תזכיר חוק תכנון משק החלב (תיקון מס' 6), התשפ"ו-2025

תזכיר חוק

א. שם החוק המוצע

חוק תכנון משק החלב (תיקון מס' 6), התשפ"ו-2025

 

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים

סעיף 13(א) לחוק תכנון משק החלב, התשע"א–2011 (להלן – החוק), קובע כי חוק פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, התשנ"ו-1996 (להלן – חוק הפיקוח), יחול על חלב בקר במכסה,  על חומרי גלם חלביים ועל שירותי ייבוש וחיבוץ של חלב, בשינויים הקבועים בסעיף האמור. עוד קובע הסעיף כי על אף האמור בסעיף 9 לחוק הפיקוח (לפיו אם הוחל חוק הפיקוח על מצרך או שירות, לא יחולו עליו הוראות כל חיקוק אחר המסדיר קביעת מחיר ושינוי מחיר), על שר החקלאות וביטחון המזון ושר האוצר (להלן – השרים), באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, לקבוע בתקנות מכוח החוק עקרונות שלפיהם ייקבע, בין השאר, המחיר המזערי שעל מחלבה לשלם ליצרן עבור חלב בקר במכסה (להלן – מחיר המטרה). בכך הוגבל שיקול הדעת של השרים וועדת המחירים בקביעת מחיר המטרה, לפי העקרונות שיעוגנו בתקנות האמורות. 

 

בסעיף 44(א) לחוק נקבעה הוראת מעבר לעניין קביעת מחירים, ולפיה עד יום יא' בטבת התשפ"ו (31 בדצמבר 2025), מחיר המטרה לא ייקבע ולא יעודכן בהתאם למנגנון הקבוע בסעיף 13 לחוק, אלא בהתאם למנגנון אחר שייקבעו השרים בתקנות. בהמשך לכך, בשנת 2012 הותקנו תקנות תכנון משק החלב (מנגנון לעדכון מחירים מזעריים), התשע"ב-2012 (להלן – תקנות מחיר מטרה) הקובעות את אופן עדכון מחיר המטרה. יוער כי בעת חקיקת החוק נקבע תוקף הוראת המעבר לתקופה של שמונה שנים, ובהמשך הוארכה הוראת המעבר שלוש פעמים, וכיום תוקפה עד יום י"א בטבת התשפ"ו (31 בדצמבר 2025).

 

חרף העובדה שהחל שיח מקצועי בין גורמי מקצוע ממשרדי האוצר והחקלאות במטרה לקדם התקנת תקנות לפי סעיף 13(א)(1) לחוק, עד כה טרם הותקנו תקנות לפי הסעיף האמור, ולא ניתן להשלים את התקנתן באופן שיאפשר קביעת מחיר מטרה בצו לפי חוק הפיקוח עד תום הוראת המעבר. מטעם זה, מוצע לתקן את סעיף 44 לחוק, ולקבוע כי תקנות מחיר המטרה יעמדו בתוקפן עד כניסתו לתוקף של צו לפי חוק הפיקוח. צו כאמור יכול שיקבע רק לאחר כניסה לתוקף של תקנות לפי סעיף 13(א)(1) לחוק, ובהתאם לעקרונות שיעוגנו בהן.

 

ג. השפעת החוק המוצע על קבוצות אוכלוסייה מסוימות

אין השפעה

 

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות

אין השפעה

 

ה. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר:

תזכיר חוק מטעם משרד החקלאות וביטחון המזון:

תזכיר חוק תכנון משק החלב (תיקון מס' 6), התשפ"ו-2025

 

 

 

תיקון סעיף 44

1.  

בחוק תכנון משק החלב, התשע"א–2011[1], בסעיף 44(א), במקום "עד יום י"א בטבת התשפ"ו (31 בדצמבר 2025)" יבוא "עד כניסתו לתוקף של צו בעניין המחירים המזעריים לפי חוק הפיקוח, שיקבע בהתאם לעקרונות לפי סעיף 13(א)(1)".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

דברי הסבר

סעיף 13(א) לחוק תכנון משק החלב, התשע"א–2011 (להלן – החוק), קובע כי חוק פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, התשנ"ו-1996 (להלן – חוק הפיקוח), יחול על חלב בקר במכסה,  על חומרי גלם חלביים ועל שירותי ייבוש וחיבוץ של חלב, בשינויים הקבועים בסעיף האמור. עוד קובע הסעיף כי על אף האמור בסעיף 9 לחוק הפיקוח (לפיו אם הוחל חוק הפיקוח על מצרך או שירות, לא יחולו עליו הוראות כל חיקוק אחר המסדיר קביעת מחיר ושינוי מחיר), על שר החקלאות וביטחון המזון ושר האוצר (להלן – השרים), באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, לקבוע בתקנות מכוח החוק עקרונות שלפיהם ייקבע, בין השאר, המחיר המזערי שעל מחלבה לשלם ליצרן עבור חלב בקר במכסה (להלן – מחיר המטרה). בכך הוגבל שיקול הדעת של השרים וועדת המחירים בקביעת מחיר המטרה, לפי העקרונות שיעוגנו בתקנות האמורות. 

 

בסעיף 44(א) לחוק נקבעה הוראת מעבר לעניין קביעת מחירים, ולפיה עד יום יא' בטבת התשפ"ו (31 בדצמבר 2025), מחיר המטרה לא ייקבע ולא יעודכן בהתאם למנגנון הקבוע בסעיף 13 לחוק, אלא בהתאם למנגנון אחר שייקבעו השרים בתקנות. בהמשך לכך, בשנת 2012 הותקנו תקנות תכנון משק החלב (מנגנון לעדכון מחירים מזעריים), התשע"ב-2012 (להלן – תקנות מחיר מטרה) הקובעות את אופן עדכון מחיר המטרה. יוער כי בעת חקיקת החוק נקבע תוקף הוראת המעבר לתקופה של שמונה שנים, ובהמשך הוארך תוקפה של הוראת המעבר שלוש פעמים, וכיום תוקפה עד יום י"א בטבת התשפ"ו (31 בדצמבר 2025).

 

חרף העובדה שהחל שיח מקצועי בין גורמי מקצוע ממשרדי האוצר והחקלאות במטרה לקדם התקנת תקנות לפי סעיף 13(א)(1) לחוק, עד כה טרם הותקנו תקנות לפי הסעיף האמור, ולא ניתן להשלים את התקנתן באופן שיאפשר קביעת מחיר מטרה בצו לפי חוק הפיקוח עד תום הוראת המעבר. בהקשר זה יוסבר כי גם לאחר התקנת התקנות (הליך שלעצמו עשוי להימשך פרק זמן ממושך, בהינתן פרק הזמן הנדרש לגיבוש טיוטת תקנות להערות ציבור, לאישור נוסח ולדיון בוועדת הכלכלה), על השרים לקבוע צו לפי חוק הפיקוח לאחר קבלת המלצה מאת ועדת המחירים שהוקמה לפי חוק הפיקוח או לאחר קיום התייעצות איתה, לפי העניין. מלבד העובדה שמדובר בצו מורכב שיחייב עבודת ניסוח ממושכת, בהתאם לנהלי ועדת המחירים המלצתה ניתנת לאחר קיום שימוע ציבורי. יוצא איפה, שפרק הזמן שנותר עד תום הוראת המעבר אינו מספיק להשלמת התהליך לקביעת צו הפיקוח בעניין מחיר המטרה.

 

מטעם זה, מוצע לתקן את סעיף 44 לחוק, ולקבוע כי תקנות מחיר המטרה יעמדו בתוקפן עד כניסתו לתוקף של צו לפי חוק הפיקוח. צו כאמור יכול שיקבע רק לאחר כניסה לתוקף של תקנות לפי סעיף 13(א)(1) לחוק, ובהתאם לעקרונות שיעוגנו בהן. תיקון החוק כמוצע, יאפשר השלמת הליכי החקיקה הנדרשים מבלי לפגוע בוודאות הנדרשת למחלבות ולמגדלים לשם שמירה על יציבות הענף, תוך הבטחת ביטחון המזון של מדינת ישראל. בהקשר זה יצוין כי מאז שנת 2012 תקנות מחיר המטרה מהוות בסיס יעיל ואפקטיבי לקביעת מחיר המטרה, והוכח כי ההוראות שעגנו בהן מייצרות איזון בין אינטרסים של יצרנים, צרכנים והמחלבות. מדובר במנגנון קביעת מחיר הפועל היטב, מתעדכן בתדירות גבוהה בהתאם למצב בשוק, ומייצר יציבות וודאות לענף החלב. ודאות זו חשובה מאוד בענף המחייב השקעות הון משמעותיות, וייצור לאורך כל השנה.



[1] ס"ח התשע"א, עמ' 762; התשפ"ג, עמ' 66.