תזכיר טיוטת צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס'...) , התשפ"ה- 2025

תוכן עניינים

טיוטת צו 2

א. שם הצו המוצע. 2

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו. 2

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:. 3

צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס'...), התשפ"ה- 2025. 4

1. הוראת שעה. 4

דברי הסבר. 12


 

טיוטת צו

 

א. שם הצו המוצע

צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס'...) , התשפ"ה- 2025

 

 

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו

בצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ז-2017 (להלן-צו התעריף) קבועים, בין היתר, שיעורי מס קנייה על כלים תחרותיים המיוחדים לנהיגה ספורטיבית (להלן-הכלים). השיעורים לכלים אשר נקבעו במצבם הקבוע בצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס' 39), התשע"ב – 2012  (להלן-הצו הקבוע) תואמים לשיעורים החלים על אותם הכלים שלא במסגרת תחרות לנהיגה ספורטיבית שסיווגם בפרק 87.

במטרה לעודד את ענף הספורט המוטורי בישראל, מאז שנת 2015 הותקנו הוראות שעה אשר הטילו על הכלים שיעורי מס קנייה מופחתים. הוראת השעה האחרונה בעניין זה היא צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס' 8), התשפ"ה-2025 (להלן- הוראת שעה מס' 8) אשר תוקפה עד ליום 15 באוגוסט 2025. במסגרת הוראת שעה מס' 8 נקבע כי מס הקניה על הכלים המשתתפים בתחרויות יהיה בגובה מס הקניה החל על חלקי חילוף לרכב (מס אפקטיבי בשיעור של 19.2%), וזאת במקום מס הקניה החל על כלים דומים (שאינם למטרות ספורט מוטורי) המסווגים בפרק 87 לתוספת הראשונה לצו התעריף, ששיעורם גבוה יותר ועשוי להגיע ל-83%.

 הטבת המס לספורט המוטורי נקבעה באמצעות הוראות השעה על מנת לאפשר בחינה של ההסדר שנקבע מכוחו הופחת המיסוי על הכלים ואת יעילות ההטבה ועל מנת לוודא כי לא קיים ניצול לרעה של שיעורי המס המופחתים.

לקראת פקיעתה של הוראת השעה שקדמה להוראת שעה מס' 8, נעשתה עבודת מטה על ידי גורמי המקצוע ברשות המסים במטרה לדייק את תנאי הסף הדרושים לצורך ניצול הטבות המס לתחום הספורט המוטורי וכן את אמצעי הבקרה הדרושים.

לפיכך מוצע לקבוע  מנגנון שונה  מזה שהיה קבוע בהוראת השעה האחרונה, אשר יש בו  כדי לאפשר פיקוח ואכיפה של הטבת המס הניתנת, תוך וידוא שההטבה אינה מנוצלת לרעה. להלן השינויים העיקריים המוצעים ביחס להוראת שעה מס' 8:

1. הוספת הגדרה למונח "נהיגה ספורטיבית" -  כהגדרתה בחוק הנהיגה הספורטיבית, התשס"ו-2005. החוק מגדיר נהיגה ספורטיבית כנהיגה בכלי תחרותי, בעת תחרות או בעת פעילות ספורט אחרת, לרבות למטרות נהיגה המפורטות שם.

2.    מחיקת ההבחנה שהייתה קיימת בין יבוא אישי לייבוא מסחרי, שכן הטבת המס ניתנת לבעל רישיון לנהיגה ספורטיבית אשר מייבא את הכלי לצורך נהיגה ספורטיבית ועומד בכל תנאי הפרט.

3.    בעל הכלי יעשה שימוש בכלי התחרותי לנהיגה ספורטיבית בלפחות שמונה ימים בשנה, במשך שלוש השנים ממועד התרת הצהרת היבוא, ובלבד שבכל יום כאמור השתתף בלפחות אחד מאלה: תחרות, אימון, דירוג או הצבה בתחרות, ולמעט נהיגה שמטרתה קבלה או חידוש רישיון לנהיגה ספורטיבית במקום דרישה של השתתפות בארבעה אירועים בשנה אחת. השינוי המוצע במספר הימים נועד להבטיח שימוש מהותי בכלי לנהיגה ספורטיבית וכימות מדויק של השימוש בו לצורך קבלת הטבת המס. בנוסף, תנאי בחינת השימוש בכלי כאמור למשך 3 שנים במקום שנה נועד לחזק את הפיקוח על הכלים כדי לוודא כי אין ניצול לרעה. כמו כן, השימוש לאורך 3 שנים, במקום שנה אחת, מוצע מאחר וערכו של הכלי מופחת באופן משמעותי רק לאחר 3 שנים.

4. לצורך הוכחת השימוש הנדרש, מוצע להוסיף תנאי לזכאות לפיו בעל הכלי ימציא למנהל אישור הרשות לנהיגה ספורטיבית על השתתפותו באירועים האמורים בסעיף 3 לעיל, למעט אם הרשות המוסמכת (הרשות לנהיגה ספורטיבית) אישרה באמצעות דיווח למנהל את ההשתתפות כאמור ובלבד שמבנה הדיווח תואם מול המנהל.

5.  היבוא  במסגרת שיעורי המס המופחתים יוגבל  לכלי אחד לבעל רישיון לנהיגה ספורטיבית אחת לשלוש שנים, עם אפשרות ליבוא כלי נוסף לספורטאי בכפוף לאישור המנהל, בהתייעצות עם הרשות המוסמכת. כאמור בסעיף 3 לעיל, השימוש לאורך 3 שנים, במקום שנה אחת, מוצע מאחר וערכו של הכלי מופחת באופן משמעותי רק לאחר 3 שנים. יצוין, כי אישור המנהל נדרש על מנת לבחון אם נדרשת השלמת מסי יבוא (בשל אי עמידה בתנאי הפרט, לרבות מכירה למי שאינו זכאי להטבת המס ולהבטחת העברת החבות במס לקונה למשך תקופת הפיקוח על ההטבה.           

לצורך מתן שהות לבחינת ההסדר החדש, מוצע לקבוע את הוראת השעה לתקופה של כ-שלוש שנים, עד ליום 31 באוגוסט 2028.

 

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

טיוטת צו מטעם משרד האוצר :

צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס'...), התשפ"ה- 2025

 

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 3 ו-5 לפקודת תעריף המכס והפטורים, 1937[1], לפי סעיף 1 לחוק מסי מכס ובלו (שינוי התעריף), התש"ט-1949[2], ולפי סעיף 3 לחוק מס קנייה (טובין ושירותים), התשי"ב-1952[3], אני מצווה לאמור:

הוראת שעה

1.  

על אף האמור בתוספת הראשונה לצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ז-2017[4], בתקופה שעד יום ט' באלול התשפ"ח (31 באוגוסט 2028)" יראו כאילו בפרט 831 שבקבוצה 3, תחת "טובין שונים"-

 

 

 

(1)  במקום פסקה (2) בא:

 

 

 

 

"(2) "הרשות המוסמכת" ו"נהיגה ספורטיבית"- כהגדרתם בחוק הנהיגה הספורטיבית, התשס"ו-2005[5] (להלן- חוק הנהיגה הספורטיבית);";

\

 

 

(2) אחרי פסקה (4) בא:

 

 

 

 

"(5) "כלי תחרותי" -  כהגדרתו בחוק הנהיגה הספורטיבית ובלבד שהומצא אישור לגביו לפיו ביום שבו הגיע הכלי התחרותי לארץ, טרם חלפו 24 חודשים ממועד ייצורו, למעט לגבי מכונית שסיווגה בפרטי משנה 170000 או 270000;

 

 

 

 

(6) "רישיון לנהיגה ספורטיבית" – כמשמעותו בסעיף 7 לחוק הנהיגה הספורטיבית;

 

 

 

 

(7) "רכב שטח" - כהגדרתו בתקנות התעבורה, התשכ"א- 1961[6] למעט פסקה (5);

 

 

 

 

(8) כלל לפרטי משנה 100000 ו-200000:

 

 

 

 

כלי תחרותי שיובא, יסווג בפרטי משנה 100000 ו-200000 אם התמלאו כל התנאים האלה:

 

 

 

 

 

(א) הכלי יובא על ידי בעל רישיון לנהיגה ספורטיבית בתוקף (להלן בפרט זה- בעל הכלי) וישמש אותו בלבד;

 

 

 

 

 

(ב) בעל הכלי יעשה שימוש בכלי התחרותי לנהיגה ספורטיבית בלפחות שמונה ימים בשנה, במשך שלוש השנים ממועד התרת הצהרת היבוא, ובלבד שבכל יום כאמור השתתף בלפחות אחד מאלה: תחרות, אימון, דירוג או הצבה בתחרות ולמעט נהיגה שמטרתה קבלה או חידוש רישיון לנהיגה ספורטיבית;

 

 

 

 

 

(ג) בעל הכלי ימציא למנהל אישור מהרשות המוסמכת על השתתפותו באירועים האמורים בסעיף קטן (ב), למעט אם הרשות המוסמכת אישרה באמצעות דיווח למנהל את ההשתתפות כאמור, ובלבד שמבנה הדיווח תואם מול המנהל;

 

 

 

 

 

(ד) לא ישוחרר יותר מכלי אחד לבעל רישיון לנהיגה ספורטיבית בשלוש שנים; ואולם המנהל, בהתייעצות עם הרשות המוסמכת, רשאית לאשר שחרור כלים תחרותיים נוספים;

 

 

 

 

 

 (ה) לא יעביר בעל הכלי את הבעלות לאחר אלא לאחר קבלת אישור המנהל";

 

 

 

(3) בפרט משנה 100000, במקום האמור בטור ב' שלצדו בא:  "כלי תחרותי, למעט רכב ספורט עממי, ובלבד שישמש לנהיגה ספורטיבית (מותנה):-";

 

 

 

(4) בפרט משנה 110000, במקום האמור בטור ד' בא "12%" ובמקום האמור בטור ה' בא "60%";

 

 

 

(5) בפרט משנה 120000, במקום האמור בטור ד' ובטור ה' בא "-";

 

 

 

(6) בפרט משנה 130000, במקום האמור בטור ד' בא "12%" ובמקום האמור בטור ה' בא "60%";

 

 

 

(7) במקום פרטי משנה 140000 ו-150000 בא:

 

 

א.

פרט

ב.

תיאור

ג.

מכס כללי

ד.

מס קנייה

ה.

שיעור התוספת ביבוא

יחידה סטטיסטית

"140000/9--

מסוג טרקטורון (מותנה); מסוג רכב שטח (מותנה)

לפי השיעור החל על הטובין כאשר הם מסווגים בפרק 87

12%

60%

כ"א

150000/6--

מסוג קארט  (מותנה)

לפי השיעור החל על הטובין כאשר הם מסווגים בפרק 87

-

-

כ"א"";

 

 

 

(8) בפרט משנה 160000, במקום האמור בטור ד' בא "12%" ובמקום האמור בטור ה' בא "60%";

 

 

 

(9) אחרי פרט משנה 160000 בא:

 

 

א.

פרט

ב.

תיאור

ג.

מכס כללי

ד.

מס קנייה

ה.

שיעור התוספת ביבוא

יחידה סטטיסטית

"170000/2--

מסוג מכונית כמשמעותה בתקנה 2(1) לתקנות הנהיגה הספורטיבית, ובלבד שהומצא אישור לפיו ביום שבו הגיעה המכונית לארץ, טרם חלפו  60 חודשים ממועד ייצורו (מותנה)

פטור

12%

60%

כ"א";

 

 

 

(10) במקום פרט משנה 190000 בא:

 

 

א.

פרט

ב.

תיאור

ג.

מכס כללי

ד.

מס קנייה

ה. התוספת בייבוא

יחידה סטטיסטית

"190000/8--

אחרים

לפי השיעור החל על הטובין כאשר הם מסווגים בפרק 87

לפי השיעור החל על הטובין כאשר הם מסווגים בפרק 87

-

כ"א";

 

 

 

(11) בפרט משנה 200000, במקום האמור בטור ב' לצדו בא:

"כלי מנועי, למעט רכב ספורט עממי, שיובא לצורך הסבה לכלי תחרותי ולשימוש בנהיגה ספורטיבית, ובלבד שהמייבא הוא בעל רישיון לנהיגה ספורטיבית והוא יפקיד ערבות בנקאית בגובה ההפרש שבין מסי הייבוא החלים על הכלי המנועי לאחר שיותאם להיות כלי תחרותי לבין מסי הייבוא החלים על אותו כלי מנועי כאשר הוא מסווג בפרק 87 ובלבד שיוסב כאמור וישמש לנהיגה ספורטיבית (מותנה)";

 

 

 

(12) בפרט משנה 210000, במקום האמור בטור ד' בא "12%" ובמקום האמור בטור ה' בא "60%";

 

 

 

(13) במקום פרט משנה 220000 בא:

 

 

א.

פרט

ב.

תיאור

ג.

מכס כללי

ד.

מס קנייה

ה.

שיעור התוספת ביבוא

יחידה סטטיסטית

"220000/2--

מסוג משאית, שמשקלה הכולל עולה על 4,500 ק"ג (מותנה)

לפי השיעור החל על הטובין כאשר הם מסווגים בפרק 87

-

-

כ"א";

 

 

 

(14)  בפרט משנה 230000, במקום האמור בטור ד' בא "12%" ובמקום האמור בטור ה' בא "60%";

 

 

 

(15) במקום פרטי משנה 240000 ו- 250000 בא:

 

 

א.

פרט

ב.

תיאור

ג.

מכס כללי

ד.

מס קנייה

ה.

שיעור התוספת ביבוא

יחידה סטטיסטית

"240000/8--

מסוג טרקטורון (מותנה); מסוג רכב שטח (מותנה)

לפי השיעור החל על הטובין כאשר הם מסווגים בפרק 87

12%

60%

כ"א

250000/5--

מסוג קארט (מותנה)

לפי השיעור החל על הטובין כאשר הם מסווגים בפרק 87

-

-

כ"א

270000/1--

מסוג מכונית כמשמעותה בתקנה 2(1א) לתקנות הנהיגה הספורטיבית, ובלבד שהומצא אישור לפיו ביום בו הגיע הכלי התחרותי לארץ, טרם חלפו  60 חודשים ממועד ייצורו (מותנה)

פטור

12%

60%

כ"א";

 

 

 

(16) במקום פרטי משנה 310000 עד 340000 בא:

 

 

א.

פרט

ב.

תיאור

ג.

מכס כללי

ד.

מס קנייה

ה.

התוספת ביבוא

יחידה סטטיסטית

"310000/3--

מכלי דלק (מותנה)

לפי השיעור החל על הטובין לפי כל פרט מפרטי תוספת זו

-

-

כ"א

320000/1--

מושבים (מותנה)

לפי השיעור החל על הטובין לפי כל פרט מפרטי תוספת זו

-

-

כ"א

330000/9--

רתמות (חגורות) בטיחות (מותנה)

לפי השיעור החל על הטובין לפי כל פרט מפרטי תוספת זו

-

-

כ"א

340000/7

כלובי התהפכות (Roll Cages)  (מותנה)

לפי השיעור החל על הטובין לפי כל פרט מפרטי תוספת זו

-

-

כ"א";

 

 

 

(17) במקום פרט משנה 400000 בא:

 

 

א.

פרט

ב.

תיאור

ג.

מכס כללי

ד.

מס קנייה

ה.

התוספת ביבואי

יחידה סטטיסטית

"400000/4--

לבוש מגן וציוד מגן המיוחדים לנהגים או לרוכבים בכלי תחרותי שסיווגו בפרט משנה 1000 (מותנה)

לפי השיעור החל על הטובין לפי כל פרט מפרטי תוספת זו

-

-

כ"א

900000/9--

אחרים

לפי השיעור החל על הטובין לפי כל פרט מפרטי תוספת זו ולגבי כלי תחרותי לפי השיעור החל על הטובין כאשר הם מסווגים בפרק 87

לפי השיעור החל על הטובין לפי כל פרט מפרטי תוספת זו ולגבי כלי תחרותי לפי השיעור החל על הטובין כאשר הם מסווגים בפרק 87

-

כ"א".

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

 (חמ 3-1906-ת1)

 

__________________

בצלאל סמוטריץ'

שר האוצר

דברי הסבר

בצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ז-2017 (להלן-צו התעריף) קבועים, בין היתר, שיעורי מס קנייה על כלים תחרותיים המיוחדים לנהיגה ספורטיבית (להלן-הכלים). השיעורים לכלים אשר נקבעו במצבם הקבוע בצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס' 39), התשע"ב – 2012  (להלן-הצו הקבוע) תואמים לשיעורים החלים על אותם הכלים שלא במסגרת תחרות לנהיגה ספורטיבית שסיווגם בפרק 87.

במטרה לעודד את ענף הספורט המוטורי בישראל, מאז שנת 2015 הותקנו הוראות שעה אשר הטילו על הכלים שיעורי מס קנייה מופחתים. הוראת השעה האחרונה בעניין זה היא צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס' 8), התשפ"ה-2025 (להלן- הוראת שעה מס' 8) אשר תוקפה עד ליום 15 באוגוסט 2025. במסגרת הוראת שעה מס' 8 נקבע כי מס הקניה על הכלים המשתתפים בתחרויות יהיה בגובה מס הקניה החל על חלקי חילוף לרכב (מס אפקטיבי בשיעור של 19.2%), וזאת במקום מס הקניה החל על כלים דומים (שאינם למטרות ספורט מוטורי) המסווגים בפרק 87 לתוספת הראשונה לצו התעריף, ששיעורם גבוה יותר ועשוי להגיע ל-83%.

 הטבת המס לספורט המוטורי נקבעה באמצעות הוראות השעה על מנת לאפשר בחינה של ההסדר שנקבע מכוחו הופחת המיסוי על הכלים ואת יעילות ההטבה ועל מנת לוודא כי לא קיים ניצול לרעה של שיעורי המס המופחתים.

לקראת פקיעתה של הוראת השעה שקדמה להוראת שעה מס' 8, נעשתה עבודת מטה על ידי גורמי המקצוע ברשות המסים במטרה לדייק את תנאי הסף הדרושים לצורך ניצול הטבות המס לתחום הספורט המוטורי וכן את אמצעי הבקרה הדרושים.

לפיכך מוצע לקבוע  מנגנון שונה  מזה שהיה קבוע בהוראת השעה האחרונה, אשר יש בו  כדי לאפשר פיקוח ואכיפה של הטבת המס הניתנת, תוך וידוא שההטבה אינה מנוצלת לרעה. להלן השינויים העיקריים המוצעים ביחס להוראת שעה מס' 8:

1. הוספת הגדרה למונח "נהיגה ספורטיבית" -  כהגדרתה בחוק הנהיגה הספורטיבית, התשס"ו-2005. החוק מגדיר נהיגה ספורטיבית כנהיגה בכלי תחרותי, בעת תחרות או בעת פעילות ספורט אחרת, לרבות למטרות נהיגה המפורטות שם.

2.   מחיקת ההבחנה שהייתה קיימת בין יבוא אישי לייבוא מסחרי, שכן הטבת המס ניתנת לבעל רישיון לנהיגה ספורטיבית אשר מייבא את הכלי לצורך נהיגה ספורטיבית ועומד בכל תנאי הפרט.

3.   בעל הכלי יעשה שימוש בכלי התחרותי לנהיגה ספורטיבית בלפחות שמונה ימים בשנה, במשך שלוש השנים ממועד התרת הצהרת היבוא, ובלבד שבכל יום כאמור השתתף בלפחות אחד מאלה: תחרות, אימון, דירוג או הצבה בתחרות, ולמעט נהיגה שמטרתה קבלה או חידוש רישיון לנהיגה ספורטיבית במקום דרישה של השתתפות בארבעה אירועים בשנה אחת.. השינוי המוצע במספר הימים נועד להבטיח שימוש מהותי בכלי לנהיגה ספורטיבית וכימות מדויק של השימוש בו לצורך קבלת הטבת המס. בנוסף, תנאי בחינת השימוש בכלי כאמור למשך 3 שנים במקום שנה נועד לחזק את הפיקוח על הכלים כדי לוודא כי אין ניצול לרעה. כמו כן, השימוש לאורך 3 שנים, במקום שנה אחת, מוצע מאחר וערכו של הכלי מופחת באופן משמעותי רק לאחר 3 שנים.

4. לצורך הוכחת השימוש הנדרש, מוצע להוסיף תנאי לזכאות לפיו בעל הכלי ימציא למנהל אישור הרשות לנהיגה ספורטיבית על השתתפותו באירועים האמורים בסעיף 3 לעיל, למעט אם הרשות המוסמכת (הרשות לנהיגה ספורטיבית) אישרה באמצעות דיווח למנהל את ההשתתפות כאמור ובלבד שמבנה הדיווח תואם מול המנהל.

5.  היבוא  במסגרת שיעורי המס המופחתים יוגבל  לכלי אחד לבעל רישיון לנהיגה ספורטיבית אחת לשלוש שנים, עם אפשרות ליבוא כלי נוסף לספורטאי בכפוף לאישור המנהל, בהתייעצות עם הרשות המוסמכת. כאמור בסעיף 3 לעיל, השימוש לאורך 3 שנים, במקום שנה אחת, מוצע מאחר וערכו של הכלי מופחת באופן משמעותי רק לאחר 3 שנים. יצוין, כי אישור המנהל נדרש על מנת לבחון אם נדרשת השלמת מסי יבוא (בשל אי עמידה בתנאי הפרט, לרבות מכירה למי שאינו זכאי להטבת המס ולהבטחת העברת החבות במס לקונה למשך תקופת הפיקוח על ההטבה.              

לצורך מתן שהות לבחינת ההסדר החדש, מוצע לקבוע את הוראת השעה לתקופה של כ-שלוש שנים, עד ליום 31 באוגוסט 2028.

הפסד הכנסות המדינה ממסים כתוצאה מצו זה צפוי לעמוד על כ-5 מיליון שקלים חדשים בשנה.

 

 



[1] ע"ר 1937, תוס' 1, עמ' 183; ס"ח התשכ"ה, עמ' 118.

[2] ס"ח התש"ט, עמ' 154, התש"ך עמ' 18; התשמ"ד, עמ' 161.

[3] ס"ח התשי"ב, עמ' 344; התש"ן עמ' 190

[4] ק"ת- שיעורי מק"ח, התשע"ז, עמ' 41.

[5] ס"ח התשס"ו, עמ' 110.

[6] ק"ת התשכ"א, עמ' 1425; התשכ"א,  עמ' 2525; התשס"ה, עמ' 440.