תוכן עניינים
ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן
טיוטת תקנות מערכי אכיפה מקומיים (טיפול בתלונות), התשפ"ו-2025
1. הגשת תלונה
2. זכות שימוע לפקח שיטור מקומי
תקנות מערכי אכיפה מקומיים (טיפול בתלונות), התשפ"ו-2025
חוק מערכי אכיפה מקומיים, התשע"א-2011 (להלן – החוק) קובע בסעיף 17 כי כל אדם רשאי להגיש תלונה בקשר להפעלת סמכות שלא כדין של פקח שיטור מקומי לפי חוק זה.
התלונה תוגש ליחידה הארצית למערכי אכיפה מקומיים (להלן – היחידה) או לממונה על תלונות הציבור ברשות המקומית.
מטרת התקנות היא למלא את הוראת סעיף 17(ד) לחוק האמור לעיל ולקבוע הוראות לעניין סדרי הטיפול בתלונות ובכלל זה דרכי בירור התלונה, מתן הזדמנות לפקח שיטור מקומי להשמיע את טענותיו ומתן אפשרות לראש רשות מקומית להביע עמדתו לפני היחידה טרם החלטה.
טיוטת תקנות מטעם המשרד לביטחון לאומי:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 17(ד) לחוק מערכי אכיפה מקומיים, התשע"א-2011, לאחר התייעצות עם שר הפנים, אני מתקין תקנות אלה: |
|
1. |
תלונה ליחידה הארצית למערכי אכיפה מקומיים תוגש באמצעות היחידה לפניות הציבור במשרד לביטחון לאומי או באמצעות טופס מקוון שיפורסם באתר המשרד לביטחון לאומי. הליך בירור התלונה ייעשה כמפורט בנוהל שיפורסם לצד הטופס המקוון האמור לעיל. |
|
|
2. |
סבר ראש היחידה כי יש מקום לבירור התלונה, יפנה לפקח השיטור המקומי שלגביו הוגשה התלונה ויאפשר לו להשמיע טענותיו, בכתב או בעל פה, בתוך פרק זמן שיקבע מראש ולא יעלה על 21 יום מיום הגשת התלונה. |
|
|
3. |
סבר ראש היחידה, לאחר שמיעת טענות פקח השיטור המקומי, כי התלונה מוצדקת, יפנה לראש הרשות המקומית לקבלת עמדתו, בתוך 14 ימים לאחר ששמע את טענות פקח השיטור המקומי. |
|
|
4. |
לאחר ששמע את טענות פקח השיטור המקומי, ואת עמדת ראש הרשות המקומית ככל שראש הרשות המקומית הביע עמדתו, יחליט ראש היחידה בדבר התלונה ויעביר המלצתו בהתאם להוראות סעיף 17(ג) לחוק. |
|
|
5. |
החלטת ראש היחידה לפי תקנה 4 תועבר לידיעת המתלונן בתוך 7 ימי עבודה לאחר העברת ההמלצה כאמור. |
___ ב________ התשפ"ו
(___ ב________ 2025)
(חמ _____-3)
__________________
איתמר בן גביר
השר לביטחון לאומי
בהתאם לסעיף 17(ד) לחוק, השר לביטחון לאומי בהתייעצות עם שר הפנים, יקבע בתקנות הוראות לעניין סדרי הטיפול בתלונות, ובכלל זה דרכי בירור התלונה, מתן הזדמנות לפקח השיטור המקומי להשמיע את טענותיו ומתן אפשרות לראש הרשות המקומית הנוגעת בדבר להביא את עמדתו לפני היחידה.
תקנות אלו מסדירות מנגנון אחיד, סדור ומקצועי המתבצע בשקיפות בתלונות המוגשות נגד פקחי השיטור המקומי, בהתאם להוראות החוק, תוך שמירה על זכויות המתלונן והפקח והבטחת אמון הציבור.