טיוטת תקנות מגן דוד אדום - עדכון אגרות פינוי חירום תזכיר טיוטת תקנות מגן דוד אדום (אגרות הסעת חירום באמבולנס), התשפ"ו-2025

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות מגן דוד אדום (אגרות הסעת חירום באמבולנס), תשפ"ו-2025

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן בעקבות עבודה מקצועית לבחינת אגרות פינוי חירום באמבולנס, עלה כי יש לעדכן את סכום האגרה בהתאם לתשומות העדכניות הנדרשות להפעלת המערך. על מנת למנוע הכבדה על אנשים הנדרשים לפינויי חירום ומתוך הבנה כי סכום האגרה משמעותי ועלול להשפיע על השימוש בשירות פינויי החירום שהוא שירות חיוני ביותר, הוחלט לקבוע הנחה למי שאינו זכאי למימון הפינוי על ידי גופים המנויים בתקנות, כך שגובה האגרה למי שאינו זכאי למימון כאמור, יהיה נמוך יותר ובדומה לאגרה המשולמת כיום. 

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרדי הבריאות והאוצר:

טיוטת תקנות (אגרות הסעת חירום באמבולנס)(תיקון – הוראת שעה), תשפ"ו-2025

 

 

בתוקף סמכותנו לפי סעיף 7א לחוק מגן דוד אדום, התש"י-1950 ובהתאם לסעיף 30 לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985, אנו מתקינים תקנות אלה:

 

 

 

 

 

תיקון תקנה 1

1.  

בתקנות מגן דוד אדום (אגרות הסעת חירום באמבולנס), תשס"ו-2006 (להלן – התקנות העיקריות), בתקנה 1, במקום הגדרת "מדד" יבוא:

 

 

 

""מדד" – מדד מגן דוד אדום כמשמעותו בתקנת משנה 2(ב)."

 

קביעת מדד

2.  

בתקנה 2 לתקנות העיקריות, במקום תקנת משנה (ב) יבוא:

 

 

 

"(ב) סכומי האגרה המפורטים בתוספת יעודכנו ב 1 בפברואר של כל שנה (להלן – יום העדכון), במדד הממוצע בשנה הקודמת ליום העדכון, לעומת המדד הממוצע בשנה שקדמה לה; המדד יחושב כשקלול המדדים שלהלן שמחשבת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, לפי השיעור היחסי של כל מדד המרכיב אותו כמפורט להלן:

 

 

 

 

(1) 75% מדד שכר - מתוכם 17.1% מדד שכר המינימום, ו-57.9% מדד השכר הממשלתי;

 

 

 

 

(2) 5.6% מדד מחירי הסולר;

 

 

 

 

(3) 19.4% מדד המחירים לצרכן."

 

הנחה למי שאינו זכאי למימון מגופים המנויים בתקנה 3

3.  

בתקנות העיקריות, אחרי תקנה 2(ב) יבוא:

 

 

 

 

"(ב1) על אף האמור בתקנות אלה, סכום האגרה למי שאינו זכאי למימון הפינוי על ידי גוף מהגופים המנויים בתקנה 3, או חלקו של סכום האגרה לגביו לא קיימת זכאות למימון כאמור, יהיה השיעור הקבוע בתקנה זו מגובה האגרה לפי תקנות 2(א) ו 2א(א):

 

 

 

 

(1) בעד הסעת חירום למעט אזעקת אמבולנס שהסתיימה בטיפול רפואי בזירת אירוע – 51%;

 

 

 

 

(2) בעד אזעקת אמבולנס שהסתיימה בטיפול רפואי בזירת האירוע – 48%.

 

 

 

(ב2) השרים יהיו רשאים להורות למד"א בדבר מנגנון היישום לתקנת משנה (ב1)."

שינוי גובה האגרה

4.  

בתוספת לתקנות העיקריות -

 

 

 

(1) בפרט 1, במקום הטבלה יבוא:

 

 

 

סעיף

מרחק כולל הלוך ושוב בק"מ

בין השעות 7:00 ל-19:00

בין השעות 19:00 ל-7:00

ניידת

נט"ן

ניידת

נט"ן

א

ב

ג

ד

1

עד 20

 870

מחיר אחיד 1,727

 1,039

מחיר אחיד 2,083

2

21–30

 931

 1,115

3

31–40

 1,311

 1,579

4

41–50

 1,669

 2,011

 

51–60

 2,033

 2,435

6

61–65

 2,328

 2,795

7

66–70

 2,541

 3,054

8

71–75

 2,723

 3,263

9

76–80

 2,901

 3,491

10

81–85

 3,067

 3,680

11

86–90

 3,252

 3,908

12

91–95

 3,469

 4,165

13

96–100

 3,654

 4,374

14

על 5 ק"מ נוספים או חלקם

 189

 228

 

 

 

(2) בפרט 2, במקום הטבלה יבוא:

 

 

 

 

תעריף 1

תעריף 2

בין השעות 7:00 ל-19:00

בין השעות 19:00 ל-7:00

1,346

1,618

 

 

 

(3) בפרט 3, במקום "705" יבוא "1,541";

 

 

 

(4) בפרט 4, במקום הטבלה יבוא:

 

 

 

 

 

מרחק הלוך ושוב בק"מ

תעריף 1

תעריף 2

בין השעות 7:00 ל19:00

בין השעות 19:00 ל-7:00

עד 20

 870

 1,039

21–30

 931

 1,113

31–40

 1,310

 1,579

41+

 1,346

 1,618

 

 

 

(5) בפרט 4 (ב), במקום "340", יבוא "745"

 

 

 

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

 

(חמ 3-3471)

 

 

 


__________________

[חיים כץ]

מ"מ שר הבריאות

 

__________________

[בצלאל סמוטריץ']

שר האוצר

 


 

 

דברי הסבר

 

מגן דוד אדום בישראל הוא הגוף הלאומי לשירותי עזרה ראשונה והצלה, מד"א היא תאגיד סטטוטורי הפועל מתוקף חוק מגן דוד אדום, תש"י–1950 (להלן - החוק). מטרותיה של מד"א לפי החוק הם, בין היתר, לספק שירותי עזרה ראשונה, לקיים לטובת כלל התושבים שירות של אגירת דם, ולהוות שירות עזר לצה"ל למצבי חירום ואירועים רבי-נפגעים. כמו כן, מד"א מהווה חלק מהתנועה הבינלאומית של הצלב האדום.

 

סעיף 7א(א) לחוק קובע כיום כי מד"א תגבה ממי שקיבל ממנה שירות פינוי חירום או ממבטחו, אגרה בשיעור שיקבעו שר הבריאות ושר האוצר. פינוי חירום מוגדר באותו סעיף כפינוי בלתי מתוכנן באמבולנס או באמצעי תחבורה אחר של האגודה, עקב צורך רפואי פתאומי, לרבות הזעקת אמבולנס לביצוע פינוי כאמור שלא הסתיימה בפינוי או שהסתיימה בפינוי נפטר ולרבות פינוי יולדת. שירות זה כולל הגעת צוות רפואי מיומן ,טיפול ראשוני בשטח ופינוי באמצעות אמבולנס רגיל או ניידת טיפול נמרץ בהתאם לצורך.

 

מד"א, כארגון החירום הלאומי, נדרש להחזיק בפריסה רחבה של אמבולנסים וצוותים, מעבר להיקף הפעילות בפועל בכל רגע נתון על מנת לספק מענה זמין ומהיר. מענה החירום המהיר לכל נקודה בארץ, בכל עת, מהווה את ליבת השירות של הארגון. עלויות אלו, הכוללות אחזקת כלי רכב, שכר צוותים תורנים, ותחזוקת ציוד, קיימות גם כאשר אין קריאות חירום, או כאשר נסיעות מסתיימות ללא פינוי.

 

בעקבות עבודה מקצועית לבחינת אגרות פינוי חירום באמבולנס, עלה כי יש לעדכן את סכום האגרה בהתאם לתשומות העדכניות הנדרשות להפעלת המערך.

 

ביום 13.8.2024 מונה צוות לבחינת תעריפי אגרות מד"א.  המלצות הצוות הוגשו לשר הבריאות ביום 2.9.2025.

בהמשך להגשת ההמלצות, ובעקבות פנייתו של שר הבריאות לשר האוצר, החליטו שר הבריאות ושר האוצר לסטות מהמלצות הצוות ולקבל את ההסתייגויות שהועלו במהלך עבודת הצוות וצורפו להמלצות הצוות בנוגע למספר האמבולנסים לחירום כך שבשונה מהמלצות הצוות יעמוד מספר האמבולנסים לחירום על 1,798 אמבולנסים; בנוגע לנסיעות שאינן מניבות אגרה יערך החישוב על בסיס שיעור של 90% נסיעות שאינן מניבות אגרה; וכן בנוגע להכללת הוצאות הכוננות בתחשיב האגרות.

 

עיקרי ההמלצות הם–

1.  הצמדת האגרות למדד מד"א- הצמדה שנתית בשיעור של 100% ל"מדד מד"א", מדד חדש אשר נבנה במיוחד לשם כך, והוא משקף את השינויים בעלויות התשומות הייחודיות להפעלת מערך האמבולנסים, ובהן שכר כוח אדם, עלויות דלק וציוד רפואי.

2. עדכון תעריפי האגרות עבור שירותי פינוי חירום, המשולמים על ידי מבטחים ציבוריים (כגון קופות החולים, משרד הביטחון, ביטוח לאומי וכד'). במסגרת עדכון זה, תבוצע העלאה של כ-98% בגובה התעריף.

3.  עדכון תעריף בגין קביעת מוות, כך שייגבה תעריף מלא של נסיעת אמבולנס נט"ן, וזאת בהתאם להיקף המשאבים הנדרש לשירות זה.

 

על מנת למנוע הכבדה על אנשים הנדרשים לפינויי חירום ומתוך הבנה כי סכום האגרה משמעותי ועלול להשפיע על השימוש בשירות פינויי החירום שהוא שירות חיוני ביותר, הוחלט לקבוע הנחה למי שאינו זכאי למימון הפינוי על ידי גופים המנויים בתקנות, כך שגובה האגרה למי שאינו זכאי למימון כאמור, יהיה נמוך יותר ובדומה לאגרה המשולמת כיום.

 

לתקנה 1

מוצע לשנות את הגדרת המדד אליו מוצמדות האגרות.

 

לתקנה 2

מוצע לקבוע מדד שישקף את עדכון מחירי התשומות הרלוונטיות לפינוי חירום ולהצמיד אליו את האגרות, וזאת במקום הצמדה לשלושת רבעי מדד המחירים לצרכן, שהוא מדד שאינו משקף את התייקרות התשומות הנדרשות לתפעול מערך פינויי החירום.

 

לתקנה 3

מוצע לקבוע כי במקרים בהם אדם אינו זכאי למימון האגרה על ידי גוף מהגופים המנויים בתקנה 3 לתקנות העיקריות (תאגיד שהוא מבטח, המוסד לביטוח לאומי, קופת חולים, צה"ל, שירות הביטחון הכללי, משטרת ישראל ושב"ס, ובתי חולים), תינתן לו הנחה מגובה האגרה בשיעור של 49% להסעת חירום ו 52% מאזעקת אמבולנס שהסתיימה בטיפול רפואי בזירת האירוע. ההנחה תינתן על גבי שיעור האגרה שהיה צריך להשתלם על ידו, ולרבות על גבי אגרה מופחתת, וזאת על מנת להבטיח כי העלאת סכומי האגרות אינה מטילה נטל כבד מדי על הציבור באופן ישיר, העלול להשפיע על הימנעות מהזמנת אמבולנס במקרי חירום המצריכים זאת.

כמו כן, מוצע לקבוע כי השרים יהיו רשאים להורות למד"א באיזה מנגנון ליישם את גביית האגרה המופחתת ממי שאינו זכאי למימון על ידי גוף מהגופים המפורטים בתקנה 3 לתקנות העיקריות.

 

לתקנה 4

מוצע לשנות את גובה האגרה ולהעלותה בשיעור של 98% בממוצע, וזאת בהתאם לחישוב התשומות כאמור. בנוסף, מוצע לבטל את סכום האגרה לתשלום במזומן, מאחר שאין כיום שימוש בפועל בתעריף זה, וכן נוכח הוראת חוק לצמצום השימוש במזומן.