תזכיר טיוטת תקנות מוסדות חינוך ממלכתי (אי – מתן תמיכה בשל הזדהות עם טרור), התשפ"ו - 2025

טיוטת תקנות

 

שם התקנות המוצעות

תקנות מוסדות חינוך ממלכתי (אי – מתן תמיכה בשל הזדהות עם טרור), התשפ"ו - 2025

 

מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן [למילוי רק בעת הפצה להערות הציבור]

קביעת דרך בחינת מתן הוראה על אי – מתן תמיכה בתקציב של מוסד חינוך מוכר לא רשמי, אם הוכח להנחת דעתו של השר כי באותו מוסד מתקיימים גילויי הזדהות עם מעשה טרור או עם ארגון טרור או תמיכה בהם שהנהלת מוסד החינוך ידעה או הייתה צריכה לדעת על קיומם.

 

 

להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד החינוך:

טיוטת תקנות מוסדות חינוך ממלכתי (אי – מתן תמיכה בשל הזדהות עם טרור), התשפ"ו - 2025

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 11ב(ג) לחוק חינוך ממלכתי, התשי"ג - 1953[1] (להלן – החוק), לאחר התייעצות עם ועד החינוך, אני מתקין תקנות אלה:

 

 

 

הגדרות

1.  

בתקנות אלה -

 

 

"השר" – השר או מי שהוא הסמיך לעניין סעיף 11ב לחוק;

 

 

"תמיכה בתקציב" – תמיכה בתקציב של מוסד חינוך מוכר לא רשמי, כמשמעותה בחוק.

היוועצות

2.  

(א)  במסגרת בחינת מתן הוראה על אי – מתן תמיכה בתקציב לפי סעיף 11ב לחוק, ובכלל זה קביעת שיעורה ומשכה, ייוועץ השר בוועדה ממליצה שאלה יהיו חבריה (להלן – הוועדה):

 

 

 

(1) מנהל המינהל הפדגוגי במשרד החינוך (להלן - המשרד) או מי מטעמו, והוא יהיה יושב ראש הוועדה;

 

 

 

(2) מנהל אגף בטחון במשרד או מי מטעמו;

 

 

 

(3) היועץ המשפטי למשרד או מי מטעמו;

 

 

 

(4) מנהל אגף כוח אדם בהוראה במשרד או מי מטעמו;

 

 

 

(5) מנהל מינהל כלכלה ותקציבים במשרד או מי מטעמו;

 

 

 

(6) מנהל מינהל רישוי, בקרה ואכיפה במשרד או מי מטעמו;

 

 

 

(7) מנהל המחוז המפקח על מוסד החינוך.

 

 

(ב) הוועדה תשקול, בין השאר, את השיקולים בתקנה 3, לצורך מתן המלצה לשר באשר למתן הוראה כאמור.  

 

 

(ג)  הוועדה רשאית לקבוע את סדרי עבודתה.

 

 

(ד) המלצות הוועדה יהיו מנומקות ויינתנו לשר בכתב.

אמות מידה לאי – מתן תמיכה בתקציב

 

3.  

הוכח להנחת דעתו של השר כי במוסד מתקיימים גילויי הזדהות עם מעשה טרור או עם ארגון טרור או תמיכה בהם, שהנהלת מוסד החינוך ידעה או הייתה צריכה לדעת על קיומם, רשאי יהיה להורות על אי מתן תמיכה בתקציב ולקבוע את שיעור אי מתן התמיכה בתקציב ואת משכו, בין השאר בהתחשב בשיקולים אלה:

 

 

 

(1) חומרת גילויי ההזדהות או התמיכה לרבות מידת השפעתו על התלמידים ונסיבותיו;

 

 

 

(2) משך הזמן שבו מתקיימים גילויי ההזדהות או התמיכה;

 

 

 

(3) זהות המבצע ובכלל זה תפקידו בבית הספר;

 

 

 

(4) מידת הידיעה של הנהלת מוסד החינוך או המידה שבה הנהלת מוסד החינוך הייתה צריכה לדעת על גילויי ההזדהות או התמיכה;

 

 

 

(5) אופן הטיפול במעשה על ידי הנהלת המוסד או הגוף המחזיק

ברישיון מוסד החינוך;

 

 

 

(6) השלכות ההפחתה על הגוף או על גורמים אחרים הקשורים בו.

זכות טיעון

4.  

בטרם ייתן השר הוראה לפי תקנה 3, יודיע השר למוסד החינוך מושא ההוראה על הכוונה להפסיק את התמיכה בתקציב או להפחיתה, וייתן לבעל מוסד החינוך הזדמנות להשמיע את טענותיו.

 

 

___ ב________ התשפ"ו (___ ב________ 2025)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ _____-3)

 

__________________[חתימה]

יואב קיש

שר החינוך

 

דברי הסבר

במסגרת חוק איסור העסקת עובדי הוראה ושלילת תקציב ממוסדות חינוך עקב הזדהות עם מעשה טרור, התשפ''ה- 2024, נקבע סעיף 11ב לחוק חינוך ממלכתי, התשי"ג – 1953 (להלן –החוק), המסמיך את שר החינוך להורות על אי – מתן תמיכה בתקציב מוסדות חינוך, במקרה שבו הוכח להנחת דעתו כי מתקיימים במוסד גילויי הזדהות עם מעשה טרור או עם ארגון טרור או תמיכה בהם, ובלבד שהנהלת מוסד החינוך ידעה או הייתה צריכה לדעת עליהם. סעיף 11ב(ג) לחוק קובע: "החלטה כאמור בסעיף קטן (א) תתקבל לאחר התייעצות עם מנהל המחוז המפקח על מוסד החינוך, והכול כפי שיקבע השר". בהתאם לאמור, מבוקש להתקין תקנות אלה שיסדירו היבטים באופן מתן החלטה על אי – מתן תמיכה בתקציבו של מוסד חינוך כאמור.

 

תקנה 2     מבוקש לקבוע כי לצורך מתן הוראה על אי – מתן תמיכה בתקציבו של מוסד חינוך, ובכלל זה קביעת שיעור ההפחתה ומשך הזמן שבו תתקיים, ייוועץ שר החינוך בוועדה ממליצה לעניין זה. הוועדה תורכב מבעלי תפקידים הנוגעים לדבר ממטה משרד החינוך. הוועדה תבחן את המקרה המדובר, בין היתר לפי השיקולים המנויים בתקנה 3.

תקנה 3     תקנה זו עוסקת במקרה שבו הוכח להנחת דעתו של השר כי במקרה המדובר מתקיימים במוסד גילויי הזדהות עם מעשה טרור או עם ארגון טרור או תמיכה בהם, שהנהלת המוסד ידעה או הייתה צריכה לדעת על קיומם. במקרה שכזה, השר יהיה רשאי להורות על אי – מתן תמיכה בתקציב, בין השאר בהתחשב ברשימת השיקולים המנויה בתקנה זו. שיקולים אלה נועדו להתוות את תהליך בחינת מידתיות ההוראה לאי – מתן תמיכה בתקציב המוסד, ובכלל זה שיעור הפחתת התקצוב ומשך הזמן שבו תתקיים ההפחתה. כך לדוגמה מבוקש לקבוע כי השר יבחן את חומרת גילוי ההזדהות או התמיכה ואת מידת השפעתו על התלמידים; משך הזמן שבו מתקיים גילויי ההזדהות או התמיכה; זהותו של מבצע הגילויים כאמור ותפקידו בבית הספר, כאשר מובן כי מידת בכירותו של המבצע – תעלה את מידת החומרה של המקרה; וכן המידה שבה ידעה ההנהלה על הגילויים, שכן ככל שמידת הידיעה גדולה יותר – כך תגדל גם חומרת המקרה.

תקנה 4     תקנה זו מעגנת גם בתקנות את החובה הקבועה כבר בחוק, לפיה תינתן הודעה לבעל מוסד החינוך על כוונה לתת הוראה בעניינו, ותינתן לו הזדמנות להשמיע את טענותיו בעניין.

 

 



[1] ס"ח התשי"ג, עמ' 137