תוכן עניינים

טיוטת צו 2

א. שם הצו המוצע. 2

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו. 2

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:. 2

טיוטת צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס' 3), התשפ"ה - 2025 (תיקון מס' 2), התשפ"ה-2025  3

1. תיקון סעיף 1. 3

2. תחילה. 3

דברי הסבר. 3


 

טיוטת צו

 

א. שם הצו המוצע

צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס' 3), התשפ"ה - 2025 (תיקון מס' 2), התשפ"ה-2025

 

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו

צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס' 3), התשפ"ה-2025 (להלן-הוראת שעה), בין היתר, קבע מכסה של 8,000 טון לשנה במסגרתה ניתן לייבא בפטור ממכס זיתים שאינם טריים שסיווגם בפרטי המכס 07.11.200000 ו- 20.05.701000 מכל המדינות החברות בארגון המכס העולמי (WTO).

המכסה מחולקת בהתאם לתנאי הגידול המקומי ותוקפה עד ליום 31 בדצמבר 2026. מטרתה של המכסה הינה למנוע מחסור בענפים שהאספקה המקומית שלהם לעיתים לא עונה על הביקוש והכמויות המוצעות נקבעו בהתאם להערכות ביקוש ולצורך השלמת האספקה ובהתאם לדרישות עבור מפעלי המזון בישראל.

בדומה לסוף שנת 2024, גם השנה יש מחסור משמעותי באספקת זיתים כחומר גלם לתעשייה המקומית בישראל לצורך ייצור זיתים מקומיים מוכנים לאכילה. המחסור נובע ממזג האוויר החם ומהימשכות הלחימה המשפיעים על הכמויות המיוצרות מהמסיק ועל היבוא מירדן. המכסה הקיימת על יבוא הזיתים כאמור לא נותנת מענה למחסור הקיים ולכן מוצע להגדילה עד לסוף השנה.

על מנת למנוע את המשך המחסור הקיים, מוצע לתקן את הוראת השעה הנוגעת למכסת הזיתים ולהגדילה ב-5,000 טון נוספים, כלומר ממכסה של 8,000 טון למכסה של 13,000 טון, וזאת עד ליום 31 בדצמבר 2025. מדובר בכמות המשקפת את היקף הזיתים שניתן לייבא בפועל מבחינה לוגיסטית עד לסוף השנה אשר צפויה לתת מענה למפעלים בישראל לייצור זיתים המוכנים לאכילה. מאחר ובשנה הבאה היבול צפוי להיות גבוה, אין צורך בשלב זה להגדיל את המכסה לתקופה ארוכה יותר, ובתום השנה, תחזור המכסה לגובה של 8,000 טון כאמור עד לסוף שנת 2026.

 

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:


 

טיוטת צו מטעם משרד האוצר:

טיוטת צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס' 3), התשפ"ה - 2025 (תיקון מס' 2), התשפ"ה-2025

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 3 ו-5  לפקודת תעריף המכס והפטורים, 1937[1], לפי סעיף 1 לחוק מסי מכס ובלו (שינוי התעריף), התש"ט-1949[2], ולפי סעיף 3 לחוק מס קנייה (טובין ושירותים), התשי"ב-1952[3], אני מצווה לאמור:

 

 

 

תיקון סעיף 1

1.  

בצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס' 3), התשפ"ה – 2025[4], בסעיף 1, אחרי פסקה (2)  יבוא:

 

 

 

"(3) על אף האמור בתוספת השלישית כנוסחה בסעיף 1(2)(ב)(6) לצו זה, בתקופה שעד יום י"א בטבת התשפ"ו (31 בדצמבר 2025), יראו כאילו בתוספת השלישית, בשורה בטבלה המתייחסת לפרטי מכס 07.11.200000 ו-20.05.701000, בטור ב' לצידם, במקום "8,000" בא "13,000"."

תחילה

2.  

תחילתו של צו זה ביום שלאחר פרסומו.

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

 

(חמ 3-1906-ת1)

__________________

בצלאל סמוטריץ'

שר האוצר

דברי הסבר

צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס' 3), התשפ"ה-2025 (להלן-הוראת שעה), בין היתר, קבע מכסה של 8,000 טון לשנה במסגרתה ניתן לייבא בפטור ממכס זיתים שאינם טריים שסיווגם בפרטי המכס 07.11.200000 ו- 20.05.701000 מכל המדינות החברות בארגון המכס העולמי (WTO).

המכסה מחולקת בהתאם לתנאי הגידול המקומי ותוקפה עד ליום 31 בדצמבר 2026. מטרתה של המכסה הינה למנוע מחסור בענפים שהאספקה המקומית שלהם לעיתים לא עונה על הביקוש והכמויות המוצעות נקבעו בהתאם להערכות ביקוש ולצורך השלמת האספקה ובהתאם לדרישות עבור מפעלי המזון בישראל.

בדומה לסוף שנת 2024, גם השנה יש מחסור משמעותי באספקת זיתים כחומר גלם לתעשייה המקומית בישראל לצורך ייצור זיתים מקומיים מוכנים לאכילה. המחסור נובע ממזג האוויר החם ומהימשכות הלחימה המשפיעים על הכמויות המיוצרות מהמסיק ועל היבוא מירדן. המכסה הקיימת על יבוא הזיתים כאמור לא נותנת מענה למחסור הקיים ולכן מוצע להגדילה עד לסוף השנה.

על מנת למנוע את המשך המחסור הקיים, מוצע לתקן את הוראת השעה הנוגעת למכסת הזיתים ולהגדילה ב-5,000 טון נוספים, כלומר ממכסה של 8,000 טון למכסה של 13,000 טון, וזאת עד ליום 31 בדצמבר 2025. מדובר בכמות המשקפת את היקף הזיתים שניתן לייבא בפועל מבחינה לוגיסטית עד לסוף השנה אשר צפויה לתת מענה למפעלים בישראל לייצור זיתים המוכנים לאכילה. מאחר ובשנה הבאה היבול צפוי להיות גבוה, אין צורך בשלב זה להגדיל את המכסה לתקופה ארוכה יותר, ובתום השנה, תחזור המכסה לגובה של 8,000 טון כאמור עד לסוף שנת 2026.

בנוסף, מוצע לקבוע כי תחילתו של צו זה יהיה ביום שלאחר פרסומו.

הצו מקודם בתיאום עם משרד החקלאות וביטחון המזון ומשרד הכלכלה והתעשייה.

הפסד הכנסות המדינה ממסים כתוצאה מקידומו של צו זה צפוי לעמוד על כ-900 אלף ש"ח.

 

 



[1] ע"ר 1937, תוס' 1, עמ' 183; ס"ח התשכ"ה, עמ' 118.

[2] ס"ח התש"ט, עמ' 154, התש"ך עמ' 18; התשמ"ד, עמ' 161.

[3] ס"ח התשי"ב, עמ' 344; התש"ן עמ' 190, התשס"ז, עמ' 66.

[4] ק"ת – שיעורי מק"ח, התשפ"ה, עמ' 80.