה סמכות לנציב בתי הסוהר, או לסוהר בכיר בדרגת גונדר שהוא הסמיך לעניין זה, בתנאים שיראו לשר בהתאם לסמכותו לפי סעיף 36(א) לפקודה, לתת לאסיר בשל מצב החירום השורר במדינה, חופשה מיוחדת שלא תעלה על ארבעים וחמישה ימים. בהתאם לתיקון, הסדר זה חל על אסיר שהוא אזרח או תושב ישראל, שיתרת מאסרו אינה עולה על ארבעים וחמישה יום.
הסדר זה לא חל על אסירים שהוחרגו ממנגנון השחרור המינהלי, כמפורט בסעיפים 68ג(ג) (1) עד (3) ו- 68ג2(א)(1) עד (4) לפקודת בתי הסוהר וכן אסירים שהורשעו בעבירות לפי סעיפים 300, 301א, 301ב, 302 או 305 לחוק העונשין וכן אסירים שהורשעו בעבירות לפי סעיפים 406, 407, 413ב או 413ו לחוק העונשין, תשל"ז-1977.
כעת, במסגרת התיקון מוצע להאריך את תוקפה של הוראת השעה עד ליום י"ז באב התשפ"ו (31 ביולי 2026). זאת, על מנת לסייע, במידה מסוימת, בהתמודדות עם היקפי הכלואים המוחזקים במתקני הכליאה של שירות בתי הסוהר.
במסגרת הצעת החוק מוצע להאריך את הוראת השעה בעניין חופשה מיוחדת לאסיר הקבועה בחוק לתיקון פקודת בתי הסוהר (תיקון מס' 66 – הוראת שעה – חרבות ברזל) (חופשה מיוחדת לאסיר), התשפ"ד-2023, י"ז באב התשפ"ו (31 ביולי 2026).
הארכת הוראת השעה בעניין חופשה מיוחדת לאסיר.
אין השפעה
אין השפעה
תזכיר חוק מטעם המשרד לביטחון לאומי:
תזכיר חוק לתיקון פקודת בתי הסוהר (תיקון מס' 66 – הוראת שעה – חרבות ברזל) (חופשה מיוחדת לאסיר) (תיקון מס' 4), התשפ"ו-2025
|
תיקון חוק לתיקון פקודת בתי הסוהר (תיקון מס' 66 – הוראת שעה – חרבות ברזל) (חופשה מיוחדת לאסיר) |
1. |
בחוק לתיקון פקודת בתי הסוהר (תיקון מס' 66 – הוראת שעה – חרבות ברזל) (חופשה מיוחדת לאסיר), התשפ"ד-2023, בסעיף 1, ברישא, במקום "ועד יום "י"א בטבת התשפ"ו (31 בדצמבר 2025)" יבוא "ועד יום י"ז באב התשפ"ו (31 ביולי 2026)". |
ביום כ"ב בתשרי התשפ"ד (7 באוקטובר 2023) החלה מתקפת טרור רצחנית שבמסגרתה חדרו מאות מחבלים מרצועת עזה ליישובים בדרום הארץ מהיבשה, מהאוויר ומהים וכן התבצע ירי מסיבי של אלפי רקטות לעבר שטח מדינת ישראל. במתקפת טרור זו נרצחו מעל 1,500 אזרחים, חיילים ואנשי כוחות הביטחון, נפצעו אלפים ומאות נשבו על ידי ארגון הטרור חמאס והועברו לרצועת עזה.
בעקבות האירועים האמורים הכריז שר הביטחון על מצב מיוחד בעורף בהתאם לסמכותו לפי סעיף 9ג(ב) לחוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א-1951. כמו כן, הוכרז בצה"ל על לחימה במסגרת מבצע "חרבות ברזל" (להלן – חרבות ברזל), וועדת השרים לענייני ביטחון לאומי החליטה על נקיטת פעולות צבאיות משמעותיות, בהתאם לסעיף 40 לחוק-יסוד: הממשלה.
מתחילת המלחמה פועלים כוחות הביטחון בעצימות גבוהה מאוד לשמירה על שלום הציבור וביטחונו. במסגרת זו, בוצעו מעצרים רבים ובעקבות זאת מצבת הכלואים במיתקני הכליאה של שירות בתי הסוהר עלתה באופן ניכר.
לנוכח האמור, כדי לאפשר לשירות בתי הסוהר לתת מענה למעצרים הרבים בשל פעילות כוחות הביטחון, הוחלט לפעול לקידום תיקון חקיקה שיאפשר את המשך קליטת העצורים הרבים, תוך חריגה מהוראות לעניין שטח מחיה, לעניין הלנה על מיטה. בהתאם לכך, ביום ג' בחשוון התשפ"ד (18 באוקטובר 2023) אישרה מליאת הכנסת את החוק לתיקון פקודת בתי הסוהר (מס' 64 – הוראת שעה – חרבות ברזל)(מצב חירום כליאתי), התשפ"ד-2023 (להלן – תיקון מס' 64). תיקון מס' 64 נקבע תחילה לתקופה של שלושה חודשים אך בשל העלייה המתמשכת במספר הכלואים הוארך תוקפו מזמן לזמן, עד יום י"ז באב התשפ"ו (31 ביולי 2026). בתיקון מס' 64 נקבע הסדר בסעיף 19כ לפקודת בתי הסוהר [נוסח חדש], התשל"ב-1971 (להלן – הפקודה), המאפשר לשר לביטחון לאומי, בהמלצת נציב בתי הסוהר ובהסכמת ראש הממשלה ושר הביטחון, להכריז על מצב חירום כליאתי אם שוכנע כי בשל המצב הביטחוני השורר במדינה, שבשלו הכריז שר הביטחון "מצב מיוחד בעורף", יש צורך במקומות כליאה נוספים באופן מיידי, או שקיימת סבירות גבוהה כי יהיה צורך כאמור, וכי לא ניתן לקיים את הוראות הדין לעניין שטח מחיה מזערי או את ההוראות לעניין זכאות למיטה לפי סעיף 11ב(ג)(2) לפקודה או לפי סעיף 9(ב)(2) לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – מעצרים), התשנ"ו-1996. בהמשך, תוקן ההסדר כך שהורחבה סמכות מנהל בית הסוהר באופן שניתן להחזיק אסיר גם בחריגה מהוראות הדין לעניין החזקה בנפרד לפי סעיף 10(ב) לחוק כליאתם של לוחמים בלתי חוקיים, התשס"ב-2002 וסעיף 3 לחוק סמכויות שעת חירום (מעצרים), התשל"ט-1979. משמעות ההכרזה, כי יהיה ניתן להלין עצורים ואסירים תוך חריגה מהוראות הדין לעניין שטח מחיה, וככל שיידרש אף להלין שלא על מיטה תוך חריגה מהוראות הדין לעניין זכאות למיטה או להחזיקם שלא בנפרד, תוך חריגה מהוראות לעניין הפרדה בין סוגים שונים של אסירים. תיקון מס' 64 תלוי כאמור בהכרזה של השר לביטחון לאומי על מצב חירום כליאתי. הכרזה כאמור ניתנה ביום ז' בחשוון התשפ"ד (22 באוקטובר 2023) ותוקפה הוארך מזמן לזמן על ידי הממשלה, עד יום כ"ד בחשוון התשפ"ו (15 בנובמבר 2025).
במקביל לכך, לנוכח מספר הכלואים המוחזקים במיתקני הכליאה של שירות בתי הסוהר וכדי לאפשר המשך קליטה של עצורים נוספים מגורמי הביטחון, המשרד לביטחון לאומי ושירות בתי הסוהר פעלו ופועלים כל העת לקידום צעדים ופעולות שיסייעו להגדלת מקומות הכליאה ולהרחבת מרחב המחיה במיתקני הכליאה של שירות בתי הסוהר, לרבות מכוח החלטות הממשלה בנושא. במסגרת זו, קודמו ומקודמים צעדי בינוי שונים אשר הוסיפו וצפויים להוסיף עוד אלפי מקומות כליאה.
נוסף על כך, כחלק מהצעדים שקודמו להתמודדות עם כמות הכלואים המוחזקים במיתקני הכליאה של שירות בתי הסוהר, ביום ב' באדר ב' התשפ"ד (12 במרץ 2024) חוקק בהוראת שעה החוק לתיקון פקודת בתי הסוהר (תיקון מס' 66 – הוראת שעה – חרבות ברזל) (חופשה מיוחדת לאסיר), התשפ"ד-2024 (להלן – תיקון מס' 66). הוראת שעה זו נקבעה תחילה לתקופה של שלושה חודשים, אך לנוכח המשך העלייה במספר הכלואים הוארכה הוראת השעה עד יום י"א בטבת התשפ"ו (31 בדצמבר 2025), במסגרת החוק לתיקון פקודת בתי הסוהר (תיקון מס' 66 – הוראת שעה – חרבות ברזל)(חופשה מיוחדת לאסיר)(תיקון מס' 3), התשפ"ה-2024.
סעיף 36(א) לפקודת בתי הסוהר קובע כי "השר רשאי, על פי בקשת אסיר או על פי המלצת הנציב, לתת לאסיר בתנאים שייראו לשר, חופשה מיוחדת שלא תעלה על תשעים ושש שעות; תקופת המאסר של אסיר לא תוארך בשל חופשה זו". לאסיר אין זכות מוקנית לצאת לחופשה; בהתאם לסעיף 19 לתקנות בתי הסוהר, התשל"ח-1978, מדובר בטובת הנאה הנתונה לשיקול דעת.
במסגרת תיקון מס' 66 התווסף לסעיף 36 לפקודת בתי הסוהר סעיף קטן המקנה סמכות לנציב בתי הסוהר, או לסוהר בכיר בדרגת גונדר שהוא הסמיך לעניין זה, בתנאים שיראו לשר בהתאם לסמכותו לפי סעיף 36(א) לפקודה, לתת לאסיר, בשל מצב החירום השורר במדינה, חופשה מיוחדת שלא תעלה על ארבעים וחמישה ימים.
ההסדר האמור חל על אסיר שהוא אזרח או תושב ישראל, שיתרת מאסרו אינה עולה על ארבעים וחמישה ימים.
נוסף על כך, כדי לאזן בין הצורך הדחוף והמיידי בהמשך קליטת עצורים נוספים במיתקני הכליאה ובמידת האפשר להקל על הצפיפות במיתקני הכליאה ובין הבטחת שיקולים שעניינם שמירה על אינטרסים מוגנים אחרים ובראשם שמירה על שלום הציבור, ביטחונו וחיזוק תחושת הביטחון, הוחרגו מהסדר זה אסירים שהוחרגו ממנגנון השחרור המינהלי כמפורט בסעיפים 68ג(ג) (1) עד (3) ו- 68ג2(א)(1) עד (4) לפקודת בתי הסוהר, אסירים שהורשעו בעבירות לפי סעיפים 300, 301א, 301ב, 302 או 305 לחוק העונשין התשל"ז-1977 וכן אסירים שהורשעו בעבירה לפי סעיפים 406, 407, 413ב או 413ו לחוק האמור.
הוצאת אסירים לחופשה כאמור היא בכפוף לבחינה פרטנית של כל אסיר, ולאחר שנשקלו כלל השיקולים הרלוונטיים לעניין, בשים לב למידת הסיכון לשלום הציבור כתוצאה מאישור חופשה מיוחדת כאמור. עוד יצוין כי במסגרת ההסדר נקבעה מגבלה ולפיה לא תינתן חופשה מיוחדת אלא לאסיר שנשא לפחות מחצית מתקופת המאסר שנגזרה עליו.
כאמור לעיל, לנוכח מספר הכלואים המוחזקים במיתקני הכליאה של שירות בתי הסוהר ועל מנת לאפשר המשך קליטה של עצורים נוספים מגורמי הביטחון, המשרד לביטחון לאומי ושירות בתי הסוהר פעלו ופועלים לקידום צעדים ופעולות שיסייעו להגדלת מקומות הכליאה ולהרחבת מרחב המחיה במיתקני הכליאה של שירות בתי הסוהר.
ואולם, בעת הזו, אין בפעולות המקודמות כדי לתת מענה לעלייה המהירה והחדה בכמות הכלואים בשל המעצרים הרבים בתקופת חרבות ברזל ועל רקע המצב הביטחוני. על כן, יש חשיבות בהמשך קידום פעולות וצעדים אשר יש בהם כדי לסייע בהתמודדות עם כמות הכלואים המוחזקים במיתקני הכליאה של שירות בתי הסוהר.
בהתאם לנתונים שהתקבלו משירות בתי הסוהר, במשך התקופה שבה יושם ההסדר, עד יום ה' בחשוון התשפ"ו (27 באוקטובר 2025) יצאו בפועל 713 אסירים לחופשה מיוחדת.
לעמדת גורמי המקצוע בשירות בתי הסוהר, אף על פי שלהסדר ישנה השפעה מצומצמת על מספר הכלואים המוחזקים במיתקני הכליאה, יש חשיבות בהארכת תיקון מס' 66 מכיוון שיש בו כדי לסייע, במידה מסוימת, בהתמודדות עם כמות הכלואים המוחזקים במיתקני הכליאה של שירות בתי הסוהר.
לאור האמור לעיל, במסגרת הצעת חוק זו מוצע להאריך את תוקפה של הוראת השעה שנקבעה בתיקון מס' 66 עד יום י"ז באב התשפ"ו (31 ביולי 2026).