תוכן עניינים

טיוטת תקנות.. 2

א. שם התקנות המוצעות. 2

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן. 2

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:. 2

טיוטת תקנות רכבת תחתית (מטרו) (אמות מידה לסיוע כספי לעסקים הנמצאים בסמיכות לעבודות להקמה של תחנות המטרו), התשפ"ה-2025. 3

1. הגדרות.. 3

2. תנאי הזכאות לסיוע. 4

3. הוכחת הזכאות לסיוע. 4

4. תקופת הזכאות לסיוע. 4

5. אופן וגובה הסיוע. 4

דברי הסבר. 5


 

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות רכבת תחתית (מטרו) (אמות מידה לסיוע כספי לעסקים הנמצאים בסמיכות לעבודות להקמה של תחנות המטרו), התשפ"ה-2025

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

ביום י"ד בכסלו התשפ"ב (18 בנובמבר 2021) נחקק חוק רכבת תחתית (מטרו), התשפ"ב-2021 (להלן – החוק), כחלק מחוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"ב-2021. החוק מסדיר את הרכיבים העיקריים הנדרשים לצורך קידום מיזם רכבת תחתית (מטרו) באזור גוש דן.

במסגרת תיקון מס' 4 לחוק מיום כ"ט בתמוז התשפ"ד (4 באוגוסט 2024), נוסף לחוק, בין היתר, סעיף 101 שעניינו "סיוע לעסקים בסמיכות לעבודות להקמה של תחנות המטרו". זאת מתוך מטרה לסייע לעסקים המתבססים על קבלת קהל מזדמן ומצויים בסמיכות לאתרי העבודות להקמת תחנות המטרו, לשמור ככל הניתן על שגרת פעילותם בתקופת ביצוע העבודות תוך שימור הפעילות העסקית במרחב העירוני.

לפי סעיף 101(א) לחוק, סיוע כאמור יינתן בהתאם לאמות מידה שיקבע שר האוצר, בהתייעצות עם ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת.

מטרת תקנות אלה היא לקבוע את אמות המידה למתן הסיוע לעסקים כאמור בסעיף 101(א) לחוק, בהתאם לשיקולים הקבועים בחוק.

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד האוצר:

טיוטת תקנות רכבת תחתית (מטרו) (אמות מידה לסיוע כספי לעסקים הנמצאים בסמיכות לעבודות להקמה של תחנות המטרו), התשפ"ה-2025

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 101 לחוק רכבת תחתית (מטרו), התשפ"ב-2021[1] (להלן – החוק), ולאחר התייעצות עם ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

הגדרות

1.  

בתקנות אלה -

 

 

"בית עסק" – המבנה שבו העוסק מוכר טובין או נותן שירות;

 

 

"מוסד ציבורי זכאי" - מוסד ציבורי כהגדרתו בסעיף 9(2)(ב) לפקודת מס הכנסה [נוסח חדש] (בפסקה זו - הפקודה), שלפחות 25% מהכנסתו בשנת המס הקודמת לשנה בה החלה תקופת הזכאות לסיוע, כפי שדווחה בדוח שהגיש לפי סעיף 131 לפקודה, היה ממכירת שירותים או מוצרים;

 

 

"מחזור עסקאות של עוסק" - כמשמעותו בחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975;

 

 

"מקטע" –  אזור מוגדר המיועד לביצוע עבודות כפי שנקבע על ידי החברה המבצעת;

 

 

"מקטע עבודות" - מקטע שבו מבוצעות עבודות;

 

 

"מקטע הסמוך לבית עסק" של עוסק – מקטע שבית העסק מצוי במרחק של עד ארבעה וחצי מטרים מהגדר שמקיפה אותו, כפי שהציבה החברה המבצעת";

 

 

" סכום הסיוע הכולל" – 500 מיליון שקלים חדשים;

 

 

"עבודות" – עבודות הנדסה אזרחית להקמת תחנת מטרו, המשפיעות על פני הרחוב ועלולות לגרום למטרד לעוברים ולשבים;

 

 

"עוסק" – מי שמוכר טובין או נותן שירות דרך עיסוק, למעט כל אלה:

 

 

 

(1) גוף מתוקצב או תאגיד בריאות כהגדרתו בסעיף 21 לחוק יסודות התקציב;

 

 

 

(2) מוסד ציבורי כהגדרתו בסעיף 9(2)(ב) לפקודת מס הכנסה [נוסח חדש], שאינו מוסד ציבורי זכאי.

 

 

"תנאי הזכאות לסיוע" – כמשמעותם לפי תקנה 2;

 

 

"תקופת הזכאות" – כמשמעותה לפי תקנה 4.

תנאי הזכאות לסיוע

2.  

עוסק זכאי לסיוע כספי מהמדינה אם מתקיימים לגביו כל התנאים הבאים:

 

 

(א)  בית העסק מצוי במרחק של עד ארבעה וחצי מטרים מהגדר שמקיפה מקטע, כפי שהציבה החברה המבצעת;

 

 

(ב) בית העסק נמצא כולו או חלקו במפלס הרחוב;

 

 

(ג)  20 לקוחות ביום בממוצע, לכל הפחות, נכנסים לבית העסק ורוכשים מוצר או שירות; מספר הלקוחות הממוצע יחושב לפי 12 החודשים האחרונים; פחתה תקופת פעילותו של העוסק בבית העסק מהתקופה האמורה, יחושב הממוצע לפי תקופת פעילותו;

 

 

(ד) ממוצע מחזור העסקאות השנתי של העוסק בשלוש השנים שקדמו לשנה שבה החלה תקופת הזכאות לא עלה על שלושה עשר מיליון שקלים חדשים; פחתה תקופת פעילותו של העוסק מהתקופה האמורה, יחושב ממוצע מחזור העסקאות השנתי לפי תקופת פעילותו;

 

 

(ה)  העוסק פועל בבית העסק בהתאם לכל דין.

הוכחת הזכאות לסיוע

3.  

להוכחת עמידתו בתנאי הזכאות לסיוע יצרף עוסק לבקשתו מסמכים.

תקופת הזכאות לסיוע

4.  

עוסק יהיה זכאי לסיוע בעד התקופה שבה החברה המבצעת הודיעה שהמקטע הסמוך לבית העסק שלו הוא מקטע עבודות.

אופן וגובה הסיוע

5.  

הסיוע לעוסקים העומדים בתנאי הזכאות לסיוע בתקופת הזכאות יינתן עד לסכום הסיוע הכולל באופן הבא:

 

 

(א)   

שיפוי בשיעור 60% בעבור תשלומי הארנונה הכללית ששולמו על ידי עוסק עבור בית העסק, עד לשטח של 120 מ"ר משטחו של בית העסק.

 

 

(ב)  

מענק כספי שיחולק באופן שווה לכלל העוסקים הזכאים בהתאם לתקנה 2, שהוכיחו את זכאותם בהתאם לתקנה 3; המענק יינתן בשלושה מועדים שיקבעו מראש ביחס לכל אחד מהמקטעים; גובה המענק הכספי לפי סעיף זה יחושב על בסיס הסכום הכולל בניכוי הסכום המוערך שיידרש לצורך תקנת משנה (א).

 

 

(ג)   

נשארה יתרה מסכום הסיוע הכולל במועד תום ביצוע העבודות לפי קביעת החברה המבצעת, תחולק באופן שווה בין העוסקים שהיו זכאים לסיוע במהלך העבודות.

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

(חמ _____-3)

__________________

בצלאל סמוטריץ'

שר האוצר

דברי הסבר

כללי

ביום י"ד בכסלו התשפ"ב (18 בנובמבר 2021) נחקק חוק רכבת תחתית (מטרו), התשפ"ב-2021 (להלן – החוק), כחלק מחוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"ב-2021. החוק מסדיר את הרכיבים העיקריים הנדרשים לצורך קידום מיזם הרכבת תחתית (מטרו) באזור גוש דן.

                 במסגרת תיקון מס' 4 לחוק, מיום כ"ט בתמוז התשפ"ד (4 באוגוסט 2024), נוסף לחוק, בין היתר, סעיף 101 שעניינו "סיוע לעסקים בסמיכות לעבודות להקמה של תחנות המטרו". זאת מתוך מטרה לסייע לעסקים מקבלי קהל המצויים בסמיכות לאתרי העבודות להקמת תחנות המטרו, לשמור ככל הניתן על שגרת פעילותם בתקופת ביצוע העבודות, תוך שימור הפעילות העסקית במרחב העירוני.

                 לפי סעיף 101(א) לחוק, סיוע כאמור יינתן בהתאם לאמות מידה שיקבע שר האוצר, בהתייעצות עם ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, ובקביעתן יובאו בחשבון, בין השאר, סוג העסק ומידת התלות של קיום העסק בקבלת קהל במקום העסק, מרחק העסק מגדר העבודות ומידת ההפרעה שהעבודות גורמות לה באפשרות הגישה לעסק. לפי סעיף 101(ב) הסיוע הכספי ינתן מאוצר המדינה באמצעות שיפוי בעבור תשלומי ארנונה כללית ששילם העסק בתקופת העבודות שנעשו בסמיכות לו ובאמצעות מענקים כספיים נוספים, ולא יהיה מותנה בהוכחת פגיעה בהכנסות העסק, בהוכחת פגיעה ברווחיותו או בבחינת הוצאות שהוציא בפועל.

 

תקנה 1     מוצע לקבוע הגדרות אשר ישמשו לצורך תקנות אלה, שבמסגרתן ייקבעו, בין היתר, הגבלות על היקף הבאים בגדר הזכאים לסיוע. מובא בחשבון, בהינתן סכום הסיוע הכולל, כי הגדלת מעגל הזכאים יקטין את הסיוע לעסקים הזקוקים לכך לשם המשך הפעילות ויפגע בתכלית האמורה. בכלל זה מוחרגים עוסקים שהם גופים מתוקצבים מתקציב המדינה וכן תאגיד בריאות, ועוסקים שהם מוסד ציבורי ונשענים על תרומות ותמיכות - אולם גם מוסד ציבורי יהיה זכאי לסיוע אם רבע מהכנסותיו היו ממכירת טובין או מתן שירותים. כן מוגבלות העבודות לגביהן נבחנים תנאי הזכאות לעבודות ההנדסה האזרחית (המכונות גם "אינפרא 1") המשפיעות על פני הרחוב ועשויות לגרום למטרד לעוברים ושבים, וזאת כדי להתאים את הזכאות לתכלית מתן הסיוע. כן מוצע כי החברה המבצעת האמונה בהתאם לחוק על ביצוע מיזם המטרו תקבע את הגדרת המקטעים, וכי המרחק בין המקטעים לעסקים ייקבע לפי המרחק מהגדר שתציב החברה המבצעת, הכל בהתאם לשיקוליה בקשר עם ביצוע העבודות וקידום המיזם. עוד מוגדר סכום הסיוע הכולל על סך של 500 מיליון ש"ח בהתאם לסעיף 101(ג) לחוק.

                

תקנה 2     מוצע להגדיר את תנאי הזכאות לקבלת סיוע כספי מאוצר המדינה, בהתאם לשיקולים המפורטים בסעיף 101(א) לחוק. מטרתם של תנאי הזכאות המוצעים היא לאפשר כאמור מתן סיוע רק לעסקים מקבלי קהל מזדמן, על מנת לסייע להמשך פעילותם במהלך תקופת ההפרעה של ביצוע העבודות להקמת המטרו. נוכח האמור, בהתאם לאמות המידה, הסיוע יוענק רק לעסקים אשר עבודות ההנדסה האזרחית צפויות להשפיע על פעילותם העסקית. בכלל זה, עסקים שפעילותם תלויה בקבלת קהל מזדמן בהיקף ממוצע של 20 לקוחות משלמים ביום ואשר מצויים במפלס הרחוב ובסמיכות לגדר העבודות. כמו כן מוצע להגביל את מתן הסיוע לעוסקים קטנים באופן יחסי על פי היקף שנקבע בהתייעצות עם גורמי מקצוע, אשר הסיוע האמור אכן נדרש להם על מנת לשמור, ככל הניתן, על שגרת פעילותם. אמות המידה נקבעות מתוך הכרה בכך שמדובר בקביעות על דרך הכלל כשמובאת בחשבון העובדה שאין מדובר בפיצוי על נזקים ולפיכך גם, בהתאם לחוק, מבלי שנבדקים פגיעה ברווחיות או בחינת הוצאות בפועל.

 

תקנה 3     מוצע לקבוע כי המבקש סיוע יידרש לצרף לבקשתו מסמכים להוכחת עמידתו בתנאי הזכאות לסיוע.

 

תקנה 4     מוצע לקבוע כי תקופת הזכאות לסיוע תחול רק במהלך ביצוע מקטע העבודות שכולל את העבודות הסמוכות לעסק, כלומר במרחק של עד ארבעה וחצי מטרים מגדר העבודות, ותסתיים עם ביצוע העבודות באותו המקטע.

 

תקנה 5     מוצע להגדיר את אופן הסיוע הכספי מאוצר המדינה בהתאם למפורט בסעיף 101(ב) לחוק. לעוסקים העומדים בתנאי הזכאות יינתן סיוע שוטף בדמות שיפוי ארנונה בהיקף של 60% עבור החלק מתקופת הזכאות בה עמדו בתנאי הזכאות, על מנת להקל על ההוצאות השוטפות של העסק ולתמרץ פעילות עסקית במרחב. שיפוי הארנונה מוגבל עד לשטח מירבי של 120 מ"ר של העסק, במטרה למנוע סיוע עודף על חשבון יתר העסקים, לעסקים בעלי שטח גדול באופן חריג, על אף שצרכיהם לעניין תכלית הסיוע אינם שונים באופן מהותי. כן מוצע לקבוע מענק כספי מסכום הסיוע הכולל שיחולק באופן שווה בין כלל העוסקים הזכאים בדרך של מענקים כספיים אשר יחולקו בשלושה מועדים ביחס לכל מקטע עבודות, שמטרתם לסייע לעסקים באופן שטוח תוך צמצום הבירוקרטיה, לצורך התאמת פעילות העסק לתקופת העבודות. ככל שבסוף תקופת העבודות תישאר יתרה מהסכום הכולל המוקצה לסיוע, היא תחולק באופן שווה בין העוסקים שקיבלו סיוע בתקופת העבודות.

 



[1] ס"ח התשפ"ב, עמ' 95, התשפ"ד, עמ' 1272.