תקנות בריאות העם (אמות מידה לחלוקת סכום נוסף)(הקמת ממשקי דיווח להעברת מידע קליני ומנהלי לשעת חירום), התשפ"ו -2025
מטרת התקנות היא לקבוע את אמות המידה לחלוקת סכום התשלום הנוסף שנקבע בתקנות התחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025 (התחשבנות בעד שירותי בריאות בבתי חולים ציבוריים כלליים) (תשלום חודשי קבוע לבתי חולים ציבוריים כלליים), התשפ"ב-2022, המיועד לבתי חולים ציבוריים כלליים, בעד תכניות לאומיות לשיפור שביצעו בתחום המענה להתמודדות מערכת הבריאות עם מצבי חירום.
תקנות מטעם שר הבריאות
תקנות בריאות העם (אמות מידה לחלוקת סכום נוסף)(הקמת ממשקי דיווח להעברת מידע קליני ומנהלי לשעת חירום), התשפ"ו -2025
|
|
|
בתוקף הסמכות לפי סעיף 33 לפקודת בריאות העם, 1940[1] (להלן – הפקודה), שנטלתי לפי סעיף 34 לחוק –יסוד: הממשלה[2], אני מתקין תקנות אלה: |
||||||||||||||||||
|
הגדרות |
1. |
(א) בתקנות אלה - |
||||||||||||||||||
|
|
|
"ממשק דיווח" – ממשק ממוחשב להעברת נתונים המפורטים בתקנות אלו בין בית החולים למשרד הבריאות בהתאם למפרט הטכני כפי שיורה האגף לטכנולוגיות דיגיטליות ודאטה במשרד הבריאות; |
||||||||||||||||||
|
|
|
"ממשק דיווח אשפוזים" –ממשק דיווח ייעודי על אשפוז שבוצע בבית חולים בהתאם לתקנות בריאות העם (הגשת דין וחשבון), תשנ"ח-1998; |
||||||||||||||||||
|
|
|
"ממשק דיווח מחלות המחייבות הודעה על ידי גורם מטפל" – ממשק ייעודי לדיווח על מחלות מדבקות על ידי רופא מטפל, בהתאם להוראות סעיף 12(1)(ב) לפקודה; |
||||||||||||||||||
|
|
|
"ממשק דיווח מחלות מחייבות הודעה על ידי מנהל מעבדה" – ממשק ייעודי לדיווח על מחלות מדבקות על ידי מנהל מעבדה בהתאם להוראות תקנה 65 לתקנות בריאות העם (מעבדות רפואיות), תשל"ז-1977; |
||||||||||||||||||
|
|
|
"ממשק דיווח מצב חדרי ניתוח והתאוששות" – ממשק ייעודי לדיווח היצע ותפוסת חדרי ניתוח והתאוששות, הקצאת חדרי ניתוח למקרי חירום, תפוסת חדרי ניתוח ממוגנים ושאינם ממוגנים, כח אדם נדרש להפעלת חדרי ניתוח לפי סקטור והתמחות וחדרי התאוששות; |
||||||||||||||||||
|
|
|
"ממשק דיווח יילודים" – ממשק ייעודי לדיווח פרטים לגבי יילודים שלא בוצע להם סקר יילודים ושוחררו מבית החולים הדרושים לצורך יישוג; |
||||||||||||||||||
|
|
|
"ממשק דיווח תשתיות קריטיות" – ממשק ייעודי לדיווח סיכומי אודות תמונת מצב תשתיות קריטיות בבית החולים כולל מצבת כח אדם במקצועות חיוניים, תפוסת מיטות לרבות מחלקות ומיטות קריטיות ומשאבים חיוניים לרציפות תפקודית (כגון: מוצרי דם, חמצן, סולר, מנשימים, מזון, טקסטיל, תרופות, ואמצעי מיגון); |
||||||||||||||||||
|
|
|
"פורטל לניטור איכות המידע"– תשתית טכנולוגית של בית החולים המספקת יכולת ניטור שגיאות ובקרה על עמידה בתנאי איכות ותדירות הדיווח לכלל הממשקים המדווחים על ידי בית החולים בהתאם למפרט הדרישות הטכניות שיפורסם על ידי אגף טכנולוגיות דיגיטליות ודאטה במשרד הבריאות; |
||||||||||||||||||
|
|
|
"תקנות אמות מידה לחלוקה" - תקנות בריאות העם (אמות מידה לחלוקת סכום נוסף) התשפ"ג-2022[3]; |
||||||||||||||||||
|
|
|
שאר המונחים משמעותם כמשמעות הנודעת להם בפרק א' לתקנות אמות מידה לחלוקה, אם אין כוונה אחרת משתמעת. |
||||||||||||||||||
|
תחולה |
2. |
פרק א' לתקנות אמות מידה לחלוקה יחולו על חלוקת סכום נוסף לפי תקנות אלה. |
||||||||||||||||||
|
תקצוב בעד ביצוע פעילות מסוג הקמת תשתית להעברת מידע קליני ומנהלי לשעת חירום בשנת 2027 |
3. |
(א) סך כל התקצוב הנוסף בעד הקמת תשתית להעברת מידע קליני ומנהלי בשעת חירום בשנת 2027 יהיה 20 מיליוני שקלים חדשים. סכום זה יחולק בין סוגי ממשקי המידע באופן הבא: |
||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) עבור ממשק דיווח מחלות מחייבות הודעה על ידי מנהל מעבדה 7.8 מיליוני שקלים בחלוקה שווה בין בתי החולים בחלוקה שווה בין בתי החולים ועד 500,000 ₪; |
|||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) עבור ממשק דיווח אשפוזים 4.2 מיליוני שקלים חדשים ועד בחלוקה שווה בין בתי החולים ועד 300,000 ₪ ; |
|||||||||||||||||
|
|
|
|
(3) עבור ממשק דיווח יילודים 1.2 מיליוני שקלים חדשים בחלוקה שווה בין בתי החולים ועד 100,000 ₪; |
|||||||||||||||||
|
|
|
|
(4) עבור ממשק תשתיות קריטיות בבתי חולים 4.4 מיליוני שקלים חדשים בחלוקה שווה בין בתי החולים ועד 300,000 ₪; |
|||||||||||||||||
|
|
|
|
(5) עבור ממשק דיווח מצב חדרי ניתוח והתאוששות 2.4 מיליוני שקלים בחלוקה שווה בין בתי החולים ועד 200,000 ₪.; |
|||||||||||||||||
|
|
|
(ב) לצורך קבלת תקצוב בשנת 2027, על בית החולים לבצע את כל אלה: |
||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) המוסד הגיש לאגף טכנולוגיות דיגיטליות ודאטה במשרד הבריאות תכנית עבודה מפורטת עבור הפעילות שתבוצע בשנת 2026 תכנית הפעילות לשנת 2026 תכלול את כל אלה: |
|||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(א) תכנית העבודה תהיה בהתאם למפרט הדרישות הטכניות שיפורסם על ידי אגף טכנולוגיות דיגיטליות ודאטה במשרד הבריאות ותכלול את התכולות, אופן המימוש, לוחות הזמנים ואבני הדרך למימוש הממשקים. רשימת ממשקי הדיווח והמועדים להשלמתם מפורטים בתוספת הראשונה; |
||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ב) התכנית תוגש לא יאוחר מיום י"א טבת התשפ"ו (31 בינואר 2026); |
||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ג) בתכנית העבודה יוגדר איש קשר מטעם מערכות המידע של בית החולים, שיהיה אחראי לעמידה בלוחות הזמנים ובדרישות המקצועיות לביצוע התכנית, ויצורפו פרטים שלו; |
||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ד) התכנית תהיה חתומה בידי מנהל המוסד או מנהל מערכות המידע של המוסד, ומוביל התכנית מטעם המוסד. |
||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) המוסד יגיש למשרד הבריאות מתווה ראשוני עבור הפעילות שתבוצע בשנת 2027 עד ליום י"א טבת התשפ"ו (31 בינואר 2026); |
|||||||||||||||||
|
|
|
|
(3) התכנית אושרה בכתב על ידי אגף טכנולוגיות דיגיטליות ודאטה במשרד הבריאות טרם תחילת העבודה; |
|||||||||||||||||
|
|
|
|
(4) בוצע דיווח ראשון תקין בממשק הדיווח בהתאם לתנאים הקבועים במפרט שהועבר על ידי האגף לטכנולוגיות דיגיטליות ודאטה במשרד הבריאות. |
|||||||||||||||||
|
תקצוב בעד ביצוע פעילות מסוג הקמת תשתית להעברת מידע קליני ומנהלי לשעת חירום בשנת 2028 |
4. |
(א) סך כל התקצוב הנוסף בעד הקמת תשתית להעברת מידע קליני ומנהלי בשעת חירום בשנת 2028 יהיה 10 מיליוני שקלים חדשים. סכום זה יחולק בין סוגי ממשקי המידע באופן הבא: |
||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) עבור ממשק דיווח מחלות מחייבות הודעה על ידי גורם מטפל 6.7 מיליוני שקלים חדשים בחלוקה שווה בין בתי החולים ועד 500,000 ₪; |
|||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) עבור פורטל לניטור איכות המידע 3.3 מיליוני שקלים חדשים בחלוקה שווה בין בתי החולים ועד 200,000 ₪; |
|||||||||||||||||
|
|
|
(ב) עבור קבלת תקצוב בשנת 2028, על בית החולים לבצע את כל אלה: |
||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) המוסד הגיש לאגף טכנולוגיות דיגיטליות ודאטה במשרד הבריאות תכנית עבודה מפורטת עבור הפעילות שתבוצע בשנת 2027. תכנית הפעילות לשנת 2027 תכלול את כל אלה: |
|||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(א) תכנית העבודה תהיה בהתאם למפרט הדרישות הטכניות שיפורסם על ידי אגף טכנולוגיות דיגיטליות ודאטה במשרד הבריאות ותכלול את התכולות, אופן המימוש, לוחות הזמנים ואבני הדרך למימוש הממשקים. רשימת ממשקי הדיווח והמועדים להשלמתם מפורטים בתוספת הראשונה; |
||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ב) התכנית תוגש לא יאוחר מיום ט"ו תמוז התשפ"ו (30 ביוני 2026); |
||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ג) בתכנית העבודה יוגדר איש קשר מטעם מערכות המידע של בית החולים, שיהיה אחראי לעמידה בלוחות הזמנים ובדרישות המקצועיות לביצוע התכנית, ויצורפו פרטים שלו; |
||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ד) התכנית תהיה חתומה בידי מנהל המוסד או מנהל מערכות המידע של המוסד, ומוביל התכנית מטעם המוסד. |
||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) התכנית אושרה בכתב על ידי אגף טכנולוגיות דיגיטליות ודאטה במשרד הבריאות טרם תחילת העבודה; |
|||||||||||||||||
|
|
|
|
(3) בוצע דיווח ראשון תקין בהתאם לתנאים הקבועים במפרט שהועבר על ידי האגף לטכנולוגיות דיגיטליות ודאטה במשרד הבריאות. |
|||||||||||||||||
|
קיזוז |
5. |
בית חולים שלא השלים את הקמת ממשק הדיווח שנכלל בתכנית העבודה שלו, במועד המפורט בתוספת הראשונה, יקוזז לו סכום התקצוב בעד 20% עבור כל רבעון של עיכוב. |
||||||||||||||||||
|
תחילה |
6. . |
תחילתן של תקנות אלה ביום י"ב בטבת התשפ"ו (1 בינואר 2026). |
||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
תוספת |
||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(תקנה 3(ב)(1)(א), 4(ב)(1)(א)) |
||||||||||||||||
|
|
|
|
|
מועדים להשלמת ממשקי הדיווח |
||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
(חמ 3-6465)
_________________
חיים כץ
ממלא מקום שר הבריאות
דברי הסבר
חוק התחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025 (התחשבנות בעד שירותי בריאות בבתי חולים ציבוריים כלליים), התשפ"ב-2021 (להלן – החוק), קובע בסעיף 9 כי החל משנת 2022 יעביר המוסד לביטוח לאומי לכל בית חולים ציבורי כללי תשלום חודשי קבוע כפי שהודיעו לו שר האוצר ושר הבריאות, וכי שר האוצר, בהסכמת שר הבריאות, יקבע תקנות בעניינים הקבועים בסעיף קטן 9(ו)(1). בנוסף, נקבע בסעיף 9(ו)(2) כי השרים רשאים לקבוע כי אחת לשנה יחולק לבתי החולים הציבוריים הכלליים, באמצעות המוסד לביטוח לאומי, תשלום נוסף בסכום שיקבעו, על פי מדדי איכות רפואיים שיקבע בתקנות.
תקנות התחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025 (התחשבנות בעד שירותי בריאות בבתי חולים ציבוריים כלליים)(תשלום חודשי קבוע לבתי חולים ציבוריים כלליים), תשפ"ב-2022 (להלן –תקנות ההתחשבנות), מסדירות את מנגנון התשלום הקבוע לבתי החולים הציבוריים כלליים בהתאם להוראות סעיף 9 לחוק.
בסעיף 5 לתקנות ההתחשבנות נקבע, כי בנוסף לסכום חודשי, יחולק בכל שנה לכלל בתי החולים סכום נוסף בעד תכניות לאומיות ומודלי תמרוץ לשיפור הרפואה, וכי סכום זה יחולק בהתאם למדדים שיקבע שר הבריאות לפי סעיף 33 לפקודת בריאות העם, 1940 (להלן – פקודת בריאות העם) , לאחר שנטל את סמכותו לפי חוק יסוד הממשלה. הסכום שיחושב לכל בית חולים לפי תקנות אלה יתווסף לסכום התשלום החודשי שחושב לבית החולים.
סעיף 33 לפקודת בריאות העם מסמיך את המנהל לקבוע תקנות הקובעות דרישות שונות מבתי חולים, ובין השאר בנושאים הנוגעים לסידורים סניטריים, ניהול מקצועי, וטיפול רפואי נאות בחולים.
מטרת תיקון תקנות אלו היא לקבוע את אמות המידה לחלוקת הסכום הנוסף בעד ביצוע תכניות לאומיות לשיפור הרפואה בתחום של פיתוח ממשקי דיווח בחירום.
תקנה 1
מוצע לקבוע את ההגדרות לתקנות אלה. מוצע לקבוע כי "ממשק דיווח" יוגדר כממשק להעברת נתונים המפורטים בתקנות אלו בין בית החולים למשרד הבריאות בהתאם למפרט הטכני כפי שיורה האגף לטכנולוגיות דיגיטליות ודאטה במשרד הבריאות. יובהר פרטי הדיווח המפורטים במפרט כפופים לכל דין. כן מוצע להגדיר את אותם ממשקים להעברת נתונים המפורטים בתקנות אלו, כגון "ממשק דיווח אשפוזים", שיוגדר כ"ממשק דיווח ייעודי על אשפוז שבוצע בבית חולים בהתאם לתקנות בריאות העם (הגשת דין וחשבון), תשנ"ח-1998", "ממשק דיווח מחלות המחייבות הודעה על גורם מטפל" שיוגדר כ"ממשק ייעודי לדיווח על מחלות מדבקות על ידי רופא מטפל, בהתאם להוראות סעיף 12(1)(ב) לפקודה" , וכן הלאה.
תקנה 2
מוצע לקבוע כי ההוראות הכלליות הקבועות בפרק א' בתקנות בריאות העם (אמות מידה לחלוקת סכום נוסף) התשפ"ג-2022 יחולו על תקנות אלה.
תקנה 3
מוצע לקבוע את סך התקצוב הנוסף בעד הקמת ממשקי דיווח בחירום לשנת 2027. כן מוצע לקבוע את סוגי הממשקים עבורם ניתן לקבל תקצוב ואת תנאי הסף לקבלת התקצוב. מוצע לקבוע כי המועדים להשלמת הקמת הממשקים יקבעו בתוספת הראשונה.
תקנה 4
מוצע לקבוע את סך התקצוב הנוסף בעד הקמת ממשקי דיווח בחירום לשנת 2028. כן מוצע לקבוע את סוגי הממשקים עבורם ניתן לקבל תקצוב ואת תנאי הסף לקבלת התקצוב. מוצע לקבוע כי המועדים להשלמת הקמת הממשקים יקבעו בתוספת הראשונה.
תקנה 5
מוצע לקבוע הוראת קיזוז לפיה בית חולים שלא השלים את הקמת ממשק הדיווח שנכלל בתכנית העבודה שלו, במועדים המפורטים בתוספת הראשונה, יקוזז לו סכום התקצוב בעד 20% עבור כל רבעון של עיכוב.
תקנה 6
מוצע לקבוע כי מועד התחילה של תקנות אלה יהיה י"ב בטבת התשפ"ו (1 בינואר 2026).