מבחנים לחלוקת תמיכות של משרד הבריאות בקופות חולים המרחיבות את השירותים הניתנים למבוטחיהן בתחום התפתחות הילד

לפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985

בהתאם לסעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985[1], ובהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה, מתפרסמים בזה מבחנים לחלוקת תמיכות של משרד הבריאות (להלן – המשרד) בקופות חולים המרחיבות את השירותים הניתנים למבוטחיהן בתחום התפתחות הילד, כמפורט להלן:

תקנה תקציבית מספר: 24200320

1. כללי

(א)  ועדת התמיכות של המשרד (להלן – הוועדה) תדון בעניין תמיכה מתקציב המשרד בהתאם לנוהל להגשת בקשות לתמיכה מתקציב המדינה במוסדות ציבור ולדיון בהן[2] (להלן – הנוהל).

(ב)  התמיכה עצמה צריך שתינתן, אם אכן נכון וראוי לתתה, על פי עקרונות של סבירות ושוויון בין מקבלי התמיכה השונים.

(ג)  בבואה לדון ולהחליט בכל בקשה לתמיכה, תשקול הוועדה את כל נסיבותיו של העניין, תוך יישום שוויוני, אחיד וענייני של המבחנים שנקבעו.

(ד)  כל שיקוליה של הוועדה יהיו ענייניים, תוך הפעלת אמות מידה מקצועיות, ככל שיידרש לפי נסיבות העניין; הוועדה תנמק את החלטותיה.

2. הגדרות

במבחנים אלה –

"אוכלוסיית היעד" – אוכלוסיית מבוטחי קופת החולים מיום לידתם ועד גיל 18;

"השירות שבהסדר" – כלל השירותים בתחום התפתחות הילד והשירותים בתחום התפתחות הילד מרחוק כהגדרתם להלן, שניתנו לאוכלוסיית היעד במרפאות ובמכונים של קופת החולים או אצל ספקי שירות שמולם קיים הסדר חוזי לאספקת השירותים למבוטחי קופת החולים;

"השירות שבהחזר" – כלל השירותים בתחום התפתחות הילד והשירותים בתחום התפתחות הילד מרחוק כהגדרתם להלן, שניתנו לאוכלוסיית היעד על ידי מטפלים, שמולם לא קיים לקופת החולים הסדר חוזי לאספקת השירותים אולם קופת החולים משתתפת במימון הטיפולים בתמורה להצגת חשבונית מס ע"י המבוטח.

"היקף השירות שבהסדר" – סך כל מכפלות כמויות השירותים שבהסדר, במחירם הנקוב במחירון משרד הבריאות, לפי תוקפו ביום 1 ביולי בשנה נתונה;

"היקף השירות שבהחזר" - סך כל מכפלות כמויות השירותים שבהחזר, במחירם הנקוב במחירון משרד הבריאות, לפי תוקפו ביום 1 ביולי בשנה נתונה;

"היקף השירות הכולל בתחום התפתחות הילד" – סך כל מכפלות כמויות השירותים שבהסדר ובהחזר, במחירם הנקוב במחירון משרד הבריאות, לפי תקפו ביום 1 ביולי בשנה נתונה;

"הגידול בהיקף השירות שבהסדר"  - סך היקף הגידול בהיקף השירות שבהסדר עבור סכום התמיכה הראשון והגידול בהיקף השירות שבהסדר עבור סכום התמיכה השני.

"הגידול בהיקף השירות שבהסדר עבור סכום התמיכה הראשון" – ההפרש שבין היקף השירות שבהסדר בשנת התמיכה להיקף השירות שבהסדר בשנת הבסיס הראשונה במכפלת שיעור הקידום הדמוגרפי לסכום התמיכה הראשון. בחישוב היקף השירות ייכללו קודי שירות, המפורטים בהגדרה "השירותים בתחום התפתחות הילד" ובהגדרה: "השירותים בתחום התפתחות הילד מרחוק" להלן, בהם חל גידול בהיקף השירות בין שנת התמיכה לשנת הבסיס הראשונה ולא ייכללו קודי שירות בהם חל קיטון בהיקף השירות בין שנת התמיכה לשנת הבסיס השנייה;

"הגידול בהיקף השירות שבהסדר עבור סכום התמיכה השני" -  ההפרש שבין היקף השירות שבהסדר בשנת התמיכה להיקף השירות שבהסדר בשנת הבסיס השנייה במכפלת שיעור הקידום הדמוגרפי. בחישוב היקף השירות ייכללו כל קודי השירות, המופיעים בהגדרת "השירותים בתחום התפתחות הילד" ו"השירותים בתחום התפתחות הילד מרחוק" להלן ובכלל זאת קודי שירות בהם חל קיטון בהיקף השירות בין שנת התמיכה לשנת הבסיס השנייה;

 "הגידול בהיקף השירות שבהחזר"  -  ההפרש החיובי שבין היקף השירות שבהחזר בשנת התמיכה להיקפו בשנת הבסיס השנייה במכפלת שיעור הקידום הדמוגרפי לסכום התמיכה השני .

"הכשרת צוותי מטפלים" - הכשרה מקצועית דוגמת ימי עיון, קורסים או סדנאות, הרלוונטית לצרכי אוכלוסיית הילדים המטופלים ולמעט ההדרכה השבועית שמקבלים הצוותים.

 "זכאות עודפת" – זכאות שנצברה לקופת חולים מעבר להקצאתה לתמיכה באותו התחום,  כמוגדר בסעיף 7 למבחנים אלה;

"טיפולים תחת קורת גג אחת" – מצב בו כלל טיפולים הנדרשים ניתנים לילד באותה מרפאה, יחידה או מכון להתפתחות הילד.

"יישובי הפריפריה הגאוגרפית" – יישובים באשכולות 1 עד 4 למדד הפריפריאליות של יישובים ושל רשויות מקומיות לשנת 2015, שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (להלן – הלמ"ס) בשנת 2017, כפי שמתעדכן מזמן לזמן ולמעט יישובי עוטף עזה כהגדרתם להלן;

"יישובי עוטף עזה" – כהגדרתם בהחלטת ממשלה מספר 566 מיום ו' בכסלו התשפ"א (22 בנובמבר 2020);

 "יישובי ורשויות המיעוטים" – יישובם ורשויות במגזר הערבי, הדרוזי והצ'רקסי שלפחות 80% מתושביהם אינם יהודים. רשימת היישובים מפורטת בתוספת הראשונה למבחנים אלו;

"לקות התפתחותית סומטית" – כהגדרתה בחוזר מנהל הרפואה 45/2003 בנושא "נכויות סומטיות בילדים הזקוקים לאבחון וטיפול במסגרת השירותים להתפתחות הילד ושיקומו תיקון חוזר 0042/2002 מיום 21/08/02";

"מבוטחים המאובחנים על רצף האוטיזם" – ילדים המאובחנים על ספקטרום האוטיזם בהתאם לאמות המידה המפורטות בחוזר המנהל הכללי של משרד הבריאות 15/13 בנושא "אבחון ילדים בספקטרום האוטיזם";

"מחירון משרד הבריאות" – המחיר לפי תעריף ב' של מחירון משרד הבריאות לשירותים אמבולטוריים ולשירותי אשפוז, אשר נקבע בהתאם למפורט בסעיף 12 לחוק פיקוח מחירי מצרכים ושירותים, התשנ"ו-1996[3], בשנת התמיכה הרלוונטית;

"מספר המבוטחים המשוקלל" – כמשמעותו בסעיף 17(א) לחוק ביטוח בריאות ממלכתי, התשנ"ד-1994[4] (להלן – החוק), ובהתאם לדרך החישוב הקבועה בתקנות ביטוח בריאות ממלכתי (הקצאה לקופות החולים), התשנ"ה-1995[5]; ואולם לעניין מבחנים אלה יילקחו בחשבון רק מבוטחים באוכלוסיית היעד, בהתאם לערך המתקיים ביום 1 ביולי בשנה שבעדה מבוקשת התמיכה;

"מקצועות הבריאות" - פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת, תזונאות;

"סכום התמיכה הראשון" – 80 מיליון שקלים חדשים;

"סכום התמיכה השני" – 50 מיליון שקלים חדשים;

"סל שירותי הבריאות" – כהגדרתו בסעיף 7(א) לחוק;

"ספק רשום" – מכונים להתפתחות הילד ויחידות טיפוליות להתפתחות הילד שהוכרו על ידי המחלקה להתפתחות הילד ושיקומו במשרד, עד יום 1 באוקטובר בשנה שבעדה מבוקשת התמיכה, ומופיעים ברשימת המכונים והיחידות שהוכרו על ידי המחלקה להתפתחות הילד המפורסמת באתר המשרד ובכללם מכונים ויחידות להתפתחות הילד רשומים, השייכים לקופת חולים;

"פעילות במזרח ירושלים"  - שירות שבהסדר שניתן למבוטחי הקופה במרפאות, ביחידות ובמכונים הממוקמים במזרח ירושלים;

"קופת חולים" – כהגדרתה בסעיף 2 לחוק;

"שיעור הקידום הדמוגרפי לסכום התמיכה הראשון"  - שיעור הגידול בקרב אוכלוסיית היעד מה- 1 בינואר בשנת הבסיס הראשונה ועד ה- 1 בינואר בשנת התמיכה. על אף האמור, בשנת התמיכה 2025 יוכפל ערך זה במקדם 0.5 ;

"שיעור הקידום הדמוגרפי לסכום התמיכה השני"  - שיעור הגידול בקרב אוכלוסיית היעד מה- 1 בינואר בשנת הבסיס השנייה ועד ה- 1 בינואר בשנת התמיכה.

"שירותים בתחום התפתחות הילד" –השירותים בתחום התפתחות הילד, שנתנו על פי קודי השירות שלהלן:

(1) בדיקה רפואית ראשונה – התפתחות הילד – L9500;

(2) בדיקה רפואית מעקב – התפתחות הילד – L9501;

(3) אבחון פסיכולוגי קוגניטיבי – התפתחות הילד – L9502;

(4) אבחון משפחתי – התפתחות הילד – L9503;

(5) אבחון נוירופסיכולוגי – התפתחות הילד – L9504;

(6) ריפוי בדיבור, אבחון ובניית תכנית טיפול – התפתחות הילד – L9510;

(7) ריפוי בדיבור פרטני – התפתחות הילד – L9512;

(8) ריפוי בעיסוק פרטני – התפתחות הילד – L9513;

(9) פיזיותרפיה פרטנית – התפתחות הילד – L9514;

(10) טיפול נפשי או התנהגותי – התפתחות הילד – L9516;

(11) ייעוץ רב-מקצועי להורים – התפתחות הילד – L9523;

(12) ייעוץ מתמשך הורים או מטפל – התפתחות הילד – L9525;

(13) טיפול/ייעוץ זוגי/משפחתי-התפתחות הילד-L9518;

(14) פיזיותרפיה קבוצתית – התפתחות הילד – L9528;

(15) ריפוי בדיבור קבוצתי – התפתחות הילד – L9529;

(16) ריפוי בעיסוק קבוצתי – התפתחות הילד – L9530;

(17) ריפוי בעיסוק, אבחון ובניית תכנית טיפול – התפתחות הילד – L7003;

(18) פיזיותרפיה, אבחון ובניית תכנית טיפול – התפתחות הילד – L7001;

(19) ישיבות צוות עם הורים – התפתחות הילד – L9521;

(20) אבחון קוגניטיבי לשיקום – התפתחות הילד – L9505;

(21) ועדת צוות רב תחומי להתאמת שיקום – התפתחות הילד – L9507;

(22) הערכה לתקשורת תומכת – התפתחות הילד – L9520;

(23) ביקור בית, מטפל – התפתחות הילד – L9600;

(24) תזונה ודיאטה, ייעוץ וטיפול-התפתחות הילד-L9537 ;

"שירותים בתחום התפתחות הילד מרחוק" – שירות בתחום התפתחות הילד, הניתן כשירות בריאות מרחוק בהתאם לאמות המידה המופיעות בחוזר המנהל הכללי 6/2019 בנושא "אמות מידה להפעלת שירות בריאות מרחוק (טלה-בריאות/טלה-רפואה/Telemedicine)" ובנוהל המחלקה להתפתחות הילד ושיקומו מיום ה' בחשון התשפ"ב (11 באוקטובר 2021): "אמות מידה בנושא שירותי טיפול מרחוק בתחום התפתחות הילד", כפי שניתן למצוא בכתובת:  https://www.gov.il/he/Departments/policies/cd-967925621; לעניין השירותים בתחום התפתחות הילד המנויים בהגדרה "שירות בתחום התפתחות הילד", פסקאות (7), (8), (9), (10) ו-(12), ידווח שירות מרחוק על פי קודי השירות שלהלן:

(1) ריפוי בדיבור פרטני מרחוק – התפתחות הילד – L9532;

(2) ריפוי בעיסוק פרטני מרחוק – התפתחות הילד – L9533;

(3) פיזיותרפיה פרטנית מרחוק – התפתחות הילד – L9534;

(4) טיפול נפשי או התנהגותי מרחוק – התפתחות הילד – L9536;

יעוץ מתמשך להורים או מטפל מרחוק – התפתחות הילד – L9535;

"שנת הבסיס הראשונה" –   בשנת 2025 - תקופת הזמן שתחילתה ביום י"ח בתמוז התשע"ח (1 ביולי 2018) וסופה ביום כ"ז בסיוון התשע"ט (30 ביוני 2019)  החל משנת 2026 : שנת 2024 ;

"שנת הבסיס השנייה" -  שנת 2024 ;

"שנת התמיכה" – השנה הקלנדרית, שבמהלכה מחולקת התמיכה;

"תכנית בריאות דיגיטלית" – תכנית לפיתוח והטמעת מוצר או שירות שמטרתם לשפר את שירותי התפתחות הילד והוא נעשה באמצעים דיגיטליים.

 

3. הגופים הנתמכים

הגופים הנתמכים לפי מבחנים אלה הם קופות חולים.

4. מטרת התמיכה

מטרת התמיכה לפי מבחנים אלה היא הרחבת אספקת השירותים הניתנים בתחום התפתחות הילד לאוכלוסיית היעד וצמצום זמני ההמתנה לקבלת השירות במסגרת הציבורית.

5. תנאי סף למתן התמיכה

(א)  קופת החולים הפעילה תכנית להרחבת היקף השירות שבהסדר (להלן – התכנית) . התכנית כללה היבטים מקצועיים וכלכליים, בהתאם לדרישות המשרד; התכנית המפורטת הוגשה לראשי חטיבות הרפואה ורגולציה, מחשוב ובריאות דיגיטלית במשרד;

(ב)  היקף השירות הכולל בתחום התפתחות הילד בשנת התמיכה גדל ביחס להיקף השירות הכולל בשנת הבסיס הראשונה.

(ג)  הקופה ביצעה גידול בהיקף השירות שבהסדר בתחום התפתחות הילד.  

(ד)  קופת החולים הצהירה על הפסקת מימון השירות שבהחזר למטופלים, במקרים שאינם  מאושרים בחוזרי המשרד.

(ה)  קופת החולים דיווחה על זמני ההמתנה לקבלת השירות במסגרת הציבורית על פי התנאים המפורטים בחוזרי המשרד ובהנחיותיו.

(ו)  קופת החולים שילמה לעובדי מקצועות הבריאות את תוספות השכר, שנקבעו במסגרת הסכם השכר עם איגוד הבריאות בחודש אפריל 2025 על פי ההתאמות שנקבעו לאותה הקופה על ידי אגף השכר. התוספות יכללו את העלאת רכיב התפוקות, מתן מענקי שימור והגדלת משרה.

(ז) קופת החולים התחייבה שלא לשלם לספקים בעד שירותים בתחום התפתחות הילד סכומים הגבוהים מאלו שייקבעו בהנחיות משרד הבריאות שיישלחו לקופות החולים, ככל שיקבעו.

 

6. תחומי התמיכה והקצאת כספי התמיכה לתחומים השונים

(א)  גידול בהיקף השירות שבהסדר כהגדרתו במבחנים אלה וקיטון השירות שבהחזר: 106 מיליון שקלים חדשים, מהם 80 מיליון שקלים מסכום התמיכה הראשון ו – 26 מיליון שקלים חדשים מסכום התמיכה השני.

(ב)  הכשרות: 

1) הכשרת צוותי מטפלים, כהגדרתה לעיל: 4 מיליון ₪.

2) הכשרת רופאי ילדים כרופאים בתחום התפתחות הילד: 2 מיליון ₪.

(ג)  תשתיות פיזיות וטכנולוגיות: 

1) פיתוח תשתיות מרפאתיות לטיפול בתחום התפתחות הילד: 13 מיליון ₪.

2) מימוש תכנית לפיתוח והטמעת טכנולוגיות בריאות דיגיטלית:  5 מיליון ₪:

התוכנית תכלול אחד או יותר מהנושאים הבאים ולפחות את המפורט בפסקת משנה (א) להלן:

(א)  פיתוח מערכת מחשוב להעברת מידע כמפורט בתוספת השלישית למבחנים אלו והטמעת המערכת בקרב לפחות 80% מהספקים עד ה- 31/12/2027.

(ב)  אופטימיזציה של תהליכים, לרבות שימוש מיטבי בכוח אדם וצמצום תופעת ה- NO SHOW;

(ג)  כלים ואפליקציות לניטור ולניתוב מטופלים;

(ד)  שיפור רצף הטיפול בארגון הכולל עבודת צוות, תיאום והתייעצות בין מטפלים לרבות תיעוד רב מקצועי במערכת אחודה;

 

7. אופן הקצאת התמיכה בין קופות החולים

(א)  5% מסכום התמיכה המוקצה לתחום התמיכה הנזכר בסעיף קטן 6(א) יוקצה באופן שוויוני בין קופות החולים. שאר הסכום יוקצה בהתאם לחלקן של קופות החולים במספר המבוטחים המשוקלל.

(ב)  סכומי התמיכה המוקצים לתחומי התמיכה הנזכרים בפסקאות משנה 6(ב)2 ו -  6(ג) יוקצו באופן שוויוני בין קופות החולים.

(ג)  סכום התמיכה להכשרת צוותי מטפלים יוקצה בין קופות החולים בהתאם לחלקן במספר המבוטחים המשוקלל.

 

8. תנאים לפעילות הנתמכת

(א)  הכשרת רופאי ילדים כרופאים בתחום התפתחות הילד:

1) הכשרת רופאי ילדים כרופאים בתחום התפתחות הילד התבצעה בהתאם לתנאים ולתכולות שיפרסם משרד הבריאות.

2) תוכנית ההכשרה של קופת החולים אושרה על ידי משרד הבריאות.

(ב)  מימוש תכנית פיתוח והטמעת תשתיות דיגיטליות:

1) תוכנית בריאות דיגיטלית הוגשה בהתאם לנדרש בתוספת השנייה למבחנים אלו.

2) זכאות לתמיכה בתוכנית בריאות דיגיטלית תיצבר בכפוף להגשת דו"ח מפורט בהתאם לנדרש בתוספת הרביעית למבחנים אלו.

3) התמיכה בתוכנית בריאות דיגיטלית לא תכלול העסקת כוח אדם המשתמש בטכנולוגיה.

(ג)  קופת חולים התחייבה כי במידה ולא השלימה תכנית לביצוע פרויקט פיתוח בתחום התשתיות הפיזיות או טכנולוגיות הבריאות הדיגיטלית, שהוגש במסגרת מבחנים אלו במהלך שנת התמיכה, היא תגיש תוכנית להשלמת ביצוע הפרויקט בשנת התמיכה העוקבת.

 

9. אמות המידה לצבירת הזכאות לתמיכה

בעבור כל אחד מתחומי הפעילות הנתמכים לפי מבחנים אלה, תחושב לכל קופת חולים זכאות בהתאם לאמות המידה שלהלן:

(א) גידול בהיקף השירות שבהסדר וקיטון השירות שבהחזר:

1) עבור גידול בהיקף השירות שבהסדר בשנת התמיכה ביחס לשנת הבסיס, תהיה זכאית קופת החולים להיקף הגידול כאמור מוכפל ב־0.8;

2) עבור גידול בהיקף השירות שבהסדר בשנת התמיכה ביחס לשנת הבסיס, במקרים המפורטים להלן , תצבור קופת החולים זכאות בהיקף מלוא הגידול :

א.  הגידול בהיקף השירות שבהסדר התבצע אל מול קיטון מקביל בשיעור העולה על 20 אחוזים בהיקף השירות שבהחזר ביחס לשנה שקדמה לשנת התמיכה.

ב.  גידול בהיקף השירות שבהסדר בקרב ספקים רשומים.

ג.  גידול בהיקף השירות שבהסדר ביישובי הפריפריה הגאוגרפית.

ד.  גידול בהיקף השירות שבהסדר ביישובי ורשויות המיעוטים ובפעילות במזרח ירושלים.

ה.  גידול במתן טיפולים תחת קורת גג אחת.

ו.  בשל גידול בהיקף השירות שבהחזר  בשנת התמיכה ביחס לשנה שקדמה לה, העולה על 50% מהיקף הגידול האמור, שחל בין שנת הבסיס השנייה לשנה שקדמה לה ,תקטן זכאותה הכוללת של הקופה לתמיכה בהיקף הגידול כאמור במכפלת 0.3;

(ב)   הדרכה והכשרה:

1) בעד ביצוע הכשרות לצוותים המטפלים בתחום התפתחות הילד תהיה זכאית קופת החולים ל־90% מעלות הדרכת הצוותים אך לא מעבר לחלקה היחסי במספר המבוטחים המשוקלל במכפלת ארבעה מיליון שקלים חדשים.

2) בעד הכשרת רופאי ילדים לצורך הסבתם לרופאים בתחום התפתחות הילד, תהיה זכאית כל קופת החולים לתמיכה בעלות ההכשרה בסך  של עד חצי מיליון ₪ בשנה ובתנאי שקופת החולים הכשירה לפחות שני רופאים והתחייבה להעסיק את שניהם בתחום התפתחות הילד בהיקף של חצי משרה ולמשך שלוש שנים, לפחות.

(ג) תשתיות:

1)   פיתוח תשתיות מרפאתיות לטיפול בתחום התפתחות הילד:

כל קופת חולים תהיה זכאית לתמיכה עבור עלויות הקמת או הרחבת תשתית מרפאתית למתן השירות בתחום התפתחות הילד; התמיכה תינתן בעד עלויות בינוי והצטיידות המרפאות. היקף הזכאות לתמיכה לא יעלה על סך כל ההוצאות הישירות של קופת החולים בעד ההקמה וההצטיידות; צבירת הזכאות לתמיכה מותנית באישור מקדים של תוכנית הבינוי וההצטיידות ע"י סמנכ"ל לפיקוח קופות החולים והשב"ן במשרד הבריאות.

2)  תכנית בריאות דיגיטלית :

בעד תוכנית לפיתוח והטמעת טכנולוגיות בריאות דיגיטלית תצבור קופת החולים זכאות בהיקף של עד 60% מעלותה בפועל, למעט תוכניות לפי פסקת משנה 6(ג)(2)(ד), אשר תאפשרנה לקופת החולים לצבור זכאות בהיקף של עד 80% מעלותן בפועל.

 

10. אופן חלוקת התמיכה

חלוקת התמיכה תתבצע באופן נפרד בעבור כל אחד מתחומי הפעילות הנתמכת לפי מבחנים אלה, בהתאם לשלבי החלוקה המפורטים להלן:

(א)  בשלב החלוקה הראשון תיתמך כל קופת חולים בסך זכאויותיה בתחומי התמיכה השונים, המפורטים לעיל בסעיף 6.

(ב)  בשלב החלוקה השני, ככל שייוותרו כספי תמיכה לחלוקה בתום השלב הראשון,  הם יחולקו בין קופות החולים שצברו זכאות עודפת, שטרם נתמכה בשלב הראשון; הסכומים שיוותרו יחולקו בין קופות החולים בהתאם ליחס הזכאויות העודפות בין קופות החולים, בכל אחד מתחומי התמיכה, המפורטים בסעיף קטן (א), בנפרד; קופת חולים תיתמך בשלב זה בהתאם לזכאותה העודפת בכל אחד מהתחומים האמורים במכפלת 1.1, אך בכל תחום לא תיתמך מעבר לסכום הוצאותיה באותו תחום,

(ג)  על אף האמור, ביחס לתכניות המוגשות לתמיכה בפעילות לפי סעיף 6(ג)2, כספי התמיכה בשלב החלוקה השני יחולקו באופן שוויוני בין הקופות שצברו זכאות עודפת אך התמיכה שתחולק לקופת החולים לא תעלה על 60% מהוצאותיה בפועל למימוש התכנית, ולעניין תוכנית לפי לפי פסקת משנה 6(ג)(2)(ד) – 80% מהוצאותיה בפועל.

(ד)  בשלב החלוקה השלישי, ככל שיוותרו כספי תמיכה לחלוקה, הם יחולקו בין הקופות שצברו זכאות עודפת, שטרם נתמכה בשלב החלוקה השני, בהתאם ליחס הזכאויות העודפות בין קופות החולים בכל אחד מתחומי התמיכה הבאים: 6(א), 6(ב) ו – 6(ג), בנפרד.

(ה)  בשלב החלוקה הרביעי, אם יוותרו כספי תמיכה לחלוקה, הם יחולקו בין קופות החולים בהתאם ליחס הזכאות העודפת שנותרה וללא קשר לייעוד ההקצאה המקורי של הכספים שנותרו. קופת חולים  תיתמך בהתאם לזכאותה העודפת, שטרם נתמכה, במכפלת 1.1 אך לא מעבר לסכום הוצאותיה בפועל.

 

11. השבת כספים וקיזוז

ככל שפרויקט שנתמך במסגרת מבחנים אלו לא הושלם במהלך שנת התמיכה הקודמת, לא הוגש שנית לתמיכה במהלך שנת התמיכה הנוכחית ולמעט במקרים חריגים בהם אישר המשרד את המשך התמיכה בפרויקט בשנת התמיכה העוקבת או את הפסקתו, רשאי המשרד לקזז מזכאותה הנצברת של קופת החולים בשנת התמיכה את סכום התמיכה שקיבלה קופת החולים בעד אותו פרויקט בשנות התמיכה הקודמות.

 

12. נהלים

(א)  קבלת התמיכה מותנית בדיווח של קופות החולים על קיום תנאי מבחנים אלה, כפי שיורה המשרד.

(ב)  המשרד רשאי לדרוש מקופת החולים להעביר לעיונו הסכמי שיתוף פעולה שנכרתו עם בתי חולים וספקי שירות אחרים לצורך עמידה בתנאי מבחנים אלה.

(ג)  במסגרת הבקשה לתמיכה בעד הפעילות הנתמכת לפי מבחנים אלה, לא תינתן לקופת חולים תמיכה בעד הוצאות שהוצאו במסגרת תחום פעילות אחר וקופת החולים לא תיתמך בעד פעילות שלא פורטה בבקשת התמיכה; לא תינתן תמיכה לקופת חולים שאינה משתפת פעולה עם ביקורת מטעם המשרד.

(ד)  לא תינתן תמיכה לפעילות הנתמכת בידי משרד ממשלתי אחר, ולא תינתן תמיכה בעד פעילות שהמשרד משתתף בה בדרך אחרת.

(ה)  בלי לגרוע מן האמור בנוהל, קופת חולים אשר עשתה שימוש בלתי נאות בכספי התמיכה, השתמשה בהם שלא בעד הפעילות שלשמה ניתנו, שימשה כעמותת צינור לשם העברת הכספים לגוף אחר או הגישה דיווחים כוזבים לגבי כספי התמיכה שאושרו לה, המשרד יהיה רשאי לשלול אפשרותו לקבל תמיכה מהמשרד בשנתיים שלאחר מכן.

(ו)  ככל שיתקיים מחקר קליני לאומי מטעם המשרד בנושא הפעילות הנתמכת אשר יאושר על ידי ועדת מחקר, על קופת החולים לשתף פעולה עם המחקר; ככל שקופת החולים החליטה על ביצוע מחקר אחר, עצמאי, בקשר לפעילות הנתמכת, עליה להעביר את תוצאות המחקר למשרד, לפרסם את תוצאותיו ולהנגיש לציבור החוקרים את המידע המחקרי שנאסף לצורך מחקרי המשך, בכפוף לכל דין ולנהלי המשרד.

13. תחילה

תחילתם של מבחנים אלה ביום א' בטבת התשפ"ה (1 בינואר 2025).

14. ביטול

מבחנים לחלוקת תמיכות של משרד הבריאות בקופות חולים המרחיבות את השירותים הניתנים למבוטחיהן בתחום התפתחות הילד, התש"ף-2020[6] – בטלים.

 

 

___________ התשפ"ה

(_____________2025)                                                ________________________

                                       חיים כץ

                                        מ"מ שר הבריאות

 

 

 

תוספת ראשונה: יישובי ורשויות המיעוטים

 

נאשם רשות

סמל רשות

 

שם רשות

סמל רשות

 

שם רשות

סמל רשות

 

שם רשות

סמל רשות

 

שם רשות

סמל רשות

 

אבו גוש

0472

אכסאל

0478

אעבלין

0529

ברטעה

1326

עין א-סהלה

1326

מועאוויה

1326

בענה

0483

ג'דיידה מכר

1292

ג'לג'וליה

0627

ג'סר א-זרקא

0541

ג'ש (גוש חלב)

0487

ג'ת

0628

דבורייה

0489

דיר אל-אסד

0490

דייר חנא

0492

זמר

1290

טורעאן

0498

יפיע

0499

כאבול

0504

כאוכב אבו אל-היג'א

0505

כפר ברא

0633

כפר יאסיף

0507

כפר כנא

0509

כפר מנדא

0510

כפר קרע

0654

מג'ד אל-כרום

0516

מזרעה

0517

מעיליא

0518

מוסמוס

1327

זלפה

1327

מושיירפה

1327

ביאדה

1327

סאלם

1327

משהד

0520

נחף

0522

ע'ג'ר

4501

עיילבון

0530

עילוט

0511

עין מאהל

0532

עארה

0637

ערערה

0637

פוריידיס

0537

פסוטה

0535

ריינה

0542

שעב

0538

אום אל-פחם

2710

באקה אל-גרביה

6000

טייבה

2730

טירה

2720

טמרה

8900

כפר קאסם

0634

נצרת

7300

סח'נין

7500

עראבה

0531

קלנסווה

0638

שפרעם

8800

דחי

66

כפר מצר

66

ניין

66

סולם

66

טייבה (בעמק)

08

טמרה (יזרעאל)

08

מוקייבלה

08

נאעורה

08

צנדלה

08

ראס עלי

12

עין חוד

15

שייח' דנון

04

דייר ראפאת

26

עין נקובא

26

עין ראפה

26

אום אל-קוטוף

14

אל –עריאן

14

מייסר

14

בועיינה-נוג'ידאת

0482

ביר אל-מכסור

0998

בסמת טבעון

0944

זרזיר

0975

טובא-זנגרייה

0962

כעביה-טבאש-חג'אג'רה

0978

שבלי - אום אל-גנם

0913

ח'ואלד

12

אבטין

12

עראמשה

04

ראס אל-עין

12

סלמה

56

דמיידה

56

חוסנייה

56

כמאנה

56

ערב אל נעים

56

מנשית זבדה

09

סואעד (חמרייה)

09

חמאם

65

עוזייר

65

רומאנה

65

רומת הייב

65

רהט

1161

תל שבע

1054

חורה

1303

לקיה

1060

שגב שלום

1286

כסייפה

1059

ערערה בנגב

1192

יישובי מועצה אזורית קסום

69

יישובי מועצה אזורית נווה מדבר

68

מג'דל שמס

0401

בוקעאתא

4001

מסעדה

4203

עין קיניא

4502

מג'אר

0481

דאליית אל-כרמל

0494

ירכא

0502

אבו סנאן

0473

עוספיא

0534

בית ג'ן

0466

כסרא-סמיע

1296

ראמה

0543

יאנוח-ג'ת

1295

ג'וליס

0485

חורפיש

0496

פקיעין (בוקייעה)

0536

סאג'ור

0525

כפר כמא

0508

ריחניה

02

עין אלאסד

02

 

 

תוספת שניה: פורמט הגשת תכנית פיתוח והטמעת טכנולוגיות

פרטי התקשרות של מוביל התכנית מטעם הקופה:

שם מלא

 

טלפון נייד

 

כתובת מייל

 

חתימה

 

מאשרי התכנית מטעם הקופה:

 

שם מלא

חתימה

מנכ"ל הקופה

 

 

מנהל מערכות המידע

 

 

מנהל הכספים

 

 

מנהל תחום התפתחות הילד בקופה

 

 

פרטים על התכנית:

שם התכנית

 

סכום התכנית הכוללת

 

עלויות התכנית בשנת התמיכה

 

סכום המבוקש לשנת התמיכה (60% או 80% מעלות התכנית בשנת התמיכה בהתאם להגדרה במבחן)

 

 

נא להתייחס ולענות על כל אחת מן הנקודות שלהן:

עיקרי התכנית

הקופה מתבקשת להגיש סיכום קצר המכיל את עיקרי התכנית המוגשת בהתאם לנקודות הבאות:

§ מהו נושא התכנית מתוך הנושאים בסעיף 6(ד)?

§ מהו הצורך עליו הפתרון המוצע בתכנית נותן מענה?

§ מהו הפתרון המוצע?

§ כיצד הפתרון המוצע בתכנית מהווה מענה לצורך המפורט לעיל?

§ מה הערך והישימות הקלינית והכלכלית?

 

הקופה מתבקשת להתייחס במפורט לכל אחד מהנושאים שלהלן:

 

 

התאמת הפתרון לארגון

תיאור הפתרון

§ מהו הפתרון הטכנולוגי המוצע? נא לתאר בפירוט את הפתרון לרבות תמונות, מסכים וכל אמצעי אחר שייסייע להבין את מהותו.

§ עד כמה הטכנולוגיה בשלה ופעילה בארגון שלכם או בארגונים אחרים?

ישימות הפתרון ברמה הארגונית והשתלבות בתהליכי עבודה

§ האם נדרשת התאמה וממשקים למערכות המידע בארגון וכיצד היא תתבצע?

§ כיצד תשתלב הטכנולוגיה בתהליכי העבודה הקיימים? האם נדרשות התאמות בפרוטוקולים ושגרות עבודה לטובת הפעלת הפרויקט? במידה וכן כיצד נערך לכך הארגון?

§ האם תידרש הכשרה לעובדים? מהו זמן ההכשרה? האם צפוי שינוי בעומס הפיזי או הקוגניטיבי על הצוות?

תאר את תהליך הטמעת הפתרון ופריסתו בקופה

 

ערך הפתרון והיתכנות המימוש שלו

היקף האוכלוסייה המושפעת

§ מיהו קהל היעד אשר יושפע מהטמעת הפתרון? מהו האופן בו הפתרון מותאם אליהם וכיצד מיועד להיות מופעל? מה הצפי להיענות המטופלים והמטפלים? על סמך מה הוא מבוסס?

§ מה היקף השימוש הצפוי בפתרון?

השוואה לשיטה הקיימת היום

§ מהי השיטה המקובלת היום למתן השירות? מהם המאפיינים של התהליך ושל מסע המשתמש?

§ היכן בתהליך זה מיועד הפתרון להשתלב? האם הוא מחליף תהליך קיים?

§ עד כמה הפתרון המוצע ישפר או ייתן אלטרנטיבה טובה יותר לשיטה הקיימת בקופה?

 

ערך וישימות כלכלית

§ בחינת הערך הכלכלי של הפתרון – יש לתאר את הערך הכלכלי הישיר והעקיף משימוש בפתרון ולצרף תחשיב והסבר; הערך הכלכלי יכול להימדד במונחים של מניעה (כגון התדרדרות / טיפולים עודפים) או במונחים של התייעלות (כגון חלוקת עבודה חדשה / חסכון בזמן מטפלים):

§ יש לתאר את המדדים באמצעותם ייבחן הערך הכלכלי הישיר והעקיף של הפתרון; יש לבחון את התועלת הכלכלית בפרויקט לאורך כל מסלול השירות לטווח הקצר ולטווח הארוך; ככל שניתן יש לתאר את המדידה במונחים כספיים:

מספר

שם המדד

תיאור המדד

תיאור אופן מדידה

ערך המדד היום (אם קיים)

1

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

שימושיות והיבטים חברתיים

שימושיות

§ האם הפתרון מתאים לשימוש על ידי כל אוכלוסיית היעד? האם נדרשות התאמות מיוחדות על מנת להתאים את הפתרון עבור אוכלוסיות מגוונות (לרבות התאמות תרבותית ואוריינות דיגיטלית)?

§ האם השימוש במוצר כרוך בהשתתפות עצמית (כלכלית) של המשתמשים?

 

שיתופיות ולמידה הדדית

בכוונת המשרד לפרסם מידע כללי על התכניות מיד לאחר אישורן. 

המשרד יפרסם את שם התכנית, נושא התכנית, ארגון/ארגוני הבריאות המעורבים בתכנית, ופסקה קצרה (עד 5 שורות) המתארת את מהות התוכנית; בהתאם, אנא כתבו את הפסקה או הנקודות המרכזיות שהייתם רוצים להדגיש לפני פרסום שלנו.

 

תכנית עבודה ומדדים

תכנית עבודה

יש להציג תכנית עבודה כוללת להטמעת הפתרון מקצה לקצה. על התכנית לכלול את המשימות, עלויות ולוחות זמנים הנדרשים למימוש כל אחד משלבי הפרויקט.

בפרט, לאישור תכנית העבודה השנתית יש לתאר בהרחבה את התוצרים הפרוייקטלים והעלויות בגינם ישולמו כספי התמיכה בשנה הנוכחית:

 

שלב בתכנית

פירוט ההישגים המוחשיים

 של שלב זה

משאבים

 (טכנולוגיה, כ"א)

מועד השלמת

שלב זה

עלות

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

פירוט עלויות התכנית

משאבים

 (טכנולוגיה, כ"א)

תיאור ההוצאה

 והצורך לתוכנית

סכום בש"ח

השלב בתכנית

לה העלות מיוחסת

(ספק חיצוני, עובד הארגון,

שם הכלי הטכנולוגי, אחר

 (פרט))

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

מדידה

יש להגדיר מדדים לבחינת הפתרון בארגון (קליניים/שירותיים/תפעוליים וכו) – יש לציין לפחות מדד תוצאה אחד למדידת המועילות של הפתרון (Outcome), מדד אחד להצלחת ההטמעה (שימושיות) .

 

מספר

שם המדד

תיאור המדד

תיאור אופן מדידה

ערך המדד היום

 (במידה וקיים)

1

 

 

 

 

2

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

פורמט הגשת תכנית לפיתוח מערכת מחשוב להעברת מידע

פרטי התקשרות של מוביל התכנית מטעם הקופה:

שם מלא

 

טלפון נייד

 

כתובת מייל

 

חתימה

 

 

מאשרי התכנית מטעם הקופה:

 

שם מלא

חתימה

מנכ"ל הקופה

 

 

מנהל מערכות המידע

 

 

מנהל הכספים

 

 

מנהל תחום התפתחות הילד בקופה

 

 

 

פרטים על התכנית:

שם התכנית

 

סכום התכנית הכוללת

 

עלויות התכנית בשנת התמיכה

 

סכום המבוקש לשנת התמיכה (80% מעלות התכנית בשנת התמיכה)

 

 

נא להתייחס ולענות על כל אחת מן הנקודות שלהן:

§ צרפו את רשימת הספקים איתם הקופה עובדת ונפח הפעילות של הספק מתוך כלל השירותים מהם (לצורך הבנת הצורך בסטנדרטיזציה של הממשקים).

§ מהו הפתרון המוצע?

§ נא לפרט את מודל ההפעלה של הפתרון?

o פרטו את אופן קבלת ושליחת המידע הנדרש בתוספת השלישית מהקופה אל הספקים ומהספקים אל הקופה.

o האם הספקים יתעדו במערכת הקלינית של הקופה או במערכת עצמאית ויעבירו את המידע לקופה בממשקים;

o התייחסו לפורמט המידע המועבר (PDF/ שדות מובנים), וכיצד יתבצע התיעוד והיכן המידע ישמר

o מה הם ממשקי העברת המידע בין המערכות השונות

§ מהי בשלות הפתרון?

§ כיצד תשתלב הטכנולוגיה בתהליכי העבודה הקיימים? האם נדרשות התאמות בפרוטוקולים ושגרות עבודה לטובת הפעלת הפרויקט? במידה וכן כיצד נערך לכך הארגון?

§ האם תידרש הכשרה לעובדים? מהו זמן ההכשרה? האם צפוי שינוי בעומס הפיזי או הקוגניטיבי על הצוות?

 

תכנית עבודה

יש להציג תכנית עבודה כוללת להטמעת הפתרון מקצה לקצה. על התכנית לכלול את המשימות, עלויות ולוחות זמנים הנדרשים למימוש כל אחד משלבי הפרויקט.

בפרט, לאישור תכנית העבודה השנתית יש לתאר בהרחבה את התוצרים הפרוייקטלים והעלויות בגינם ישולמו כספי התמיכה בשנה הנוכחית:

 

שלב בתכנית

פירוט ההישגים המוחשיים

 של שלב זה

משאבים

 (טכנולוגיה, כ"א)

מועד השלמת

שלב זה

עלות

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

פירוט עלויות התכנית

משאבים

 (טכנולוגיה, כ"א)

תיאור ההוצאה

 והצורך לתוכנית

סכום בש"ח

השלב בתכנית

לה העלות מיוחסת

(ספק חיצוני, עובד הארגון,

שם הכלי הטכנולוגי, אחר

 (פרט))

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

מדידה

יש להגדיר מדדים לבחינת הפתרון בארגון (קליניים/שירותיים/תפעוליים וכו) – יש לציין לפחות מדד תוצאה אחד למדידת המועילות של הפתרון (Outcome), מדד אחד להצלחת ההטמעה (שימושיות) .

 

מספר

שם המדד

תיאור המדד

תיאור אופן מדידה

ערך המדד היום

 (במידה וקיים)

1

 

 

 

 

2

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 


 

תוספת שלישית: דרישות עבור פיתוח מערכת מחשוב להעברת מידע

מערכת ממוחשבת להעברת מידע בין הקופה לספקי השירות תכלול לכל הפחות את המידעים שלהלן:

א. העברת דוחות  אבחון וטיפול, שאלוני הורים ושאלוני מסגרת מהקופה אל הספקים

ב. העברה אל הספקים של כלל הדוחות הרפואיים שלהלן:

ב.1.  בדיקות שמיעה

ב.2.  מכתב שחרור מפגיה

ב.3.  ייעוציים מקצועיים שבוצעו בקופה והתקבלו לקופה בהקשר התפתחותי (יעוץ אורטופדי, בדיקות עיניים, יעוץ נוירו-כירורגי וכד')

ב.4.  בדיקות הדמיה רלוונטיות (MRI מוח; סונר מוח, עמוד שדרה ופרקי ירכיים; צילום אדנואידים).

ג.  קבלה ושמירה בתיק הרפואי של הקופה של כלל המידע שלהלן המגיע מהספקים:

ג.1. סיכום טיפול תקופתי ובקשות המשך טיפול

ג.2. דוח אבחון שבוצע ע"י הספק

 

תוספת רביעית: דיווח לביצוע תכנית לפיתוח והטמעת טכנולוגיות בריאות דיגיטלית

               

דוח ביצוע של שלבי התכנית שהוגדרו לשנת התמיכה יוגש יווצג למשרד הבריאות במפגש מרחוק לא יאוחר מהיום הראשון לנובמבר לשנת התמיכה. בדוח תוצג הפעילות שנעשתה בשנת התמיכה, הסבר על השלבים שהושלמו והתוצרים שהושגו, הסטטוס הנוכחי של התכנית ותכנון המשך הפעילות.

על הדוח לכלול התייחסות מקיפה לנקודות הבאות:

1) אפיון אוכלוסיית המטפלים והמטופלים שעשתה שימוש בפתרון בתקופת התכנית והיקפם.

2) תיאור האתגרים הארגוניים בהטמעת הפתרון ואופן התמודדות הארגון עמם.

3) דיווח תוצאות מדידת היעילות, המועילות והצלחת התכנית בהתאמה למדדים שהוגדרו.

4) דיווח הערך הכלכלי של הפתרון בהתאמה להצעת המדידה שהוגדרה עם הגשת התכנית.

5) תגובות המשתמשים

6) פירוט הוצאות הקופה בשנת התמיכה, לרבות חשבוניות והוצאות כוח אדם.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



[1] ס"ח התשמ"ה, עמ' 60; התשנ"ב, עמ' 34.

[2] י"פ התש"ף, עמ' 482.

[3] ס"ח התשנ"ו, עמ' 192.

[4] ס"ח התשנ"ד, עמ' 156.

[5] ק"ת התשנ"ה, עמ' 493; התשע"א, עמ' 408.

[6] י"פ התש"ף, עמ' 2198; התשפ"א, עמ' 1530 ועמ' 10380; התשפ"ג, עמ' .1143; התשפ"ה עמ' 1101;