תקנות הטיס (מגבלת תנועות ומכסת רעש בשעות הגבלות הלילה בנמל התעופה בן גוריון), התשפ"ד – 2024
התקנות המוצעות נועדו לצמצם את מטרדי הרעש הנגרמים מהמראות ונחיתות בשעות הלילה בנתב"ג, בכפוף לאפשור הגדלת הקיבולת של נתב"ג לשם מתן מענה נאות לצרכי תנועה אווירית בינ"ל של נוסעים ומטענים מישראל ואליה (כלומר, שניתן יהיה למצות את פוטנציאל הגידול של נתב"ג בהתאם לתמ"א/3/2/4), לאפשור קיומן של טיסות אשר בשל מאפייניה הכלכליים של מדינת ישראל ומשק התעופה שלה, חיוני לאפשר להן לפעול בשעות הלילה, ואפשור המשך פיתוח משק התעופה בישראל, כענף בר קיימא המבוסס על תחרות.
על פי החלטת המועצה הארצית לתכנון ולבניה מיום 7/11/2023, התקנות המוצעות מהוות תנאי לכניסתו לתוקף של תיקון מס' 3 לתכנית המתאר הארצית לשדה התעופה בן גוריון תמ"א 2/4.
טיוטת תקנות מטעם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים:
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 33, 34, 46, 66 ו- 73 לחוק הטיס, התשע"א – 2011[1] (להלן – החוק) בהתייעצות עם השרה להגנת הסביבה לפי סעיף 66 לחוק ובהסכמתה לפי סעיף 73 לחוק, לעניין תקנה 12ב - לפי סעיף 24 לחוק עקרונות האסדרה, התשפ"ב – 2021[2] ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת לפי אותם סעיפים אני מתקינה תקנות אלה: |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
הגדרות |
1. |
(א) בתקנות אלה - |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"ההודעה הבריטית" - הודעת משרד התחבורה הבריטי מס' AIP SUPPLEMENT 007/2025 , מיום (6 לפברואר 2025), בדבר הגבלות רעש בשדות התעופה לונדון הית'רו, לונדון גטוויק, ולונדון סטנסטד, (LONDON HEATHROW, LONDON GATWICK AND LONDON STANSTED AIRPORT NOISE RESTRICTIONS NOTICE ), שעותק שלה מפורסם באתר האינטרנט של הרשות; |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"חלון זמן" (slot) - הרשאה שנתן מפעיל שדה התעופה למפעיל אווירי, לתנועה מתוכננת של מטוס, להשתמש בכל תשתיות שדה התעופה הנדרשות לצורך הגעת המטוס לשדה התעופה או עזיבתו, לפי העניין, בשעה ותאריך מסוימים; |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"כללי רישוי רעש" – הכללים שנקבעו בחלק II לכרך הראשון לנספח 16 לאמנה, כפי עדכונם מעת לעת, למדידה ותיעוד של ערכי הרעש (approach, flyover, sideline) של סוג כלי טיס; |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"מכסת רעש" – הסך המירבי של מנות הרעש של כלל התנועות בשעות הגבלות הלילה בעונת תעופה, כפי שנקבע בתוספת; |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"מנת רעש" (Quota count) – הערך המוקצה להמראה אחת או לנחיתה אחת של מטוס, לפי תקנה 1א; |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"עונת חורף" – פרק הזמן המתחיל ביום ראשון האחרון של חודש אוקטובר, ומסתיים ביום שבת האחרון של חודש מרץ בשנה שלאחר מכן; |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"עונת קיץ" - פרק הזמן המתחיל ביום ראשון האחרון של חודש מרץ, ומסתיים ביום שבת האחרון של חודש אוקטובר באותה שנה; |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"עונת תעופה" – עונת קיץ או עונת חורף; |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"רמת הרעש" - רמת הרעש האפקטיבי הנתפס בדציבלים (EPNdB), להמראה או לנחיתה, לפי העניין, למטוס המסוים, המחושבת על בסיס ערכי הרעש של אותו מטוס המפורטים בתעודת הרעש שלו, כמפורט בסעיף 12.1 ו- 12.3 להודעה הבריטית; |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"שדה התעופה" – נמל התעופה בן-גוריון; |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"שעות הגבלות הלילה" – בעונת הקיץ - השעות שבין 22:00 לבין 04:59 למחרת, לפי שעון ישראל; בעונת החורף – השעות שבין 22:00 לבין 05:29 למחרת, לפי שעון ישראל; |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"תנועה" – המראה של מטוס או נחיתה של מטוס; |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"תעודת רעש" – כל אחת מאלה - |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) לכלי טיס ישראלי – שניתנה לפי סעיף 64 לחוק; |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) לכלי טיס זר – כאמור בסעיף 173(א1)(4) לחוק. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) לעניין תקנות אלה, זמן ההמראה של מטוס הוא רגע ניתוק גלגליו מהמסלול וזמן הנחיתה של מטוס הוא רגע נגיעת גלגליו במסלול. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
מנת רעש למטוס |
1א. |
(א) מנת הרעש המשויכת למטוס הממריא או נוחת בשדה התעופה תהיה כמפורט בטור א' בטבלה שלהלן, בהתאם לרמת הרעש של אותו מטוס בהמראה או בנחיתה בהתאמה, כמפורט בטבלה שלהלן בטור ב' לצידו: |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) מנת הרעש המשויכת למטוס הממריא או נוחת בשדה התעופה שלא נקבעו לגביו כללי רישוי רעש תהיה 0. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ג) המנהל יפרסם באתר האינטרנט של הרשות בסיס מידע מפורט לעניין מנת הרעש המחושבת למטוס לפי משתנים רלבנטיים כגון סוג, דגם, תצורה, סוג המנוע, משקל מרבי מרושיין להמראה (MATW), ומשקל מרבי מרושיין לנחיתה (MLW); חזקה כי מנת הרעש המשויכת למטוס מסוים כאמור בתקנת משנה (א) היא בהתאם לאמור בבסיס המידע המפורט, אלא אם כן המפעיל האווירי הוכיח לפי ערכי הרעש בתעודת הרעש של אותו מטוס ונוסחת החישוב בסעיף 12.1 להודעה הבריטית כי למטוס רמת רעש אחרת . |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
הגבלת תנועות – מטוס בעל מנת רעש גבוהה |
2. |
(א) מפעיל שדה התעופה לא יקצה חלון זמן (slot) להמראה או לנחיתה בשעות הגבלות הלילה, למטוס בעל מנת רעש להמראה או לנחיתה, לפי העניין, של 4 ומעלה, ולא ימריא אדם מטוס, ולא ינחית אדם מטוס, בעל מנת רעש להמראה או לנחיתה, לפי העניין, של 4 ומעלה בשעות הגבלות הלילה. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) מפעיל שדה התעופה לא יקצה חלון זמן (slot) להמראה או לנחיתה בשעות הלילה העמוק, למטוס בעל מנת רעש להמראה או לנחיתה, לפי העניין, של 2 ומעלה; לעניין זה, "שעות הלילה העמוק" – 02:00 עד 05:00 בעונת הקיץ, ו-02:00 עד 05:30 בעונת החורף. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
מסירת מידע על מטוס |
3. |
(א) לא ימריא אדם מטוס בשעות הגבלות הלילה ומפעיל שדה התעופה לא יקצה חלון זמן (slot) לנחיתה בשעות הגבלות הלילה אלא אם כן המפעיל האווירי סיפק למפעיל שדה התעופה מידע הנדרש למפעיל שדה התעופה לוודא את מנת הרעש של המטוס, ובכלל זה המידע הבא: |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) סימני לאומיות ורישום של המטוס; |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) סוג (type) ודגם (model) המטוס; |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(3) סוג (type) ודגם (model) המנוע של המטוס; |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(4) סוג (type) המדחף; |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(5) מספר הטיסה; |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(6) העתק תעודת הרעש של המטוס; |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(7) העתק מסמך מאת מדינת הרישום של המטוס המעיד על משקל ההמראה המרבי ומשקל הנחיתה המרבי שלו; |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(8) משקל בפועל (operating weight); |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(9) יעד הטיסה או נקודת המוצא שלה, לפי העניין; |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(10) סוג הטיסה – נוסעים או מטען. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) מידע שהועבר לפי תקנת משנה (א) למפעיל שדה התעופה, יימסר לצד שלישי בכפוף להוראות לפי חוק חופש המידע, התשנ"ח – 1998. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
התניית הקצאת חלון זמן במנת רעש מרבית או ממוצעת |
3א. |
(א) מפעיל שדה התעופה רשאי להתנות הקצאת חלון זמן (slot) לתנועה בשעות הגבלות הלילה במנת רעש מרבית, או במנת רעש ממוצעת. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) התנה מפעיל שדה התעופה חלון זמן שהקצה במנת רעש מרבית או ממוצעת כאמור בתקנת משנה (א), המפעיל האווירי לא יעשה שימוש באותו חלון זמן, במטוס שמנת הרעש שלו עולה על מנת הרעש המרבית כאמור, או באופן המפר את מנת הרעש הממוצעת כאמור. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
הגבלת תנועות ומכסת רעש בשעות הגבלות הלילה |
4. |
(א) מפעיל שדה התעופה יבטיח כי מספר התנועות בשעות הגבלות הלילה לא יעלה על מגבלת התנועות העונתית המחייבת - |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) בעונת תעופה המפורטת בטור א' לתוספת - לא יעלה על מספר התנועות הקבוע לצדה בטור ב' לתוספת; |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) בעונת תעופה כאמור בתקנה 12א – לא יעלה על מגבלת התנועות העונתית המעודכנת לאותה עונת תעופה כאמור באותה תקנה. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) מפעיל שדה התעופה יבטיח כי סכום מנות הרעש של כלל התנועות בשעות הגבלות הלילה, לא יעלה על מכסת הרעש העונתית המחייבת - |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) בעונת תעופה המפורטת בטור א' לתוספת, לא יעלה על מכסת הרעש שנקבעה לצדה בטור ג' לתוספת; |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) בעונת תעופה כאמור בתקנה 12א – לא יעלה על מכסת הרעש העונתית המעודכנת לאותה עונת תעופה כאמור באותה תקנה. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
הוראות להעברת תנועות או מכסת רעש לא מנוצלות מעונת תעופה קודמת |
5. |
(א) על אף האמור בתקנה 4(א), מפעיל שדה התעופה רשאי לאשר תנועות במספר העולה על מגבלת התנועות המחייבת לאותה עונת תעופה, אם בעונת התעופה הקודמת לה מספר התנועות בפועל היה קטן ממגבלת התנועות המחייבת לעונת התעופה הקודמת; המספר הנוסף של התנועות שמפעיל שדה התעופה רשאי לאשר כאמור לא יעלה על מספר התנועות הלא מנוצלות כאמור, או חמישה אחוזים ממגבלת התנועות בעונת התעופה הקודמת, לפי הנמוך. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) על אף האמור בתקנה 4(ב), מפעיל שדה התעופה רשאי לאשר תנועות שסך מנות הרעש שלהן עולה על מכסת הרעש לאותה עונת תעופה, אם בעונת התעופה הקודמת לה סך מנות הרעש של כלל התנועות באותה עונת תעופה בפועל היה קטן ממכסת הרעש לעונת התעופה הקודמת; סך מנות הרעש של התנועות הנוספות שמפעיל שדה התעופה רשאי לאשר כאמור, לא יעלו על סך מנות הרעש הבלתי מנוצלות כאמור, או חמישה אחוזים ממכסת הרעש בעונת התעופה הקודמת, לפי הנמוך. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
הוראות לניצול מוקדם של תנועות או מכסת רעש |
6. |
(א) על אף האמור בתקנה 4(א), ובנוסף לאמור בתקנה 5(א), מפעיל שדה התעופה רשאי לאשר תנועות במהלך עונת תעופה במספר העולה על מגבלת התנועות המחייבת לאותה עונת תעופה, ובלבד שיפחית ממגבלת התנועות המחייבת לעונת התעופה הבאה לפי ההוראות כמפורט להלן; מספר התנועות הנוספות כאמור, בצירוף מספר תנועות לא מנוצלות שהועברו מעונת התעופה קודמת לפי תקנה 5(א) לא יעלה על עשרה אחוזים ממגבלת התנועות המחייבת לאותה עונת תעופה: |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) על כל תנועה נוספת עד חמישה אחוזים ממגבלת התנועות המחייבת לאותה עונת תעופה, יפחית תנועה אחת בעונת התעופה הבאה; |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) על כל תנועה נוספת מעל חמישה אחוזים ממגבלת התנועות המחייבת לאותה עונת תעופה, יפחית שתי תנועות בעונת התעופה הבאה. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) על אף האמור בתקנה 4(ב), ובנוסף לאמור בתקנה 5(ב), מפעיל שדה התעופה רשאי לאשר תנועות במהלך עונת תעופה שסך מנות הרעש שלהן עולה על מכסת הרעש לאותה עונת התעופה, ובלבד שיפחית ממכסת הרעש בעונת התעופה הבאה לפי ההוראות כמפורט להלן; סך מנות הרעש הנוסף כאמור, בצירוף סך מנות הרעש הלא מנוצלות שהועבר מעונת התעופה הקודמת לפי תקנה 5(ב), לא יעלה על עשרה אחוזים ממכסת הראש המחייבת לאותה עונת תעופה: |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) על כל סכום נוסף עד חמישה אחוזים ממכסת הרעש לאותה עונת תעופה, יפחית את אותו סכום ממכסת הרעש לעונת התעופה הבאה. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) על כל סכום נוסף מעל חמישה אחוזים ממכסת הרעש לאותה עונת תעופה, יפחית כפל אותו סכום ממכסת הרעש לעונת התעופה הבאה. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ג) מפעיל שדה תעופה רשאי לאשר תנועות נוספות לפי תקנה זו רק לגבי שתי עונות תעופה בכל חמש שנים, ובלבד שאינן שתי עונות תעופה רצופות. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תנועות שלא ייחשבו לעניין מגבלת תנועות או מכסת רעש |
7. |
(א) תנועה של מטוס בשעות הגבלות הלילה בנסיבות המפורטות להלן, בניכוי כל תנועה מתוכננת לשעות הגבלות הלילה שלא התקיימה באותן שעות בשל אותן נסיבות, לא תחשב לצורך עמידה במגבלת התנועות או מכסת הרעש לעונת תעופה לפי תקנות אלה, ובלבד שמפעיל שדה התעופה אישר כי התנועה התקיימה בשל אותה נסיבה: |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) מקרה חירום בו קיימת סכנה מיידית לחיים או לבריאות של בני אדם או בעלי חיים; |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) צורך להבטיח תפעול תקין של שדה התעופה בנסיבות של - |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(א) הפרעות משמעותיות בשירותי תעבורה אווירית שלא ניתן היה לצפותן בעת תכנון לוח הטיסות; |
||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ב) שיבושים חריגים ובלתי צפויים המובילים לקשיים משמעותיים או צפיפות משמעותית בצד האווירי של שדה התעופה או במסוף הנוסעים; |
||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) מפעיל שדה התעופה ידווח למנהל, בכתב, על כל המראה או נחיתה שהוא אישר לגביה כי התקיימה בנסיבות כאמור בתקנת משנה (א), בתוך שבוע ממועד ההמראה או הנחיתה. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ג) סבר המנהל, כי לא התקיימו נסיבות כאמור בתקנת משנה (א), לגבי טיסה שדווח עליה לפי תקנת משנה (ב), רשאי הוא, לאחר שנתן למפעיל שדה התעופה הזדמנות להשמיע טענותיו, להורות למפעיל שדה התעופה להחשיב את הטיסה לעניין מגבלת התנועות ומכסת הרעש לפי תקנות אלה . |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ד) מפעיל שדה התעופה, באישור המנהל, יקבע בספר העזר המבצעי שלו נוהל ליישום תקנה זו ויפעל בהתאם לנוהל כאמור; לעניין זה, "ספר עזר מבצעי" - כמשמעותו בפרק ג' לתקנות הטיס (בטיחות בשדות תעופה של רשות שדות התעופה), התשנ"ב – 1992. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ה) המנהל יפרסם לציבור באתר הרשות, את הדיווחים שנמסרו לו לפי תקנת משנה (ב) וכל הוראה שנתן לפי תקנת משנה (ג). |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
סמכות החרגה |
8. |
(א) המנהל רשאי, בהודעה למפעיל שדה התעופה, לפטור המראה או נחיתה של טיסה או סדרת טיסות כמפורט להלן מהוראות תקנות אלה: |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) טיסה או סדרת טיסות לשימוש צבאי שנדרש לבצעה בשעות הגבלות הלילה מטעמים ביטחוניים; |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) טיסה או סדרת טיסות לצרכים הומניטריים דחופים. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) מפעיל שדה התעופה יעביר את הודעת המנהל לפי תקנת משנה (א) למפעיל האווירי של המטוס. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
מבוטל |
9. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
דיווח עתי |
10. |
(א) מפעיל שדה התעופה יגיש למנהל דיווח לעניין עמידתו בתקנות אלה בתוך 30 ימים מסוף כל עונת תעופה, ובכלל זה לעניין תנועות שאושרו לפי תקנות 5 ו-6, תנועות שלא נחשבו לפי תקנה 7 ותנועות שהוחרגו לפי תקנה 8; דיווח כאמור ייערך במתכונת ויכלול נתונים שהורה עליהם המנהל. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) מפעיל שדה התעופה יגיש למנהל, בתוך 60 ימים מסוף כל שנה, מפה של תמונת החשיפה לרעש ממוצע בשעות הלילה (22:00 עד 06:00 למחרת) לאותה שנה לפי מדד Lnight, וכן בהשוואה לשנה הקודמת; חישוב Lnight יעשה לפי התקנה האירופית מס' 2002/49 מיום ט"ו בתמוז התשס"ב (25 ביוני 2002) בדבר הערכה וניהול של רעש סביבתי[3], ולפי הוראות המנהל. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ג) המנהל יפרסם לציבור את הדיווחים שנמסרו לו לפי תקנה זו באתר הרשות. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
סייג לתחולה |
11. |
תקנות אלה לא יחולו על תנועות של מטוס המבצע טיסות בדיקה וכיול למיתקני עזר לטיסה של שדה התעופה. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
מבוטל |
12. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
12א. |
(א) לעניין עונות התעופה שחלות אחרי עונת התעופה האחרונה המפורטת בתוספת, החל מעונת קיץ 2031, ועונת חורף 2031-2032 - |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) מגבלת התנועות תעודכן פעם אחת כל ארבע עונות קיץ ופעם אחת כל ארבע עונות חורף, לארבע עונות בכל פעם, לפי נוסחה זו: |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
LIMITnew = LIMITold + (MOVt4 - MOVt1) / MOVt1 * LIMITold |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) מכסת הרעש תעודכן פעם אחת כל ארבע עונות קיץ ופעם אחת כל ארבע עונות חורף, לארבע עונות בכל פעם, לפי נוסחה זו: |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
NQnew = LIMITnew* AVEQCt4*0.9 |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) על אף האמור בתקנת משנה (א), היתה t1 או t4 עונת תעופה שבה היקף תנועות המטוסים בשדה התעופה נפגע עקב מצב מיוחד כהגדרתו בסעיף 9א(ה) לחוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה), התשע"ב – 2012[4], השר רשאי, בצו, לאחר שקיבל את המלצת המנהל ובהתייעצות עם המשרד להגנת הסביבה, להורות כי עונת תעופה אחרת תשמש במקום t1 או t4, לפי העניין, אם היקף תנועות המטוסים בה משקף טוב יותר את היקף התנועות שהיה צפוי ב- t1 או ב- t4 לפי העניין, אלמלא המצב המיוחד כאמור. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ג) בעל רישיון להפעלת שדה התעופה יעביר למנהל מידע לגבי מספר התנועות ב- t4 בתוך יומיים מסיומה של t4 , ואת הערך של AVEQCt4 בתוך שבוע מתום שבוע השיא ב- t4, בצירוף בסיסי הנתונים השייכים לעניין, וכן כל מידע שהמנהל דרש ממנו לשם חישוב עדכון מגבלת התנועות העונתית או מכסת הרעש העונתית לפי תקנה זו. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ד) המנהל יפרסם הודעה על מגבלת התנועות ומכסת הרעש העדכניות לארבע עונות קיץ או עונות חורף, לפי העניין, ברשומות ובמסגרת שירותי המידע התעופתי, לא יאוחר ממועד ועידת הסלוטים העולמית של ארגון התובלה האווירית הבין-לאומית (IATA – International Air Transport Association), החל לפני עונת הקיץ הראשונה או עונת החורף הראשונה, לפי העניין, שבה יחולו מגבלת התנועות ומכסת הרעש המעודכנות. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ה) בתקנה זו - |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"AVEQCt4" – מנת הרעש הממוצעת של המטוסים בכל טיסות הנוסעים המסחריות הבין-לאומיות שהתקיימו בשבוע השיא לאותה עונת תעופה, ב- t4; |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"LIMITnew" – מגבלת התנועות העונתית המעודכנת; |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
" LIMITold" – מגבלת התנועות בעונת הקיץ, או בעונת החורף, לפי העניין, לפני מגבלת התנועות המעודכנת; |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"MOVt4" – מספר התנועות בשדה התעופה בעונת הקיץ או בעונת החורף, לפי העניין, ב- t4; |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"MOVt1" – מספר התנועות בשדה התעופה בעונת הקיץ או בעונת החורף, לפי העניין, ב- t1; |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
" NQnew" – מכסת הרעש העונתית המעודכנת; |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"t4"- עונת הקיץ או עונת החורף, לפי העניין, שחלה שנה לפני עונת התעופה הראשונה שבה תחול מגבלת התנועות המעודכנת; |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"t1"- עונת הקיץ או עונת החורף, לפי העניין, שחלה ארבע שנים לפני עונת התעופה הראשונה שבה תחול מגבלת התנועות המעודכנת. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"שבוע שיא" - שבוע שמתחיל ביום ראשון ומסתיים ביום שבת, והוא - |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(1) לעונת החורף – השבוע האחרון של חודש מרץ שחל כולו בחודש מרץ; |
||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(2) לעונת הקיץ – השבוע האחרון של חודש אוגוסט שחל כולו בחודש אוגוסט. |
||||||||||||||||||||||||||||||
|
בחינה לפי חוק עקרונות האסדרה |
12ב. |
הרשות תבצע בחינה ראשונה של תקנות אלה לפי סעיף 24 לחוק עקרונות האסדרה, התשפ"ב – 2021, בתום 3 שנים מיום תחילתן. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תחילה והוראות מעבר |
13. |
(א) תחילתן של תקנות אלה, למעט תקנת משנה (ב), ביום י"ט באדר ב' התשפ"ז (28 למרץ 2027), או ביום הראשון לעונת התעופה החלה כעבור שנה מאישור תמ"א 3/2/4, לפי המאוחר. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) בהקצאת חלונות זמן (slot) לתנועות בשעות הגבלות הלילה לשתי עונות התעופה הראשונות מתחילת התקנות כאמור בתקנת משנה (א), מפעיל שדה התעופה לא יבטל חלון זמן (slot) שהוא חלק מסדרת חלונות זמן (series of slots) כמשמעותה בפסקה (e) לסעיף 1.7.2 למדריך הסלוטים העולמי, שנעשה בה שימוש בפועל בהיקף המזכה אותה להיחשב סלוט היסטורי (Historic slot) לפי סעיפים 8.7 ו- 8.8 למדריך הסלוטים העולמי, ובלבד שהתקיימו בתנועה לה הוקצה אותו חלון זמן אחד מאלה: |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(1) היא נחיתה של מטוס שבסיס הפעלתו בשדה התעופה; |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) היא נחיתה של מטוס שהוקצה לו חלון זמן להמראה בסמוך לאחר סיום שעות הגבלות הלילה למחרת, ולפי אישור המנהל שניתן לפי תקנת משנה (ג), מדובר בטיסה של מפעיל אווירי שטיסותיו משרתות תנועת נוסעים בטיסות המשך באופן משמעותי; |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(3) היא המראה של מטוס בתחילת שעות הגבלות הלילה, אשר אם היתה מתבצעת לפני תחילת שעות הגבלות הלילה המטוס היה מגיע לשדה היעד בעת שלא ניתנים בו שירותים חיוניים לנוסע; |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ג) המנהל יגבש רשימה של מפעילים אוויריים העומדים בקריטריונים לקביעה כי טיסותיהם משרתות תנועת נוסעים בטיסות המשך באופן משמעותי, ויעבירה למפעיל שדה התעופה לפחות 6 חודשים לפני יום התחילה, לאחר שנתן למפעילים האוויריים שפעלו בשדה התעופה בעונות התעופה שקדמו לתחילת התקנות, הזדמנות להציג נתונים מהימנים לגבי זכאותם להיחשב כעומדים בקריטריונים כאמור. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ד) בתקנה זו - |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"מפעיל אווירי שטיסותיו משרתות תנועת נוסעים בטיסות המשך באופן משמעותי" – מפעיל אווירי אשר לפי הנתונים שבידי המנהל, בכלל הטיסות של אותו מפעיל אווירי שהמריאו משדה התעופה בעונת חורף 2022-2023, או בעונת קיץ 2023, לפי העניין, שיעור הנוסעים בממוצע שהמשיכו מהן לטיסת המשך, עלה על 20% מכלל הנוסעים באותן טיסות; |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
""טיסת המשך" – טיסה ליעד סופי שבה כרטיס הטיסה נרכש בהזמנה אחת וכולל נחיתת ביניים; |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"המדריך העולמי לסלוטים" - המהדורה השלישית של הקווים המנחים העולמיים לסלוטים בשדות תעופה (Worldwide Airport Slot Guidelines – Edition 3) שתוקפה מיום כ"ב באדר ב' התשפ"ד (1 באפריל 2024) ופורסמה על ידי מועצת שדות התעופה הבינלאומיים (ACI – Airports Council International), ארגון התובלה האווירית הבין-לאומית (IATA – International Air Transport Association) וקבוצת מתאמי שדות התעופה העולמית (WWACG – Worldwide Airports Coordinators Group), המפורסמת לעיון הציבור באתר האינטרנט של הרשות. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
" שירותים חיוניים לנוסע" – שירותי ביקורת גבולות, מכס וכיוצא באלה. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
תוספת (תקנות 1, 4) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
(חמ _____-3)
__________________[חתימה]
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים
[1] ס"ח התשע"א, עמ' 830.
[2] ס"ח התשפ"ב, עמ' 125.
[3] Directive 2002/49/EC of the European Parliament and of the Council of 25 June 2002 relating to the assessment and management of environmental noise - Declaration by the Commission in the Conciliation Committee on the Directive relating to the assessment and management of environmental noise.
[4] ס"ח התשע"ב, עמ' 414; התשפ"ה , עמ' 304.