תזכיר טיוטת תקנות התעבורה (תיקון מס'...), התשפ"ו - 2025

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות התעבורה (תיקון מס'...), התשפ"ו - 2025

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

מוצע לתקן את תקנה 72א לתקנות התעבורה, התשכ"א  - 1961, כך שיוחרגו ממנה אוטובוסים ומונית מסוג זוטובוס המונעים באמצעות מנוע חשמלי, הואיל ומדובר ברכבים שאינם בעלי מנועים מזהמים, ועל כן, ולאור ההתפתחות הטכנולוגית, אין צורך בהכללתם בגדר האיסור הקבוע בתקנה האמורה.

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

טיוטת תקנות התעבורה (תיקון מס'...), התשפ"ו - 2025

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 70(1) ו-(22) לפקודת התעבורה[1], ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת לפי סעיף 2(ב) לחוק העונשין, התשל"ז-1977[2], אני מתקינה תקנות אלה:

תיקון תקנה 72א

1.  

בתקנה 72א לתקנות התעבורה, התשכ"א –1961[3] -

 

 

(1) בכותרת, אחרי אוטובוס יבוא "או זוטובוס";

 

 

(2) תקנת משנה (א), תימחק;

 

 

(3) בתקנת משנה (ב), במקום הרישה עד "בזמן חניה למשך" יבוא "לא יופעל מנוע של אוטובוס או זוטובוס בזמן חניה, אלא החל ב";

 

 

(4) בסופה יבוא:

 

 

 

"(ג) תקנת משנה (ב) לא תחול על אוטובוס או זוטובוס המופעל על ידי מנוע חשמלי בלבד".

תחילה

2.  

תחילתן של תקנות אלה 30 ימים מיום פרסומן.

 

 

___ ב________ התשפ"ו (___2025)

 (חמ 83- 3)

 

__________________

מירי רגב

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים

 

 

 

 

 

 

 

 

דברי הסבר

 

תקנה 1(1) ו-(2)

שמירה על איכות האוויר בישראל הכרחית לשם הגנה על חיי אדם, בריאותם ואיכות חייהם וכן לשם הגנה על הסביבה. מן המפורסמות הוא כי זיהום אוויר הינו גורם משמעותי לתחלואה ותמותה מוקדמת.

תקנה 72א לתקנות התעבורה, התשכ"א – 1961 (להלן- התקנה), הותקנה בשנת 2000[4] במטרה להפחית את הנזק הסביבתי ולמזער את זיהום האוויר הנגרמים, בין היתר, מגזים רעילים הנפלטים ממנועי אוטובוסים וכן מרעשים הנגרמים ממנועי אוטובוסים פעילים.

על מנת  להמשיך ולצמצם את זיהום האוויר והנזק הסביבתי כאמור, ומתוך מטרה ליישם את התכלית העומדת בבסיס התקנה האמורה, מוצע להרחיב את תחולתה כך שתכלול גם זוטובוסים (מונית המתאפיינת בין היתר בכך שהיא מורשית להסעת עד 10 נוסעים).

בחלוף למעלה משני עשורים, עם ההתפתחות הטכנולוגית והוראות התקינה המחייבות, הן בישראל הן בתקינה הבינלאומית (אירופית, פדרלית וקנדית) המאומצות בישראל, השתנו מפרטי האוטובוסים בעולם ובישראל בפרט. כך למשל, בעבר, לצורך מילוי אוויר במערכת הפניאומטית של הרכב היו נדרשות כ-10 דקות, אולם כיום מדובר בפעולה שאורכת כ-2 דקות בלבד.

בהתאמה לאמור, והואיל והתקנה מאפשרת הפעלת מנוע אוטובוס או זוטובוס במשך 10 דקות לפני העלאת הנוסעים, הרי שלרשות הנהג יעמוד פרק זמן מספיק לצורך פעולה זו. 

תקנה 1(3)

משרד התחבורה פועל רבות להפחתת זיהום האוויר של כלי רכב, בין היתר בשילובם של אוטובוסים חשמליים במערך התחבורה הציבורית בישראל, במטרה לצמצם את זיהום האוויר. רכבים אלה הינם בעלי דרגת זיהום אוויר אפסית, כמו כן, מנועי הרכבים החשמליים הינם מנועים שקטים ביותר, שאינם גורמים לרעשים הפוגעים באיכות חייהם של האנשים המצויים בקרבתם. חזון המשרד הוא כי עד שנת 2028 כל האוטובוסים העירוניים החדשים יהיו חשמליים.

לאור זאת, מוצע לתקן את תקנה 72א לתקנות התעבורה, ולקבוע כי הוראותיה לא תחולנה על רכב שסוג הדלק שצוין ברישיונו הוא חשמלי בלבד.

 

 



[1] דיני מדינת ישראל נוסח חדש 7, עמ' 173.

[2]

[3] ק"ת התשכ"א, עמ' 1425.

[4] ק"ת התש"ס, עמ' 666.