|
לשכת מנכ"ל |
|
|
מבחנים לחלוקת כספי תמיכה של משרד התיירות לשיקום מתקני אכסון שקלטו
לפי סעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה־1985
בהתאם לסעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-[2]1985(להלן - חוק יסודות התקציב(, ובהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה, מתפרסמים בזה מבחנים לחלוקת כספי תמיכה של משרד התיירות (להלן - המשרד) למוסדות ציבור המחזיקים מתקני אכסון שקלטו מפונים במלחמת "חרבות ברזל".
ביום 24.11.2024 אישרה הממשלה את החלטה מספר 2469 - "שיקום מתקני אכסון שקלטו מפונים ועידוד תיירות פנים"[3](להלן - "החלטת הממשלה"). בסעיף 1 להחלטה נקבע כי "בהמשך להחלטות הממשלה שהתקבלו מעת לעת ובכלל זה החלטת הממשלה מס׳ 2214 מיום 30 בספטמבר 2024 שעניינן פינוי, ריענון וסיוע לאוכלוסייה ביישובים בדרום הסמוכים לרצועת עזה וביישובים בצפון הסמוכים לגבול עם לבנון שלגביהם התקבלו החלטות הממשלה, ובהמשך להחלטת הממשלה מס׳ 1122 מיום 10 בדצמבר 2023 שעניינה סיוע באירוח חטופים ששבו ארצה ובני משפחותיהם, בני משפחה של חטופים בשבי ובני משפחה של נעדרים במלחמת "חרבות ברזל" במתקני הארחה, החלטות אשר, בין השאר, הסמיכו את גופי הממשלה ובכלל זה את משרד התיירות להתקשר עם מתקני קליטה והארחה לצורך אירוח האוכלוסייה הכלולה בהחלטות אלה (להלן - "מפונים"), והאריכו את תקופת ההתקשרויות לצורך אירוח מפונים עד ליום 31.12.2024, להנחות את שר התיירות לקבוע נוהל תמיכה (להלן - "הנוהל") לפיצוי ו/או שיפוי (להלן - "פיצוי") חד פעמי של מתקני אכסון עבור שיקום הנזקים הפיזיים שנגרמו להם בעקבות אירוח מפונים". ההחלטה פירטה את העקרונות למתן הפיצוי למתקני האכסון עבור שיקום הנזקים, כאמור.
מטרת התמיכה לפי נוהל זה היא לקבוע את התנאים לפיצוי מתקני האכסון שקלטו מפונים עבור הנזקים שנגרמו להם בעקבות האירוח הלא שגרתי של המפונים, ששהו במתקני האכסון שהות ממושכת יחסית לתיירים רגילים תוך שהם מתייחסים למתקן כתחליף לביתם, וכן לקבוע את המנגנון לחלוקת כספי הפיצוי בהתאם לעקרונות שנקבעו בהחלטת הממשלה, על מנת לאפשר למתקני האכסון לתקן את הנזקים ולשקם את המתקנים כדי שיוכלו לחזור לפעילות תיירותית רגילה עם תום אירוח המפונים.
במבחנים אלה -
"בעל מתקן אכסון" - מי שרשום כבעל הזכויות הקנייניות במתקן האכסון לפי נסח רישום מקרקעין.
"לינה מוכרת" - לילה בו שהה מפונה במתקן אכסון בתקופת הנוהל ומופיע כרשומה או כחלק ממנה במערכת ׳יחד׳, ואשר עבורו הוכר מתקן האכסון כזכאי לתשלום על ידי משרד התיירות, וכן לילה בו שהה מפונה במתקן אכסון שמומן על ידי גורם ממשלתי אחר והוזן במערכת ׳יחד׳ עד לתאריך 31.1.2024.
"מערכת יחד" - מערכת דיגיטלית ייעודית המופעלת ומתוחזקת על ידי מערך הדיגיטל הלאומי באמצעותה מדווחות לינות מפונים במתקני האכסון על ידי מפעיל מתקן האכסון.
"מפונה" - כל מי שנכלל בהחלטת ממשלה 2469 מיום 24.11.2024 כזכאי לאירוח במתקני קליטה והארחה או במתקני אכסון במימון המדינה.
"מפעיל מתקן האכסון" - מי שהוקם כספק מאושר עבור קבלת תשלומים ממשרד התיירות לצורך אירוח מפונים, הפעיל מתקן אכסון לאירוח מפונים בתקופת הנוהל, וקיבל תשלום עבור לינות מוכרות של מפונים ממדינת ישראל.
"מתקן אכסון" - מתקן אכסון מלונאי, אכסניית נוער, מתקן אכסון אחוד, מתקן אכסון כפרי (צימר), דירת אירוח או מתקן אכסון אחר הכולל לפחות 11 יחידות אירוח או דירות אירוח, לפי העניין, אשר מפעילו חתם על הסכם עם מדינת ישראל לאירוח מפונים בו, ולעניין מתקן אכסון מלונאי ומתקן אכסון אחוד - בתנאי שמשרד התיירות גם אישר את סיווגו כמתקן אכסון מלונאי או מתקן אכסון אחוד, לפי העניין.
"תקופת הנוהל" - התקופה שבין יום 7.10.2023 ובין יום 31.12.2024.
4. מהות הפיצוי והמנגנון לחלוקתו
א. הפיצוי לפי נוהל זה ישמש לתיקון נזקים פיזיים שנגרמו למבנה מתקן האכסון ולריהוט שנפגם בעקבות אירוח המפונים, לרבות נזקים שנגרמו למתקן האכסון בשטחים הציבוריים שקיימים בו, ככל שקיימים.
ב. הנוהל יופעל ב-2 שלבים - בשלב הראשון יוקצה סכום הכסף לשיפוץ לכל מתקן אכסון שיגיש בקשת השתתפות בנוהל ויעמוד בתנאי הסף, על פי כללי הנוהל. בשלב השני, לאחר ביצוע השיפוץ, יגישו מתקני האכסון את הוכחות ביצוע השיפוצים - גם אם השיפוץ לתיקון נזקי המפונים בוצע טרם פרסום הנוהל, לצורך קבלת תשלום מהמשרד.
הפיצוי לפי נוהל זה יינתן בגין אירוח מפונים בתקופת הנוהל - התקופה שבין יום 7.10.2023 ובין יום 31.12.2024.
א. רשאי להגיש בקשה להשתתפות בנוהל רק "מפעיל מתקן אכסון" כהגדרתו בנוהל, או "מפעיל חדש" כהגדרתו בסעיף 9א(1) (להלן - "מגיש הבקשה").
ב. מתקן אכסון יהיה זכאי לקבלת פיצוי על פי הנוהל בתנאי שסך כל הלינות המוכרות של מפונים ששהו במתקן בתקופת הנוהל חלקי מספר יחידות האירוח או דירות האירוח הקיימות בו, לפי העניין, הוא 30 או יותר(כלומר - בממוצע בכל יחידת אירוח במתקן היו לפחות 30 לינות מוכרות בתקופת הנוהל)[4].
7. שלב ראשון - הקצאת סכום הפיצוי
הקצאת סכום הפיצוי למתקן אכסון תהיה על פי חלקן היחסי של מספר הלינות המוכרות של מפונים ששהו במתקן האכסון בתקופת הנוהל, מתוך סך כל הלינות המוכרות של מפונים בכל מתקני האכסון שאירחו מפונים בתקופת הנוהל שהגישו בקשת השתתפות בנוהל ועמדו בתנאי הסף, על פי סוג המתקן ורמתו, ביחס לתקציב הנתון.
יודגש כי מספר הלינות המוכרות מתייחס לכלל הלינות של אנשים במתקן האכסון, בלא קשר לגיל המתאכסן (ילד או מבוגר) ולחלוקת האנשים לחדרים. חישוב סכום ההקצאה ייערך כדלקמן:
א. תחילה יחושב מספר הלינות המוכרות של מפונים ששהו במתקן האכסון בתקופת הנוהל, על פי כללי הנוהל.
ב. סכום הפיצוי שיוקצה למתקן אכסון יהיה גם בהתאם לסיווגו של מתקן האכסון ולרמתו, ביחס ישיר לתעריף ללינת מבוגר בחדר זוגי שנקבע לו בהסכם לאירוח מפונים עליו חתם, ובאם שונה סיווגו או שונתה רמתו של המתקן לאחר מכן על ידי המשרד - בהתאם לתעריף ללינת מבוגר בחדר זוגי שנקבע לו על ידי המשרד לאחר השינוי האחרון, כמפורט בטבלה שלהלן:
|
האחוז מתעריף לינת מבוגר בחדר זוגי במתקן אכסון מלונאי רמה א׳ |
תעריף לינת מבוגר בחדר זוגי בש"ח (ללא מע"מ) |
סוג המתקן ורמתו |
|
|
100% |
426.63 |
מתקן אכסון מלונאי ברמה אי |
(1 |
|
92% |
392.37 |
מתקן אכסון מלונאי ברמה בי |
(2 |
|
85% |
362.52 |
מתקן אכסון מלונאי ברמה גי, אכסניית נוער, מתקן אכסון אחוד, או מתקן אכסון שנחתם עמו הסכם פרטני בתעריף ללינת מבוגר בחדר זוגי זהה לתעריף זה במתקן אכסון מלונאי ברמה גי |
(3 |
|
52% |
220 |
מתקן אכסון כפרי (צימר), דירת אירוח |
(4 |
|
|
בהתאם לכך, מספר הלינות המוכרות של מפונים בכל מתקן אכסון יוכפל באחוז מתעריף לינת מבוגר בחדר זוגי במתקן אכסון מלונאי ברמה אי שנקבע למתקן האכסון על פי סוגו ורמתו, כמפורט בטבלה שלעיל(להלן - "לינה משוקללת").
ג. בשלב הסופי יחושב החלק היחסי של הלינות המשוקללות שהוכרו למתקן האכסון על פי סוגו ורמתו (כאמור בסעיף 7.ב. לעיל) מתוך סך כל הלינות המשוקללות שהוכרו לכלל מתקני האכסון שאירחו מפונים בתקופת הנוהל ועמדו בתנאי הסף של הנוהל (להלן - "האחוז המשוקלל"). האחוז המשוקלל יוכפל בתקציב הנתון ויהווה את סכום ההקצאה שיוקצה למתקן האכסון לצורך תיקון נזקי המפונים (להלן - "סכום ההקצאה").
דוגמה: נניח שקיימים 4 מתקני אכסון - מתקן אכסון מלונאי ברמה אי, מתקן אכסון מלונאי ברמה בי, מתקן אכסון מלונאי ברמה גי ומתקן אכסון מסוג דירות אירוח. לכל אחד מהמתקנים אושרו 1,000 לינות מוכרות, והתקציב הקיים לכל המתקנים יחד הוא 10,000 ₪. סכום ההקצאה לכל מתקן במקרה זה יהיה כמפורט בטבלה שלהלן:
|
סכום ההקצאה (בש"ה) |
אחוז משוקלל (מסי הלינות המשוקללות חלקי סך הלינות המשוקללות) |
מספר לינות משוקללות |
אחוז מתעריף לינת מבוגר בחדר זוגי במתקן אכסון מלונאי רמה א׳ |
מספר לינות מוכרות |
סוג המתקן ורמתו |
|
3,000 |
1000 %"3 = 3290 |
1,000 |
100% |
1,000 |
מתקן אכסון מלונאי רמה אי |
|
2,800 |
920 3290 = 28% |
920 |
92% |
1,000 |
מתקן אכסון מלונאי רמה בי |
|
2,600 |
850 3290 = 26% |
850 |
85% |
1,000 |
מתקן אכסון מלונאי רמה גי |
|
1,600 |
520 3290 = 16% |
520 |
52% |
1,000 |
דירות אירוח |
|
10,000 |
100% |
3,290 |
|
4,000 |
סה"כ |
8. שלב שני - הגשת דוח ביצוע והשתתפות המשרד
א. לאחר ההקצאה וביצוע השיפוץ לשיקום הנזקים שנגרמו למתקן האכסון עקב אירוח מפונים, יגיש מתקן האכסון דוח ביצוע, עם פירוט פעולות השיפוץ שבוצעו ועלותן.
ב. סכום הפיצוי שישולם למתקן האכסון
לא יעלה על 75% מהסכום שהוציא מפעיל מתקן האכסון בפועל
לשיקום נזקים בעקבות אירוח מפונים במתקן, כשהסכום אינו כולל מע"מ. סכום זה
לא יעלה, בכל מקרה, על סכום ההקצאה שהוקצה למתקן על פי סעיף 7 לעיל.
במתקני אכסון שאינם דירות אירוח או צימרים, אם בוצעה החלפה של מפעיל מתקן האכסון מיום תחילת תקופת הנוהל עד למועד הגשת בקשת ההשתתפות בנוהל עבור מתקן האכסון, יחולו הכללים הבאים:
1) לעניין סעיף זה -
"בעל הזכויות במתקן האכסון" - מי שרשום כבעלים של הזכויות הקנייניות במתקן האכסון (לפי נסח רישום מקרקעין), או מי שחתום על הסכם שכירות או הסכם ניהול או הסכם הפעלה של מתקן האכסון בשם בעל הזכויות הקנייניות בו. "המפעיל החדש" - מי שהחל להיות בעל הזכויות במתקן האכסון לאחר תחילת תקופת הנוהל, והוא בעל הזכויות במתקן האכסון בעת הגשת הבקשה. "המפעיל הקודם" - מפעיל מתקן האכסון כהגדרתו בנוהל זה עד למועד העברת הזכויות במתקן האכסון למפעיל החדש.
2) אם המפעיל הקודם לא ביצע שיפוץ בנכס לתיקון נזקי המפונים - המפעיל החדש בלבד יהיה זכאי לקבלת פיצוי על פי הנוהל. בהקצאת סכום הפיצוי למפעיל החדש, ניתן יהיה לכלול גם את הלינות המוכרות של מפונים ששהו במתקן האכסון בתקופת המפעיל הקודם, וזאת בתנאי שהמפעיל החדש יספק את הנתונים הנדרשים בנוגע להפעלת המתקן על ידי המפעיל הקודם - שם המתקן, כתובתו, שם המפעיל הקודם, מספר החברה או העוסק המורשה של המפעיל הקודם [ומספר הספק שאושר לו (מספר מרכב"ה) - אם ידוע לו].
יובהר כי המפעיל החדש יהיה זכאי לפיצוי על פי הנוהל גם אם לא אירח מפונים במתקן האכסון בתקופה בה הוא מפעילו, ואינו "ספק מאושר" לקבלת תשלומים עבור אירוח מפונים ממשרד התיירות.
כמו כן, גם בבדיקת עמידת המפעיל החדש בתנאי הסף שבסעיף 6ב. ניתן יהיה לכלול גם את הלינות המוכרות של מפונים ששהו במתקן האכסון בתקופת המפעיל הקודם, כך שהבדיקה תהיה בהתאם לנתוני הלינות המוכרות המצטברים של המפעיל החדש והמפעיל הקודם ביחד. לפיכך, יראו את המפעיל החדש כעומד בתנאי הסף אם הוא עצמו עומד בתנאי הסף, או שהמפעיל הקודם עומד בתנאי הסף, או שעל פי נתוני הלינות המוכרות של שניהם ביחד הם עומדים בתנאי הסף.
3) אם המפעיל הקודם ביצע שיפוץ בנכס לתיקון נזקי המפונים - המפעיל הקודם יהיה זכאי לקבלת פיצוי על פי הנוהל בהתאם לסכום שהוציא בפועל לצורך ביצוע שיפוצים כאמור בסעיף 8 לעיל, ועד לסכום ההקצאה המגיע לו על פי סעיף 7 לעיל.
אם המפעיל הקודם לא מיצה את מלוא סכום ההקצאה שהוקצה לו, יתרת סכום ההקצאה תוכל להיזקף לטובת המפעיל החדש, על פי התנאים המפורטים בסעיף 2) לעיל. במקרה זה, הקצאת סכום הפיצוי למפעיל החדש תהיה על פי מספר הלינות המוכרות שהוכרו לשני המפעילים יחד, בניכוי הסכום שיוקצה למפעיל הקודם על סמך דוח הביצוע שהגיש.
בדיקת עמידת המפעיל הקודם בתנאי הסף שבסעיף 6ב. תהיה על פי נתוניו - מספר הלינות המוכרות שהוכרו לו ביחס למספר יחידות האירוח/דירות האירוח הקיימות בו.
^ÎHYÎ/)3 Vvvl~ לשכת מנס ל
בבדיקת עמידת המפעיל החדש בתנאי הסף שבסעיף 6ב. ניתן יהיה לכלול גם את יתרת הלינות המוכרות של מפונים שהוכרו למפעיל הקודם ושההקצאה בגינן לא נוצלה בדוח הביצוע של המפעיל הקודם, כאמור. 4) אופן הגשת הבקשה במקרה של החלפת מפעיל מתקן האכסון:
א) מפעיל קודם שביצע שיפוץ בנכס ומגיש בקשת השתתפות בנוהל, יצרף כבר בשלב הגשת הבקשה גם את דוח הביצוע בגין השיפוצים שביצע במתקן האכסון לתיקון נזקי המפונים (וזאת על אף האמור בסעיף 8א. - שדוח הביצוע יוגש רק לאחר ההקצאה) וכן את הסכם העברת הזכויות במתקן האכסון מהמפעיל הקודם למפעיל החדש (ניתן להשחיר נתונים כספיים).
ב) מפעיל חדש המגיש בקשת השתתפות בנוהל, יצרף לבקשתו את נספח א׳3- טופס בקשה לתשלום פיצוי ל"מפעיל חדש" וכן את הסכם העברת הזכויות במתקן האכסון מהמפעיל הקודם למפעיל החדש(ניתן להשחיר נתונים כספיים).
ב. רישום לינה של מפונה במספר מתקני אכסון
אם קיים רישום לינה של מפונה ביותר ממתקן אכסון אחד באותו יום שלא הוכרע מי זכאי לתשלום בגינו עד למועד הקצאת סכום הפיצוי על פי הלינות כאמור בסעיף 7א. לעיל, יוכר לכל מתקן אכסון החלק היחסי של הלינה עבור אותו יום. כך, אם למפונה רשומות לינות ב-2 מתקני אכסון באותו יום - תוכר לכל מתקן חצי לינה עבור אותו יום, אם למפונה רשומות לינות ב-3 מתקני אכסון באותו יום - תוכר לכל מתקן שליש לינה עבור אותו יום, וכן הלאה.
ג. Non Show
מתקן אכסון מלונאי אשר הוכר כזכאי לקבלת תשלום ממשרד התיירות עבור לינת מפונה לפי תעריף "Non Show", יום זה לא יוכר כלינה לצורך הקצאת סכום הפיצוי על פי הלינות כאמור בסעיף 7א. לעיל וכן לא יוכר לצורך העמידה בתנאי הסף כאמור בסעיף 6ב. לעניין זה, Non Show - בהתאם לסעיף 3.17 להסכם לאירוח מפונים במתקני אכסון מלונאים שנחתם ביום 30.11.2023 בין התאחדות המלונות בישראל לבין משרד התיירות.[5]
ד. מתקן אכסון ששונה סיווגו או רמתו
1) הפיצוי למתקן אכסון שסיווגו על פי סוגי מתקני האכסון השונים כאמור בסעיף 7ב. לעיל שונה על ידי המשרד, יהיה על פי הסיווג האחרון שנקבע לו על ידי המשרד.
2) הפיצוי למתקן אכסון מלונאי שרמתו כאמור בסעיף 7ב. לעיל שונתה על ידי המשרד, יהיה על פי הרמה האחרונה שנקבעה לו על ידי המשרד.
ה. ביצוע שיפוץ על ידי בעל מתקן אכסון (שאינו דירות אירוח או צימרים)
|
|
במתקני אכסון שאינם דירות אירוח או צימרים, אם מתקן האכסון שאירח מפונים מופעל באמצעות מפעיל שאינו הבעלים של המתקן, ובעל מתקן האכסון ביצע שיפוץ לשיקום נזקי המפונים עד למועד האחרון להגשת הבקשות, יוכל בעל מתקן האכסון להגיש את בקשת ההשתתפות בנוהל בשם מתקן האכסון במקום מפעיל המתקן, וזאת בתנאי שיצרף לבקשתו את המסמכים הבאים:
1) אישור ממפעיל מתקן האכסון כי הוא לא שיפץ ולא מתכוון לשפץ את מתקן האכסון לצורך שיקום נזקי המפונים.
2) נתונים אודות מפעיל מתקן האכסון שאירח את המפונים - שם מפעיל המתקן, מספר החברה או העוסק המורשה שלו, ומספר הספק שאושר לו (מספר מרכב"ה).
3) בעל מתקן אכסון המגיש בקשת השתתפות בנוהל, כאמור, יגיש את בקשתו באמצעות טופס הבקשה המצורף לנוהל כנספח א׳4.
4) יש לצרף כבר בשלב הגשת הבקשה את דוח הביצוע בגין השיפוצים שביצע הבעלים במתקן האכסון לתיקון נזקי המפונים (וזאת על אף האמור בסעיף 8א.).
א. הרכב ועדת התמיכות לעניין נוהל זה יהיה כדלקמן:
1) סמנכ"לית בכירה חוויית התייר - יו"ר הוועדה.
2) מנהלת אגף אי שירותי תיירות - חברה
3) חשב המשרד או נציגו - חבר
4) היועץ המשפטי או נציגו - חבר
5) מנהל תחום בכיר תקציבים - חבר
ב. הוועדה תדון בבקשות על פי כללי הנוהל, ותטפל בחריגים ובהשגות.
ג. הוועדה רשאית
להסתייע בוועדות משנה מטעמה, בשירותי ייעוץ של משרדי רואי חשבון חיצוניים ובכל
גורם מקצועי אחר, ככל שתמצא לנכון.
|
|
הסכום הנ"ל נקבע מכיוון שבמערכת המרכב"ה סכום התמיכה המבוקש מהווה את סכום התמיכה המקסימלי שניתן לתת למבקש, ובנוהל זה סכום התמיכה המקסימלי למתקן האכסון אינו ידוע למבקש, ונקבע על ידי המשרד בתהליך המפורט בסעיף 7 לעיל. יודגש כי הסכום המצוין לעיל הינו סכום סמלי שנועד להגן על מגיש הבקשה מציון סכום נמוך מדי בבקשתו, והוא אינו מהווה אינדיקציה כלשהיא לסכום התמיכה שיינתן בפועל.
הבקשה תוגש במסגרת קול קורא שמספרו_________ לא יאוחר מתאריך__________ .
בקשה שתוגש במועד תיבדק על ידי הוועדה בהתאם להוראות נוהל זה ולנהלי החשב הכללי הרלוונטיים. יודגש, כי בקשה שתוגש לאחר המועד שנקבע בסעיף וי לעיל - תידחה על הסף. הוועדה רשאית לבקש הבהרות והשלמות ולדרוש כל מסמך ונתון נוסף מעבר למסמכים שהוגשו ו/או נדרשו. אם יתברר שנדרשת השלמת מסמכים או נתונים, תישלח הודעה על כך על ידי הוועדה או נציג מטעמה למגיש הבקשה באמצעות דואר אלקטרוני. על מגיש הבקשה להשלים את המסמכים או הנתונים הנדרשים בתוך 7 ימי עסקים מיום קבלת ההודעה בדואר האלקטרוני. במידה ולא יושלמו המסמכים במועד, ועדת התמיכות תהיה רשאית להאריך את התקופה, או לדון בבקשה על סמך המסמכים והנתונים שבפניה.
|
|
|
ו. ז. ח. |
|
ט. י |
הוועדה תדחה בקשה שלא תעמוד בתנאי הסף של הנוהל. הודעה על כך תישלח למגיש הבקשה. במידה ואושרה בקשה, תישלח למגיש הבקשה הודעה אודות סכום ההקצאה שהוקצה למתקן האכסון לצורך ביצוע השיפוץ לשיקום הנזקים.
|
|
עם תום ביצוע השיפוץ לשיקום הנזקים שנגרמו למתקן האכסון עקב אירוח מפונים, יגיש מתקן האכסון דוח ביצוע, עם פירוט פעולות השיפוץ שבוצעו ועלותן.
דוח הביצוע יוגש עד 6 חודשים לכל היותר ממועד עזיבת אחרון המפונים את מתקן האכסון, או 6 חודשים מהיום בו נשלחה הודעה למתקן האכסון בדבר סכום ההקצאה שהוקצה לו לפי סעיף 7 לעיל, לפי המאוחר ביניהם. דוח ביצוע שיוגש לאחר מועדים אלה ייפסל. הדוח יוגש על גבי טופס דוח הביצוע המצורף לנוהל כנספח בי על צרופותיו, בהתאם להוראות המפורטות בנספח, באמצעות פורטל התמיכות של מערכת מרכב"ה. דוח הביצוע יכלול, בין השאר:
1) תצהיר מורשה חתימה של מגיש הבקשה בפני עורך דין, לפיו הכספים המבוקשים על ידו הושקעו בתיקון הנזקים הישירים בלבד שנגרמו בעקבות אירוח מפונים, ועומדים בתנאי
הנוהל.
2) אישור רואה החשבון של מתקן האכסון המאשר כי ההוצאות המפורטות בדו"ח הביצוע
הושקעו בפועל על ידי המתקן לצורך תיקון של נזקים (נספח גי לנוהל). דוחות שלא ימולאו כראוי או שלא יצורפו להם כל המסמכים והאישורים הנדרשים - הוועדה רשאית שלא לבדקם כלל, על פי שיקול דעתה. מורשה החתימה של מגיש הבקשה יידרש להצהיר כדלקמן:
1)
כי אינו זכאי לקבל פיצוי או תשלום אחר מגורם כלשהו (שאינו חברת ביטוח) בגין הנזקים
שנגרמו לו בעקבות אירוח מפונים, ואם קיבל - ינוכו הסכומים שקיבל מסכום הפיצוי
שיינתן למתקן האכסון על פי נוהל זה.
2) כי אם מתקן האכסון זכאי לפיצוי או שיפוי מחברת ביטוח בעבור הנזקים שנכללו בדוח הביצוע, הוא מיצה את ההליכים לקבלת הפיצוי או השיפוי מהמבטח בטרם פנה למשרד התיירות לקבלת פיצוי על פי הנוהל עבור נזקים אלו. ככל שקיים כיסוי ביטוחי, מגיש הבקשה יהיה זכאי לקבל בגין נזקים אלו פיצוי רק עד תקרת גובה ההשתתפות העצמית.
3) כי עם קבלת הפיצוי ממשרד התיירות על פי הנוהל, לא תהינה לו תביעות כלשהן מהמדינה בגין נזקים שנגרמו לו בשל אירוח מפונים בתקופת הזכאות לאירוח מפונים בעקבות מלחמת "חרבות ברזל" בהתאם להחלטות הממשלה.
א. בדיקת דוחות הביצוע תיעשה על ידי הוועדה בסיוע רואה חשבון מטעמה.
ב. הוועדה רשאית בכל עת, על פי שיקול דעתה, לבצע בדיקות בעצמה או באמצעות גורם מטעמה ולדרוש לעיין באסמכתאות המקוריות או להגיש מסמכים נוספים והבהרות לדוחות, וזאת הן במהלך בדיקת דוחות הביצוע והן לאחר אישורם והעברת התשלום. מגיש הבקשה מתחייב לשתף פעולה עם בדיקה זו, ולהעביר לידי המשרד כל מסמך הקשור לפיצוי על פי נוהל זה בהתאם לדרישות הוועדה בתוך 10 ימי עבודה מיום קבלת דרישת הוועדה.
ג. מתקן האכסון נדרש לשמור על הקבלות והחשבוניות בגין ההוצאות ששולמו עבור תיקון הנזקים לתקופה של 3 שנים. לוועדה סמכות, כאמור, לדרוש ממתקן האכסון להציג קבלות, חשבוניות וכל מסמך אחר, על מנת לוודא כי הכספים המבוקשים אכן הושקעו בתיקון הנזקים הישירים מאירוח המפונים. הוצאות שלא יהיו מגובות בקבלות ו/או חשבוניות לא יהיו זכאיות לתשלום, ואם שולם בגינן - מתקן האכסון יחויב להשיב למשרד את התשלומים שקיבל בגינן כשהן נושאות ריבית והצמדה, כאמור בהוראות החשב הכללי.
14. מתקן אכסון מסוג דירות אירוח ומתקן אכסון כפרי (צימר)
במתקן אכסון מסוג דירות אירוח או מתקן אכסון כפרי (צימר), הבקשה ודוח הביצוע יוגשו על ידי מפעיל מתקן האכסון עבור כל הדירות ו/או הצימרים אותם הוא מייצג. יודגש כי בעלי דירות אירוח או צימרים שאירחו מפונים יוכלו לקבל את התמיכה אך ורק באמצעות מפעיל מתקן האכסון המייצג אותם, אשר דיווח על האירוח במערכת יחד, ובהתאם ללינות המוכרות שלו. הואיל ובדירות אירוח ובצימרים בדרך כלל לא קיים מתקן אכסון מרכזי אחד בו לנו המפונים, והבעלות על הדירות או הצימרים לא שייכת בהכרח למגיש הבקשה, אלא עשויה להתחלק בין מספר בעלים, על מתקן כזה לעמוד בתנאים הבאים:
א. מפעיל מתקן האכסון יידרש לפרט בטופס הבקשה הייעודי למתקני אכסון מסוג דירות אירוח או צימרים (המצורף כנספח א׳2 לנוהל) את נתוני כל דירות האירוח או הצימרים אותם הוא מייצג כמפעיל המתקן בהם לנו מפונים בתקופת הנוהל ועבורם קיבל תשלום מהמשרד, תוך ציון כתובתם המלאה (יישוב, רחוב, מספר בית ומספר הדירה או הצימר) המאפשר את זיהוים והתקופה בה הוא ייצג כל אחד מהם, כמפורט בנספח א׳2(1) לנוהל.
|
|
|
לשכת מנכ"ל |
ב. מפעיל מתקן האכסון יידרש להצהיר בטופס הבקשה:
|
|
1) כי הודיע לכל בעלי דירות האירוח או הצימרים אותם הוא מייצג כמפעיל המתקן, על קיומו של נוהל זה ועל האפשרות לקבל תמיכה מהמשרד עבור שיפוץ הדירה או הצימר בהתאם
לנוהל.
2) כי הוא יעביר את סכום הפיצוי שיקבל מהמשרד לבעלי דירות האירוח או הצימרים אותם הוא מייצג כמפעיל המתקן לצורך שיפוץ הדירה או הצימר, בהתאם לביצוע השיפוץ בפועל.
ג. מפעיל מתקן האכסון יידרש לחתום על כתב שיפוי בנוסח המצורף כנספח א׳2(2) לנוהל, על פיו הוא מתחייב לשפות את משרד התיירות בגין כל נזק או תשלום שהמשרד יחויב בו במסגרת תביעה שתוגש כנגד המשרד בנוגע לנוהל זה על ידי בעל הזכויות בדירת אירוח או צימר בהם התארח מפונה, והמפעיל קיבל בעבור אירוחו תשלום מהמשרד, והכל כמפורט בנספח.
ד. הגשת דוח ביצוע - בנוסף לאמור בסעיפים 12 ו-13 לעיל, מפעיל מתקן אכסון מסוג דירות אירוח או צימרים יידרש להמציא דוח ביצוע אודות פעולות השיפוץ שבוצעו ועלותן, תוך פירוט רשימת הדירות והצימרים בהם בוצעו השיפוצים, ופירוט העבודות שבוצעו בכל דירה או צימר אותם הוא מייצג כמפעיל המתקן.
א. מגיש בקשה המעוניין להשיג על החלטת הוועדה, רשאי להגיש השגה על ההחלטה.
ב. ההשגה תוגש באמצעות המייל הייעודי בלבד, בתוך 30 יום מיום קבלת ההודעה על החלטת הוועדה. ההשגה תהיה מנומקת ויצורפו לה מסמכים רלוונטיים.
ג. הוועדה תתכנס ותדון בהשגות בהקדם האפשרי, ותשלח למשיג החלטה מנומקת.
16. הקטנת סכום התמיכה, ביטולה וקיזוז
א. המשרד רשאי להקטין את סכום התמיכה או לבטלה, אם יתברר כי היא ניתנה על בסיס נתונים לא נכונים ואם יש למשרד חשש סביר כי מגיש הבקשה פעל שלא על פי דין,
ב. החליט המשרד על הקטנת סכום התמיכה או על ביטולה, ישיב מגיש הבקשה למשרד בתוך 10 ימי עבודה ממועד הדרישה את הסכומים ששולמו לו ושהוחלט על ביטולם, בתוספת הפרשי הצמדה וריבית של החשב הכללי.
ג. אם יתגלה כי שולמו כספים על בסיס דיווח כוזב, מגיש הבקשה ישיב את מלוא כספי התמיכה ששולמו לו, בתוספת הפרשי הצמדה וריבית של החשב הכללי, בתוך 10 ימי עבודה ממועד הדרישה, ולא יהיה זכאי לקבל סיוע כלשהו מהמשרד בכל נושא שלגביו יפרסם המשרד נוהל סיוע בעתיד.
|
|
ד. קיזוז - המשרד שומר לעצמו את הזכות
לקזז את הסכומים ששולמו למגיש הבקשה ביתר או שאינם מגיעים למגיש הבקשה על פי נוהל
זה, מכל סכום לו זכאי מגיש הבקשה מהמשרד או מגוף ממשלתי אחר מכוח נוהל זה או מכוח
כל התחייבות אחרת. כמו כן, במקרה שיש למגיש הבקשה חוב כלשהו כלפי המשרד, רשאי
המשרד לקזזו מסכום התמיכה.
יובהר כי נוהל זה כפוף להוראות חוק חופש המידע, ולנהלי המשרד שעניינם העברת מידע בין גופים
ציבוריים. נתונים כדוגמת היקפי הבקשות וסכומי התמיכה מחויבים בפרסום שנתי, ויתכן ויעמדו
לעיון צדדים שלישיים על יסוד פניות שתתקבלנה.
הגשת בקשה לסיוע לפי נוהל זה, תיחשב כהסכמה להעברת נתונים אלה לצד ג׳.
א. התקציב המיועד עבור שיקום מתקני אכסון שקלטו מפונים במלחמת "חרבות ברזל" הוא בסכום של עד 175 מיליון ₪, כמפורט להלן.
ב. תקציב זה מיועד גם להפעלת נוהל חלוקת תמיכות לגופים אחרים המחזיקים או מפעילים מתקני אכסון שקלטו מפונים לפי הוראת תכ"מ מספר 6.2. הדיון בחלוקת המענקים לשני נהלים אלו יתבצע במקביל ומאותו תקציב, כאשר היקף המענקים שיחולקו בשני הנהלים לא יעלה על 175,000 מיליון ₪.
ג. יודגש כי הפעלת הנוהל מותנית בקיומו של תקציב מתאים בתקנה הרלוונטית בתקציב המשרד, וכי לא תתקבל החלטה סופית של ועדת התמיכות בדבר חלוקת התמיכה והיקפה לכל אחד ממתקני האכסון, טרם תקצוב הנושא בתקציב המשרד.
ד. המשרד יקצה חלק מהתקציב עבור בדיקות חשבונאיות וביקורות עומק שייערכו במתקני האכסון, וכן עבור תשלומים נוספים שהמשרד יידרש לשלם על פי נוהל זה (בעקבות השגות, שינויי סיווג ורמה של מתקני אכסון, וכל מקרה אחר).
ה. במידה ותישאר יתרה תקציבית לאחר חלוקת כל כספי התמיכה על פי הנוהל, לרבות נוהל התמיכה לגופים אחרים (כאמור לעיל) ותשלום כל ההוצאות להפעלת הנוהל, תיתכן חלוקת יתרת התקציב למתקני האכסון, בהתאם לאחוז ההקצאה המשוקלל שנקבע להם על פי סעיף 7 לעיל(להלן - "חלוקת עודפים"). יודגש כי חלוקת העודפים תהיה על פי דוח הביצוע שהוגש על ידי מתקני האכסון, ורק למתקנים שהסכום בו שיפצו את המתקן עולה על 133% מסכום ההקצאה שהוקצה להם.
נוהל זה הוא נוהל תמיכה רב שנתי לחלוקת כספי תמיכה למתקני אכסון זכאים על פי תנאיו לתקופה
מיום פרסומו ועד 31.12.2027. במידת הצורך תוארך התקופה.
לשאלות ובירורים ניתן לפנות לגב׳ מורן בנימין לכתובת הדואר האלקטרוני:
תחילתם של מבחנים אלה ביום פרסומם.
|
|
חיים כץ שר התיירות
לגופו של מקרה ובהתאם לנסיבות. כמו כן, המשרד שומר לעצמו את הזכות לביצוע בדיקה של מספר יחידות האירוח
במתקן.
9. סוגיות שונות
א. החלפת מפעיל מתקן אכסון (שאינו דירות אירוח או צימרים)
מתקן האכסון המלונאי בדבר קליטה בפועל של המפונים (Non-Show), יהיה זכאי מתקן האכסון המלונאי לתעריף
של לילה אחד לפי מחיר מבוגר בחדר זוגי או ילד בחדר הורים, לפי העניין, בהתאם למחירים הקבועים בנספח א׳,
וזאת בכפוף להצגת אסמכתאות מספקות לכך."
11. הגשת בקשות ובדיקתן
א. מגיש בקשה המעוניין לקבל את תמיכת המשרד בשיפוץ מתקן האכסון שהוא מפעיל, יגיש בקשת השתתפות בנוהל באמצעות טופס הבקשה המצורף לנוהל כנספח אי על צרופותיו, בהתאם לסיווג המתקן.
ב. הבקשה תוגש כשהיא מלאה ותקינה ויצורפו לה כל האישורים והמסמכים הנדרשים.
ג. הבקשה תוגש באמצעות פורטל התמיכות הממשלתי במערכת המרכב"ה, כאשר הקבצים חתומים על ידי מורשי החתימה של מגיש הבקשה.
פרטים נוספים בקישור: -https://www.gov.il/he/departments/general/merkava-portal supports
ד. הבקשה תוגש לפי מספר הספק במרכב"ה שהוקצה למתקן האכסון. ככל שמגיש הבקשה מפעיל מספר מתקני אכסון, הבקשה תוגש עבור כל מתקן אכסון בנפרד.
ה. בבקשה במרכב"ה יש לרשום בסעיף סכום התמיכה המבוקש לצורך ביצוע השיפוץ את הסכום 7,654,321 ש"ח.
[1] מבחן התמיכה פורסם בי"פ______________
[2] ס"ח התשמ"ה, עמ׳ 60 ; התשנ"ב, עמ׳ 34.
[3] שיקום מתקני אכסון שקלטו מפונים ועידוד תיירות פנים משרד ראש הממשלה
[4]בכל מקרה בו חל במהלך תקופת הנוהל שינוי במספר יחידות / דירות האירוח במתקן האכסון המשרד יקבל החלטה
[5]סעיף 3.17 להסכם קובע כדלקמן: "ככל שיהיה חוסר בין מספר המפונים שהופנו על ידי המטה המשותף לבין דיווח