תזכיר טיוטת תקנות להסדר ההימורים בספורט (כללים למתן גמול ליושב ראש המועצה), התשפ"ה-2025

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

טיוטת תקנות להסדר ההימורים בספורט (כללים למתן גמול ליושב ראש המועצה), התשפ"ה-2025

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן [למילוי רק בעת הפצה להערות הציבור]

מוצע להתקין את תקנות להסדר ההימורים בספורט (כללים למתן גמול ליושב ראש המועצה), התשפ"ה-2025, ולקבוע את הגמול שיינתן ליושב ראש המועצה להסדר הימורים בספורט, עבור פעילותו, כך שהגמול יעמוד על סכום קצוב של 19,105 שקלים חדשים בלבד. ביחס ליושב ראש המועצה הראשון שמונה והחל לכהן באופן קבע לאחר תיקון 15 לחוק הסדר הימורים בספורט, התשפ"ג-2023 אשר פורסם ברשומות ביום 03.08.2023, יעמוד הגמול בהוראת שעה על סכום קצוב של 28,000 שקלים חדשים בלבד.

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד התרבות והספורט  

טיוטת תקנות להסדר ההימורים בספורט (כללים למתן גמול ליושב ראש המועצה), התשפ"ה-2025

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 4ה(ג) לחוק להסדר ההימורים בספורט, תשכ"ז-1967[1] (להלן – החוק) ובהסכמת שר האוצר, אני מתקין תקנות אלה:

גמול ליושב ראש המועצה

1.  

(א)  יושב ראש המועצה, שאינו אחד מאלה:

(1)  עובד המדינה;

(2)                 עובד גוף מתוקצב;

(3)                 עובד גוף נתמך;

(4)                 מי שזכאי לקבל גמול בעד השתתפות בישיבות ממקור אחר.

המקדיש בכל שבוע שני ימי עבודה לפחות למילוי תפקידו, לרבות בישיבות מועצה, יהא זכאי לגמול בסך 19,105 שקלים חדשים בלבד לחודש, הכולל מס ערך מוסף כמשמעותו בחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975;[2]

בסעיף זה: "גוף מתוקצב", "גוף נתמך" - כהגדרתם בסעיף 21 לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985;[3]

 

 

(ב) גמול לפי תקנה זו ממצה כל תמורה לה זכאי יושב ראש המועצה בעד פעילותו, לרבות בישיבות מועצה, ולרבות כיסוי הוצאות שהוציא היושב ראש במסגרת תפקידו.

 

 

(ג)  הגמול לפי תקנה זו ישולם ליושב ראש המועצה בתום כל חודש, בכפוף לקבלת דרישת תשלום מאת יושב ראש המועצה.

הצמדת סכומים 

2.  

הסכום הנקוב בתקנה 1 יעודכן בחודש ינואר של כל שנה לפי שיעור עליית (בתקנה זו – חודש העדכון) המדד החדש לעומת המדד הקודם; בתקנת משנה זו, "המדד החדש" - מדד חודש דצמבר של השנה שקדמה לחודש העדכון; "המדד הקודם"מדד חודש דצמבר שקדם לחודש העדכון הקודם, ולעניין חודש העדכון הראשון שלאחר תחילתן של תקנות אלה – מדד חודש דצמבר 2025; הסכום המעודכן כאמור יחול לגבי גמול בעד חודש ינואר שבו נעשה העדכון ואילך באותה שנה; בסעיף זה "המדד" – מדד המחירים לצרכן שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה".

הוראת שעה

3.  

על אף האמור בתקנה 1, לעניין יושב ראש המועצה שהחל לכהן, באופן קבע,  בטרם הותקנו תקנות אלה, החל מיום 15.10.2024 ועד ליום 14.10.2027, יחולו הוראות אלה:

 

 

(א)   

יושב ראש המועצה, אשר מקדיש בכל שבוע שלושה ימי עבודה לפחות למילוי תפקידו, לרבות בישיבות מועצה, ובכפוף לעמידתו בקבוע בתקנה 1 לתקנות אלו, יהיה זכאי לגמול בסך 28,000 שקלים חדשים בלבד לחודש, הכולל מס ערך מוסף כמשמעותו בחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975;

 

 

(ב)  

הסכום אמור בתקנת משנה (א) יעודכן בהתאם למדד האמור בתקנה 2, החל מחודש ינואר 2026.

 

 

(ג)   

גמול כאמור בסעיף קטן (א) ממצה כל תמורה לה זכאי יושב ראש המועצה בעד פעילותו, לרבות בישיבות מועצה, ולרבות כיסוי הוצאות שהוציא היושב ראש במסגרת תפקידו.

(ד) עם תום תחולתה של הוראת השעה ביום 14.10.2027, יחול האמור בתקנות 1-2 לעיל.

 



___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ _____-3)

 

__________________[חתימה]

[שם מלא של המתקין]

[התפקיד שמכוחו מתקין]

 

דברי הסבר

בהתאם לחוק להסדר ההימורים בספורט, התשכ"ז-1967 (להלן: "החוק") הוקם תאגיד בשם המועצה להסדר הימורים בספורט. החוק לתיקון הסדר הימורים בספורט (תיקון מס' 15), התשפ"ג-2023 (להלן: "תיקון 15")[4] אשר פורסם ברשומות ביום 3.8.2023, כלל, בין השאר, שינויים משמעותיים בהרכב המועצה הפועלת בתאגיד ובתפקידיה. סעיף 4ה(ג) קובע כי שר התרבות והספורט, בהסכמת שר האוצר רשאי לקבוע בתקנות כי ליושב ראש המועצה ישולם גמול כפי שייקבע.

                 תקנות אלו נועדו להסדיר את הגמול שישולם ליושב ראש המועצה בעד פעילותו במועצה.

 

 

 

תקנות 1 ו-2

                 מוצע לקבוע כי הגמול ליושב ראש המועצה יעמוד על סכום קצוב של 19,105 שקלים חדשים לחודש, ובלבד שיושב הראש הקדיש שני ימי עבודה בשבוע, לכל הפחות, לצורך מילוי תפקידו. למען הסר ספק סכום זה כולל מס ערך מוסף כמשמעותו בחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975. גמול שניתן לפי תקנה 1 ימצה כל תמורה לה זכאי היושב הראש בעד פעילותו, לרבות ישיבות המועצה, וכיסוי הוצאות שהוציא במסגרת תפקידו. הגמול ישולם בתום כל חודש, בכפוף לדרישת תשלום מאת יושב ראש המועצה. הסכום האמור נקבע בהתאם להמלצת הוועדה הציבורית לסיווג תאגידים סטטוטוריים, אשר הוקמה בשנת 1995 מכוח החלטת ועדת שרים לענייני כלכלה מס' כל/218. בהמלצת הוועדה מיום 1.6.2022 נקבעו, בין השאר, הוראות בעניין גובה הגמול המירבי של יושבי ראש תאגיד בהתאם לרמת סיווג התאגיד. יצוין כי גובה הגמול שנקבע ליושב הראש, 19,105 שקלים חדשים, משקף 40% משכר המנהל הכללי בתאגיד המסווג ברמה 7, בהתאם לסיווג שנעשה על ידי הוועדה לתאגיד, ובהתאם לנוסח התעריף העדכני מיום 27.1.2025. בהמשך לכך מוצע לקבוע כי הסכום הנקוב בתקנת משנה 1 יעודכן בכל שנה בחודש ינואר בהתאם לשיעור עליית מדד חודש דצמבר שקדם לחודש העדכון למדד מדד חודש דצמבר שקדם לחודש העדכון הקודם, ולעניין חודש העדכון הראשון שלאחר תחילתן של תקנות אלה – מדד חודש דצמבר 2025;   

 

תקנה 3

      על אף האמור בתקנת משנה 1, מוצע כי ביחס ליושב ראש המועצה הראשון שמונה והחל לכהן באופן קבע בהתאם לתיקון 15, ביום 15.10.2024 וכהונתו עתידה להסתיים ביום 14.10.2027, יעמוד הגמול בתקופת כהונתו כאמור, על סך 28,000 שקלים חדשים לחודש בלבד, וזאת לאור שילוב של מספר נסיבות מיוחדות הקשורות לדרישות יוצאות דופן הנדרשות מראש המועצה לצורך מילוי התפקיד, בתקופה האמורה, ובניהם:

 

1.  תיקון 15 לחוק הוביל לשינויים משמעותיים בהרכב המועצה ובתפקידיה, בין היתר: הרכב המועצה השתנה מ-7 חברים ל-13 חברים, ולשינוי זה השלכות ביחס למיסוד מחדש וניהול שונה של עבודת המועצה המוטלת על היושב ראש ועל ועדות המשנה במיוחד בתקופה האמורה.

 

2.  בשל שינוי הרכב המועצה, על רקע תיקון מס' 15, כל חברי המליאה, פרט ליושב ראש, היו חדשים, ולא היכרו את פעילות המועצה. עובדה שהצריכה את יושב הראש לעבודה מרובה יותר מבדרך כלל, הן בנושאים האמורים, והן בהכוונה ולימוד של החברים החדשים את עבודת המועצה. 

 

3.  במשך מספר שנים לא שהיה לתאגיד מנכ"ל קבוע וחלק גדול מבעלי התפקידים הבכירים במועצה (כגון סמנכ"ל כספים או סמנכ"ל רגולציה) היו במילוי מקום. כמו כן, המועצה מונתה לאחר תקופה ארוכה שלא ניתן היה להקימה בשל הרכב קטוע.

 

4.  בנוסף במסגרת תיקון 15 הוסמכה המועצה לקדם פרויקטים חברתיים עם גופי ספורט; עובדה שחייבה את המועצה לבנות מודל ייחודי וחדשני בו "תיתן המועצה דעתה גם לתועלת החברתית שבפרויקט ולתועלת שהפרויקט עשוי להביא למועצה" (לשון החוק). המועצה כבר החלה בכך, והיא עוד בתהליך למידה והפקת לקחים מסבב הפרויקטים הראשון.

 

שילוב של מצב דברים ייחודי זה, הצריך ומצריך השלמת פערים משמעותית ויוצאת דופן של התאגיד בתקופה האמורה, בנושאים מרכזיים כגון: נהלי התמודדות עם אירועי סייבר, התאוששות עסקית, עדכונים בתכניות ההימורים, בניית מתווה חדש לחוזים עם גופי ספורט, פיקוח ובקרה על ההנהלה הפעילה ועוד. מצב דברים האמור דרש מעורבות רבה במיוחד של יושב הראש בהכוונת דרכה של המועצה, ומעורבות גבוהה במיוחד מיושב הראש המכהן באופן קבוע בתקופה זו. יושב הראש נדרש להקדשת זמן ותשומות מאומצות וממושכות על מנת להתוות את פועלה של המועצה בנסיבות יוצאות דופן אלו.

 

לפיכך מוצע כי הזכאות לגמול האמור ליושב ראש המועצה תעמוד בתקופה האמורה (התקופה שהחל מיום מינויו לתפקיד, ועד לפקיעת כתב מינויו), ובלבד שהוא ממלא את תפקידו כאמור, לכל הפחות שלושה ימים בשבוע. כלומר הזכאות לגמול בעבור פעילות ראש המועצה בתקופת הוראות השעה תעמוד בתקופה שמיום 15.10.2024 ועד ליום 14.10.2027, החל ממועד כינון המועצה הפועלת לפי תיקון 15. זאת מתוך הנחה כי עד למועד סיום הוראת השעה, פעילות התאגיד תתייצב, ותהיה נתונה למסגרת ארגונית ברורה, באופן שיבטיח יציבות תפעולית. כמו כן, מוצע לקבוע כי גמול שניתן לפי תקנה 3 ימצה כל תמורה לה זכאי היושב הראש בעד פעילותו, לרבות ישיבות המועצה, כולל כיסוי הוצאות שהוציא היושב ראש במסגרת תפקידו.



[1] ס"ח תשכ"ז, עמ' 142; ס"ח תשפ"ג, עמ' 650.

[2] ס"ח תשל"ו, עמ' 52; ס"ח תשפ"ה, עמ' 394.

[3] ס"ח תשמ"ה, עמ' 60; ס"ח תשפ"ה, עמ' 358.

[4] ס"ח תשכ"ז, עמ' 142; ס"ח תשפ"ג, עמ' 650.