תזכיר טיוטת צו הפרות תעבורה מנהליות (שינוי התוספת הראשונה לחוק), התשפ"ו-2025

טיוטת צו

 

א. שם הצו המוצע

צו הפרות תעבורה מינהליות (שינוי התוספת הראשונה לחוק), התשפ"ו-2025

 

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו

חוק הפרות תעבורה מינהליות, התשפ"ד-2024 (להלן, גם – החוק) התקבל בקריאה שנייה ושלישית בכנסת ביום 25 ביולי 2024 ופורסם בספר החוקים של מדינת ישראל ביום 7 באוגוסט 2024.

סעיף 47(א) לחוק קובע כי "תחילתו של חוק זה 15 חודשים מיום פרסומו (להלן – יום התחילה);..."; בהתאם לכך צפוי חוק הפרות תעבורה מינהליות להיכנס לתוקף ביום 7 בנובמבר 2025.

עניינו של צו זה בהחרגת הפרות תעבורה מסוג 'הפרות חניה' כהגדרתן בסעיף 3(ה) לחוק (להלן – הפרות חניה), אשר נאכפות על-ידי רשויות מקומיות, מהתוספת הראשונה לחוק.

בהקשר זה יצוין כי מלכתחילה הפרות חניה אשר נאכפות על-ידי רשויות מקומיות לא היו אמורות להיכלל בתוספת הראשונה לחוק הפרות תעבורה מינהליות, בשלב חקיקת החוק; על כך ניתן ללמוד בין היתר מדברי ההסבר לסעיף 3 להצעת חוק הפרות תעבורה מינהליות, התשפ"ב-2021 (להלן – הצעת החוק); ראו שם בעמוד מספר 311 להצעת החוק. בתוך כך יוער כי אין בתיקון המוצע כדי למנוע את הכללתן של הפרות חניה אשר נאכפות על-ידי רשויות מקומיות בתוספת הראשונה לחוק בעתיד, זאת בכפוף כמובן להיערכות כלל הגורמים הנוגעים בדבר.    

 

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:


 

טיוטת צו מטעם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים:

טיוטת צו הפרות תעבורה מינהליות (שינוי התוספת הראשונה לחוק), התשפ"ו-2025

 

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 3(ד) לחוק הפרות תעבורה מינהליות, התשפ"ד-2024 (להלן – החוק),[1] בהסכמת שר המשפטים ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אני מצווה לאמור:

תיקון סעיף 1 לתוספת הראשונה

1.  

בתוספת הראשונה לחוק, בסעיף 1 לה, במקום האמור בו יבוא:

"הפרות לפי פקודת התעבורה, למעט הפרות חניה כהגדרתן בסעיף 3(ה) לחוק אשר נאכפות על-ידי פקח או עובד הרשות המקומית שהוסמך לכך לפי כל דין:".    

תיקון סעיף 2 לתוספת הראשונה

2.  

בתוספת הראשונה לחוק, בסעיף 2 לה, במקום האמור בו יבוא:

"הפרות לפי תקנות התעבורה, למעט הפרות חניה כהגדרתן בסעיף 3(ה) לחוק אשר נאכפות על-ידי פקח או עובד הרשות המקומית שהוסמך לכך לפי כל דין:".    

 

 

 

 

___ ב______ התשפ"ו                                                                     __________________

(___ ב______ 2025)                                                                                    מירי רגב                                                                                                                       שרת התחבורה והבטיחות בדרכים    

(חמ ___________)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

דברי הסבר

חוק הפרות תעבורה מינהליות, התשפ"ד-2024 (להלן, גם – החוק) התקבל בקריאה שנייה ושלישית בכנסת ביום 25 ביולי 2024 ופורסם בספר החוקים של מדינת ישראל ביום 7 באוגוסט 2024.

סעיף 47(א) לחוק קובע כי "תחילתו של חוק זה 15 חודשים מיום פרסומו (להלן – יום התחילה);..."; בהתאם לכך צפוי חוק הפרות תעבורה מינהליות להיכנס לתוקף ביום 7 בנובמבר 2025.

עניינו של צו זה בהחרגת הפרות תעבורה מסוג 'הפרות חניה' כהגדרתן בסעיף 3(ה) לחוק (להלן – הפרות חניה), אשר נאכפות על-ידי רשויות מקומיות, מהתוספת הראשונה לחוק.

בהקשר זה יצוין כי מלכתחילה הפרות חניה אשר נאכפות על-ידי רשויות מקומיות לא היו אמורות להיכלל בתוספת הראשונה לחוק הפרות תעבורה מינהליות, בשלב חקיקת החוק; על כך ניתן ללמוד בין היתר מדברי ההסבר לסעיף 3 להצעת חוק הפרות תעבורה מינהליות, התשפ"ב-2021 (להלן – הצעת החוק); ראו שם בעמוד מספר 311 להצעת החוק. בתוך כך יוער כי אין בתיקון המוצע כדי למנוע את הכללתן של הפרות חניה אשר נאכפות על-ידי רשויות מקומיות בתוספת הראשונה לחוק בעתיד, זאת בכפוף כמובן להיערכות כלל הגורמים הנוגעים בדבר.   



[1] ס"ח התשפ"ד, עמ' 1328.