טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות התעבורה (הפעלת מצלמות בידי רשות אוכפת לשם תיעוד עבירת תנועה) (תיקון), התשפ"ה- 2025.

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

במרכזי הערים הגדולות בישראל נמדדים באופן תדיר ריכוזים גבוהים של מזהמי אוויר ממקור תחבורתי, דבר שעלול לגרום למחלות לב וריאה ולתמותה מוקדמת, בעיקר לאוכלוסיות רגישות. בשים לב לאמור, במסגרת תיקון מס' 84 לפקודת התעבורה (להלן: "הפקודה") הוסמכו רשויות מקומיות ואיגודי הערים להכין תכניות רב-שנתיות לניהול ולהסדרה של התחבורה בתחומן, וכן לחוקק חוקי עזר בדבר הסדרת התנועה והאמצעים שיינקטו לעניין זה, הכל לשם צמצום זיהום האוויר הנובע מתחבורה בתחום הרשויות המקומיות. בהתאם לכך, רשאיות הרשויות המקומיות ואיגודי הערים לקבוע אזורים מסוימים כ"אזורים מופחתי פליטות" ולקבוע בחוק עזר הגבלה או איסור על כניסת רכבים שתנועתם הוגבלה לאזורים אלו.

לצורך קיום אכיפה יעילה, ובשל המאפיינים הייחודים של האכיפה בעניין זה, לרבות החשש מגודש תנועה שעלול להיגרם כתוצאה מעיכוב רכבים כבדים במסגרת ביצוע אכיפה ידנית (קרי, אכיפה בה הפקח עוצר כלי רכב אקראיים בצד הדרך ובודק את רשיונם), מוצע כי האכיפה תתבצע באמצעות מצלמות. בדומה לאכיפה הנעשית כיום על ידי רשויות מקומיות בכל הנוגע לשימוש שלא כדין בנתיבי תחבורה ציבורית מבוקש לעשות שימוש במערכת צילום מיוחדת המבוססת על טכנולוגיית זיהוי לוחית רישוי (LPR – License Plate Recognition). מצלמות LPR הן מצלמות בעלות יכולת לזהות באופן אוטומטי מספרי רישוי של כלי רכב העוברים בדרך. מערכת ה- LPR מסוגלת לאגור את המספרים שייקלטו ולהשוואתם למערכות אחרות, לצורך שימוש בנתונים במתווה מסוים. שימוש במצלמות מסוג זה טומן בחובו פגיעה משמעותית בפרטיות, מעצם העובדה כי מערכת הצילום אוספת באופן שיטתי ואוטומטי מידע על תנועת אנשים במרחב הציבורי.

מטרת התיקון המוצע לתקנות התעבורה (הפעלת מצלמות בידי רשות מקומית לשם תיעוד שימוש שלא כדין בנתיב תחבורה ציבורית), תשע"ז-2016 (להלן – "התקנות העיקריות") לתקן את ההסדר הקיים, הנוגע לתיעוד  שימוש שלא כדין בנתיב תחבורה לציבורית, ולהתאים את ההוראות הכלולות בו אף לשם תיעוד עבירת כניסת רכב שתנועתו הוגבלה לאזור מופחת פליטות, על מאפייניה הייחודיים. בהתאם לכך, עולה הצורך בתיקון שם התקנות והוספת הגדרות והתאמות נוסח נוספות. יתר על כן, משמדובר בצילום בהיקף נרחב יותר מהצילום הקיים בנתיבי התחבורה הציבורית, הכולל את כלל הרכבים הנכנסים לאזורים אלו, רובם המכריע רכבים פרטיים שתנועתם לא הוגבלה, הוספו הוראות מהותיות נוספות, בין היתר לעניין אופן הצלבת המידע ומחיקת המידע העודף; חסיון מאגר הצילומים; חיוב האחראי בדיווח שנתי על עמידה בהוראות התקנות; הגבלת מספר מורשי הגישה לכמות המזערית הנדרשת לשם הפעלת המצלמות. כל זאת, לשם צמצום הפגיעה בפרטיותם של הנוסעים ברכב המצולם ועוברי דרך אחרים, בהתאם לתכלית המבוקשת ולהיקף המזערי הנדרש. יצוין כי הוראות אלה מוסיפות על ההוראות הקיימות ויחולו אף לעניין תיעוד שימוש שלא כדין בנתיב תחבורה ציבורית, לפי העניין.

התיקון מוצע במקביל להתקנת תקנות של שרת התחבורה לתיקון התוספת האחת העשרה לפקודה, בה יתווסף איסור כניסת רכב שתנועתו הוגבלה לאזור מופחת פליטות לעבירות התעבורה הניתנות לאכיפה מכוח סעיף 27א1 לפקודה.

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:

טיוטת תקנות מטעם משרד המשפטים:

טיוטת תקנות התעבורה (הפעלת מצלמות בידי רשות אוכפת לשם תיעוד שימוש שלא כדין בנתיב תחבורה ציבורית) (תיקון), התשפ"ה- 2025.

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 27א1(יד) לפקודת התעבורה (להלן – הפקודה), ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

תיקון שם התקנות

1.  

בתקנות התעבורה (הפעלת מצלמות בידי רשות אוכפת לשם תיעוד שימוש שלא כדין בנתיב תחבורה ציבורית), התשע"ו–2016[1] (להלן – התקנות העיקריות), בשם התקנות, במקום "שימוש שלא כדין בנתיב תחבורה ציבורית" יבוא "עבירות תעבורה".

תיקון תקנה 1

2.  

בתקנה 1 לתקנות העיקריות –

 

 

(1) לפני ההגדרה "אחראי" יבוא:

 

 

 

""אזור מופחת פליטות" – נתיבי נסיעה באזור מסוים שנקבעו לגביו בחוק עזר איסור או הגבלה של תנועת כלי רכב מנועי או סוגים של כלי רכב מנועי, בהתאם לתכנית מאושרת כמשמעותה בסעיף 77א(יא) לפקודה;";

 

 

(2) בהגדרת "מפקח" במקום המוגדר יבוא:

 

 

 

"אחד מאלה לפי העניין:

 

 

 

 

(1) בעבירה לפי פרט 1 לתוספת האחת עשרה – עובד הרשות המקומית שהוסמך לכך כאמור בסעיף 27א1(ב) לפקודה או עובד משרד התחבורה והבטיחות בדרכים שהוסמך למפקח כאמור בסעיף 61ז לפקודה;

 

 

 

 

(2) בעבירה לפי פרט 2 לתוספת האחת עשרה – עובד הרשות המקומית שהוסמך לכך כאמור בסעיף 27א1(ב)";

 

 

(3) בהגדרה "עבירה", לאחר "פרט 1 לתוספת" יבוא " ופרט 2";

 

 

(4) אחרי ההגדרה "עבירה" יבוא:

 

 

 

""רכב שתנועתו הוגבלה" – רכב אשר כניסתו לאזור מופחת פליטות נאסרה או הוגבלה לפי סעיף 77ד בחוק עזר;

תיקון תקנה 2

3.  

בתקנה 2(א) לתקנות העיקריות –

 

 

(1) ברישה, אחרי " הצבת מצלמה לפי תקנות אלה" יבוא "אם סבר כי הצבת מצלמה במקום מסוים דרושה", ואחרי "לשם תיעוד ביצוע עבירה" יבוא "ובשים לב לחשש מפגיעה בפרטיות הנוסעים ברכב המצולם או עוברי דרך אחרים";

 

 

(2) בפסקה (1), אחרי "תחבורה ציבורית" יבוא "או בסמוך לאזור מופחת פליטות";

 

 

(3) בפסקה (2), בסופה יבוא "במקרים שבהם לא ניתן לצלם רק את חלק הדרך הנחוץ לשם תיעוד ביצוע עבירה כאמור, יבחן האחראי שימוש באמצעים שיגבילו את יכולת המיקוד של המצלמה ואמצעים אחרים שיצמצמו את הפגיעה בפרטיות לגבי חלקי הדרך שאינן נחוצים כאמור".

 

 

(4) בפסקה (3), אחרי "התחבורה הציבורית" יבוא "ולאורך אזור מופחת פליטות";

 

 

(5) בפסקה (4), אחרי "התחבורה הציבורית" יבוא "או של האזור מופחת הפליטות, לפי העניין";

 

 

(6) בפסקה (5), אחרי "תחבורה ציבורית" יבוא "או בסמוך לאותו אזור מופחת פליטות, לפי העניין".

תיקון תקנה 3

4. 1

בתקנה 3 לתקנות העיקריות –

 

 

(1) בתקנת משנה (א), במקום "בסמוך לנתיב הנסיעה לרבות לפני הכניסה לנתיב הנסיעה" יבוא "לפני מקום הצבת המצלמה"; בסיפא המילים "כי נתיב הנסיעה עשוי להיות מצולם לשם תיעוד ביצוע עבירה" - יימחקו ובמקום יבוא "התחבורה הציבורית או באזור מופחת פליטות, לפי העניין, כי הנתיב או האזור כאמור יצולם לשם תיעוד ביצוע עבירה".

 

 

(2)

במקום תקנת משנה (ב) יבוא:  

 

 

 

 

"(ב) מבלי לגרוע מהאמור בתקנת משנה (א), הרשות האוכפת תציב, במקומות המפורטים להלן, תמרור המיועד לסימון מצלמה למטרות אכיפה באופן שיבהיר לציבור הנהגים כי הנתיב או האזור כאמור עשוי להיות מצולם לשם תיעוד ביצוע העבירה, לפי העניין:

 

 

 

 

(1) בסמוך לנתיב תחבורה ציבורית, לרבות לפני הכניסה לנתיב;

 

 

 

 

(2) בסמוך לאזור מופחת פליטות, לרבות לפני הכניסה לאזור ובמקומות מרכזיים בו".

 

 

(3)

אחרי תקנה משנה (ב) יבוא:

 

 

 

"(ג)

רשות מקומית תפרסם באתר האינטרנט שלה רשימה של נתיבי התחבורה הציבורית שבתחומה ושל האזורים מופחתי הפליטות שבתחומה, את העובדה כי האזורים האמורים עשויים להיות מצולמים לשם תיעוד ביצוע העבירה, ואת האופן שבו ניתן לקבל מענה לשאלות בנוגע לשימוש במצלמות; הוסמך מפקח לאכיפת עבירה כאמור בסעיף 61ז לפקודה והאכיפה היא לפי סעיף 61ח לפקודה, יפורסמו הפרטים כאמור בסעיף קטן זה, בשינויים המחויבים, באתר האינטרנט של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים".

תיקון תקנה 4

5.  

בתקנה 4 לתקנות העיקריות –

 

 

(1) ברישה, המילים "רק בשעות שבהן מוגדר נתיב הנסיעה, שבסמוך אליו היא הוצבה כנתיב תחבורה ציבורית" - יימחקו;

 

 

(2) בפסקה (3), בסופה יבוא "או את רשימת מספרי כלי הרכב שתנועתם הוגבלה, לפי העניין;"

 

 

(3) אחרי פסקה (3) יבוא:

 

 

 

"(4)

תיערך הצלבה אוטומטית בין הצילומים המתקבלים במצלמה, לבין רשימה עדכנית של מספרי כלי הרכב המורשים לנסוע בנתיב תחבורה ציבורית או לבין רשימה עדכנית של מספרי כלי הרכב שתנועתם הוגבלה, לפי העניין; התבצעה הצלבה כאמור, יימחקו מיד ובאופן אוטומטי מהמצלמה הצילומים של כלי הרכב המורשים לנסוע בנתיב תחבורה ציבורית, או הצילומים אשר לא נמצאה בעניינם התאמה לרשימת מספרי כלי הרכב שתנועתם הוגבלה, לפי העניין;

 

 

 

 (5)

אם הוגדר נתיב הנסיעה שבסמוך אליו הוצבה המצלמה כנתיב תחבורה ציבורית, או האזור שבסמוך אליו היא הוצבה כאזור מופחת פליטות, רק למשך שעות מסוימות, רשאית רשות אוכפת להפעילה רק בשעות שבהן הוגדר כאמור.

תיקון תקנה 5

6.  

בתקנה 5(א) לתקנות העיקריות –

 

 

 

(1) במקום "תקנה 3" יבוא "תקנה 3(ב)";

 

 

 

(2) אחרי "בנתיבי תחבורה ציבורית" במקום "שלצידם הוצבו שלטים כאמור" יבוא "או באזור מופחת פליטות".

תיקון תקנה 6

7.  

בתקנה 6 לתקנות העיקריות–

 

 

 

(1) בתקנת משנה (א)  במקום המילה "שצולמו" יבוא  "שתועדו", במקום "צילומם, ובסמוך" יבוא "תיעודם, ומיד".

 

 

 

(2) בתקנת משנה (ב), במקום המילה "שצולמו" יבוא "שתועדו".

תיקון תקנה 7

8.  

בתקנה 7 לתקנות העיקריות –

 

 

 

(1) בתקנת משנה (ד), אחרי "כי נסיעת רכב בנתיב תחבורה ציבורית" יבוא "או באזור מופחת פליטות" ובסופה יבוא "או מול רשימת מספרי כלי הרכב שתנועתם הוגבלה, לפי העניין.";

 

 

 

(2) בתקנה משנה (ו), במקום "פקח" יבוא "מפקח" המילים "הרשות האוכפת" ו- "בנתיב תחבורה ציבורית" – יימחקו.

 

 

 

(3) בתקנה משנה (ז), אחרי "קנס כאמור בתקנה משנה (ה)" יבוא "או במאגר המידע הכולל הודעות תשלום קנס".

הוספת תקנה 7א

9.  

אחרי תקנה 7 לתקנות העיקריות יבוא:

 

 

"מחיקת צילומים

7א.

הצילומים המתקבלים במצלמה ובמאגר הצילומים יימחקו באופן אוטומטי בתום פרקי הזמן הקבועים בתקנות אלה."

תיקון תקנה 9

10.  

האמור בתקנה 9 לתקנות העיקריות יסומן (א) ואחריו יבוא:

"(ב) האחראי לעניין עבירה לפי פרט 2 לתוספת, יעביר דיווח שנתי על הפרטים המצוינים בתקנת משנה (א), לראש הרשות המקומית, ואם הוסמך על ידי המנהל הכללי של הרשות המקומית בהתאם לסעיף 27א1(ח) לפקודת התעבורה, גם למנהל הכללי ולנושא משרה בכיר אחר ברשות המקומית אשר האחראי כפוף לו ישירות".

תיקון תקנה 10

11.  

במקום האמור בתקנה 10 לתקנות העיקריות יבוא "אדם שהגיע לידיו צילום או מידע שהופק ממנו לפי תקנות אלה, ישמור אותו בסוד, לא יגלה אותו לאחר ולא יעשה בו כל שימוש, אלא לפי הוראות תקנות אלה או לפי צו של בית משפט".

תיקון תקנה 11

12.  

בתקנה 11 לתקנות העיקריות –

 

 

 

(1) בתקנת משנה (א), במקום "רשם מאגרי המידע כהגדרתו בסעיף 7" יבוא "ראש הרשות כהגדרתו בסעיף 3" לאחר המילים "אם בכוונת הרשות להפעילה" בסיפא יבוא "נוהל כאמור יוכן בהתאם להוראות תקנה 4 לתקנות הגנת הפרטיות (אבטחת מידע), התשע"ז–2017.[2]"

 

 

 

(2) בתקנת משנה (ב), בסופה יבוא "מספר מורשי הגישה שלהם תינתן הרשאה כאמור, יוגבל לכמות הנדרשת לשם הפעלת מצלמות לפי הוראות תקנות אלה."

 

 

 

(3) אחרי תקנת משנה (ב) יבוא:

"(ב1) מידע המתקבל מכוח תקנות אלה, לרבות המצלמות, מאגר הצילומים והתקשורת ביניהם יאובטחו ברמת אבטחה גבוהה לפי תקנות הגנת הפרטיות (אבטחת מידע), התשע"ז–2017"

 

 

 

(4) תקנות משנה (ג) עד (ה) – ימחקו.

 

___ ב________ התש"ה_______ (___ ב________ 2025)

(חמ 3-5208)

__________________

יריב לוין

שר המשפטים

 

דברי הסבר

כללי

סעיף 27א1 לפקודת התעבורה מסמיך רשויות מקומיות להציב ולתפעל מצלמות לשם תיעוד עבירות תעבורה המנויות בתוספת האחת עשרה לפקודה. הסעיף כולל הוראות שונות לעניין הצבת המצלמות, תפעולן והפקת הודעת תשלום קנס על סמך הצילומים, בכלל זה הוראות שתכליתן הגנה על פרטיותם של נוסעים ועוברי אורח בתחומי השטח המצולם. עוד מסמיך הסעיף את שר המשפטים, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, לקבוע בתקנות הוראות לעניין אופן הצבת המצלמות ותפעולן, אופן ומשך שמירת הצילומים, אופן הגישה לצילומים והרשאות השימוש, ובכלל זה חיבור למאגרי מידע נוספים ועוד. מכוח סעיף זה הותקנו התקנות העיקריות הנוגעות לשימוש שלא כדין בנתיב תחבורה ציבורית.

סעיפים 77א-77ה לפקודה מסמיכים את הרשויות המקומיות או את איגודי הערים להכין תכניות רב-שנתיות לניהול ולהסדרה של התחבורה בתחומן, וכן לחוקק חוקי עזר בדבר הסדרת התנועה והאמצעים שיינקטו לעניין זה, הכל לשם צמצום זיהום האוויר הנובע מתחבורה בתחום הרשויות המקומיות. בהתאם לכך, רשאיות הרשויות המקומיות ואיגודי הערים לקבוע אזורים מסוימים כ"אזורים מופחתי פליטות" ולקבוע בחוק עזר הגבלה או איסור על כניסת רכבים שתנועתם הוגבלה לאזורים אלו.

ההוראות המוצעות להלן מבקשות לתקן את התקנות העיקריות כך שיקבעו הסדרים מותאמים אף לתיעוד כניסת רכב שתנועתו הוגבלה לאזור מופחת פליטות. ההוראות להלן מוצעות במקביל להתקנת תקנות של שרת התחבורה לתיקון התוספת האחת העשרה לפקודה, בה יתווסף איסור כניסת רכב שתנועתו הוגבלה לאזור מופחת פליטות לעבירות התעבורה הניתנות לאכיפה מכוח סעיף 27א1 לפקודה.

טיוטת התקנות המוצעת גובשה בראי התכליות שעמדו בבסיס התקנת התקנות העיקריות, על מנת לאפשר את הגשמת תכלית הצבת המצלמות לצרכי אכיפת עבירות תעבורה, תוך צמצום היקף התיעוד והשימושים האפשריים בו. כל זאת, לשם צמצום הפגיעה בפרטיותם של הנוסעים ברכב המצולם ועוברי דרך אחרים, בהתאם לתכלית המבוקשת ולהיקף המזערי הנדרש.

 

תקנה 1

כחלק מהתאמת התקנות העיקריות לתחולה על תיעוד כניסת רכבים שתנועתם הוגבלה לאזור מופחת פליטות, מוצע לתקן את שם התקנות כך שיותאם להפעלת מצלמות בידי רשות מקומית לשם תיעוד עבירות תעבורה ככלל. יצוין כי עבירת תעבורה מוגדרת בפקודה כך: "עבירה על פקודה זו ועל התקנות, לרבות חוקי העזר שהותקנו לפיה".

תקנה 2    

מוצע להגדיר "אזור מופחת פליטות" כנתיבי נסיעה באזור מסוים לגביו קבעה רשות מקומית בחוק עזר עירוני איסור או הגבלה של תנועת כלי רכב מנועי, כל זאת בהתאם לתכנית רב-שנתית לניהול ולהסדרה של התחבורה בתחומה כמפורט בסעיפים 77א-77ב לפקודה. בהתאמה, מבוקש להוסיף הגדרה של "רכב שתנועתו הוגבלה" כרכב אשר כניסתו לאזור מופחת פליטות נאסרה או הוגבלה לפי חוק עזר.

נוסף על האמור, מוצע לבצע התאמות נוסח הנדרשות לתחולת התקנות העיקריות בענייננו. כך, מוצע לתקן את הגדרת "עבירה" על מנת שתכלול את כלל העבירות המנויות בתוספת האחת עשרה לפקודה. כמו כן, מוצע לתקן את הגדרת "מפקח" כך שתכלול אף פקחים שהוסמכו מכוח סעיף 27א1(ב) למטרת אכיפת עבירות לפי  סעיף 77א(א) וסעיף 77ב לפקודה כפי שנקבע בתוספת לפקודה.

תקנה 3    

בתקנה 2 לתקנות העיקריות נקבעו תנאים מקדמיים להתקנת מצלמות נייחות אשר נועדו לוודא ככלל כי התיעוד בידי המצלמות ממוקד לנתיב הנסיעה, וכי היקפו אינו עולה על הנדרש ואינו כולל תיעוד מקומות שתיעודם עלול לגרום לפגיעה משמעותית בפרטיות. על מנת לצמצם את הפגיעה בפרטיות העלולה להיגרם מהצבת מצלמות במיקום שלא הכרחי לאכיפה, בפרט כאשר האכיפה נוגעת לאזורים נרחבים, מוצע לתקן את תקנה 2(א) לתקנות העיקריות ולהוסיף כי האחראי יוסמך לאשר הצבת מצלמה במקום מסוים רק כאשר נוכח כי הצבתה במקום זה דרושה לשם תיעוד ביצוע עבירה, ולאחר שנתן דעתו לחשש מפגיעה בפרטיות הנוסעים ברכב המצולם או עוברי דרך אחרים. כהמשך לכך, מוצע לקבוע כי במקרים שבהם לא ניתן לצלם רק את חלק הדרך הנחוץ לשם תיעוד ביצוע עבירה יבחן האחראי שימוש באמצעים שיגבילו את יכולת המיקוד של המצלמה ואמצעים אחרים שיצמצמו את הפגיעה בפרטיות. כמו כן, מוצע לבצע את התאמות הנוסח הנדרשות להחלה על אזור מופחת פליטות.

תקנה 4    

תקנה 3(א) ו-(ב) לתקנות העיקריות קובעת כי התקנת המצלמות תלווה בהצבת שילוט מתאים בידי הרשות המקומית, באופן שיבהיר לציבור הנהגים ולעוברים ושבים, בכתב ובתמונה, כי נתיב הנסיעה עשוי להיות מצולם. ביחס לאזור מופחת פליטות, מוצע לקבוע כי בשל גודלו ומאפייניו, יוצבו שלטים אף במקומות מרכזיים בו ובסמוך למקום הצבת המצלמה. 

תקנה 3(ג) לתקנות העיקריות קובעת כי רשות אוכפת תפרסם באתר האינטרנט שלה רשימה של נתיבי התחבורה הציבורית שבתחומה. מוצע להוסיף ולקבוע בהתאם כי רשות אוכפת תפרסם את רשימת האזורים מופחתי הפליטות שבתחומה. כן מוצע להוסיף ולקבוע כי הרשות המקומית תפרסם את האופן שבו ניתן לקבל מענה לשאלות בנוגע לשימוש במצלמות שהוצבו בנתיב התחבורה הציבורית או באזור מופחת פליטות. זאת ועוד, מוצע להוסיף ולקבוע כי רשות מקומית תפרסם באתר האינטרנט שלה את רשימת הרחובות בהם הוצבה מצלמה נייחת לפי תקנות אלה. במידה ומשרד התחבורה והבטיחות בדרכים הסמיך מפקחים לפי סעיף 61ז לפקודה לאכיפת העבירות המנויות בתוספת ה-11, מוצע לקבוע כי גם הוא יפרסם פרטים אלה, בשנויים המחויבים, באתר האינטרנט של המשרד.    

כל זאת, על מנת לצמצם את מידת הפגיעה בפרטיות, כך שיתאפשר לעוברי הדרך לשקלל את מעשיהם בידיעה כי הם מצולמים, בראי עקרון ההסכמה המעוגן בסעיף 1 לחוק הגנת הפרטיות, תשמ"א-1981 (להלן – חוק הגנת הפרטיות) לפיו אסור לפגוע בפרטיותו של אדם ללא הסכמתו, ועם עקרון השקיפות הקבוע בסעיף 11 לחוק הגנת הפרטיות, הקובע כי איסוף מידע על אדם למאגר מידע ילווה, בין היתר, ביידוע על האיסוף ועל מטרותיו.

תקנות 5-6       

מוצע לבצע את התאמות הנוסח הנדרשות להחלת תקנות 4-5 לתקנות העיקריות על אזור מופחת פליטות. בהתאם לכך ועל מנת לאפשר את הצלבת הנתונים במצלמה, מוצע להחריג מאיסור חיבור המצלמה למאגר מידע את רשימת מספר כלי הרכב שתנועתם הוגבלה, זאת בדומה להחרגה הקיימת בתקנה 4(3) לתקנות העיקריות לעניין רשימת מספרי כלי רכב המורשים לנסוע בנתיבי תחבורה ציבורית.

כמו כן, ועל מנת לצמצם את הפגיעה בפרטיות נוסעי הרכבים הנוסעים בנתיבי תחבורה אלו, רובם המכריע רכבים פרטיים שתנועתם לא הוגבלה, מוצע להוסיף הוראה לעניין אופן ההצלבה בין הנתונים המתקבלים במצלמות לבין רשימת מספרי כלי הרכב המורשים לנסוע בנתיב התחבורה הציבורית או רשימת כלי הרכב שתנועתם הוגבלה, לפי העניין. מוצע לקבוע כי הצלבת הנתונים תערך בצורה אוטומטית, על גבי המצלמה, בין כלל הצילומים לבין רשימת מספרי כלי הרכב. עוד מוצע לקבוע כי לאחר ביצוע ההצלבה כאמור, יימחקו מיד הצילומים של כלי הרכב שלא ביצעו עבירה. צילומים אלו לא יועברו למאגר הנתונים ולא יישמרו בו.

תקנה 7

לעניין שמירת צילומים שצולמו לפי הוראות תקנות 4 ו-5 לתקנות העיקריות, בתקנה 6(א) לתקנות העיקריות נקבע כי אלה יועברו למאגר הצילומים מיד למועד צילומם, ובסמוך לאחר מכן ימחקו מן המצלמה. על מנת למזער את פוטנציאל הפגיעה בפרטיותם של המצולמים, מוצע לקבוע כי מחיקה כאמור תתבצע מיד, כל זאת בכפוף לחריגים הקיימים בתקנות משנה (ב) ו-(ג).

תקנה 8    

בתקנות העיקריות נאסרה כל הצלבת מידע העולה מן הצילומים מול מאגרי מידע אחרים וכל העברת הצילומים למאגרים אחרים, זאת למעט הצלבות והעברות המפורטות בתקנות, הדרושות לשם ביצוע הוראות הפקודה. מוצע להתיר לרשות המקומית להצליב את מספרי הרכבים המצולמים באזור מופחת פליטות עם רשימת מספרי כלי הרכב שתנועתם הוגבלה, בדומה להסדר הקיים בתקנות העיקריות לעניין נתיבי התחבורה הציבורית, וזאת על מנת לוודא כי רכב שתועד בצילומים אכן ביצע עבירה.

יוער לעניין הנתונים הנדרשים בצילום להוכחת ביצוע העבירה כאמור בסעיף 27א1(ד) לפקודה ובהתאם לתקנת משנה 7(ה) לתקנות העיקריות, כי לעניין כניסה אסורה לאזור מופחת פליטות, הנתונים הנדרשים להוכחת ביצוע העבירה אינם כוללים בהכרח את צילום התמרור, שאינו נדרש לעניין זה, זאת משום שעצם ההימצאות של רכב שתנועתו הוגבלה באזור מופחת פליטות מהווה עבירה לפי הוראות הפקודה.

תקנה 9    

בשים לב לפרקי הזמן הקבועים בתקנות העיקריות למחיקת הצילומים, מוצע להוסיף הוראת מחיקה אוטומטית לפיה בתום פרקי הזמן האמורים יימחקו באופן אוטומטי הצילומים אשר התקבלו במצלמה ובמאגר הצילומים. כל זאת על מנת להבטיח כי מידע כאמור יימחק בתום המועד שנקבע ולא יישמר למעלה מן הצורך.

תקנה 10  

על מנת לוודא עמידה בהוראות מרכזיות של התקנות לאורך זמן, נקבע בתקנה 9 לתקנות העיקריות הליך בחינה תקופתית בידי האחראי, וזאת בכל הנוגע לתנאי הפעלת המצלמות, יידוע הציבור על הצילום ושמירת הצילומים. בהמשך לכך, ולאור הפגיעה האפשרית הרחבה בצילום כלל הנכנסים לאזור מסוים מוצע להוסיף לעניין עבירות זיהום אוויר כי האחראי יידרש להעביר דיווח שנתי על הפרטים המצוינים באישור תקופתי זה למנהל הכללי או לנושא משרה בכיר אחר ברשות המקומית, אשר האחראי כפוף לו ישירות, וכן לראש הרשות המקומית.

תקנה 11 

על מנת להגן על פרטיותם של מי שתועדו בצילומים שנעשו לפי תקנות אלה, מוצע להתאים את הוראת הסודיות לנוסח סעיף סודיות מקובל המגביל את העברת המידע לאחר ואת האפשרות לעשות בו שימוש, אלא לפי הוראות תקנות אלה או לפי צו של בית משפט.

תקנה 12  

כנדבך נוסף במסגרת ההגנה על פרטיותם של מי שתועדו בצילומים ועל המידע אודותיהם, נקבעו בתקנות העיקריות הוראות לעניין אבטחת המידע שבמצלמות ובמאגר הצילומים. בין לבין, הותקנו תקנות הגנת הפרטיות (אבטחת מידע), התשע"ז-2017 (להלן: "תקנות אבטחת המידע"), המפרטות את החובות החלות בתחום אבטחת המידע. בהתאם לכך, מוצע להבהיר כי נוהל אבטחת המידע המעוגן בתקנה 11(א) לתקנות העיקריות יקבע בהתאם להוראות תקנה 4 לתקנות אבטחת המידע. עוד מוצע להשמיט את תקנות משנה (ג) ו-(ד) לתקנות העיקריות, משהפכו מיותרות לאור הוראות תקנות 4(ה) ו-16(א) לתקנות אבטחת מידע, בהתאמה, ולהוסיף, לאור רגישות המידע והיקפו, הוראה הקובעת כי מידע המתקבל מכוח תקנות אלה יאובטח ברמת האבטחה הגבוהה בהתאם להוראות תקנות אבטחת המידע. הוראה מקבילה קיימת במאגרי מידע בעלי רגישות דומה כמו למשל במאגר הצילומים לפי חוק נתיבים מהירים, התש"ס-2000.

כמו כן, על מנת לתחום את היקף חשיפת הצילומים רק לבעלי התפקידים הרלוונטיים ברשות המקומית, נקבעה בתקנות העיקריות רשימת בעלי התפקידים שיהיו מורשי גישה לצילומים, וזאת לשם מילוי תפקידם בכל הנוגע לביצוע הוראות הפקודה והוראות התקנות. במסגרת זו, מוצע להוסיף ולקבוע כי מספר מורשי הגישה יוגבל לכמות המזערית הנדרשת לשם הפעלת מצלמות.

 

 



[1] ק"ת התשע"ז, עמ' 2.

[2] ק"ת התשע"ז, עמ' 1022.