תזכיר טיוטת תקנות הטלגרף האלחוטי (רישיונות, תעודות ואגרות) (תיקון), התשפ"ה-2025

תוכן עניינים

טיוטת תקנות הטלגרף האלחוטי (רישיונות, תעודות ואגרות) (תיקון), התשפ"ה-2025. 2

א. שם התקנות המוצעות. 2

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן. 2

א. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:. 2

1. תיקון תקנה 1. 3

2. תיקון תקנה 5. 3

3. תיקון תקנה 6. 4

4. הוספת תקנה 8ה. 4

5. תיקון התוספת הראשונה. 5

6. בחינה של סכום האגרה. 6

7. בחינה תקופתית לפי חוק עקרונות האסדרה. 6

דברי הסבר. 7


 

טיוטת תקנות הטלגרף האלחוטי (רישיונות, תעודות ואגרות) (תיקון), התשפ"ה-2025

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות הטלגרף האלחוטי (רישיונות, תעודות ואגרות) (תיקון), התשפ"ה-2025

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

התקנות המוצעות נועדו לתקן את תקנות הטלגרף האלחוטי (רישיונות, תעודות ואגרות), התשמ"ז-1987, בשני היבטים הנוגעים לענף הסלולר:

(א) קביעת סכום האגרה שישלם בעל רישיון רט"ן (רדיו טלפון נייד) בעד הקצאת תדרים בתחום 26 גיגה-הרץ לצורכי מתן שירותי רט"ן בדור 5, לאחר שהסתיים מכרז מספר 015/2022 – "הרחבת רישיון משולב למתן שירותי רדיו טלפון נייד (רט"ן) ברוחבי פס מתקדמים[1]" ("מכרז דור 5 ההמשכי");

(ב) קידום ופיתוח התחרות בענף הרט"ן באמצעות קביעת כללי אסדרה שיחולו על רשתות סלולריות מקומיות כגון רשתות פרטיות מתקדמות, במסגרת "רצועת החדשנות"[2], ובכלל כך קביעת סכום האגרה בעד הגשת בקשה לרישיון לרשת פרטית ובעד הקצאת תדרים לצורך כך.

 

"רצועת החדשנות" נועדה לפתוח את ענף הסלולר לכניסה של שחקנים חדשים, ובכך לממש את הפוטנציאל הכלכלי של רשתות פרטיות (לא ציבוריות) במגזרים שונים, ולתמוך בעידוד חדשנות טכנולוגית בשירותים וביישומים מתקדמים.

 

בכלל כך ייקבעו תנאים למתן רישיון לרשת פרטית, תקופת הרישיון, תנאים ומגבלות שיחולו על בעל הרישיון, וכן יוסדר אופן הגשת הבקשה למתן רישיון, להקמה ולהפעלה של רשת פרטית בשיטה התאית. בנוסף ייקבע סכום האגרה בעד מתן רישיון ובעד הקצאת פסי תדרים בתחומי התדרים הרלבנטיים לצורך הפעלת הרשת הפרטית.

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:

 


 

טיוטת תקנות מטעם משרד התקשורת:

 

טיוטת תקנות הטלגרף האלחוטי (רישיונות, תעודות ואגרות)(תיקון), התשפ"ה-2025

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 4ג, 4ד, 4ו ו-13 לפקודת הטלגרף האלחוטי [נוסח חדש], התשל"ב-1972[3], באישור שר האוצר לפי סעיף 39ב(א) לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985[4] לעניין תקנה 5, ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת לפי סעיפים 4ג(ב) ו-13(ב) לפקודה לעניין תקנת משנה 5(א1)(2) כנוסחה בתקנה 2 ותקנה 5, בהתאמה, ולעניין תקנה 7 - לפי סעיף 24 לחוק עקרונות האסדרה, התשפ"ב-2021[5], אני מתקין תקנות אלה:

תיקון תקנה 1

1.  

בתקנה 1 לתקנות הטלגרף האלחוטי (רישיונות, תעודות ואגרות), התשמ"ז-1987[6] (להלן – התקנות העיקריות) -

 

 

(א)  אחרי ההגדרה "אישור סוג", יבוא:

 

 

""אמצעי שליטה", "בעל עניין", "החזקה" לעניין אמצעי שליטה בתאגיד, ו-"שליטה" – כהגדרותיהם בסעיף 1 לחוק התקשורת;

 

 

"חוק התקשורת" – חוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב-1982[7];"

 

 

(ב) אחרי ההגדרה "רישיון", יבוא:

 

 

""רשת פרטית בשיטה התאית" - מערכת אלחוטית בשיטה התאית הפועלת בתא שטח מוגדר, בתחום התדרים 1,920 עד 2,170 מגה-הרץ, בתחום התדרים 3,800 עד 4,200 מגה-הרץ, בתחום התדרים 24.5 עד 27.25 גיגה-הרץ, או בכל תחום תדרים מתאים עליו יורה המנהל;".

תיקון תקנה 5

2.  

בתקנה 5 לתקנות העיקריות, אחרי תקנת משנה (א) יבוא:

 

 

"(א1) בלי לגרוע מהאמור בתקנת משנה (א), יחולו לעניין מבקש רישיון לעסק רדיו טלפון נייד גם תנאי הכשירות הבאים –

 

 

 

(1) תאגיד שהתאגד בישראל כדין;

 

 

 

(2) התאגיד, נושא משרה בו או בעל השפעה ניכרת בו, לא הורשע בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי לקבל רישיון לדעת המנהל ולא תלוי ועומד נגדם כתב אישום בעבירה כאמור; לעניין זה, "השפעה ניכרת" – כהגדרתה בסעיף 14א לחוק התקשורת;

 

 

(א2) בלי לגרוע מהאמור בתקנת משנה (א), יחולו לעניין מבקש רישיון לרשת פרטית בשיטה התאית גם תנאי הכשירות הבאים –

 

 

 

(1) תאגיד שהתאגד בישראל כדין או תאגיד חוץ אשר נרשם בישראל כדין;

 

 

 

(2) לא יינתן רישיון למבקש שהוא בעל רישיון רט"ן, למבקש שבעל רישיון רט"ן הוא בעל עניין בו, למבקש שהוא בעל עניין או נושא משרה בבעל רישיון רט"ן, או למבקש שבעל עניין או נושא משרה בו הוא בעל עניין או נושא משרה בבעל רישיון רט"ן, אלא אם כן שוכנע המנהל, על פי בקשה בכתב שצורפה לבקשה, כי מתן הרישיון יקדם את התחרות בתחום הבזק או במגזר פעילות הרט"ן או שהוא לטובת הציבור. בתקנת משנה זו, "בעל רישיון רט"ן" – לרבות בעל רישיון למתן שירותי בזק פנים ארציים לפי חוק התקשורת, ולרבות בעל רישיון לשירותי תשתית רט"ן.

 

 

 

(3) למבקש תוכנית הנדסית שאישר המנהל, אשר כוללת תיאור מילולי תמציתי ותיאור סכמתי של מבנה הרשת אותה הוא מבקש להפעיל, ובכלל כך תיאור מילולי של רכיבי הרשת בשכבות הליבה, האיסוף (אגרגציה) והגישה; תיאור מילולי של אופן הפעלת מיתקני הבזק ורכיבי הציוד האלחוטי ברשת, שטחה הגיאוגרפי (פוליגון) של הרשת, וכן שימוש מתוכנן בתדרי רדיו."

תיקון תקנה 6

3.  

בתקנה 6 לתקנות העיקריות, לאחר תקנת משנה (ג1) יבוא:

 

 

"(ג2) תוקפו של רישיון לרשת פרטית בשיטה התאית יהיה לתקופה של 5 שנים מיום נתינתו.".

הוספת תקנה 8ה.

4.  

אחרי תקנה 8ד לתקנות העיקריות יבוא:

 

 

"רישיון לרשת פרטית בשיטה התאית

8ה.

(א) בעל רישיון ידווח למנהל, תוך 10 ימים מסיומם של כל שני רבעונים, על שינויים מהותיים ברשת, רוחב סרט מרבי (מגה-ביט) אפשרי ורוחב סרט מרבי שנעשה בו שימוש, בתקופה שקדמה לדיווח, הכל כפי שיורה לו המנהל.

 

 

 

 

 

 

(ב)  בעל רישיון יפעיל את הרשת בתוך 6 חודשים מיום מתן הרישיון, וידווח על כך למנהל בתוך 10 ימים מהפעלת הרשת; הדיווח יכלול פירוט ביחס לרוחב הפס שבו נעשה שימוש ושטחו הגיאוגרפי של האזור בו מופעלת הרשת.

 

 

 

 

 

 

(ג)  המנהל יהיה רשאי לבטל את הרישיון, להגבילו או להתלותו, אם מצא שבעל הרישיון לא הפעיל את הרשת בתוך התקופה האמורה בתקנת משנה (ג), או אם חדל להפעילה לתקופה שעלתה על 6 חודשים.

 

 

 

 

 

 

(ד)  בעל הרישיון ידווח למנהל על כל שינוי באחזקה של אמצעי השליטה בו בהיקף של 5% ומעלה, ועל כל שינוי באחזקה של אמצעי השליטה שכתוצאה ממנו המחזיק באמצעי השליטה הפך לבעל עניין, בתוך 10 ימים מהשינוי."

תיקון התוספת הראשונה

5.  

בתוספת הראשונה לתקנות העיקריות -

 

 

(א)  בחלק ג' – תחנות עסק רט"ן, בפרט 1, עסק רט"ן (רדיו טלפון נייד) -

 

 

 

(1) בעמודה "הגדרה ותיאור", במקום "3.8 גיגה-הרץ" יבוא "27.5 גיגה-הרץ";

 

 

 

(2) בעמודה "האגרה לשנה אחת בשקלים חדשים", לאחר פרט משנה (א2) יבוא:

 

 

 

"(א3) על אף האמור בפרט משנה (א) לעניין סכום האגרה, בעבור תדרים בתחום התדרים 24,500 עד 27,250 מגה-הרץ, בעל עסק רט"ן שהוקצו לו לראשונה תדרי רדיו כלשהם לצורך מתן שירותי רט"ן

בעד השנה הראשונה ממועד ההקצאה

 

בעד השנה השנייה ממועד ההקצאה

 

בעד השנה השלישית ממועד ההקצאה

 

בעד השנה הרביעית ממועד ההקצאה

 

בעד השנה החמישית ממועד ההקצאה ובעד כל שנה שאחריה

420

 

 

840

 

 

1,260

 

 

1,680

 

 

2,100"

 

 

(ב) לאחר חלק ג' יבוא -

 

 

"חלק ג'1 – רשת פרטית בשיטה התאית

 

 

סוג הרישיון

הגדרה ותיאור

האגרה בשקלים חדשים בעד רישוי והקצאת תדרים לתקופה כאמור בתקנה 6(ג2)

1. עסק רשת פרטית

רשת פרטית בשיטה התאית

1,333"

 

 

(ג)  בחלק ד', בפרט 4, בטור שכותרתו "סוג הרישיון", בסופו יבוא "חד-מגמיות".

בחינה של סכום האגרה

6.  

בחינה של סכום האגרה בעד מתן רישיון ובעד הקצאת תדרים הקבועה בחלק ג'1 לתוספת הראשונה לתקנות העיקריות, תתבצע בתום תקופה של חמש שנים ממועד תחילתן של תקנות אלה.

בחינה תקופתית לפי חוק עקרונות האסדרה

7.  

בחינה תקופתית ראשונה לפי סעיף 24 לחוק עקרונות האסדרה, התשפ"ב-2021, של תקנות 5, 6 ו-8ה לתקנות העיקריות כנוסחן בתקנות אלה, תתבצע בתום חמש שנים ממועד תחילתן של תקנות אלה.

___ ב________ התשפ"ה

(___ ב________ 2025)

שלמה קרעי

שר התקשורת

 

דברי הסבר

רקע

תקנות הטלגרף האלחוטי (רישיונות, תעודות ואגרות), התשמ"ז-1987 (להלן: "התקנות העיקריות") קובעות, בין היתר, תנאי כשירות למתן רישיונות שונים לפי פקודת הטלגרף האלחוטי [נוסח חדש], התשל"ב-1972 ("פקודת הטלגרף האלחוטי"), הוראות שחלות על בעלי הרישיונות מהסוגים השונים, וכן אגרות שיש לשלם בעד מתן רישיון ובעד הקצאת תדרי רדיו לבעל הרישיון.

 

התקנות המוצעות באות לתקן ולהוסיף היבטים שונים הנוגעים לאסדרה של ענף הסלולר ולמתן שירותי רט"ן (רדיו טלפון נייד), כמפורט להלן:

1.  קביעת סכומי האגרות בעד הקצאת תדרים לחברת רט"ן לצורך מתן שירותי רט"ן בתחום תדרים חדש – 26 גיגה-הרץ. תחום תדרים זה ישמש למתן שירותי רט"ן, לאחר שהסתיים לאחרונה מכרז 015/2022 - הרחבת רישיון משולב למתן שירותי רדיו טלפון נייד (רט"ן) ברוחבי פס מתקדמים (להלן: "מכרז דור 5 ההמשכי").

2.  קידום ופיתוח התחרות בענף הסלולר באמצעות הכנסת שחקנים נוספים לתחום. זאת באמצעות קביעה של תנאים למתן רישיון להפעלה של רשתות פרטיות (לא ציבוריות) בטכנולוגיות סלולר מתקדמות כגון דור 5 בתחומי התדרים 2,100 מגה-הרץ, 3,500 מגה-הרץ ו-26 גיגה-הרץ, וכן קביעת תנאים שיחולו על בעל הרישיון וקביעת סכום אגרה בעד מתן רישיון ובעד הקצאת התדרים.

3.  קביעת תנאי כשירות ביחס למפעילי רט"ן, אשר יאפשרו למשרד התקשורת לבחון את המרשם הפלילי ואת הרקע הפלילי של תאגידים בעלי רישיון רט"ן, וכן של נושאי משרה בהם, ושל בעלי השפעה ניכרת בתאגיד, בהתאם להוראות חוק המידע הפלילי ותקנת השבים, התשע"ט-2019.

 

סכום האגרה בעד מתן הרישיון ובעד הקצאת תדרים לעסק רט"ן (מפעיל סלולר), קבוע בחלק ג' בתוספת הראשונה לתקנות העיקריות. האגרה שעל מפעיל לשלם מחושבת לפי רוחב פס, לכל מגה-הרץ, והיא משתנה לפי תחומי התדרים המוקצים למערכות רדיו טלפון נייד (רט"ן). כך לדוגמה, בהתאם לתקנות העיקריות, האגרה לכלל התדרים שהוקצו לשירותי רט"ן עד תחום 2,100 מגה-הרץ היא אחידה ועומדת על 1,182,700 ש"ח למגה-הרץ לשנה. סכום האגרה בתחומי התדרים 2,500 מה"ץ עומד על 246,300 ש"ח למגה-הרץ לשנה, ואילו בתחום 3,500 מה"ץ האגרה קבועה על סכום של 137,500 ש"ח למגה-הרץ לשנה.

 

האגרה נועדה לתמחר את השימוש בתחומי התדרים במחיר כלכלי, ובכך לעודד התייעלות. עם התקדמות הטכנולוגיה בתחום הסלולר, ניתן להבחין בערך הכלכלי המשתנה של תחומי התדרים השונים. שינויים טכנולוגיים הגדילו את התפוקה הכלכלית הנגזרת מתחומי תדר מסוימים, בעוד שתמורות בשוק הסלולר הישראלי, ובכלל זה שינויים ברמת התחרות, הפחיתו את התפוקה הכלכלית המתקבלת ממשאב התדר.

 

בעקבות מכרז דור 5 ההמשכי, שהליך ההתמחרות בו הסתיים ביום 17 ביולי 2023, תוקנו לאחרונה הרישיונות של מפעילי הרט"ן שזכו במכרז, ויוקצו להם פסי תדרים נוספים בסך מצטבר של 2,400 מה"ץ בתחום תדרים 26 גיגה-הרץ (גה"ץ). תחום תדרים זה טרם הוקצה למטרה זו בעבר ולכן יש לקבוע אגרה מתאימה לשימוש בו בטכנולוגיית רט"ן.

 

במסגרת ממכרז דור 5 ההמשכי בחן מינהל כלכלה במשרד התקשורת, בין היתר, את הערך הכלכלי של תחום תדרי 26 גה"ץ לצורך מתן שירותי רט"ן באמצעות נתוני השוואה בין-לאומיים. בהתאם להמלצת מינהל כלכלה במשרד ובתיאום עם אגף התקציבים במשרד האוצר, הוצע לקבוע את סכום האגרה בעד מתן רישיון ובעד הקצאת תדרים לצורך מתן שירותי רט"ן, בסכום של 2,100 ש"ח למגה-הרץ אחד לשנה (או סכום של 210 אלף ש"ח לרצועה ברוחב פס של 100 מה"ץ). המלצה זו התפרסמה כחלק ממסמכי המכרז.

 

להלן קישור למודל הכלכלי המפורט בחוות הדעת הכלכלית של מנהל מינהל כלכלה במשרד התקשורת מיום 15 בספטמבר 2025[8].

 

לצד זאת, מוצע לעגן בתקנות העיקריות את תנאי הכשירות למתן רישיון עבור שירותי רט"ן (רדיו טלפון נייד). בהתאם להצעה, תאגיד המבקש רישיון יידרש להיות תאגיד ישראלי. בנוסף ייקבע, כי התאגיד, נושא משרה בו או בעל השפעה ניכרת בו, לא הורשעו בעבירה אשר בשל מהותה, חומרתה או נסיבותיה, אין הם ראויים לקבל רישיון, וכן לא תלוי ועומד נגדם כתב אישום בעבירה מסוג זה. תנאים אלה שימשו בעבר כתנאי סף במכרזי התדרים שפרסם משרד התקשורת, אך נדרש כעת עיגונם בחקיקת משנה, בין היתר נוכח כניסתו לתוקף, בשנת 2022, של חוק המידע הפלילי ותקנת השבים, התשע"ט-2019. ללא עיגון כאמור, משרד התקשורת לא יוכל לבחון את התקיימות התנאים.

 

בנוסף, המשרד מקדם אסדרה ייעודית עבור רשתות פרטיות בטכנולוגיה סלולרית, בפרט בדור 5, אשר יפעלו בתחומי התדרים 2,100 מה"ץ, 3.5 גה"ץ ו-26 גה"ץ. יוזמה זו, המכונה "רצועת החדשנות"[9], נועדה לפתוח את שוק התקשורת לכניסת שחקנים חדשים, לממש את הפוטנציאל הכלכלי של רשתות פרטיות במגזרים שונים, ולתמוך בעידוד חדשנות טכנולוגית בשירותים וביישומים מתקדמים. בכך, השינוי המוצע צפוי להבטיח את רווחת הציבור במדינת ישראל באמצעות הרחבת נגישות לשירותי תקשורת מתקדמים ושיפור איכותם.

 

לפיכך מוצע לעגן בתקנות העיקריות את התנאים למתן רישיון להקמה והפעלה של רשת פרטית בטכנולוגיה סלולרית, ובכלל זה משך הרישיון, התנאים החלים על רשתות אלו וסכום האגרה שתשולם בעד מתן הרישיון ובעד הקצאת התדרים, והכול בהתאם למדיניות המשרד ולאמות מידה שייקבעו. כך לדוגמה, מוצע כי לא תתאפשר "בעלות צולבת" בין מפעילים של רשת פרטית לבין מפעיל רט"ן או בין מפעיל פנים ארצי כגון בזק, החברה הישראלית לתקשורת בע"מ, או הוט טלקום ש.מ.

 

עוד מוצע לקבוע כי משרד התקשורת יקיים בחינה של סכום האגרה בעד מתן הרישיון ובעד הקצאת התדרים, בתום תקופה של 5 שנים מיום קביעת תקנות אלה.

 

לתקנה 1

מוצע לתקן את תקנה 1 לתקנות העיקריות שעניינה "הגדרות", ולהוסיף את ההגדרות "אמצעי שליטה", "בעל עניין", "החזקה", ו - "שליטה". מונחים אלה מופיעים בתנאי כשירות למתן רישיונות מסוגים שונים, כמפורט להלן. הוספת הגדרות אלה נעשית בדרך של הפנייה לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב-1982, וזאת בין היתר על מנת לשמור, עד כמה שניתן, על אחידות בכללי הבעלות הצולבת בענף התקשורת, כך שתהיה התאמה והמשכיות בין ההגדרות והעקרונות המנויים בחוק התקשורת לבין ההסדרים הקבועים בתקנות אלו, שהותקנו מכוח פקודת הטלגרף האלחוטי. עוד מוצע להוסיף הגדרה של "רשת פרטית בשיטה התאית".

 

לתקנה 2

תקנה 5 לתקנות העיקריות, שעניינה "כשירות לרישיון", קובעת תנאים לבקשת רישיון ולקיומו של הרישיון. מוצע לתקן תקנה זו, כמפורט להלן, ולקבוע תנאים שונים שיחולו על מבקשי רישיונות ועל בעלי רישיונות, מסוגים מסוימים, במטרה להבטיח תחרות בשוק התקשורת ולשמור על האפשרות של כניסת שחקנים חדשים לשוק, וכן במטרה להגן על היבטים נוספים של האינטרס הציבורי.

 

מפעילי רט"ן: תנאי הכשירות של מפעילי רט"ן בעלי תשתית נקבעו בעבר כתנאי סף במכרזי התדרים שניהל משרד התקשורת, וחלקם עוגנו גם ברישיונות של המפעילים. בשל חשיבותם של שחקנים אלה ושל התשתיות אותן הן מפעילים, מוצע לעגן חלק מתנאים אלה בתקנות העיקריות כך שיחולו מעתה גם על שחקנים עתידיים, כמו גם על המפעילים הקיימים, לאורך כל תקופת הרישיון. אין בכך כדי לגרוע מסמכותה של ועדת מכרזים בעתיד לקבוע תנאי סף נוספים להשתתפות במכרז או בהליך תחרותי אחר.

כך, מוצע לקבוע כי בעל הרישיון יהיה תאגיד שהתאגד בישראל. עוד מוצע לקבוע כי תנאי למתן הרישיון הוא כי התאגיד, וכן נושא משרה בו או בעל השפעה ניכרת בו, לא הורשע בעבירה אשר בשל מהותה, חומרתה או נסיבותיה, אין הוא ראוי לקבל רישיון. בנוסף, לא יינתן רישיון כל עוד תלוי ועומד כתב אישום בעבירה מסוג זה. תנאים אלה, או תנאים דומים להם, נקבעו בעבר כתנאי סף במכרזי התדרים שניהל משרד התקשורת. נוכח כניסתו לתוקף של חוק המידע הפלילי ותקנת השבים, התשע"ט-2019, יש לעגן תנאים אלה גם בחקיקת משנה. תנאי זה מצריך אישור של ועדת הכלכלה של הכנסת בהתאם להוראות סעיף 4ג(ב)(1) לפקודת הטלגרף האלחוטי.

 

מפעילי רשתות פרטיות בשיטה התאית: על מנת להבטיח תחרות בשוק התקשורת ולעודד כניסה של שחקנים נוספים לענף הסלולר, מוצע לקבוע כי מפעיל בעל רישיון למתן שירותי רט"ן כלל ארציים, לא יהיה רשאי לבקש רישיון להפעלת רשת פרטית. עוד מוצע לקבוע הוראות שתכליתן למנוע אחזקה צולבת של שחקנים נוספים בענף התקשורת בבעל רישיון לרשת פרטית, ולהיפך. הוראות דומות קבועות כיום ברישיונות לפי חוק התקשורת, לרבות ברישיונות של מפעילי רט"ן, אך לא ביחס לבעל רישיון רשת פרטית בשיטה התאית. עוד מוצע לקבוע, כי תנאי למתן רישיון יהיה כי התאגיד מבקש הבקשה התאגד או נרשם בישראל כדין.

 

תכנית הנדסית לרשת פרטית בשיטה התאית: על מנת להבטיח שלא יהיו הפרעות למשתמשים אחרים בתדרי רדיו, וכן על מנת להבטיח ניצול יעיל של התדרים, מוצע לעגן את הדרישה להצגת תכנית הנדסית לרשת פרטית, כחלק מהתנאים לבקשת רישיון. התכנית ההנדסית תכלול תיאור מילולי תמציתי וסכמטי של מבנה הרשת המבוקש להפעלה, ותהיה כפופה לאישור המנהל כהגדרתו בפקודת הטלגרף האלחוטי. התיאור שיוגש במסגרת התוכנית יכלול את הרכיבים בשכבות הליבה, האיסוף (אגרגציה) והגישה, את אופן הפעלת מתקני הבזק ורכיבי הציוד האלחוטי ברשת, את השטח הגיאוגרפי (פוליגון) של הרשת, וכן את השימוש המתוכנן בתדרי רדיו.

 

לתקנה 3

מוצע לתקן את תקנה 6 לתקנות העיקריות שעניינה "תקופת תוקפו של הרישיון" ולקבוע כי רישיון להפעלת רשת פרטית בשטה התאית יינתן לתקופה של 5 שנים. תקופה זו נועדה לאפשר למפעילים ודאות רגולטורית מסוימת ולהחזיר את ההשקעה שבוצעה בהקמת הרשת ובפיתוח שירותים חדשים. רישיון לפי התקנות העיקריות ניתן לחידוש בכל עת, בכפוף לעמידה בתנאים הקבועים בהן.

 

לתקנה 4

מוצע להוסיף את תקנה 8ה לתקנות העיקריות, שעניינה "רישיון לרשת פרטית בשיטה התאית", ולקבוע בה הוראות שיחולו על בעל הרישיון כמפורט להלן:

מוצע לקבוע כי בעל הרישיון ימסור למנהל דיווח מדי 6 חודשים על שינויים מהותיים ברשת. דיווחים אלה נועדו בין היתר לאפשר למנהל מעקב אחר היקף השימוש בתחומי התדרים שבשימוש, מתוך מטרה לייעל את השימוש במשאב המוגבל ולמנוע הפרעות אלחוטיות במידת האפשר. בנוסף מוצע לקבוע כי המנהל יהיה רשאי לבטל, להגביל או להתלות רישיון ככל שלא תופעל הרשת תוך 6 חודשים וכן אם בעל הרישיון יחדל להפעילה לתקופה שתעלה על 6 חודשים.

בנוסף מוצע לקבוע כי בעל הרישיון ידווח למנהל על שינויים באחזקה של אמצעי השליטה בו, בהיקף שיש בו כדי להשליך על תנאי הכשירות של בעל הרישיון כאמור בתקנה 5(א2) המוצעת, וזאת על מנת לאפשר בחינה של המשך העמידה בתנאים אלה.

 

לתקנה 5

בתוספת הראשונה לתקנות העיקריות קבועים סכומי האגרה בעד מתן רישיונות ובעד הקצאת תדרים, מסוגים שונים. בהתבסס על המלצת מינהל כלכלה במשרד התקשורת מוצע לקבוע כי:

 

א. בעד מתן הרישיון ובעד הקצאת תדרים לכל פס תדרים ברוחב 1 מגה-הרץ בתחום התדרים 26 גיגה-הרץ, בעל עסק רט"ן ישלם אגרה בסכום של 2,100 ש"ח לכל שנה. יש לקבוע אגרה לתחום תדרים זה לאחר שהסתיים לאחרונה מכרז דור 5 ההמשכי. בהתבסס על נתונים עדכניים יותר, ובכלל זה נתוני השוואה בין-לאומיים עדכניים יותר, מינהל כלכלה במשרד התקשורת סבור כי סכום זה, שהוצע במכרז דור 5 ההמשכי, הוא סכום סביר לאגרה בעד הקצאת תדרים בתחום תדרי 26 גה"ץ. זאת בין היתר מאחר שקיים קושי להעריך את שווים של התדרים, קיימת הערכת יתר של רגולטורים אחרים בעולם, משך הקצאת התדרים בישראל הוא יחסית קצר וכן הרצון לאפשר למפעילים הישראלים פריסה של תשלומים בגין הקצאת התדרים. בנוסף, סכום זה מגשים את תכליות קביעת האגרה. מוצע כי האגרה תהיה מדורגת במהלך 5 השנים הראשונות ממועד ההקצאה, כך לדוגמה בשנה הראשונה סכום האגרה יהיה 420 ש"ח, ומהשנה החמישית ואילך 2,100 ש"ח, והכל כמפורט בתקנות.

 

להלן קישור לחוות הדעת הכלכלית של מינהל כלכלה במשרד התקשורת מיום 15 בספטמבר 2025[10].

 

ב.  בעד מתן רישיון ובעד הקצאת תדרים לצורך הפעלת רשת פרטית בשיטה התאית, בתחומי התדרים כגון 2,100 מגה-הרץ, 3,500 מגה-הרץ ו-26 גיגה-הרץ, תשולם אגרה בסכום של 1,333 ש"ח. תשלום האגרה יהיה חד-פעמי עבור כל תקופת תוקפו של הרישיון, קרי 5 שנים. הסכום המוצע לוקח בחשבון את תשומות העבודה הצפויות מקרב עובדי משרד התקשורת, בדגש על התשומות שיושקעו בתהליך מתן הרישיון וניהול ההקצאה בהתייחס לכלל הבקשות שיוגשו. שיקול נוסף בקביעת סכום זה הוא שטרם התפתח שוק של רשתות פרטיות למגזר הפרטי במדינת ישראל, הן מאחר שמדובר בשימוש בשטח מצומצם הנחשב זעיר ביחס להקצאה הארצית אשר בשלב זה לא ניתן להעריך האם יתקיים מצב שלפיו הביקוש לתדרים בשטח מסוים יהיה גדול מההיצע הקיים, והן מאחר שבשונה מהתדרים שהוקצו לרשתות ציבוריות, כאן ההקצאה היא לרשת פרטית אשר אמורה לספק שירותים ללקוחות עסקיים. לפיכך, קיימת אי-ודאות ביחס לשווי התדרים הצפוי. עד שניתן יהיה להעריך את שוויים בתנאי ודאות טובים יותר, מומלץ לקבוע סכום אגרה נמוך כאמור לעיל, וזאת במטרה לעודד את השימוש בתדרים אלה לטובת הקמה של רשתות פרטיות ומתקדמות.

 

בנוסף, מוצע לבצע תיקון נוסח בפרט 4 בחלק ד' "רשת תחנות" ולהוסיף לו "חד-מגמיות" כדי להתאים אותו להגדרה הקבועה בתקנה 1 "רשת תחנות חד-מגמיות".

 

לתקנה 6

מוצע לקבוע כי משרד התקשורת יקיים בחינה של סכום האגרה בעד מתן הרישיון ובעד הקצאת התדרים, בתום תקופה של 5 שנים מיום קביעת תקנות אלה, וזאת כבסיס לתיקון עתידי ולקביעת אגרות המגלמות את הערך הכלכלי של התדרים.

 

לתקנה 7

מוצע לקבוע, בהתאם להוראות סעיף 24 לחוק עקרונות האסדרה, התשפ"ב-2021, כי בתום חמש שנים ממועד תחילתן של תקנות אלה תיעשה בחינה תקופתית של ההסדרים שמוצע לעגן בתקנות 5, 6 ו-8ה לתקנות העיקריות כמפורט לעיל.

 

 



[1] מכרז 015/2022 - הרחבת רישיון משולב למתן שירותי רדיו טלפון נייד (רט"ן) ברוחבי פס מתקדמים https://www.gov.il/he/pages/07122022

[2] מדיניות בדבר הקצאה של תדרים לרשת גישה אלחוטית לא ציבורית ברצועת החדשנות מיום 16.7.2023  https://www.gov.il/he/pages/16072023

[3] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 25, עמ' 505; ס"ח התשפ"ב, עמ' 961.

[4] ס"ח התשמ"ה, עמ' 60; התשפ"ב, עמ' 722.

[5] ס"ח התשפ"ב, עמ' 125; התשפ"ד, עמ' 1494.

[6] ק"ת התשמ"ז, עמ' 915; התשפ"ב, עמ' 1524.

[7] ס"ח התשמ"ב, עמ' 218; התשפ"ד, עמ' 1491.

[8] https://www.gov.il/he/pages/15092025

[9] להרחבה, ראו קישור למסמך "החלטה - מדיניות בדבר הקצאה של תדרים לרשת גישה אלחוטית לא ציבורית ברצועת החדשנות", בהערה 2.

[10] https://www.gov.il/he/pages/15092025